Pagina 1 van 1

E10 benzine

Geplaatst: zo jan 08, 2017 17:01
door Guyv
Vanaf 01-01-2017 is er in België geen Euro95 benzine meer te krijgen zonder 10% ethanol erin (E10). Als stimulans is die dan ook nog eens duurder dan de vroegere Euro95. Onbegrijpelijk. Volgens diverse websites kunnen zo goed als alle Alfa's van vóór 2011 NIET rijden met deze Euro95E10. Bij andere merken kunnen veel meer en oudere modellen wel hiermee rijden. Waar zit het verschil ? Kan ik mijn 147 1.6 (120pk) van 2004 ombouwen om met deze nieuwe benzine te rijden of moet ik vanaf nu het dure Euro98 tanken ?

Re: E10 benzine

Geplaatst: zo jan 08, 2017 18:51
door Trenta3
Ja, met de Brera Spider 1750 tbi tankte ik ook altijd 95.
Nu tankte ik een drietal weken, 98 maar het verbruik steeg abnormaal!
Garage gaf het advies om zeker geen 98 te tanken, maar vanaf nu E10.

Re: E10 benzine

Geplaatst: zo jan 08, 2017 19:01
door Marley164
Via internet E10 test zijn alleen de volgende modellen geschikt voor E10:

E10 benzine voor Alfa Romeo

De volgende modellen met benzinemotor zijn wel geschikt:
– MiTo
– 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
– Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
– Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
– 8C: 4.7 32V

Re: E10 benzine

Geplaatst: zo jan 08, 2017 20:26
door rutgerdow
Zit 'm inde toegevoegde ethanol dat afdichtingen en slangen kan aantasten. Ook de brandstof pomp zelf kan daardoor ook stuk gaan. Injectoren weet ik zo niet. Is natuurlijk wel aan de passen, maar als je dat niet zelf kunt waarschijnlijk wel kostbaar

Re: E10 benzine

Geplaatst: zo jan 08, 2017 20:46
door Gordon
Het probleem zit 'm niet zozeer in de motor, maar in de "koude" delen van het brandstofsysteem. Hierin zijn kunststoffen en rubbers verwerkt die zullen oplossen in E10. Deeltjes daarvan kunnen in het verbrandingssysteem terecht komen en daar grote problemen veroorzaken, maar het voornaamste is natuurlijk dat er lekkages en dus het risico op brand kunnen ontstaat. Inderdaad: onbegrijpelijk. En dat nota bene in een land waar je met een LPG auto geen enkele parkeergarage in mag omdat in een ver verleden ooit eens iemand zijn auto met een gehackte LPG installatie naast een defecte koelkast plaatste.

Re: E10 benzine

Geplaatst: zo jan 08, 2017 22:52
door Performa
Euro 95 bevatte de afgelopen jaren meestal ook al 5℅ ethanol. Op daily 156,146,145,GT zou ik het nog wel riskeren die dingen lopen toch op hun laatste poten. Regen en zout zijn een pak corrossiever voor hun bodemplaat dan ethanol voor hun kunstofdelen. Alfa Romeo dekt zich gewoon goed in door te zeggen dat E5 wel kon en E10 niet. Een paar percent vebruikstoename(lagere energiedichtheid) zijn wel te verwachten maar wie kan dat objectief meten?

Re: E10 benzine

Geplaatst: ma jan 09, 2017 12:23
door Gordon
Als je nog een oude plastic jerrycan hebt (jaren tachtig of negentig), gooi daar dan maar eens moderne benzine in. Bij E5 vervormt deze al, maar blijft op zich nog wel heel. Wel wordt de jerrycan langzaamaan steeds leger ten teken dat de benzine dwars door het plastic heen naar buiten zweet. Schade/schande. Bij E10 kun je er gif op innemen dat dit effect beduidend groter zal zijn. Ik weet al dat ik het risico niet ga nemen. Bij mijn laatste ritje waarbij ik een stukje Frankrijk meenam dan ook geen druppel in dat land getankt.

Re: E10 benzine

Geplaatst: ma jan 09, 2017 13:13
door Lon
Er zijn al meer topic's geweest hier over E10 overigens lees die er eens op na zou ik zeggen staat heeeeeel veeeel info in.

Een van de andere nadelen van E5/E10 is dat dit een bio prutselje is dat hygroscopisch is ( net als remvloeistof dus ), hierdoor komt bij lang stilstaan vocht in de brandstof wat weer zorgt voor de groei van diverse bio organismen in je tank en leidingen etc. met alle nare gevolgen van dien.

Het is overigens niet per definitie beter voor het milieu ook :(

Re: E10 benzine

Geplaatst: di jan 10, 2017 16:19
door alfaqv75
Ja, met de Brera Spider 1750 tbi tankte ik ook altijd 95.
Nu tankte ik een drietal weken, 98 maar het verbruik steeg abnormaal!
Garage gaf het advies om zeker geen 98 te tanken, maar vanaf nu E10.
dit lijkt me niet aan de benzine soort te kunnen liggen (de verschillen zijn marginaal en worden met de computer tot redelijk niveau bijgeregeld)

E10 en aluminium is ook een leuke combi, NOT :evil:

Re: E10 benzine

Geplaatst: wo jan 18, 2017 21:04
door elio
Een vraagje voor de specialisten hier: door de komst van E10 benzine en het verdwijnen van de gewone 95 RON in België, ga ik voortaan noodgedwongen 98 RON tanken met mijn oudjes. Ik verwacht geen problemen voor de V6, Spider en 75 (wegens injectie), maar wat met de carburatormodelletjes (Gt Junior en 500)? Moet ik de ontsteking opnieuw laten afstellen (omdat de 98 RON meer weerstand tegen ontbranden heeft en dus trager ontploft) of ga ik geen verschil merken?
Alvast bedankt voor jullie advies 8)

Re: E10 benzine

Geplaatst: wo jan 18, 2017 21:22
door Dirk-33
t ontploft niet trager dan 95 als een bougie zn vonkje geeft. octaangetal 98 betekent weerstand tegen ontbranding op moment dat je dat niet wil, pingelen of klop ookwel genoemd. 98 zal later onder hoge druk en hitte ontbranden dan 95. Relevant bij opgevoerde motoren en turbo blokken. Diesel heeft juist een heel laag octaangetal omdat dat daar juist een gewenste reactie is.

Re: E10 benzine

Geplaatst: wo jan 18, 2017 21:31
door elio
Da's duidelijk, bedankt! :thumbs: