Het is geen buscamper zoals de Ravello, maar een alkoofcamper voor 4 personen met vaste bedden. Die zijn er niet zoveel. In de Italiaanse Alfa registers heb ik er in de gauwigheid 1 gezien. De Ravello is ook zeldzaam, al vind je die nog wel in Italië als je wat langer doorzoekt. Maar ook in Italië vind je eerder een F11 of F12 alkoof dan een AR8 of AR6. Maar ze bestaan.
De mijne is in 1987 als 5 tons Iveco TurboDaily uit de fabriek komen rollen. Dat was één van 2 fabrieken waar ze gebouwd werden. Pas in 1981 werd Iveco eigenaar van die fabrieken. De ene was een fabriek van Fiat en Alfa Romeo en de andere een fabriek van OM in Brescia. In de ene werden de bussen gebouwd en in de andere de vrachtwagens en pick-ups. Meer details weet ik niet uit het hoofd.
De Daily is onder vele namen op de markt gebracht. De Alfa AR8, FIAT 238, OM Grinta, Magirus Deutz, Unic en in Zwitserland zelfs als Saurer. Het zijn allemaal identieke auto's met verschillende benamingen. Je kan dus niet zomaar spreken van een gerebadgde auto. Ja, ze zijn als Iveco gerebadged
Bewijs daarvan is de Alfa vooras die onder de Daily ligt. Op de originele vooras van mijn 5 tonner zit een sticker waarop Alfa Romeo staat, terwijl het een Iveco is! Ja ja, dat rariteitenkabinet dat Alfa Romeo heet, lol. Het ontwerp vd Daily is in elk geval van Fiat als 238. Ik kan ook nog wat vertellen over de Sofim motoren die erin liggen en dat die door Fiat, Alfa en Renault zijn ontwikkeld, maar dat diep ik nu niet uit.
De eerste 12 jaar is mijn Daily een vrachtwagentje geweest en in 1998 is er door Campercenter Turnhout een alkoof op gebouwd en teruggekeerd tot 3,5 ton. Daardoor is mijn camper niet alleen een einzelstück, maar ook nog niet zo gedateerd. Geen bruin en bolletjesgordijnen van binnen, maar fris en wit met blinds erin ipv gordijnen.
Hij mag ook 3,5 ton trekken en dat biedt opties om allerlei Alfa's en Porsches (ook een liefhebberij) op de Nurburgring en andere uitstapjes achter me aan te sleuren. Precies waarvoor ik een camper wilde. En toen ik erachter kwam dat het net zo goed een échte AR8 had kunnen zijn, waren de ombouwplannen geboren!
In Italië heb ik alle onderdelen kunnen vinden waarin de AR8 van de Daily verschilt. De type-indicaties buiten, maar ook op dashboard en stuurwiel. Het is allemaal uitwisselbaar. Zelfs het stuurwiel zelf is identiek! Allemaal dezelfde auto's!
Daarnaast heb ik diverse carrosseriedelen van de bijrijderskant gezocht voor een deelrestauratie van de instapbak en wielkas en ben begonnen aan de ombouw naar AR8.
Nu nog wat foto's. Dat kost iets meer moeite. Helaas nogal omslachtig te plaatsen, dus dat duurt nog ff. Voor wie alvast wat wil zien kan me benaderen via Messenger of Fb. Mijn naam is Luc Hermens. Email kan ook:
L.hermens@home.nl
Messenger is makkelijker, omdat je dan niet te maken krijgt met grotere mails of foto's die verkleind worden.