Marco
Full Member
Full Member

Racen.......

zo aug 27, 2006 16:05

Ik heb een tijdje geleden ook al eens een topic gemaakt, maar kan het niet meer vinden...

Ik wil mn race licentie gaan halen, maar heb toch nog een paar vragen.

Ik heb geen circuit ervaring, is het dan ook mogelijk om een licentie te ahlen, of is het dan te moeilijk om de praktijk te halen ?
Wat houd de cursus precies in, heeft iemand een adres waar ik infornatie kan krijgen ?
Kan je zo'n licentie ook halen zonder eigen auto voor op het circuit ? Ik ben nl. nog opzoek naar een mooie 75 TS voor weinig
voor op het circuit........( ik heb daarom ookmet veel plezier het topic LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé gevolgt )

En zijn er om ervaring op te doen ook dagen dat je de hele dag op het circuit kan rijden, om echt goed je ideaale lijn te bepalen.

Ik heb ook begrepen dat als je een licentie hebt, er dan mee gedaan kan worden in de Squadra Italia, kan dat ook met een standaard
75 TS, of moet je auto voor op het circuit aan minimale eisen voldoen ? Ik neem aan dat een vierpunts gordel en helm verplicht zijn, maar
is een rolkooi bijv. ook verplicht bij zulke races ?

Groeten Marco Bogaard

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Racen.......

zo aug 27, 2006 16:27

alle info is te vinden op o.a onze site van SI, en de link naar DNRT (zomeravondcompetitie, o.a. voor regelementen.), (ja rolkooi en racekleding is verplicht!, evneals nog een aantal andere zaken).
Voor racelicentie zijn er diverse cursussen, volgens mij wordt meestal de theorie hier niet behandeld, of slechts beperkt, zal je dus zelf uit het KNAF ahndboek moeten halen.

Verder zijn informatief de sites van :
HARC, KNAF, DNRT, Rensportschool Zandvoort. en waarschijnlijk nog een paar. inmiddels zijn er diverse organisaties waar je voor weinig geld een dagje kan ruiken aan een circuit, o.a. Tracktime.

En gebruik de zoekfunctie! er is al zeer veel info aanwezig op dit forum!

Overigens : indien het om het rijden gaat: zoek naar een min of meer kant en klare auto, zijn regelmatig voor weinig te koop, meestal ben je met zelf bouwen duurder uit. De weg van Andretti is helaas niet voor iedereen weggelegd... Of je moet er veel lol uit halen alles zelf uit te zoeken en op te zetten..

Overigens: voor het halen van een licentie is een cursus niet verplicht! De theorie is zeer belangrijk, en dat kan je uit de boekjes halen, en verder moet je (moest ik in ieder geval) 5 rondjes voorrijden op ene voor de auto fatsoenlijk snelheid, en goede lijnen EN gedrag laten zien op de baan. Maar je mag desnoods met een opel kadett rijden...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Marco
Full Member
Full Member

zo aug 27, 2006 16:34

Okee, dat is duidelijk.

Dus je moet de theoriehalen, en daarna een paar rondjes rijden.
Ik neem aan dat je bij zo'n cursus praktijk lessen krijgt, over hoe en wat.

Dus je moet met je eigen auto afrijden. (nou je het over een kadett hebt,
ik kan er eentje kopen voor een mooie prijs en geen wegen belasting dat is
dus ideaal, alleen is het een 1.2 :( :( )

Ik ga meteen die sites door spitten :D

Groeten Marco

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 27, 2006 17:50

nou die kadett was een grapje hoor!! je hebt toch nog even tijd, want de licentiedagen zijn pas eind febr/begin maart...!
dus tijd genoeg een 75 aan te schaffen of een andere leuke racealfa!!

Afhankelijk van je budget: kijk eens de diverse sites af, staat best wel eens een racer/semiracer te koop.
(ARC, MArktplaats, Mobile.de en zo...)

voor een 4000-6000 is ook nog wel eens een geprepareerde giulia te vinden. (classicalfa.nl bv heeft er nu een, kan volgens mij zo ingezet voor SI)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 28, 2006 10:50

http://www.dnrt.nl/ hier staat onder vraag en aanbod een heel nette (naar het lijkt) geprepareerde 75...

Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 28, 2006 11:08

Hey Marco,

Ik heb afgelopen winter de 10-daagse cursus gedaan bij Advanced Driving School van Peter Grondel (www.slippen.nl) op Assen. Echt een aanrader en je leert zoveel meer tijdens een 10daagse cursus tov een driedaagse. Je hebt gewoon VEEL meer baantijd. Daarnaast ook goede instructeurs en elke dag een uur theorie en veel proefexamens. Een hele goede voorbereiding en erg veel plezier! Wel een stevige investering, want naast cursus komt er ook een auto bij en de runningcosts daarvan.

En zoals ik zelf heb ondervonden, een auto kopen is VEEL goedkoper dan zelf bouwen! Het enige voordeel is dat je de zwakke plekken beter leert kennen van je auto als je hem zelf in elkaar hebt gezet.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Marco
Full Member
Full Member

ma aug 28, 2006 17:32

Okee Dennis, daar heb ik wat aan.

Ja ik ben ook nog een beetje aan het kijken wat het financieele plaatje wordt.

Mag ik vragen wat zo'n tien daagse cursus kost ( was wat te vroeg heb het al gevonden op de site :lol: ) ?

En had jij al ervaring voordat je aan de cursus begon ?

Groeten Marco Bogaard

Raf
Junior Member
Junior Member

ma aug 28, 2006 18:28

Ik heb de cursus afglopen jaar gevolgd bij Racing School of Champions van Hans Deen.

Hans Deen geeft in februari en maart enkele 2 daagse cursussen, gevolgd door een examen over 5 ronden op snelheid.
Het theorieexamen wordt apart aangeboden.
De cursus kost ongeveer € 800,-
Het afrijden/examen is afhankelijk van de licentie, een clublicentie kost € 110,- en een EU € 160,-

Deze cursussen worden op Zandvoort gehouden.

Je zou info kunnen vragen bij:
Racing School of Champions
Postbus 27
2050 AA Overveen
T. 023-524659
F. 023-5242599
hansdeen@wanadoo.nl

Succes!
Giulia Super
Squadra Bianca

Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 28, 2006 19:46

Ik had al wel wat baanervaring voordat ik begon, maar het is maar een klein voordeel. Ik zou, zeker als je geen ervaring hebt de tiendaagse cursus (of achtdaagse op Zandvoort) opteren. Je hebt gewoon veel meer tijd om te leren, daarnaast leer je ook eerst maximaal remmen, slalommen, over- en onderstuurslip en daarna ga je pas rondjes draaien. Dan heb je een paar keer ideale lijn en dan komt ook slipstreamen, uitremmen, ernaast "drukken", sprintracejes en starts aan bod. Wat ik er van gehoord heb is de cursus in Assen wel uitgebreider, maar ik heb geen eigen ervaring met de cursus op Zandvoort.

Anders met je eigen auto meedoen in de sportklasse op het SS als het kan? Kan je al een beetje ruiken aan het "echte" werk 8)
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Louis himself
Member
Member
Contacteer: Website

di aug 29, 2006 15:49

Je kan ook even kijken op www.rsz.nl (Zandvoort) en www.prodrive-training.nl (Assen) hier zijn nog meer cursus mogelijkheden vinden. O.a. 10 keer een halve dag of een soort van 3 daagse turbo cursus. Ik heb zelf de laatste vijf dagen van de 10 dagen cursus meegedaan bij Prodrive. Was zeer goed bevallen. Maar je moet zelf maar even kijken wat je het liefste doet.
Tevens ben ik het eens dat een reeds geprepareerde auto kopen bijna altijd goedkoper is als alles zelf doen. Mits je wel een redelijk goede weet te vinden natuurlijk anders zit je achteraf nog met de kosten en elende.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”