MightyMarcel

Re: RE: APK eisen

di jul 18, 2006 12:30

Is het niet zo bij de APK dat wat er op zit moet het ook doen? Dus ik zou zeggen, ja. Maar ik weet het ook niet.
gelukkig niet. dan zou mijn auto afgekeurd kunnen worden op een niet-werkende 12v-aansluiting. de APK gaat over de veiligheid, meer niet.

kroehlur

di jul 18, 2006 12:32

Laatst met de Fiat 500 afkeur wegens geen verlichting van de snelheidsmeter. Echter deed hij het wel, maar de lichtopbrengst was dusdanig klein dat het gewoon niet zichtbaar was. :D
Zo werd het in 1957 bedacht en zo is het noch altijd, net als die stomme afkeur wegens geen vergrendeling van de voorstoelen. Kom op zeg. De remmen van een 500 zullen nooit genoeg zijn om je voorover te laten kantelen. :roll:

Soms is de APK gewoon niet logisch, vind ik dan.
Personenauto's van na 30 juni 1967 moeten een, ook bij nacht goed afleesbare, snelheidsmeter hebben
Keurmeester waarschijnlijk een jaar of tien in de war?
Nou, nee - niet echt. Auto is van 1975. Snelheidsmeter is trouwens goed leesbaar - ook bij nacht, allen is het lampje niet goed zichtbaar bij dag. :?

Stoelen dienen na 1972 vergrendeld te zijn als ze omklapbaar zijn, alleen dat is in Italie niet zo. Ik zou dus gewoon een lange gevecht kunnen vechten om de afkeur weer van tafel te vegen want wat in Italie mag en goedgekeurd is moet in Nederland ook goedgekeurd worden, maar dan was het toch een stuk makkelijker om een paar gaatjes in de stoelen te boren, boutje erin en na keuring weer uit. 8)

*****5Sterren*(6)

di jul 18, 2006 13:49

Bij de meeste auto's is dat controlelampje toch al gauw iets van 15 bij 40cm 8)

Overigens ook bij veel mensen niet bekend dat als dat lampje niet werkt het er bijzonder dik inzit dat de achterverlichting het ook niet doet. Vaak zitten die twee namelijk op dezelfde zekering.
Als de zekering defect is wel. Dat zie je zo...

Maar dat is wel een redelijk beeldschermpje voor de kids. (15 bij 40 cm 8?)

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

RE: APK eisen

di jul 18, 2006 22:54

De Sud heeft geen echt controle lampje voor het mistachterilicht, er komt alleen een groter verlicht deel van de schakelaar zichtbaar als je hem omzet. Elk jaar weer hetzelfde gedoe. Heb ik maar op het chokelampje aangesloten nu. Na de laatste opknapbeurt van de Sud is overigens het mistachterlicht het weer gaan doen, had nog nooit gewerkt! En heb je ook nooit nodig m.i., ik heb het nog nooit meegemaakt.
Moeten voorstoelen overigens verstelbaar zijn, in mijn andere auto heb ik de "Magnum" modificatie doorgevoerd, stoel vast op de vloer geschroefd voor meer hoofdruimte, alleen rugleuning verstelbaar.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

di jul 18, 2006 23:04

Moeten voorstoelen overigens verstelbaar zijn, in mijn andere auto heb ik de "Magnum" modificatie doorgevoerd, stoel vast op de vloer geschroefd voor meer hoofdruimte, alleen rugleuning verstelbaar.
Kan me niet voorstellen dat dát een probleem is...
Lijkt mij alleen, dat áls ze verstelbaar zijn, dat dan de vergrendeling goed moet werken.
It's not easy, being green (kermit)

Richard75
Guru
Guru

wo jul 19, 2006 18:23

volgens mij moeten deze alleen deugdelijk bevestigd zijn :roll:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: APK eisen

wo jul 19, 2006 19:14

Hoeven zeker niet verstelbaar te zijn. Mijn ringracer heeft vastopgestelde kuipen met 4 punts fia gordels. Gewoon apk geen probleem. Moest alleen zelf auto in en uit werkplaats rijden. Ik ben 1.98, de monteurs konden niet bij de pedalen en niet over de motorkap heenkijken............ (Stoelen staan op de bodem en 10cm stuurnaafverlenger met een deep dish stuur.....)

Mzzl,
DJ

Richard75
Guru
Guru

wo jul 19, 2006 22:24

Moest alleen zelf auto in en uit werkplaats rijden. Ik ben 1.98, de monteurs konden niet bij de pedalen en niet over de motorkap heenkijken............
:jumping:

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

do jul 20, 2006 03:03

volgens mij moeten deze alleen deugdelijk bevestigd zijn :roll:
Had het zelf ook al gevonden bij de rdw website. Als ze verstelbaar zijn, moeten ze vergrendeld kunnen worden. Ze zijn niet verstelbaar, en dus vergrendeld. Vorig jaar hebben ze mij de verstelrails er weer tussen laten schroeven, maar aangezien dat het enige punt was, heb ik het toch maar gedaan hoewel ik het er niet mee eens was, naar een andere garage gaan voor een nieuwe keuring was meer werk.
Hoe zit het eigenlijk met spoorverbreders? Officieel mag het niet maar de APK hoeft hier toch niet op te letten? Als de wielen maar deugdelijk bevestigd zijn eisen ze. En anders plak je de verbreder tegen de velg en zeg je dat het een onderdeel van de velg is, een zogenaamde meerdelige velg...
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

ericj
Full Member
Full Member

do jul 20, 2006 08:58

Hoe zit het eigenlijk met spoorverbreders? Officieel mag het niet maar de APK hoeft hier toch niet op te letten? Als de wielen maar deugdelijk bevestigd zijn eisen ze. En anders plak je de verbreder tegen de velg en zeg je dat het een onderdeel van de velg is, een zogenaamde meerdelige velg...
De spoorbreedte van personenauto's mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister. De controle hierop behoeft vooralsnog niet te worden uitgevoerd i.v.m. het ontbreken van dit gegeven in het kentekenregister.

(c) RDW (opgemaakt door RDW)

---
Eric

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”