swilfred
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: vr jun 06, 2014 18:15

Alfasud sprint 1.5 QV recent aangekocht- waarde?

di sep 30, 2014 21:07

Hallo,

Deze Sprint heb ik recent aangekocht in Spanje, 29 jaar oud en heeft 18 jaar stil gestaan.
De wagen heeft aangetoond 24000 km, heeft geen roest , originele kleur en in nagenoeg perfecte staat

http://www.mijnalbum.nl/Album=IN6JPEEW" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand enig idee wat de waarde zou kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: Alfasud sprint 1.5 QV recent aangekocht- waarde?

di sep 30, 2014 21:19

Gefeliciteerd met de aanschaf, ze ziet er prachtig uit.

Ik neem aan dat je de auto gaat laten taxeren voor de verzekering? Heb je meteen een antwoord ;-)

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

Re: Alfasud sprint 1.5 QV recent aangekocht- waarde?

di sep 30, 2014 21:27

Om te beginnen, wat een ontzettend gaaf ding! Zou persoonlijk niet eens willen denken aan geld. Gewoon hebben, houden en van genieten. Maar als je het toch wil doen... Ik denk dat je er niet enorm financieel wijs van gaat worden. Boxers zijn een wat smalle markt. Sprintjes komen zo af en toe voorbij voor alles van 2500 tot zo'n tien mille. Waarbij t zover ik het volg nooit heel hard gaat. Je kan als je het echt wil weten natuurlijk laten taxeren. Houd alleen er rekening mee dat een taxatiewaarde hier in Nederland in ieder geval flink boven de handelswaarde ligt.
SCARB 7618
Giulia Super 1,3 1974
Ex-159 jtdm 16v
Ex-147 jtd

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfasud sprint 1.5 QV recent aangekocht- waarde?

di sep 30, 2014 22:54

Om te beginnen, wat een ontzettend gaaf ding! Zou persoonlijk niet eens willen denken aan geld. Gewoon hebben, houden en van genieten. Maar als je het toch wil doen... Ik denk dat je er niet enorm financieel wijs van gaat worden. Boxers zijn een wat smalle markt. Sprintjes komen zo af en toe voorbij voor alles van 2500 tot zo'n tien mille. Waarbij t zover ik het volg nooit heel hard gaat. Je kan als je het echt wil weten natuurlijk laten taxeren. Houd alleen er rekening mee dat een taxatiewaarde hier in Nederland in ieder geval flink boven de handelswaarde ligt.
Olof waar leidt jij uit af dat het de TS om verkoop te doen zou zijn? Mi is het eerder een vraag mbt de vervangingswaarde?
Maw taxeren dus, om in geval van schade/diefstal oid een (rechtsgeldig) houvast te hebben richting verzekeraar. :wink:

@ swilfred; rietveldtaxaties.nl vragen voor een waardevaststelling, Dennis is naast deskundig taxateur ook een bevlogen alfist en een gezellig mens op de koop toe! :thumbs:

Grtz,fRank
ps mooie sprint!
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

swilfred
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: vr jun 06, 2014 18:15

Re: Alfasud sprint 1.5 QV recent aangekocht- waarde?

wo okt 01, 2014 12:33

Hallo,

Bedankt voor jullie advies en positieve reacties, is idd voor een taxatiewaarde te kennen, ben woonachtig in Belgie.

Bedoeling is deze Sprint te behouden en in goede staat te houden.
Was deze zomer een echt avontuur deze wagen vanuit Spanje, na 18 jaar stilstand , 1500 km verder te rijden.


Grtz Wilfred

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Alfasud sprint 1.5 QV recent aangekocht- waarde?

wo okt 01, 2014 15:59

Leuk om te delen, dit soort verhalen zijn altijd uniek en leuk om te lezen!
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

Re: Alfasud sprint 1.5 QV recent aangekocht- waarde?

wo okt 01, 2014 16:05

mooie auto veel plezier er mee
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

Re: Alfasud sprint 1.5 QV recent aangekocht- waarde?

wo okt 01, 2014 17:19

Man wat een leuk ding, precies zo heb ik hem gehad, alleen ook met gele koplampen.
Een van de fijnere karretjes die ik heb gehad, gekocht met 20.000 op de teller.
Het is dat er een onbehouwen groenvoorziener niet kon zagen en er ooit een boom op liet donderen....
Is toen opgekocht en naar de Griekse eilanden gegaan.
Als ik deze zo zie wil ik er weer eentje.
Wij willen wel meer van je avonturen over de koop en je reis horen hoor!
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

Re: Alfasud sprint 1.5 QV recent aangekocht- waarde?

do okt 02, 2014 09:19

Om te beginnen, wat een ontzettend gaaf ding! Zou persoonlijk niet eens willen denken aan geld. Gewoon hebben, houden en van genieten. Maar als je het toch wil doen... Ik denk dat je er niet enorm financieel wijs van gaat worden. Boxers zijn een wat smalle markt. Sprintjes komen zo af en toe voorbij voor alles van 2500 tot zo'n tien mille. Waarbij t zover ik het volg nooit heel hard gaat. Je kan als je het echt wil weten natuurlijk laten taxeren. Houd alleen er rekening mee dat een taxatiewaarde hier in Nederland in ieder geval flink boven de handelswaarde ligt.
Olof waar leidt jij uit af dat het de TS om verkoop te doen zou zijn? Mi is het eerder een vraag mbt de vervangingswaarde?
Maw taxeren dus, om in geval van schade/diefstal oid een (rechtsgeldig) houvast te hebben richting verzekeraar. :wink:

@ swilfred; rietveldtaxaties.nl vragen voor een waardevaststelling, Dennis is naast deskundig taxateur ook een bevlogen alfist en een gezellig mens op de koop toe! :thumbs:

Grtz,fRank
ps mooie sprint!

Dacht vanwege de wervende formuleringen van de eigenaar dat hij zijn (barn)find te gelde wilde maken. Gelukkig dus niet. Alleen al zo'n mooi verhaal is toch reden een auto nooit meer weg te doen? Ben ook wel benieuwd naar t verhaal enne foto's???
SCARB 7618
Giulia Super 1,3 1974
Ex-159 jtdm 16v
Ex-147 jtd

Gebruikersavatar
thor101
Full Member
Full Member
Berichten: 438
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 21:49
Locatie: grootebroek-enkhuizen

Re: Alfasud sprint 1.5 QV recent aangekocht- waarde?

do okt 02, 2014 14:22

mijn sprint laten taxeren 1 jaar geleden en kwam op 8000 uit 1.7 motor sprint van 1984 opnieuw gespoten
Afbeeldingscarb 1580
nu 2xsprint QV 84/86-gehad 3x sud -7xsud sprint chroom -12xsud sprint plastic -4x alfa33- 1e serie-1.716v--alfa33 1.7SW 1xguila 72 (DH-30-24)

swilfred
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: vr jun 06, 2014 18:15

Re: Alfasud sprint 1.5 QV recent aangekocht- waarde?

vr okt 03, 2014 23:11

Dag allemaal,

Hierbij mijn avontuur van deze zomer. Ik ben in juli dit jaar 50 jaar geworden en een oldtimer droomde ik al lang van.

Eigenlijk ben ik vrij toevallig beginnen rondkijken. Er stond in onze buurt een sprint te koop maar zag dat deze toch al vrij veel roest vertoonde, maar was wel erg aangetrokken tot dit model met boxermotor.
(Zeker mijn hoed af voor de vele projecten die hier tot een goed einde komen.)

En plots zag ik op internet deze volledig originele sprint staan in Madrid,prachtige foto's met onberispelijk interieur, 29 jaar en 'maar' 22.000 km. Ik kon dit amper geloven en vroeg de verkoper uitleg. Hij verzekerde dat dit echte kilometers waren en idd , op het gelijkvormigheidsattest stonden aan de achterzijde de verschillende ITV autocontrole stempels: aangekocht in 1985 en dan eerste ITV controle in 91. Stempels te zien tot 96 en dan dus 18 jaar stil gestaan in een chalet in Valloid , Spanje. In mei dit jaar is er besloten deze auto te verkopen en is de verkoper dan opnieuw naar de ITV kontrole gegaan en goedgekeurd in mei 2014.
Ik heb dan een one way ticket naar Madrid geboekt via Ryanair samen met mijn neef en ons avontuur kon beginnen.Dit alles zonder gereedschap en enkel handbagage.
We hebben diezelfde avond in Madrid na mijn aankoop nog overnacht en zijn dan s'morgens vroeg vertrokken.
De verkoper zei me voor vertrek dat de remmen door het lange staan nog een schurend geluid maakten maar dat dit wel zou verbeteren.

Tegen beter weten in ben ik in Madrid nog gaan tanken en zijn we vertrokken richting noorden. En na een 50 km , bij het glooiende landschap en eenzame autostrade plots geen kracht meer. Ik vreesde dat een rem was vastgelopen en onmiddellijk op de pechstrook een afrit genomen. In dit gedeelte van Spanje kom je zonder Spaans te kennen niet veel verder.Door even te wachten bleek de motor terug te starten, gelukkig maar, en besloten we verder te proberen.
Het leken niet de remmen te zijn en ik zocht meer in de richting van de brandstoftoevoer. Het was me opgevallen bij het tanken dat de benzinemeter heel raar deed.We konden telkens een 50 tal km rijden en dan viel duidelijk eerst 1 en dan later de tweede cylinder uit. Terug 5 minuten wachten en we konden weer verder, rustig rijdend aan 90 - 100 km/u.Onderweg bij een panne kwam een vriendelijke fransman naar ons toe , een garagist bleek. Ook hij kwam tot dezelfde conclusie en zei dat we rustig wel konden verder rijden zonder de motor zwaar te belasten, Meest hachelijke moment was op de Franse periferique in Parijs om 4 uur s'morgens.Daar moet je voorsorteren en plots vielen beide cylinders weer uit...stapvoets verder geraakt tot volgende afrit.
We hebben uiteindelijk de 1560 km afgelegd in een 24 uur en veilig thuis gekomen.

Een mooi avontuur dat echt wel de moeite waard was.

De wagen rijdt ondertussen veel beter:
- 1 van de voorste remblokken was compleet op en was metaal op metaal geluid. Heb gelukkig in NL (ben zelf Belg) nog een set nieuwe schijven gevonden en nu is alles OK.
- heb beide tandriemen vervangen uit voorzorg (toch wel straf dat de oude er nog vrij goed uitzagen na 18 jaar stilstand)
- nieuwe luchtfilter
- groot verschil in vermogen met de thermostaat van de warme/koude luchtinlaat opnieuw in te stellen
- draait nu zeer rustig zoals een echte boxer moet draaien
- brandstofprobleem is ondertussen verdwenen (toevoer gaat van Weber 1 naar Weber 2 en dan terug naar de tank) Dit verklaart mijn inziens waarom de motor op 2 cilinders draait bij brandstoftekort)


Ik heb deze Sprint nu staan in een droge garage en is nu ingeschreven als oldtimer. Bedoeling is deze ,met passie, goed te verzorgen.

Dank voor jullie vele positieve reacties ,

Wilfred

Gebruikersavatar
paul veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 450
Lid geworden op: do sep 15, 2005 21:37
Locatie: De Lier

Re: Alfasud sprint 1.5 QV recent aangekocht- waarde?

zo okt 05, 2014 19:34

Een mooi verhaal Wilfred, en wat een mooie Sprint! Het is wel verstandig om ook alle brandstofslangen te vervangen. Na zoveel jaar kunnen die poreus geworden zijn en gaan lekken, met alle mogelijke enge gevolgen. Ook andere rubber delen als remslangen en de banden goed controleren en bij twijfel zeker vervangen.
Ik neem aan dat je de rem- (vergeet de koppelingslang niet), motor- en bakolie ook al vervangen hebt.
Heel goed dat je de riemen al vervangen hebt. De kosten zijn gering, en het geeft gelijk een stuk meer zekerheid.

Enne...we zijn natuurlijk benieuwd naar meer foto's!
Mocht je vragen hebben over Suds of Sprintjes, stel ze maar. Er is hier genoeg kennis op het forum.

Veel plezier met je Sprint!
Paul
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfasud sprint 1.5 QV recent aangekocht- waarde?

zo okt 05, 2014 22:13

Leuk verhaal en dito Sprint!! :thumbs: :thumbs:

Wat was nu de echte oorzaak? vervuild benzinefilter? => vervangen?

Mocht toch de brandstofpomp onvoldoende opbrengst hebben, kun je mij een pb'tje doen => ik heb nog wel een NIEUW pompje over voor een luttele 12 euro ex. verz. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

Re: Alfasud sprint 1.5 QV recent aangekocht- waarde?

ma okt 06, 2014 12:41

super verhaal hoor.
en een prachtige sprint. :thumbs:

veel fijne kilometers gewenst.

grt rogeralfa.
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

Re: Alfasud sprint 1.5 QV recent aangekocht- waarde?

za okt 11, 2014 00:04

Gedurfd maar mooi verhaal, ik weet niet of ik met zulke oude banden, riemen, slangen en remmen de rit had willen maken, maar hey, hij staat er nu dus who cares.
Ik zie graag mooie foto's, de mijne kocht ik in 86 en was ook erg vers, 20.000 km....
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”