Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Nieuwerwetse kentekens op ouderwetse karren

di jul 08, 2014 22:35

Ik vindt dat niet wat... Hoe zit dat met die "Y" reeks platen?
Collega van me heeft vorig jaar een auto gekocht die dat jaar uit zweden geïmporteerd was en die een kentekent draagt met ik dacht **-Y*-**
Hij kan me niet verder helpen omdat een handelaar de auto van kenteken had laten voorzien.
Weten jullie misschien of dit nog steeds kan?
Mijn google skills bieden geen soelaas.., kan niet eens een voorbeeldje vinden.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Nieuwerwetse kentekens op ouderwetse karren

di jul 08, 2014 23:15

De 'Ý' reeks is een eerder nooit uitgegeven reeks en wordt uitgegeven op voertuigen uit de periode '73 tot en met '77 waarvoor een nieuw kenteken wordt aangevraagd. Voor voertuigen tot '73 wordt in dit geval een kenteken uitgegeven uit een eveneens niet eerder uitgegeven serie, maar dan in de vorm AA-00-00. De huidig uitgegeven serie is 'AR'.

Indien je een voertuig bezit van voor 1-1-'78, dan kan je bij de RDW een historisch kenteken aanvragen. Wanneer dit een oorspronkelijk Nederlands voertuig betreft en de RDW het eerst uitgegeven kenteken nog geregistreerd heeft (hetgeen niet altijd het geval is), dan krijg je dat kenteken. Anders krijg je een kenteken volgens voornoemde regels.

Wat ik me zelf afvraag is hoe het zit met het registreren van een kenteken uit een ander EU land. Het schijnt te kunnen en dat lijkt me voor een auto van '78 of later een stuk leuker dan zo'n overmaatse gele plaat met EU vlag.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: Nieuwerwetse kentekens op ouderwetse karren

wo jul 09, 2014 01:23

Wat ik me zelf afvraag is hoe het zit met het registreren van een kenteken uit een ander EU land. Het schijnt te kunnen en dat lijkt me voor een auto van '78 of later een stuk leuker dan zo'n overmaatse gele plaat met EU vlag.
Interessante vraag. De belastingdienst heeft daar geen problemen mee, als je maar aan de BPM en de MRB-verplichtingen voldoet.

De uitdaging is alleen: hoe kom je als Nederlander aan een buitenlands kenteken, de RDW en haar buitenlandse equivalenten zien toch graag dat de eigenaar in hetzelfde land is ingeschreven. Aangezien op een Alfa een Italiaans kenteken natuurlijk het meest interessant is, vond ik deze column: http://www.italiemagazine.nl/index.php?aid=416

Het is even een gedoe, maar het kan dus blijkbaar wel. Daarna wel elk jaar of elke twee jaar of hoe vaak dat ook moet naar het betreffende land op vakantie voor de APK :lol:
En je zit met extra lasten want je zal in het land van registratie ook wel MRB moeten betalen. Nou is dat in bvb Duitsland niet zo schokkend (voor mijn auto iets van € 150 per jaar als ik me goed herinner), maar in Italië (ook weer voor mijn auto) schreeuwend duur.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2658
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Nieuwerwetse kentekens op ouderwetse karren

do jul 10, 2014 15:47

Oplossing... :wink:

Afbeelding
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Nieuwerwetse kentekens op ouderwetse karren

do jul 10, 2014 17:55

Nogal dure oplossing als een diender het door heeft lijkt me?

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Nieuwerwetse kentekens op ouderwetse karren

do jul 10, 2014 17:56

€ 137
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Nieuwerwetse kentekens op ouderwetse karren

do jul 10, 2014 18:27

Father you see King the police met dat soort dingen. Betutteling.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Nieuwerwetse kentekens op ouderwetse karren

do jul 10, 2014 18:32

Het is natuurlijk wel zo dat DMO 480 ook een geldig Brits kenteken is. Nu is de spatiëring wel anders, maar dat verschil is wel erg subtiel. Dus strikt genomen kun je zelfs stellen dat bovenstaande auto met vals kenteken rijdt (als hij deze plaat ook op de openbare weg gebruikt), zeker als-ie er ook mee in Engeland komt kan dat nog weleens een probleem opleveren.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Nieuwerwetse kentekens op ouderwetse karren

do jul 10, 2014 19:53

:-$ :-$ :-$ :-$

Afbeelding
alfabb.com
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: Nieuwerwetse kentekens op ouderwetse karren

do jul 10, 2014 21:21

De 'Ý' reeks is een eerder nooit uitgegeven reeks en wordt uitgegeven op voertuigen uit de periode '73 tot en met '77 waarvoor een nieuw kenteken wordt aangevraagd. Voor voertuigen tot '73 wordt in dit geval een kenteken uitgegeven uit een eveneens niet eerder uitgegeven serie, maar dan in de vorm AA-00-00. De huidig uitgegeven serie is 'AR'.

Indien je een voertuig bezit van voor 1-1-'78, dan kan je bij de RDW een historisch kenteken aanvragen. Wanneer dit een oorspronkelijk Nederlands voertuig betreft en de RDW het eerst uitgegeven kenteken nog geregistreerd heeft (hetgeen niet altijd het geval is), dan krijg je dat kenteken. Anders krijg je een kenteken volgens voornoemde regels.

Wat ik me zelf afvraag is hoe het zit met het registreren van een kenteken uit een ander EU land. Het schijnt te kunnen en dat lijkt me voor een auto van '78 of later een stuk leuker dan zo'n overmaatse gele plaat met EU vlag.
Duidelijk verhaal! De mijne is van '80 en mag dus helaas "verminkt" door het leven gaan straks.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Nieuwerwetse kentekens op ouderwetse karren

do jul 10, 2014 22:37

De mijne is van '80 en mag dus helaas "verminkt" door het leven gaan straks.
Hoezo verminkt? Een origineel Nederlandse auto uit 1980 heeft nooit met een blauwe plaat mogen rijden en had gewoon letterletter-cijfercijfer-letterletter op gele platen die nu vervangen zouden moeten zijn door de nieuwe EU versie.

In principe is er nu voor importje min of meer hetzelfde "beschikbaar" qua kenteken als dat ze gehad hadden als ze origineel NL geweest waren. In mijn ogen is er dus niks "verminkts" aan...

Ik denk dat we best blij mogen zijn met het beleid dat er in Nederland al sinds 1988 t.a.v. klassiekers gevoerd wordt... er zijn genoeg landen waar men klassiekerliefhebbers veel minder ter wille is... Duitsland bv...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Nieuwerwetse kentekens op ouderwetse karren

do jul 10, 2014 23:26

Mja zo'n drie-letterig kenteken staat wel wat wonderlijk natuurlijk op een '80-er :wink: Zou op zich wel leuk zijn als daar ook een of andere ongebruikte reeks met vier letters voor beschikbaar kwam.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: Nieuwerwetse kentekens op ouderwetse karren

vr jul 11, 2014 00:00

Verminken kun je zo zwaar opvatten als je wilt. Ik ben zelf geen kentekenguru in die zin dat ik direct zie uit welk jaar dat kenteken stamt, maar dat valt me wel direct op met de niewe combinaties en als dat anders had gekund was dat gewoon leuk geweest ;)
Mja zo'n drie-letterig kenteken staat wel wat wonderlijk natuurlijk op een '80-er :wink: Zou op zich wel leuk zijn als daar ook een of andere ongebruikte reeks met vier letters voor beschikbaar kwam.
De spijker op zn kop

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Nieuwerwetse kentekens op ouderwetse karren

vr jul 11, 2014 00:03

Overigens ben ik superblij met hoe soepel onze overheid is met voitures!
Zelfs met de nieuwe regeling mbt oldtimers hebben we nog geen reden tot klagen. Het gras is in dit geval niet groener bij de buren!

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Nieuwerwetse kentekens op ouderwetse karren

vr jul 11, 2014 10:03

De mijne is van '80 en mag dus helaas "verminkt" door het leven gaan straks.
Hoezo verminkt? Een origineel Nederlandse auto uit 1980 heeft nooit met een blauwe plaat mogen rijden en had gewoon letterletter-cijfercijfer-letterletter op gele platen die nu vervangen zouden moeten zijn door de nieuwe EU versie.

In principe is er nu voor importje min of meer hetzelfde "beschikbaar" qua kenteken als dat ze gehad hadden als ze origineel NL geweest waren. In mijn ogen is er dus niks "verminkts" aan...
Op zich is van enige mate van verminking bij sommige auto's natuurlijk wel degelijk sprake. Vergelijk het formaat van de huidige "vierkante" plaat bijvoorbeeld maar eens met de oude. Aan de andere kant is bijvoorbeeld de Giulietta 116 altijd al verminkt geweest, omdat die Italianen er dus echt geen rekening mee hielden dat in andere landen aan de voorzijde een even grote kentekenplaat als aan de achterzijde moest worden gemonteerd. Passen deed het dus al nooit.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”