Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

za jun 29, 2013 22:05


ABS: als die ingrijpt rem je te hard, over de grens. Als je goed remt ( en de ABS grijpt net niet in) heb je een kortere remweg....
Als je in paniek moet remmen, remt 99% van de mensen te hard. Toch fijn voor die 99% dat er ABS bestaat.
Ligt ook aan de ondergrond waar je op remt. Als er sprake is van gladheid kan ABS er juist voor zorgen dat je remweg vele malen langer is dan wanneer je geen ABS hebt. Met 25kkm per jaar die ik grotendeels in een Giulietta 116 afleg heb ik overigens nog nooit een echte noodstop hoeven maken.
`

We hebben nu dus toch een off topic discussie :(

Ik kies ervoor om met een moderne auto mijn dagelijkse meters te maken, de reden heb ik al duidelijk gemaakt.
Mijn Oldtimer is voor de fun en stel ik niet bloot aan winters weer of aan verplichte nuttige km's.
Dus voor mij maakt deze versoepeling van de O plaat niets uit.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

za jun 29, 2013 22:17

Als je in paniek moet remmen, remt 99% van de mensen te hard. Toch fijn voor die 99% dat er ABS bestaat.
Ligt ook aan de ondergrond waar je op remt. Als er sprake is van gladheid kan ABS er juist voor zorgen dat je remweg vele malen langer is dan wanneer je geen ABS hebt. Met 25kkm per jaar die ik grotendeels in een Giulietta 116 afleg heb ik overigens nog nooit een echte noodstop hoeven maken.
`

We hebben nu dus toch een off topic discussie :(

Ik kies ervoor om met een moderne auto mijn dagelijkse meters te maken, de reden heb ik al duidelijk gemaakt.
Mijn Oldtimer is voor de fun en stel ik niet bloot aan winters weer of aan verplichte nuttige km's.
Dus voor mij maakt deze versoepeling van de O plaat niets uit.
reuze jammer natuurlijk al die off-topic discussie ;-) wie begon er ook alweer over "ondermaatse remmen"
wilde ik net een hele verhandeling gaan schrijven over remvertraging van een personen auto... is het weer niet nodig. Blijf je gewoon in de "moderne" Alfa :driving:

ON-TOPIC
weet iemand van onze zuiderburen hoe ze gaan controleren dat je geen woon-werk verkeer rijd met de nieuwe O-platen?
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1175
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

zo jun 30, 2013 10:21

Is natuurlijk onmogelijk om dit te controleren, zal ook niet systematisch gebeuren.

Zal een kwestie zijn van het goed uit te leggen aan je verzekeringsmaatschappij en aan meneer de police als je een ongeval hebt om 8.00 s' morgens met je O-plaat op de Ring rond Antwerpen of Brussel ..... :?
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

zo jun 30, 2013 10:35

Is natuurlijk onmogelijk om dit te controleren, zal ook niet systematisch gebeuren.

Zal een kwestie zijn van het goed uit te leggen aan je verzekeringsmaatschappij en aan meneer de police als je een ongeval hebt om 8.00 s' morgens met je O-plaat op de Ring rond Antwerpen of Brussel ..... :?
Met een laptop, aktetas en broodtrommel op de achterbank en precies op de route woon werk.
Denk dat je dan een goed verhaal moet hebben. :lol:
Transaxle loos!

GTVke
Full Member
Full Member
Berichten: 394
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 13:11
Locatie: Olen / Belgie

RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

zo jun 30, 2013 21:18

Inderdaad goed nieuws voor de ECHTE oldtimerliefhebbers in Belgie .
Er zullen echter weer mensen zijn die de boel gaan misbruiken om welke reden dan ook , ik voorzie op korte termijn dan ook een verscherping of aanpassing op de nieuwe regeling .

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

zo jun 30, 2013 21:24

Er staan nog heel wat 190D's op een nieuwe eigenaar te wachten in de diverse kansenwijken van Nederland...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

zo jun 30, 2013 22:25

Tja Belgie moet weer Nederlands zelf gemaakte puinzooi opruimen. :?

Misschien is er nog hoop, de lichte vracht (grijs kenteken) bestaat ook nog steeds in Belgie.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
fly-by
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 22, 2010 17:44
Locatie: Waregem (BE)

RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

vr okt 11, 2013 17:07

Oldtimer keuring in belgië houdt niets in, de lichten worden koplampen worden zelf niet gecontroleerd.
Dus nu is toegelaten om in het donker te rijden... :roll: zal ik alvast niet met die van mij proberen.
Lichtbeeld en opbrengst is niet mijn wagentje haar sterkste kant.
gelieve niet op mijn bella te zeveren!

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1191
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

vr okt 11, 2013 18:07

LPG inbouwen en O platen is dacht ik ook niet toegestaan.
Kan wel maar de lpg installatie moet volledig voldoen aan de daar op van toepassing zijn reglementering(afhankelijk van installatiedatum) en moet toch nog jaarlijks gecontroleert worden bij de autokeuring en om de (6 of 10 jaar) bij lpg installateur. Ook de "lpg taks" moet nog betaald worden. Dus in de praktijk zijn er er niet veel zotten die dit gaan doen.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Nieuwe wetgeving O-platen vanaf 1 juli (B).

di okt 15, 2013 20:05

Dus nu is toegelaten om in het donker te rijden...
Dat mag in Nederland al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren... :lol: :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”