Bartman
Guru
Guru

RE: Squadra Italia Alive & kicking!!!!

di apr 04, 2006 00:25

Wat betreft de eerste racedag van Squadra Italia kunnen we gerust zeggen: zeer geslaagd. Zestien auto's bij het debuut is prima te noemen, zeker omdat het 's morgens zo onbedaarlijk regende. Bij het monteren van de regenbanden liep het water je zo de onderbroek in. Niet fijn dus.

Het startveld was wel fijn en gevarieerd. 75, 33 en lekker veel 105jes. Training en vrije training was heel erg glibberen. Wat een plas water zeg. Vroeg me af of aan de andere kant van de duinen nog wel water was te vinden. Het circuit leek wel een zee. Maar dankzij een achterruiterwissermotor (dubbele woordwaarde) van 33 bleef mijn voorruit mooi schoon. Rain X voorkwam beslaan. En dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt. Nu zag ik tenminste goed door de voorruit. Vrije training was wennen aan de auto, want het was pas de tweede keer dat ik met de ex-Dennis Vogel Squadra op stap ging.

Vrije training alleen maar onder code 60 gereden, wegens een gekroepoekte Volvo. Geen tijd gezet dus. Maar goed, als je een standaard torretje hebt dan komt alles en iedereen je voorbij zo merkte ik later.

Race 1: Start beetje verkloot door er niet meteen bovenop te zitten. Rest was snel vertrokken behalve Ronald van Maanen die zijn slicks niet warm kreeg. Gewoon fijn meters gemaakt. Paar keer fijn gecontroleerd mooie drifts gemaakt, maar ook een paar keer rondgegaan. Hield 'm wel op de baan. Bij een van de draaiers kreeg ik een duim van de baanpost. Zo op 75 procent van de race waren m'n achterslicks veel te heet. Zelfs bij het kleinste beetje gas ging de Giulia al zo dwars als een aap. Dus maar beheerst uitgereden.

Race 2: Start was nu heel fijn. Meteen er goed bij. Tot aan de Gerlach. Slicks achter te koud. Floep daar ging ik. Dus: weer laatste. Vervolgens het hele Volvo veld laten passeren, want die hebben hun eigen feestje en daar ga je niet tussenzitten. Tot aan de laatste twee. Die kon ik hebben, dus heel fijn mee gespeeld. Er voorbij, zo'n twee ronden voor het einde totdat in de bocht zonder naam overstuur op kwam zetten bij het insturen en op het gas gaan. Dwars, tegensturen, nog dwarser, rond.... Een meter of 30 achter me reed de dame in haar Volvo (echt waar), ik stond zo goed als stil, rolde nog een meter of twee achterwaarts. Zag de Volvo komen in mijn zijspiegel. 'Ze stuurt toch wel om me heen', schoot me door het hoofd. Na een doffe klap wist ik genoeg. Ze stuurde niet om me heen. Linksachter het scherm opgevouwen.

Alsof dat nog niet genoeg was, kwam op dat moment de kop van het Squadra Italia-veld langs, met onder meer Bert Smidt. Bert zag ons staan en wilde vaart minderen, remde stevig en pats: zijn zwarte Squadra tolt zo met de achterkant tegen de kont van de Volvo. Wat een pech.

Nu de rust was weergekeerd, besloot ik maar eens te kijken of rijden nog mogelijk was. De motor was niet afgeslagen, dus in z'n 1 en gaan. Na een meter of wat rook ik het al. De band liep aan op het achterscherm. Dus: einde wedstrijd.

Even slikken ook, want een schade valt altijd tegen. Zo ook deze. Bovendien: de snelheid was er niet. De combinatie van een standaard motor, oude slicks (uit de Saxo-cup, kent u die nog?) en niet overdreven veel ervaring is niet echt handig in een veld waar je pas bij 2.15 meedoet. Daar zit ik dus 5 seconden vanaf. Te veel om te kunnen knokken. Dus eerst de deuk erut halen, dan eens doorwerken aan de snelle tor, ergens jongere slicks opscharrelen en rondjes maken op een Harc-dag om te trainen en te slijpen aan de afstelling.

Met de Super Racing Day hoop ik zover te zijn. Maar eerst hard werken en veel leren.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Pedro Cannucce

di apr 04, 2006 01:13

Bart, ik wou net de dame in de Volvo vreselijk binnendoor inhalen toen ik je een eindje verderop (ruim 30m inderdaad) zag spinnen (helaas was het dus net niet helemaal de kop van de Alfa racers, maar evengoed bedankt :whistle:). Dus even gas los, zachtjes rem aantikken, kijken of er nog ruimte is en ja... dus naar binnen sturen. Want je spinde heel beheerst, dus naar de buitenkant van de bocht. Helaas bedacht de dame in de Volvo toen dat ze er aan de buitenkant langs wou. Het leek wel slow-motion. Ik dacht precies hetzelfde "Nee, ze gaat er toch niet écht tegenaan rijden?". Helaas toch wel. Deuk was groter dan de klap leek. Erg zonde. Had niet gehoeven.

Ik geloof dat Bert op dat moment weer bezig was om mij vreselijk aan de buitenkant in te halen. Want wat ging dat goud/zwarte duiveltje hard zeg, pff. Vandaar dat hij het misschien net niet op tijd zag. Jammer dat het niet meezat.

Verder was het een superdag! De "1.8 IMOLA GOES TURBO" is nog niet helemaal waar hij wezen moet, dus dat wordt nog flink sleutelen voordat we (hopelijk) voorin een beetje meedoen. En nog een hoop meer ervaring opdoen. Want die remactie aan het eind van het rechte stuk in één van de laatste rondes wil ik echt niet terugzien op film of zo. Pff, kan best spannend zijn zo in je eentje. Maar voor m'n gevoel heb ik het maximale er uit gehaald. Best-of-the-rest is meer dan ik had durven dromen. En een beetje mazzel dat Rob Abbenhuis te weinig benzine had, natuurlijk.

RAF, wat een top foto's man. Bedankt voor alle moeite van het plaatsen op het forum ook. Neem die camera met die dikke toeter ook ff mee als je straks zelf gaat racen. Hou ik 'm wel ff vast voor je, heb je ook actiekiekjes van jezelf straks \:D/

Iedereen bedankt voor een prachtig race ervaring! Veel sportiviteit op het circuit gezien, zoals ik natuurlijk ook mag verwachten van Alfisti.

En nog even over die Volvo's. Valt best mee dat inhalen. Als je drie á vier bochten netjes achter ze blijft en zes keer oogcontact heb gehad, kan je ze alsnog prima inhalen op het rechte stuk of Slotemaker of zo #-o. Maar ja geldt niet voor allemaal natuurlijk. En ik snap best dat ze even aan het snelheidsverschil moeten wennen).

Peter (broertje van Marc)

Abus Slot

Re: RE: Squadra Italia Alive & kicking!!!!

di apr 04, 2006 20:11

En nog even over die Volvo's. Valt best mee dat inhalen. Als je drie á vier bochten netjes achter ze blijft en zes keer oogcontact heb gehad, kan je ze alsnog prima inhalen op het rechte stuk of Slotemaker of zo #-o. Maar ja geldt niet voor allemaal natuurlijk. En ik snap best dat ze even aan het snelheidsverschil moeten wennen).
weggehaald
Laatst gewijzigd door Abus Slot op do apr 06, 2006 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

TurboMarc
Guru
Guru

di apr 04, 2006 23:32

Ik vond het ook af en toe best link (zoals ik al eerder schreef) maar dat gold ook voor de alfa´s onderling. Ik reed ook bijna een Alfa doormidden...............die mij niet zag terwijl er al 4 baanposten met blauw naar hem zwaaide (blauwe vlaggen....fans van rees cees :wink: )

Al met al vond ik dat er veel (te veel) schade gereden is met wat voor reden dan ook en met wiens schuld dan ook. Een reden voor mij om weer eens mee te doen als dit soort perikelen opgelost zijn.
Er zijn mij maar 2 schades bekend met alfa's :?: Beiden in contact gekomen met een volvo. Het was dus even wennen.
Beide incidenten zijn ook door de organisatie afgedaan als "race incident".

Wel een beetje vreemd dat je een blauwe vlag nodig hebt een om de langzaamste alfa te lappen :wink:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 05, 2006 11:40

ach blauwe vlaggen.. de baanposten reageren op wat zij op dat moment zien. een blauwe vlag verplicht de voorliggende ook niet de achterliggende voorbij te laten, attendeerd hem slechts op de aanwezigheid.

Ik heb ooit 3 rondjes alleen maar blauwe vlaggen gezien, als voorliggende van 2 auto`s die gewoon overduidelijk zeer aan elkaar gewaagd waren!
Dat ze bleven zwaaien ronde na ronde vond ik een beetje raar, maar dat deed er achteraf niet toe, wel gewonnen! de ander kwam er niet langs! (was overigens de blauwe bert van Christiaan Verhoog, met de vorige eigenaar achter het stuur).

Leuk zo`n link naar een e-mail. Helaas zonder het weerwoord van Bert erbij..

Racen is risico, en zeker wanneer er een veld is met grote snelheidsverschillen moeten BEIDE partijen extra alert zijn.
En dat miste ik dus wel bij de volvo`s, maar dat is als beste stuurman aan de wal slechts mijn mening.

Dat de organisatie de incidenten heeft afgedaan als raceincident zegt genoeg.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo apr 05, 2006 13:55

Racen is risico, en zeker wanneer er een veld is met grote snelheidsverschillen moeten BEIDE partijen extra alert zijn.
En dat miste ik dus wel bij de volvo`s, maar dat is als beste stuurman aan de wal slechts mijn mening.

Dat de organisatie de incidenten heeft afgedaan als raceincident zegt genoeg.
Ben het hier wel mee eens maar is wel kort door de bocht. Kan me voorstellen dat de Volvo rijders een hechte club zijn met een goede sfeer binnen de groep en de paddock...en dan staan daar opeens een hele rij Alfa's in je startveld van allerlei pluimage...IK zou niet blij zijn als Volvo rijder. Al helemaal niet als ze dan ook nog bij je achterin komen vliegen...en kan me goed in deze persoon verplaatsen.

Op de HTS hadden we ook altijd van dit soort akkefietjes op Zandvoort....de een reed rustig en voorzichtig met een gerestaureerde NSU Prinz zijn rondjes - de ander zag het zwart voor de ogen in de geleende Alfa 164 van pa...totdat ie vol achterin de NSU vloog bij het aanremmen van de Tarzan...

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 05, 2006 15:29

Tja er zijn toch wat dingen gebeurt die door ander rijgedrag makkelijk voorkomen hadden kunnen worden. De schade van BJ en de 2e schade van Bert om te noemen. Gebeurt door een Volvo die gewoon bij BJ naar binnen reed terwijl er ruimte en tijd genoeg was om uit te wijken....

Tja jammer dikke pech die dingen gebeuren. Ook bij de Challenge zijn er regelmatig ook grote schades.

Bericht gewijzigd in het belang van de goede relatie met de Volvorijders!
Laatst gewijzigd door vV op do apr 06, 2006 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

TurboMarc
Guru
Guru

wo apr 05, 2006 15:44

Zo kan het dus ook :!:

"Ik zag uw bericht in het forum van de Alfaclub, het lijkt mij een goede zaak het weerwoord van Bert te plaasten alsmede mijn bericht aan hem van vandaag. Daarmee lijkt mij de zaak uit de wereld, informeert u aub bij Bert naar de correspondentie van heden 5 april.
dank en vriendelijke groet,
Pieter van de Walle"
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 05, 2006 16:00

lijkt mij een goed idee dat even af te wachten!!

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

wo apr 05, 2006 20:56

ik ken Bert als een aimabel man, en loop al lang genoeg rond in de trofeo.
Graag zijn weerwoord hier op deze topic!
Benieuwd!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 06, 2006 12:09

Goed: Bert heeft zijn weerwoord gedaan. Laten we deze zaak nu rusten. Het waren raceincidenten, hoort er helaas nu eenmaal bij. alle partijen hebben weer wat geleerd.

@Abus slot: wil je zo vriendelijk zijn KJ de link naar het mailbericht van de volvo-organistaie te verwijderen/blokkeren?? (gewoon Abus-slotje erop dus).
Het draagt nm.i. nergens meer aan bij.
oftewel: de zaak is uitgesproken, verder geen olie op het vuur, we zullen toch gewoon met elkaar door de bocht moeten!

Hopelijk een verder schadevrij raceseizoen voor iedereen!! Goed vooruit EN achteruit kijken!
(er zijn weliswaar geen tegenliggers, maar wel veel andere auto`s die met verschillende snelheden dezelfde kant opgaan, namelijk naar de finish! En het spelletje gaat er nog steeds om wie daar het eerste is!)

ErwinV6

do apr 06, 2006 13:15

Leuke verhalen!! :thumbs:
Hoe zijn de rondetijden van de kop van het veld op een droge baan wel te verstaan? :wink:

Andretti Molletti

do apr 06, 2006 13:21

Ik had het al in het reescafe geplaatst, maar vooruit nog een keer :)

http://www.raceresults.nu/ResultsUitsla ... fault.aspx

Bartman
Guru
Guru

do apr 06, 2006 14:11

Zowel Bert als Volvo-coureur Pieter hebben hun aanvaring inmiddels uitgesproken. Ze kunnen en willen weer met elkaar door de bocht. Lees de zeer sportieve reactie van Pieter aan Bert.

Beste Bert,

Dank voor je schrijven. Natuurlijk begrijp ik ook zeer goed dat we niet onze hobby uitvoeren om elkaar in de weg te zitten ; inmiddels heb ik begrepen dat jij daar hetzelfde over denkt.

Ik stel voor we houden erover op, ik wens je succes met het herstellen van je prachtige wagen,

ik ga hetzelfde doen; en in tegenstelling tot wat je denkt ben je bij mij altijd welkom op de koffie ; schat in dat we nog wel wat gesprekstof hebben voor een paar kopjes !!

Groeten,

Pieter

Zo, dan kunnen we nu weer verder gaan met de kern van de zaak: Lekker racen met Alfaatjes. Want een startveld van 16 auto's op de allereerste racedag die begon met alleen maar regen, is gewoon een prestatie om trots op te zijn. Het is bovendien een uitstekende basis voor een mooie toekomst. Squadra Italia Alive & Kicking!
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

do apr 06, 2006 14:34

=D>

Leuk dat het ook zo kan !

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”