Haje66
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 08, 2017 17:10

Start-stop systeem Giulia

do jan 19, 2017 20:15

Sinds eind december 2016 heb ik het genoegen om in de nieuwe Giulia rond te mogen rijden. Wat een heerlijke auto met een zalige brok vermogen.
Er is echter 1 dingetje en dat irriteert mij wel, het start-stop systeem. Deze wil ik graag standaard uitzetten maar iedere keer moet je hem weer handmatig uitzetten. Heeft iemand een idee hoe je dat permanent uit kunt zetten ??

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: Start-stop systeem Giulia

do jan 19, 2017 20:26

Wellicht zou je het kunnen programmeren met de examiner.
Maar officieel zal het niet mogen i.v.m. de euro 6 norm.
Bij mijn Giulietta (euro 5) heb ik de uitzet functie ook niet gevonden maar vind het ook niet hinderlijk.
Als ik niet wil dat hij afslaat dan houd ik de koppeling in.
Als je een automaat hebt dan is het gewoon een kwestie van wennen, motor starten en als eerste start stop uitzetten. :D
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Start-stop systeem Giulia

vr jan 20, 2017 08:47

Bij de 940 Giulietta zit standaard een knop om het te deactiveren (in mijn MY2015 in ieder geval wel).
Mijn ervaring is wel dat je heel makkelijk kunt beïnvloeden of het wel-of-niet werkt.
Versnelling in neutraal, rem in en stilstaan is doorgaans de trigger om af te slaan.

Filmpje vanuit Amerikanië: https://www.youtube.com/watch?v=_vG_mTJ574s
(laatste opmerking: "Stop start defaults to active every time you restart the engine")
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: Start-stop systeem Giulia

vr jan 20, 2017 13:20

Scheelt dat hij na een poosje alla Alfa kwaliteit het toch niet meer doet... :D

Bij mijn Giulietta 9-2013 heb ik hem in de winter er al niet meer op kunnen betrappen: en kan hij ook evt. uit.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Start-stop systeem Giulia

vr jan 20, 2017 14:20

Er zijn wel een hoop variabelen die bepalen of de S&S het wel of niet doet.
Denk aan motortemperatuur, staat van de accu, regeling van de binnentemperatuur, etc
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Start-stop systeem Giulia

vr jan 20, 2017 14:38

Waarom irriteert het je precies dan? Ik vind het een goed systeem om brandstof te besparen. Je moet zelf een beetje je verstand gebruiken bij het gebruik ervan. Als je er eenmaal aan gewend bent dan weet je niet meer beter.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Haje66
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 08, 2017 17:10

Re: Start-stop systeem Giulia

vr jan 20, 2017 18:00

Mijn Giulia is met automaat. Als je op een kruising aan komt rijden dan stop je even voordat je de weg opdraait en prompt slaat de motor weer af. Ze (ja, ik noem haar haar) kan natuurlijk niet weten hoe lang ik stil sta. Mooier zou zijn dat ze pas na 5 seconden stilstaan de motor uit zou zetten maar helaas is dit nagenoeg direct na stilstand.
Ik druk nu het systeem direct uit als ik wegrij maar dat is natuurlijk niet de bedoeling zoals sommigen al aangeven (en dat ben ik met ze eens).

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Start-stop systeem Giulia

vr jan 20, 2017 18:09

En als je tijdens het uitrollen de automaat in N zet?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Haje66
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 08, 2017 17:10

Re: Start-stop systeem Giulia

vr jan 20, 2017 18:54

Niet geprobeerd om haar in N te zetten, zal het morgen wel even testen.
Mooi dit forum, allemaal positieve ideeën.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: Start-stop systeem Giulia

vr jan 20, 2017 23:36

Waarom irriteert het je precies dan? Ik vind het een goed systeem om brandstof te besparen. Je moet zelf een beetje je verstand gebruiken bij het gebruik ervan. Als je er eenmaal aan gewend bent dan weet je niet meer beter.
Ik vermoed dat je nooit met een automaat en start/stop hebt gereden?

Ken je de situatie dat je rechts af wil slaan en even stopt om goed over je schouder te kijken? De motor slaat af en jij laat direct de rem los en gaat direct op het gas staan terwijl de motor nog aan het starten is. :evil: Bij mijn automaat mercedes bonkt ie dan in de versnelling. #-o
Zelfde verhaal bij bv even een voetganger laten oversteken..................... hoeveel voorbeelden wil je hebben?
Al deze situatie's heb je dus niet met een auto die handgeschakeld is, je hebt dan de koppeling ingetrapt waardoor de motor gewoon blijft draaien. Voor b.v. een stoplicht waarvan je weet dat het even gaat duren schakel je neutraal en laat de koppeling los waardoor de motor afslaat.
Met een handgeschakelde auto is het een prachtig systeem wat ik in de Giulietta dus ook altijd aan laat staan.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: Start-stop systeem Giulia

vr jan 20, 2017 23:47

Versnelling in neutraal, rem in en stilstaan is doorgaans de trigger om af te slaan.

Filmpje vanuit Amerikanië: https://www.youtube.com/watch?v=_vG_mTJ574s
(laatste opmerking: "Stop start defaults to active every time you restart the engine")
Bij mijn handgeschakelde Giulietta moet je de koppeling los laten, de rem hoef je niet in te drukken.
Misschien is dat in 2015 veranderd?
Bij een automaat moet je wel de rem vasthouden maar moet de bak juist wel in de "drive" staan.
Om een automaat telkens in de N te zetten net voor je stilstaat lijkt mij ook erg lastig.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Start-stop systeem Giulia

za jan 21, 2017 09:16

Dat zou inderdaad het verschil kunnen zijn. Overigens is het prima om hem elke keer in N te zetten, ik ben namelijk niet zo dol op kromme remschijven en haal daarom voor het verkeerslicht altijd de voet van de rem.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: Start-stop systeem Giulia

za jan 21, 2017 09:33

Dat zou inderdaad het verschil kunnen zijn. Overigens is het prima om hem elke keer in N te zetten, ik ben namelijk niet zo dol op kromme remschijven en haal daarom voor het verkeerslicht altijd de voet van de rem.
Als je een Giulietta automaat hebt dan werkt het idd op de rem.
Voor de verkeerslichten naar neutraal schakelen is prima te doen, in de overige situaties die ik noem is het vooral lastig.
Daarbij heeft mijn mercedes de select hendel aan het stuur, deze zet je redelijk makkelijk van "D" direct in "P" wat je dus zeker niet wil als de auto nog maar iets beweegt.

Tegen kromme schijven laat ik de wagen na stilstand soms weer een paar cm kruipen om weer op een andere plaats van de schijf te komen.
Weet niet of het werkt maar ik heb nog nooit een automaat met kromme schijven gehad. :D
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3648
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

Re: Start-stop systeem Giulia

za jan 21, 2017 09:57

Bij mij 164 automaat zet ik hem altijd van de D naar de N voor het stoplicht precies om de reden die Hylke noemt.
Heb ooit een 1ste serie 164 automaat gehad , en die schijven waren zo "recht" als een hoepel geworden.
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: Start-stop systeem Giulia

za jan 21, 2017 10:13

Bij een sportieve rijstijl zeker aan te bevelen.

Maar om dan weer terug te komen bij de TS, wil je bij de Giulia de start stop gebruiken zul je altijd met de voet op de rem staan bij een verkeerslicht.
Transaxle loos!

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”