AR75IMSA
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr okt 16, 2015 15:14

Alfa importeren uit Italie

wo jun 01, 2016 15:42

Ik heb een poging gedaan om mij te verdiepen in de ins en outs over het importeren van een Alfa uit Italie. Er is wel het e.e.a. te vinden, maar ben er nog niet helemaal uit. Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Ik heb gelezen dat het zelf ophalen en naar Nederland rijden nogal wat uitdagingen kent en niet verstanding is. De auto laten ophalen door een transporteur gaat al beter maar mist een beetje het avontuur en kan prijzig zijn. Blijft over met een auto+trailer naar Italie te gaan.

Dat idee heb ik dan ook maar is het echt zo simpel om de koop in Italie te sluiten, de auto te laten overschrijven, opladen en karren maar naar de RDW, of vergeet ik het e.e.a. (vast wel)

Alvast dank voor jullie deskundige hulp.
Nu : 75 3.0 V6
Ooit : Guilietta 1.4 Turbo - 145 1.6 TS - 33 1.3 - 75 1.8 Turbo

Gebruikersavatar
dirk stegeman
Full Member
Full Member
Berichten: 299
Lid geworden op: wo mei 23, 2012 22:46
Locatie: NL-AMSTERDAM-Gaasperdam

Re: Alfa importeren uit Italie

wo jun 01, 2016 15:52

Ik ken registerlid 17 heel goed van het 166 register.
Hij heeft in 2014 een 166 2.4 JTD gevonden in Zuid Italië
met slechts 9000 km op de teller.
ALFA ROMEO Club S.C.A.R.B. 00375 (Since 1978)
ALFA ROMEO 166 Register 008
ALFA ROMEO 166 Club Nederland 044

ALFA ROMEO 166 - 2.0 TS 16V Distinctive - 472/B Blu Odissea - Classico V

ALFA ROMEO 166 - EVERYDAY THE PLEASURE OF DRIVING AN EMOTION

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: Alfa importeren uit Italie

do jun 02, 2016 09:53

Zover ik weet zit er nog een stapje tussen opladen en karren naar de rdw ;-)

Iets met Import, bpm en douane :jumping:

Verder kan ik je ook niet helpen helaas.
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Alfa importeren uit Italie

do jun 02, 2016 10:18

Overschrijven gaat niet. Je kan als buitenlander namelijk geen Italiaans kenteken registreren.

Had je DEZE ook al geraadpleegd?

Douane/BPM loket en RDW zitten hier in Nederland overigens in hetzelfde gebouw. Het handigst is om een afspraak te maken, maar je kan ook gewoon 's ochtends aanschuiven. Je laat dan eerst de invoerkeuring doen en vervolgens ga je met het formulier van de RDW en het ingevulde aangiftebiljet naar het loket van de Douane. Staat verder allemaal uitgelegd op de site van de RDW, alleen linken die niet naar dat aangifteformulier en ze doen nogal knorrig als ze je die daar moeten overhandigen.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Alfa importeren uit Italie

do jun 02, 2016 11:40

Beetje achterhaalde informatie...

De douane heeft al een tijd GEEN kantoren meer bij de RDW stations. Er staat wel een mooi display waar je het aangifte formulier kunt pakken en een fraaie envelop.

Zelf invullen, voorzien van de gevraagde documenten en in de envelop opsturen via de gleuf onderin dat zelfde display (of voor de zekerheid zelf afgeven bij de inspectie).

Op naam zetten gaat in Italië inderdaad niet. Je moet naar het lokale ACI kantoor om daar het kenteken (en daarmee de auto) officieel te exporteren en daarmee vervalt de Italiaanse inschrijving en de platen moeten ingeleverd worden. Je kunt hem dan dus ook NIET naar NL rijden maar wel op een trailer of op transport zetten.

Je loopt wel de kans dat je in Italië van de weg gehaald wordt met een kentekenloze auto op je trailer dus zorg dat je je papieren allemaal in orde hebt.

Het alternatief is naar de notaris om de auto tijdelijk over te schrijven, vooral om de vorige eigenaar te vrijwaren van alle ellende die je ermee kunt veroorzaken en om het geheel te vrijwaren van het dienen als hypothecair onderpand (!). Die notaris is niet bepaald gratis... Dan via een verzekeringskantoor een groene kaart en verzekering te regelen. Dan heb je 5 dagen de tijd om de auto naar NL te rijden en vervolgens de platen te retourneren. Let wel op dat je officieel als NL ingezetene NIET in NL met een Italiaans gekentekende auto mag rijden en dat je (wederom officieel) dan aan belastingontduiking doet...

Keuren is idd bij de RDW des ochtends zonder afspraak (aanschuiven achter alle autohandelaren met hun buit) en dat met de auto op de trailer (vanwege geen kenteken) of des middags dmv een eerder gemaakte afspraak waarbij je een eendagskenteken kunt aanvragen (wat weer te verzekeren is) en waarmee je op die dag de kortste route van je stalling naar het keuringsstation (en v.v.) mag rijden.

Etc. Etc. Etc.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Alfa importeren uit Italie

do jun 02, 2016 12:25

Jeetje. Waar blijven de tijden? Het lijkt nog maar drie jaar geleden dat ik daar met m'n Sudje stond :roll:

AR75IMSA
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr okt 16, 2015 15:14

Re: Alfa importeren uit Italie

di jun 07, 2016 15:02

Dank voor de reacties, ik ben weer wat verder geholpen.
Nu : 75 3.0 V6
Ooit : Guilietta 1.4 Turbo - 145 1.6 TS - 33 1.3 - 75 1.8 Turbo

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Alfa importeren uit Italie

do jun 09, 2016 16:19

In november een aantal auto's gehaald in Italië bij garages vandaan.
De garages konden terplekke de papieren regelen voor export, dus we hoefden niet langs een ACI kantoor.

Gebruikersavatar
Ruviano
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 586
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:20

Re: Alfa importeren uit Italie

do jun 09, 2016 23:40

Ik heb begin dit jaar een 166 opgehaald. Verzekering afgesloten Obv chassisnummer. Vliegtuig naar Milaan, daar opgehaald door de verkoper. Koopcontract bij ACI kantoor, kopie paspoort en rijbewijs. Vriendelijk verzoek van de verkoper om direct in NL over te schrijven en de Italiaanse papieren op te sturen. En dus wel gewoon op de Italiaanse platen naar NL gereden. Aldaar direct door naar de rdw, bpm papieren al gedownload en ingevuld. Keuren en op eendags nl kenteken naar huis om te wachten op nl kenteken. In de tussentijd uiteraard wel netjes de papieren retour aan de Italiaanse verkoper, evenals de platen.

Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, maar zal ook afhangen van de verkoper.... Alternatief is om voor 200e een Duits export kenteken aan te vragen. Kan ook voor Italiaanse auto's. Kost 200e inclusief de verzekering, is eigenlijk een koopje, want die is al 110e. Dan kun je op die platen naar NL rijden. Als je in NL direct door gaat naar de rdw ben je technisch gezien ook niet in overtreding als je met een buitenlands kenteken rijdt in nl. :thumbs:

Anderzijds gebruik google even kijk bij de diverse professionele partijen. Er zijn er een paar die op basis van een Duits kenteken regelen dat je geoorloofd in de EU mag rijden. Op een forum als dit ga je echt geen duidelijk antwoord krijgen vanwege de vele klok en klepel reacties, naast de verschillende ervaringen van de personen die het echt gedaan hebben.... Als IK het nog een keer zou doen zou ik zo'n Duitse plaat regelen.
Laatst gewijzigd door Ruviano op vr jun 10, 2016 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfetta 1800 - oliva - 1972
Alfetta 1800 - oliva - (1973/2016 Alfa Specials #1161601)
Alfa Sei - nero metallizato-1979
Giulia 1300 ti - bianco - 1969
Spider 1600 - bianco- 1966
Giulia Quadrifoglio- Bianco Trofeo - 2018

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Alfa importeren uit Italie

do jun 09, 2016 23:53

Duits exportkenteken oftewel ausfuhrkennzeichen kun je niet krijgen, wel een kurzzeitkennzeichen. En dat mag niet in NL.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”