Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Groningen

Re: Start-stop systeem Giulia

za jan 21, 2017 16:24

Waarom irriteert het je precies dan? Ik vind het een goed systeem om brandstof te besparen. Je moet zelf een beetje je verstand gebruiken bij het gebruik ervan. Als je er eenmaal aan gewend bent dan weet je niet meer beter.
Ik vermoed dat je nooit met een automaat en start/stop hebt gereden?
Nee klopt, heb er nooit bij stil gestaan dat het op een automaat zo irritant zou kunnen zijn! Weer wat geleerd :wink:
Nu: Giulietta 2.0 JTDm 170 pk TCT Distinctive (2013)
Gehad: MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011) | 156 2.5 V6 24V Distinctive (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1030
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Start-stop systeem Giulia

za jan 21, 2017 16:41

Is ook afhankelijk van de aandrijflijn. Mn vader heeft een hybride, en dan werkt het perfect. Zo gauw je de rem loslaat duwt de electromotor de auto vooruit en dan gaat de motor ook aan. Zo merk je helemaal niks van het s/s systeem.

Haje66
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 08, 2017 17:10

Re: Start-stop systeem Giulia

zo jan 22, 2017 07:50

Ik denk dat ik er mee moet leren leven. Iedere keer in N zetten is ook niet optimaal. Bij het starten altijd teeede handeling uitvoeren en dat is Start-Stop uitzetten want dat werkt echt niet lekker met een automaat. Zij is waarschijnlijk zo extreem afgesteld om de 99 grams norm te halen.
Nog wel een belangrijke opmerking, het is een heerlijke auto en kan niet wachten op de zomer en dan lange rit naar haar moederland.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: Start-stop systeem Giulia

zo jan 22, 2017 16:22

Je went er heel snel aan, heel soms vergeet ik hem ook uit te zetten maar dat doe je dan wel als hij voor de 1e keer afslaat.
Ik heb nog niet met de nieuwe Giulia gereden maar vermoed dat je het niet altijd merkt dat de motor stil valt.
Ik merk het met de mercedes pas als de motor weer aanslaat. :D

Ik kijk de kat nog ff uit de boom, als de betrouwbaarheid van de Giulia net zo is als van mijn Giulietta dan gaat ie een waardige opvolger worden van de benz. (stiekem hoop ik nog op een sportwagon)
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1066
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: Start-stop systeem Giulia

di jan 24, 2017 12:31

Bij mijn Giulietta ook met TCT is het zo dat afhankelijk van de druk op je rempedaal de motor afslaat of niet. Zachtjes inhouden na de stop, geen start-stop uitval, bij harder in blijven trappen gaat de auto er vanuit dat je langer blijft staan. Na een paar seconden harder ingehouden te hebben blijft hij dan gewoon lopen en kan de voet op de rem weer 'zachtjes'.

Zo is het heel mooi doseerbaar en regelbaar, neem aan dat de nieuwere Giulia dat ook heeft. Ps. vaak doet hij het in de winter overigens bij mij helemaal niet, veel factoren accu-staat verbruikers aan etc. zoals Hylke op mijn eerder post al aanvulde.
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
Brera Spider Executive 2.2JTS
BMW530i 2002 (-:

ex. Giulietta QV sportiva TCT (my2013)
ex. FIAT 500 0.9TA
ex. MiTo Sport 1.4 Turbo
ex. 33 imola 1.4
ex. 916 GTV V6TB
ex. 156 1.9JTD

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2403
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: Start-stop systeem Giulia

di jan 24, 2017 14:46

Dat laatste herken ik ook van andere merken, ik vermoed dat het bij Alfa net zo werkt.

Rem diep ingetrapt houden en bij het verwachten van groen (of weer kunnen rijden), de rem alvast rustig lossen zonder helemaal los te laten, de motor zal dan aanspringen.

Overigens mijn 166 automaat schakelt zelf in neutraal tijdens stilstaan met de rem ingetrapt in neutraal, ook al staat die in D. En die reageert pas als ik de rem helemaal los laat (of de bak in S zet).
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”