Pagina 1 van 1

Verzekeren ja of nee?

Geplaatst: zo apr 04, 2021 12:12
door juulke
1 van de giullia’s is nu al een paar jaar geschorst. Was altijd geschorst en verzekering opgeschort. Sinds dit jaar echter vrijgesteld van APK. Auto staat in opslag en komt niet op de openbare weg. Ik ga er van uit dat ik niets hoef te doen nu ik een reminder krijg van de RDW dat de schorsing afloopt?
Zolang hij maar niet op de openbare weg komt, of zie ik dat verkeerd

Re: Verzekeren ja of nee?

Geplaatst: zo apr 04, 2021 16:40
door #595
Ik zou de auto wel verzekeren dit staat los van de APK namelijk en is wel verplicht als de auto niet geschorst is. De boete weegt niet op tegen verzekering of schorsingskosten.

Re: Verzekeren ja of nee?

Geplaatst: zo apr 04, 2021 21:42
door Klevant
Inderdaad, WA verzekeren is verplicht. Kost bovendien vrijwel niks.

Re: Verzekeren ja of nee?

Geplaatst: zo apr 04, 2021 23:20
door giuliettaevo
Schorsing ontheft je van de apk en verzekeringsplicht. Op het moment dat jouw schorsing afgelopen is zal de auto weer verzekerd moeten worden.

Dus schorsen of verzekeren... :wink:

Re: Verzekeren ja of nee?

Geplaatst: ma apr 05, 2021 07:36
door sebastiaan
Of, gezien de helaas hard stijgende waarde van 105'jes: schorsen én verzekeren voor brand + diefstal. Kost ook de wereld niet.

Re: Verzekeren ja of nee?

Geplaatst: ma apr 05, 2021 21:12
door 33sud75
Je moet of de auto OPNIEUW schorsen OF verzekeren als je geen boete wilt.


De boete bedraagt 600 euro plus 9 euro administratie kosten.
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Re: Verzekeren ja of nee?

Geplaatst: wo apr 07, 2021 21:32
door juulke
600 euro is nog te doen, maar die 9 euro trek ik niet meer. Zal de Juul nog maar een keer schorsen. Dank jullie.

Re: Verzekeren ja of nee?

Geplaatst: za mar 22, 2025 22:21
door Ouwealfist
Of ik begrijp iets niet, of ik snap iets niet.

Elke auto van 50 jaar of ouder is vrijgesteld van APK-plicht.
(Of dit nu wel of niet verstandig is wil ik buiten beschouwing laten.)

Punt is dat elk kenteken, dat niet geschorst is, verzekerd moet zijn.
Ik weet dat in de landen om ons heen de verzekering persoonlijk kan zijn, maar in Nederland is het nu eenmaal zo dat er per kenteken verzekerd wordt, ongeacht de leeftijd.
Ik ga er van uit dat ik niets hoef te doen nu ik een reminder krijg van de RDW dat de schorsing afloopt?
Zolang hij maar niet op de openbare weg komt, of zie ik dat verkeerd
Als de auto niet verzekerd is, dient het kenteken geschorst te zijn.
(maar gezien dat ik dit ongeveer 4 jaar later post, zul je dat zelf ook wel hebben ontdekt.)

Daarnaast geldt ook dat mocht je in je APK vrijgestelde auto worden aangehouden, de RDW nog steeds een keuring kan uitvoeren en kan beslissen je voertuig van de weg te halen. (en terecht, deze regel is enkel ingevoerd door lobby van de KNAC, met als argument dat dergelijke auto's vaker veiliger zijn dan moderne.)

Re: Verzekeren ja of nee?

Geplaatst: do mei 01, 2025 21:03
door Ouwealfist
"Kleine" toevoeging:

De "leeftijd" van een auto wordt -voor de instanties- bepaald door de eerste registratie op kenteken (dus niet het bouwjaar).
(Heel vroeger was -in ieder geval voor de motorrijtuigenbelasting- het bouwjaar leidend, tegenwoordig niet meer, maar: lees verder ...)

Als de auto nu ouder is dan 50 jaar, maar nog nooit gekentekend is, dan gelden dezelfde eisen die gelden voor een nieuwe auto:
- Onderzoek op "APK-waardigheid", nodig want er moet een kenteken op.
- na 4 jaar (of 3 bij diesel) volgende APK.
- volledige MRB betalen.

In dit (uitzonderlijke) geval wil -tenminste- de belastingdienst nog wel eens toeschietelijk zijn indien het aantoonbaar gemaakt kan worden dat de auto in kwestie daadwerkelijk ouder is dan 40 jaar. Het is aan de kentekenhouder dit te staven met voldoende bewijzen.

Ik heb dit ooit voor mijn (ex-)alfa6 voor elkaar gekregen door het bouwjaar op te vragen bij "Archivio Storico Alfa Romeo".
Er zat precies 1 jaar tussen bouwjaar en jaar van eerste registratie.
(Zolang stond ze al in de showroom, maar niemand wilde haar ... )

De belastingdienst ging daarin mee en verleende mij 1 jaar eerder vrijstelling van MRB.
(Toen gold trouwens ook nog de 25 jaar grens.)

De APK-plicht kent geen uitzonderingen hierop: de registratiedatum is leidend.
(Maar goed, dan heb je toch 4 jaar uitstel/tijd om alles in orde te houden.)

De verzekeringsplicht geldt altijd, wat ook logisch is:
- "Elk gekentekend voertuig dient verzekerd te zijn, zodra het de openbare weg betreed."

Onverzekerd zijn is een strafbaar feit, geen APK hebben is een overtreding.

Het is misschien raar, maar waar.

Resumerend:
- Wil je zeker weten geen rompslop te hebben? Schorsen! Maar dan mag het voertuig ook niet de (openbare) weg op.
- Ouder dan 40 jaar? Jaarlijkse APK verplicht, MRB vrijstelling.
- Ouder dan 50 jaar? Vogelvrij.
(Maar wel verplicht verzekerd; het is aan het verzekeringsbedrijf of ze dat willen.)

Wat ik reeds eerder opmerkte: een vrijstelling van apk-plicht houdt niet in dat je opeens onveilig onderweg kan zijn. De pakkans is misschien wat minder. Maar waarom het risico lopen een gevaar op de weg te zijn?

Vrijwillig APK-keuren is toegestaan!
Natuurlijk geldt dat bij afkeur, ofschoon vrijstelling, het voertuig geen gebruik mag maken van de openbare weg.
(Ik betwijfel overigens of -en hoe- zulks geregistreerd wordt: afkeur zonder plicht.)

Dan nog iets: Een oldtimerverzekering is over het algemeen heel goedkoop.
(Ik betaal voor mijn daf44 45 euro p/j, bij 5000km/j)

Laten we ervoor zorgen dat dat zo blijft.
Als U begrijpt wat ik bedoel.