Gebruikersavatar
Bartolli
Member
Member
Berichten: 220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 16:07
Locatie: Ommen

invoeren/importeren alfa uit duitsland

vr sep 28, 2012 20:24

Het vogende:

Ik heb een interessante Alfa gezien in zuid Duitsland. Nu wil het geval dat ik volgende week vor mijn werk daar in de buurt ben.
Ik heb al contact gehad met de eigenaar. De Alfa is rijdt maar heeft geen Duitse papieren en ook geen TUV keuring. De auto heeft papieren uit Letland (ok geen geldige keuring uit etland).
Stel ik wil de auto volgende week gewoon deze kant op rijden, is het dan genoeg dat ik de eigenaar export kentekenplaten aan laat vragen en kan/mag ik daar mee naar Ned. rijden of mag dat niet omdat ie geen TUV heeft.

Verder nog evt. andere tips?

mvg
Bart
166 2.4 JTD TI, 2004
GTV6 3.0 1986
Fiat Grande Punto, 2006
Ducati Monster S4R 2003
SCARB 2900

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: invoeren/importeren alfa uit duitsland

vr sep 28, 2012 20:43

Nee mag niet. Je krijgt zonder geldige TÜV ook geen export-kenteken (rood datumvlakje). Wel kun je denk ik een vijf-dagen kenteken (geel vlakje) krijgen, maar daar mag je niet mee in NL rijden en al helemaal niet zonder geldige APK. In Duitsland is het voldoende als de auto vrij vertaald "geen gevaar op de weg" is (ben de juiste bewoording ff kwijt :lol: ). Paar opties:

- je maakt meteen een afspraak bij de RDW, bestelt daarbij een eendagskenteken, gaat de auto op de dag van de keuring halen (of gezien de afstand de dag ervoor en vlak voor de grens ergens overnachten), wisselt bij de grens het Duitse vijfdagenkenteken naar het Nederlandse eendagskenteken en rijdt meteen door naar de RDW
- variant hierop: je parkeert de auto ergens in Duitsland vlakbij de Nederlandse grens, zorgt dat je daar wordt opgehaald en gaat op de dag van de afspraak bij de RDW de auto halen en verder hetzelfde als hiervoor. Moet je wel ernstig rekening houden met de beperkte geldigheid van het tijdelijke Duitse kenteken. Je kunt de afspraak met de RDW nu alvast maken (kan via internet) en als de auto je niet aanstaat kun je de afspraak weer annuleren. Dat kan dacht ik uiterlijk 24 uur vantevoren kostenloos (ook via internet of per mail, dat ben ik ff kwijt). Het eendagskenteken is gratis dus dat doet ook geen auw in de portemonnee, bordjes maak je zelf van karton.
- je neemt de gok en rijdt gewoon naar huis. Is wel een risico want dat wordt gezien als een economisch delict (hoezo EU?) en de NL-politie is nogal tuk op die kentekens (ik werd er ook mee staande gehouden maar kwam ermee weg, mede door de kersverse TÜV denk ik). Echter ik woon ongeveer 10x zover van de grens als jij.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: invoeren/importeren alfa uit duitsland

za sep 29, 2012 08:15

Krijg je uberhaupt wel een nederlands kenteken als er geen documenten bij de auto zijn? Daar is onduidelijkheid over. Volgens mij gaat dat niet lukken maar het kan inmiddels weer veranderd zijn.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: invoeren/importeren alfa uit duitsland

za sep 29, 2012 09:47

NL kenteken krijgen zonder papieren lukt onder bepaalde voorwaarden wel maar ik begrijp dat de auto Letse papieren heeft.

Ben zelf altijd huiverig voor die karretjes die eerst vanuit West Europa naar het Oosten gegaan zijn en daarna weer terugkomen... Je ziet op autoscout etc ook veel Bulgaren Alfa's en Mercedessen aanbieden... en dan krijg ik toch zo'n gevoel van "kweetutnieh... lahmah..."
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: invoeren/importeren alfa uit duitsland

za sep 29, 2012 09:55

Ben benieuwd wat voor Alfa Bart en hoe staat het met de Sei en de Sud?
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
Bartolli
Member
Member
Berichten: 220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 16:07
Locatie: Ommen

RE: invoeren/importeren alfa uit duitsland

zo sep 30, 2012 15:19

sei en sud gaat het prima mee. Ik rij alleen te weinig in de sud maar goed.
Goed ik zal dus een kurzzeitkennzeichen hebben. Ga is kijken of dat gaat lukken. En ja de outo heeft Letse papieren.
Thanks!
166 2.4 JTD TI, 2004
GTV6 3.0 1986
Fiat Grande Punto, 2006
Ducati Monster S4R 2003
SCARB 2900

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: invoeren/importeren alfa uit duitsland

zo sep 30, 2012 15:55

Ik zie dat je vlak bij de grens woont, ik zou het er op gokken.

Meestal weten agenten zelf niet eens wat wel/niet mag, zo ben ik ook aangehouden met een eendagskenteken. Die was door de regen onleesbaar geworden (had em van karton gemaakt), door wat overtuiging gewoon door kunnen rijden.

Met de juiste papieren kan je gewoon naar de RWD en een kenteken krijgen.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: invoeren/importeren alfa uit duitsland

ma okt 01, 2012 19:52

Wat ik 100% zou doen is een setje platen van een van je andere alfa's erop en karren maar.
Simpel toch.

Ja maar...... en als.. dit en dat....ja maar en als dit en dat...en....pfffff rijden met die hap!
(uiteraard voor eigen risico :wink: )
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: invoeren/importeren alfa uit duitsland

ma okt 01, 2012 22:36

Tja, aan de ene kant zou je inderdaad zeggen: een setje eigen platen er op en gaan met dat ding. Makkelijker kan niet. Aan de andere kant: ik denk dat je een heel bijzondere ervaring met de Duitse Hermandad tegemoet gaat als je onverhoopt aangehouden zou worden in een auto met Letse papieren en een niet bij de auto horende set kentekenplaten uit Nederland. Just sayin'.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: invoeren/importeren alfa uit duitsland

ma okt 01, 2012 22:50

Wat ik 100% zou doen is een setje platen van een van je andere alfa's erop en karren maar.
Simpel toch.

Ja maar...... en als.. dit en dat....ja maar en als dit en dat...en....pfffff rijden met die hap!
(uiteraard voor eigen risico :wink: )
Als model en kleur gelijk zijn.... (motor/ uitvoering vind ik minder belangrijk), kan ik me er wel iets bij voorstellen (:whistle: ), maar dan laat je natuurlijk niet de verwegistaanse papieren zien!

Als het echt legaal moet, wordt het een transportje in dit geval, zou ik denken.

Dit alles gezegd hebbende zonder me ingelezen te hebben in de regelgeving. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: invoeren/importeren alfa uit duitsland

ma okt 01, 2012 23:08

ik denk dat je een heel bijzondere ervaring met de Duitse Hermandad tegemoet gaat als je onverhoopt aangehouden zou worden in een auto met Letse papieren en een niet bij de auto horende set kentekenplaten uit Nederland. Just sayin'.
Dat is nog het minste, je wil niet weten wat er gebeurd als je iemand per ongeluk aan rijdt, en dat van 'het gebeurd toch nooit', ik heb ooit een proefrit gemaakt met een auto die ik in mijn stalling had staan, had net de koppeling vervangen, totaal vergeten de auto te verzekeren voor het korte proefritje. En ik werd op nog geen 100 meter van mijn stalling vol aangereden, total loss... was niet mijn schuld en ik kreeg alles vergoed (kreeg wel een boete voor onverzekerd rijden) maar dan ga je wel nadenken over dat een ongeluk in een heel klein hoekje zit, en dat je voor hetzelfde geld per ongeluk zelf iets had kunnen veroorzaken, dat was dus een keer vergeten en nooit weer. Zou zelf nooit een risico nemen met dit soort zaken.

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: invoeren/importeren alfa uit duitsland

wo okt 03, 2012 22:35

Ja, dat bedoelde ik dus met: "als dit , als dat , als zus en zo en mischien"

Maar goed "als" je dus tegen iemand aanrijd met jouw schuld en alleen blikschade
ben je toch verzekerd met die auto, uhhh platen.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Re: RE: invoeren/importeren alfa uit duitsland

za okt 06, 2012 11:43

Nee mag niet. Je krijgt zonder geldige TÜV ook geen export-kenteken (rood datumvlakje). Wel kun je denk ik een vijf-dagen kenteken (geel vlakje) krijgen, maar daar mag je niet mee in NL rijden ...
Dit belangrijke verschil kan ik onderschrijven.
Zelf vorig jaar een Fiat uit München gehaald. Deze regel is erg slecht terug te vinden in de Nederlandse officiële websites van RDW enz..

Wat ik gedaan heb en wellicht iemand helpt in zijn plannen:
1. bij de koop een exportkenteken bedongen (rood vlak dus),
2. verkoper gaf aan dat geel zou volstaan en dat als ik er op stond een rood vlak extra kosten voor de de koper mee zou brengen,
WA-verzekering was voor rekening van verkoper inbegrepen (net als een volle tank !, bleek bij vertrek uit D),
3. waarop ik gevraagd heb hem zwart op wit te bevestigen dat ik geen problemen zou kunnen krijgen qua regelgeving met een kurzkenneichen (geel vlak),
4. met die extra brief op zak, verkopers verklaring dat het bijgeleverde KKZ-kenteken ook door NL autoriteiten geaccepteerd dient te worden volgens EU normen,
en eerst de eigen verzekeringsmaatschappij ingelicht te hebben (voor het casco deel, maar ook WA waren zij zonder enige extra premie bereid te dekken) naar NL gereden,
nota bene bij de grensovergang Venlo een Transporter van de NL douane (dwars in de middenberm geparkeerd) gepasseerd en vriendelijk geknikt [-o< ,
5. daarna op 1-dags kenteken (gratis bij RDW aanvragen) naar de schouwing bij het RDW gegaan en tegelijk de belastingdienst laten schouwen,
6. vervolgens heeft de Belastingdienst mij nooit het officiële bericht via e-mail gestuurd (althans niet mogen ontvangen) en op aanwijzing na wat bellen
gewoon het BPM bedrag overgemaakt o.v.v. BSN-nummer,
7. kenteken was daarna binnen 24 uur bekend in de RDW database en lag een paar dagen later in de bus.

Moet er wel bij vertellen dat ik deze auto bij een officiële dealer gekocht heb waar export voor hun de normaalste zaak van de wereld is en zij dus ook de kentekenplaten, groene kaart en KKZ-papieren keurig voorbereid hadden op de ochtend dat ik aankwam. Koop je bij een privepersoon zal je zelf meer moeten voorbereiden.

Laatste opmerking: de verzekering van de dealer op het KKZ-kenteken had bij mij een Eigen Risico van een paar duizend euro. Dat ER is gebonden aan degene die de verzekering verstrekt, in mijn geval een Porsche dealer (vandaar de hogere ER dan je normaal zou verwachten).

Kortom, mijn ervaring was zo positief dat ik opnieuw zou overwegen over de grens in D te kijken als ik aan een nieuwe auto toe ben.

Gebruikersavatar
Bartolli
Member
Member
Berichten: 220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 16:07
Locatie: Ommen

RE: invoeren/importeren alfa uit duitsland

za nov 17, 2012 22:51

nou ik heb em thuis staan. Uiteindelijk op transport laten zetten. Vorige eidenaar betaalde mee :-)
Zie project topic.
166 2.4 JTD TI, 2004
GTV6 3.0 1986
Fiat Grande Punto, 2006
Ducati Monster S4R 2003
SCARB 2900

jurgen59
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: do sep 29, 2005 16:23
Locatie: Oudenhoorn

RE: invoeren/importeren alfa uit duitsland

wo jun 12, 2013 15:18

Ik heb diverse keren aan Alfa uit duitsland gehaald:

1x met een oprijwagen,
2x met een aanhanger, koste het minst, je meot alleen wel een zware trekauto hebben, mijn 164Q4 mag 1500 kg trekken en dat was (achteraf gezien) niet toegestaan voor aanhanger van 600 kg en 916V6 spider (1400 kg) uit Neurenberg

Oprijwagen huren kost de wereld niet en sluit alle risico's uit

Jurgen
Ernstig besmet met virus, alfa 33sw giulietta 3.3, alfetta 2.0, Bertone, 164Q4

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”