*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

HOW TO Auto importeren van NL naar B - Hoe doe ik dat?

di aug 12, 2014 19:59

Hallo allen,

Iedereen (of tenminste, iedere Belg) kent dit wel, je zoekt je droomwagen en op de reguliere verkoopsites kom je niets interessants tegen. Je verplaatst je zoektocht dan maar naar marktplaats, speurders en consoorten
om daar dan geconfronteerd te worden met het export/import probleem. Nochtans is dit niet zo ingewikkeld eens je er mee vertrouwd bent.

Het leek me dus leuk om even een how to op te stellen over het invoeren van een wagen uit Nederland naar België aangezien de overheidsdiensten in België tamelijk ingewikkelde regeltjes kunnen opstellen.

Er zijn verschillende manieren, maar dit is de makkelijkste voor zowel koper als verkoper.


Wat zijn de voorwaarden?
- kentekenbewijzen aanwezig
- geldige APK
- verkoopsovereenkomst tussen beide partijen (datum, plaats, namen/adres, chassisnummer)

Wat moet er in NL gebeuren?

- De koper gaat met alle nodige documenten naar een GWK - Travelex kantoor (niet naar de RDW, daar moet je ook nooit zijn) en legt uit dat hij de wagen graag zo uitvoeren vanuit Nederland naar België. De verkoper moet hier niet aanwezig zijn, maar moet het vrijwaringsdocument wel krijgen.

- Je krijgt bij dit kantoor de volgende documenten:
* verzekering voor 2 weken
* 2 witte transitkentekenplaten
* kentekenbewijs op naam koper
* gelijkvormigheidsattest (COC, overal binnen EU geldig)
* vrijwaring / uitvoerverklaring voor de verkoper

* oude kentekenplaten dienen te worden ingeleverd

- kostprijs?
+/- 140 euro

Volgende stap?
- Rijdt de wagen (volledig legaal, joepie) naar je woonplaats/garage in België
- Ga naar een douanekantoor en vraag hen om vignet 705 (kostprijs 4 eurocent)
- Ga naar de autokeuring met de transitkentekenplaten en alle andere documenten verkregen bij het GWK kantoor
- Ga naar je verzekeraar en laat document 705 afstempelen
- Ga zelf naar de DIV met alle documenten (kans op verlies door de post is immers niet onbestaand)

Volgende dag?
- kenteken en inschrijvingsbewijs in huis en gaan...

Hopelijk is dit wat!

Thomas
Laatst gewijzigd door *thomas* op wo aug 13, 2014 11:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1190
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: HOW TO Auto importeren van NL naar B - Hoe doe ik dat?

di aug 12, 2014 20:37

Even een aanvulling van enkele dingen waarvan ik zie die nu anders kunnen.

-COC is niet meer nodig voor europees goedgekeurde voertuigen. Kortom pakweg alles vanaf 156(sommige 146/145,166)

-Je mag een voertuig tegenwoordig aanbieden op de autokeuring met de nummerplaat van je vorige auto/1ste/2de/ ... auto voor een tweedehandskeuring. Alleen op voorwaarde dat de "nieuwe" inschrijving op naam van dezelfde eigenaar gebeurt je dient dus dat inschrijvingsbewijs ook mee te nemen.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Re: RE: HOW TO Auto importeren van NL naar B - Hoe doe ik da

di aug 12, 2014 20:50

Even een aanvulling van enkele dingen waarvan ik zie die nu anders kunnen.
-COC is niet meer nodig voor europees goedgekeurde voertuigen. Kortom pakweg alles vanaf 156(sommige 146/145,166)
Dat wist ik niet, ben je hier 100% zeker van? Bij mij vroegen ze bij de laatste import (subaru uit 2003, uit NL) het COC

-Je mag een voertuig tegenwoordig aanbieden op de autokeuring met de nummerplaat van je vorige auto/1ste/2de/ ... auto voor een tweedehandskeuring. Alleen op voorwaarde dat de "nieuwe" inschrijving op naam van dezelfde eigenaar gebeurt je dient dus dat inschrijvingsbewijs ook mee te nemen.
Dat kopt, MAAR, je kan nog steeds een bekeuring krijgen omdat de wagen waarmee je rondrijdt niet is ingeschreven met de kentekenplaat van dat voertuig. In praktijk doet de politie dat zelden...

Wel bedankt voor je aanvulling, er zijn inderdaad verschillende mogelijkheden. Het voordeel van 'mijn' methode is dat je volledig legaal bezig bent en dat ze eigenlijk nergens een probleem van kunnen maken.
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: HOW TO Auto importeren van NL naar B - Hoe doe ik dat?

wo aug 13, 2014 08:41

dit komt van pas :wink:
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Re: RE: HOW TO Auto importeren van NL naar B - Hoe doe ik da

wo aug 13, 2014 09:37

dit komt van pas :wink:
Bedankt, dat is de bedoeling !
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: HOW TO Auto importeren van NL naar B - Hoe doe ik dat?

wo aug 13, 2014 09:37

Volgens mij sla je de plank een beetje mis aangaande het gebeuren in NL... over Belgie kan ik niet oordelen maar aangaande NL wel...
(niet naar de RDW, daar moet je ook nooit zijn) en legt uit dat hij de wagen graag zo uitvoeren vanuit Nederland naar België. De verkoper moet hier niet aanwezig zijn, maar moet het vrijwaringsdocument wel krijgen.
De verkoper (exporteur) moet wel degelijk naar de RDW... de wagen moet officieel uitgevoerd worden en de nummerplaten moeten ingeleverd worden. Zelfs de blauwe klassiekerplaten moeten er tegenwoordig aan geloven. Mocht je de originele blauwe willen bewaren kun je bij Velthuis (zie google) tegen zeer gering tarief (iets van 12,50 € per plaat) goedgekeurde nieuwe platen laten maken en die inleveren (je reinste kapitaalvernietiging maar dat is nou eenmaal een van de vele geneugten van een sosjalistiese verzorgingsstaat..). Let er op dat de platen gecontroleerd worden op "echtheid"; moeten dus de juiste keurmerken hebben. Proberen de transactie doorgang te laten vinden onder het overhandigen van kentekenplaten/R vindt geen doorgang...

Het gehele kentekenbewijs (afhankelijk van de leeftijd van de documenten dus een Deel I, II of Kopie Deel III / Overschrijvingsbwijs etc) verliezen dan met onmiddelijke ingang hun geldigheid maar kunnen, na ontwaarding, wel behouden blijven en zij vaak (altijd?) nodig om de wagen in het land van bestemming opnieuw te registreren. Je krijgt een nieuw Deel II dat de voorgaande papieren vervangt.

De transactie kost € 11,70.

Als de wagen voorzien is van geldige APK mag jer er daarna nog 14 dagen met de auto in o.a. Nederland rijden maar moet hem dan wel voorzien van een exportkenteken wat je ook bij de RDW kunt regelen.

Dit exportkenteken dien je te voorzien van minimaal een verzekering met WA-dekking (kost rond de 100 € voor die 14 dagen).

Een exportkenteken is NIET nodig als je de wagen verder op bv een trailer vervoert.

Na die 14 dagen MOET de auto NL uit zijn.

De verkoper wordt gevrijwaard door de RDW vanaf het moment dat de transactie daar de computer in gaat.

De hele transactie duurt ongeveer 7 minuten (exclusief wachttijd... maar de RDW serveert gratis koffie... :wink: )
* kentekenbewijs op naam koper
Hoe ga je als Belg het Nederlandse kentekenbewijs op naam zetten als je geen adres in NL hebt???? Dahgahniehhoor... egheus! Exportkenteken gaat volgens mij wel.

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

RE: HOW TO Auto importeren van NL naar B - Hoe doe ik dat?

wo aug 13, 2014 11:47

Zaagauto, ik heb het voordien altijd via de RDW gedaan, maar daar zit je met het probleem voor het afsluiten van een WA verzekering en het COC voor het voertuig. Bij GWK krijg je die documenten meteen.

Toen ik mijn huidige wagen heb gekocht (in april 2014), een subaru forester, is het op deze manier verlopen.

Ik zeg niet dat mijn methode de enige juiste is, het kan effectief via de RDW, dan moet je als Belg alsnog langsgaan bij GWK-Travelex (of op een andere manier een WA verzekering en COC verkrijgen).

Je krijgt bij GWK:

- transitkenteken (exportkenteken)
- kentekenbewijs op naam van de koper
- verzekering op naam koper
- COC voor het voertuig
- vrijwaring voor de verkoper / exportbewijs
- kentekenplaten worden ingeleverd

Wat betreft het exportkenteken, dit hoef je inderdaad niet te hebben als je de wagen op een trailer vervoert, maar je hebt het wel nodig om in België volledig legaal naar de keuring te kunnen rijden.
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: HOW TO Auto importeren van NL naar B - Hoe doe ik dat?

wo aug 13, 2014 19:31

Je zult toch echt de kentekenplaten etc moeten inleveren.. dat zie ik in je verhaal nergens terug komen...

Ik vraag me trouwens af of het GrensWisselKantoor officieel gemachtigde is voor de RDW...

Verzekering is trouwens op meerdere manieren gewoon online af te sluiten.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4311
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

Re: RE: HOW TO Auto importeren van NL naar B - Hoe doe ik da

wo aug 13, 2014 20:02

Zaagauto, ik heb het voordien altijd via de RDW gedaan, maar daar zit je met het probleem voor het afsluiten van een WA verzekering en het COC voor het voertuig. Bij GWK krijg je die documenten meteen.

Toen ik mijn huidige wagen heb gekocht (in april 2014), een subaru forester, is het op deze manier verlopen.

Ik zeg niet dat mijn methode de enige juiste is, het kan effectief via de RDW, dan moet je als Belg alsnog langsgaan bij GWK-Travelex (of op een andere manier een WA verzekering en COC verkrijgen).

Je krijgt bij GWK:

- transitkenteken (exportkenteken)
- kentekenbewijs op naam van de koper
- verzekering op naam koper
- COC voor het voertuig
- vrijwaring voor de verkoper / exportbewijs
- kentekenplaten worden ingeleverd

Wat betreft het exportkenteken, dit hoef je inderdaad niet te hebben als je de wagen op een trailer vervoert, maar je hebt het wel nodig om in België volledig legaal naar de keuring te kunnen rijden.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: HOW TO Auto importeren van NL naar B - Hoe doe ik dat?

wo aug 13, 2014 20:07

Dat stond in het originele verhaal niet... blauwe platen zijn overigens geen GAIK platen maar moeten sinds kort dus ook ingeleverd worden (complete waanzin omdat ze onbeperkt aangemaakt kunnen worden, in tegenstelling tot GAIK).

Uiteindelijk wordt het wel een compleet verhaal... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: HOW TO Auto importeren van NL naar B - Hoe doe ik dat?

wo aug 20, 2014 20:25

En bij import nar België van een Alfa zonder Europees gelijkvormigheidsattest zal je een COC via Macadam aan moeten vragen (evt. via een Alfa Romeo verdeler in België) en vervolgens bij Macadam in Vivoorde met de wagen langs moeten gaan.

kosten grofweg € 100,-
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
fly-by
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 22, 2010 17:44
Locatie: Waregem (BE)

Re: RE: HOW TO Auto importeren van NL naar B - Hoe doe ik da

za aug 23, 2014 18:44

En bij import nar België van een Alfa zonder Europees gelijkvormigheidsattest zal je een COC via Macadam aan moeten vragen (evt. via een Alfa Romeo verdeler in België) en vervolgens bij Macadam in Vivoorde met de wagen langs moeten gaan.

kosten grofweg € 100,-
Maar voor oldtimer is er geen gelijksvormigheid attest nodig.

Mijn weg ging zoals Zaag zegt, ga met verkoper naar RWD die levert platen in en krijg jij deel 2 van inschrijvingspapier mee.
Je krijgt bij rwd ook kenteken die 2 weken geldig is. Een soort sticker die als kentekenplaat kan dienen (is geen plaat!)
Die heb ik wel meteen laten maken bij een zaak die witte kentekens mag maken. Btw het verzekeringsverhaal was ook niet echt duidelijk, rwd doet dit niet?
enfin ik heb de wagen via trailer meegebracht. dan dat vignet van 20cent gekocht bij de douane. Dan de de wagen verzekerd op de exportplaten om te keuren.
dan met inschrijvingsbewijs naar DIV sectie import. en krijg je je belgische plaat toegestuurd.

Bij een buitenlandse wagen kan je niet gaan inschrijven met de platen van je dagelijkse wagen! Als er geen belgische paieren van zijn.
gelieve niet op mijn bella te zeveren!

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Re: RE: HOW TO Auto importeren van NL naar B - Hoe doe ik da

za aug 23, 2014 19:09

En bij import nar België van een Alfa zonder Europees gelijkvormigheidsattest zal je een COC via Macadam aan moeten vragen (evt. via een Alfa Romeo verdeler in België) en vervolgens bij Macadam in Vivoorde met de wagen langs moeten gaan.

kosten grofweg € 100,-
Sergio, het klopt wat je zegt, maar zoals ik reeds heb geschreven 'krijg' je bij GWK - Travelex een COC, dus je hoeft helemaal geen attest aan te vragen.

GWK levert dit af voor elke personenwagen, meerprijs: 10 euro.

Maar voor oldtimer is er geen gelijksvormigheid attest nodig.
Correct
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1190
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: RE: HOW TO Auto importeren van NL naar B - Hoe doe ik da

za aug 23, 2014 22:16

Even een aanvulling van enkele dingen waarvan ik zie die nu anders kunnen.
-COC is niet meer nodig voor europees goedgekeurde voertuigen. Kortom pakweg alles vanaf 156(sommige 146/145,166)
Dat wist ik niet, ben je hier 100% zeker van? Bij mij vroegen ze bij de laatste import (subaru uit 2003, uit NL) het COC
Ja ik ben daar 100% zeker van, een COC wordt waarschijnlijk nog wel gevraagd maar is niet verplicht(is gewoon makkelijk omdat daar veel technische gegevens op staan). Verder is zo'n gwk voertuiggegevens blad géén echte coc maar alle gegevens van de coc zijn daar in opgenomen.

Helaas is voor alles zonder europese goedkeuring wel nog een gelijkvormigheidsattest nodig tenzij het als oldtimer wordt ingeschreven.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”