Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

zo sep 16, 2012 22:33

Cola Light ook goed? Of heb je liever Green Spot (zonder prik uiteraard!) 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

zo sep 16, 2012 22:45

De overheid moet eens ophouden met burgers beschouwen als een eindeloze bron van inkomsten waarmee je alle gaten kan vullen, want dat zijn ze niet en het is dus onvermijdeljk dat dat het op een gegeven moment fout gaat.
Tussen het bieren door... maar dat is onvermijdelijk als samenleving zijnde.... we willen allemaal op een weg rijden... houderschapsbelastingvrij of niet... maar die weg moet er dan wel komen en betaald worden... en geld dat uit de lucht komt vallen (of door de overheid grenzeloos bijgedrukt wordt)... tsja... daar kunnen HELE enge dingen van komen....
Kan zijn, maar zelfs als fervent hobbyist kan ik mezelf nog steeds niet opdelen en rij dus nog steeds maximaal in één van de auto's die mijn wagenpark volmaken. Het is mijn persoonlijke wens om van een weg gebruik te kunnen maken; niet die van elk van mijn voertuigen. Daarbij blijf ik het onbehoorlijk vinden dat je de verworvenheid van hobbyisten zou willen aanpakken en omdat GroenLinksers daar een strakke van krijgen niet die van degenen die in een zogenaamd schone auto rijden.

Overigens gaat dit niet in op de vraag waarom nieuw ontstane uitgaven bestaande uitgaven ineens "onbetaalbaar" maakt.

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

ma sep 17, 2012 11:08

Ik snap wel wat kinderen met klassieke auto's te maken hebben...

Zijn allebei een gloeiend dure hobby maar om de een of andere totaal ondoorzichtge reden wordt de ene hobbyist (die klassieker(s) heeft) uitgekleed... en wordt de andere (die onnodig kinderen op de wereld zet) fors gesponsord... en ja "onnodig" omdat het tegenwoordig een keuze is... klinkt hard... maar is wel zo...

En ja... ik ken het verhaal van "de kinderen van nu betalen in de toekomst je pensioen"... maar dat kan meteen door naar het rijk der fabelen... want het is 1 x die cirkel doorbreken en dan ben je daar ook vanaf...

Laten we wel zijn, er meer auto's dan goed is voor deze planeet... dus behoedt de klassiekerrijder de planeet van verdere belasting doordat er geen nieuwe auto gebouwd hoeft te worden (en ja dat hele effect van hoger verbruik en hogere uitstoot is al een keer doorgerekend en je kunt met je 25+ jaar oude klassieker nog 30 jaar doorrijden en dan nog valt de balans gunstig uit).

De kinderproducent verwacht daarentegen sponsoring (zie ook boven) terwijl er ook al meeeeeeeeeeer dan teveel mensjes op deze aardkloot rondlopen... Zullen we de milieubelasting van 1 kind / mensje eens laten doorrekenen tov een klassieker rijden? Heb wel zo'n idee welke kant die balans dan weer op zal vallen...

Hoezo krom?

Gewoon iedereen z'n eigen hobby laten betalen? Dus ook niet zeuren over kinderopvang? Geen kinderbijslag? Gewoon moeders de vrouw weer thuis... voor koters zorgen... kan er weer een werkeloze aan de slag ipv een tweeverdienersgezin te sponsoren....
:thumbs: Ik had het niet beter kunnen verwoorden, gezeur van mensen die wel met zijn 2en moeten blijven werken met kinderen zogenaamd. Bewust gekozen voor geen kinderen omdat ik ze niet weg wil stoppen in een opvang die ik niet kan betalen, en omdat we beide willen werken en luxer willen leven. Had ik voor kinderen gekozen als 'hobby' dan waren we maar 1-verdieners geweest.

Keuzes keuzes :wink:

Maar terug naar de discussie, MRB voor oldtimers: alleen als het naar rato t.o.v. gemaakte werkelijke wegenlast gaat: dus mss toch terug naar de km-registratie kastjes...

Of nog beter oldtimer kentekenplaat op naam, waarvoor je betaald naar rato a max. zeg 5000km die je op 1 van je oldtimers kan schroeven voor op de weg. Alle auto's in bezit daarop laten registreren en klaar. Betaal je niet voor puur bezit, of hoeveelheid klassiekers...je ziet wil best 'wat' sponsoren aan andermans kinderen :lol:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

ma sep 17, 2012 11:54

Al die moeilijke oplossingen, je betaald al voor elke km die je rijd. En die reken je af bij de pomp.
Ik heb 1 moderne(re) auto en 2 rijdende oldtimers. Maar kan volgens mij maar met 1 auto gelijk het wegennet belasten. Laat mij dan voor 1 auto betalen.
En als je dan de keuze maakt om met alleen klassiekers te rijden (bijv de reeds genoemde w123 diesel) dan gewoon deze eerste auto belasten (hou oud deze ook mag zijn)
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

ma sep 17, 2012 12:42

Al die moeilijke oplossingen, je betaald al voor elke km die je rijd. En die reken je af bij de pomp.
Ik heb 1 moderne(re) auto en 2 rijdende oldtimers. Maar kan volgens mij maar met 1 auto gelijk het wegennet belasten. Laat mij dan voor 1 auto betalen.
En als je dan de keuze maakt om met alleen klassiekers te rijden (bijv de reeds genoemde w123 diesel) dan gewoon deze eerste auto belasten (hou oud deze ook mag zijn)
Zou inderdaad de meest faire oplossing zijn Martin, dat degene die veel rijdt, dus veel gebruik maakt van het wegennet, relatief meer betaald.
MAAR uiteraard is er in dehaag allang uitgerekend dat dit nadeliger uitvalt dan de huidige 'toch betalen terwijl ie voor de deur stilstaat' regeling... :?

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

ma sep 17, 2012 12:54

Wat zou de reactie van de overheid zijn als 16 miljoen mensen maandag hun ID-kaart(e.d.) en hun kentekenplaten thuis zouden laten?? :shock:
The control freaks are loosing control!!
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

ma sep 17, 2012 13:20

Hard werken, ondernemen en hobbies worden in Nederland niet beloond............
Liever steunt de politiek alle mogelijke kneuzen (personen, instellingen kunst, cultuur etc. ) met kortingen, subsidies, belastingvoordelen etc. Als tweeverdiener zonder kinderen wort je niet beloond maar geplukt.
En vooral een woud aan maffe regeltjes en wetjes, zoals wel honden beslasting maar geen kattenbelasting :?:

*het zal een discussie worden waar we nooit uitkomen maar hij levert altijd leuke reacties op*
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

ma sep 17, 2012 14:54

Mijn katten komen niet buiten ;)
Dat vd benzine lijkt mij ook het eerlijkst. Als je veel rijdt is het dus interresanter zuiniger (dus nieuwer/schoner) te gaan rijden.
Dat mijn hobbyauto 1op8 doet is dan dus mijn eigen keuze.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

ma sep 17, 2012 15:04

Dus... de brandstofprijzen met het kwartje van samson omhoog... iedereen blij! 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

ma sep 17, 2012 15:18

Dus... de brandstofprijzen met het kwartje van samson omhoog... iedereen blij! 8)
Hmmm tijdelijk dan neem ik aan. :twisted:
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

ma sep 17, 2012 15:20

Net zo tijdelijk als dat andere kwartje van z'n partijgenoot...

Ach Martin... ALLES is eindig... gewoon een kwestie van geduld... :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Patrick
Guru
Guru
Berichten: 1161
Lid geworden op: za mar 18, 2006 14:12
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

ma sep 17, 2012 16:07

Na 5 pagina's vol goede ideeën even het volgende;

Ik heb zojuist een "vrijstellingsbeschikking" van de Belastingdienst doorgelezen en
daar staat toch echt:

"Uit de gegevens van het kentekenregister maak ik op dat het bovengenoemde voertuig 25 jaar of ouder is.
Dit betekent dat u voor dat voertuig geen motorrijtuigenbelasting meer hoeft te betalen. Met ingang van 19 okt. 2009 verleen
ik u daarom vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting."


Géén woord over een eventuele toekomstige wetswijziging en géén enkel voorbehoud, niets. "U hoeft niet meer te betalen, punt."
Als het om een al dan niet tijdelijke vrijstelling gaat zou het er toch bij moeten staan. (Kleine lettertjes...?)

Nou, dan lijkt het mij toch duidelijk. Ik ben zeer benieuwd welke rechter het aandurft de regering in het gelijk te stellen.


Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....



.

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

ma sep 17, 2012 16:32

Leuk geprobeerd, maar er staat toch echt dat er vrijstelling wordt verleend van betaling en niet dat je niet meer hoeft te betalen.

Juridisch dus slim genoeg gedaan, vrijstellingen kunnen weer ingetrokken worden bij wetswijzigingen. Dit is ook reeds gedaan bij de onlangs veranderde 12-1986 regel en de staffeling naar toch vrijstelling naar de 30 jaar. Daarmee veranderde nl. wel het werkelijke 'bouwjaar' naar 'tenaamstelling' als uitgangspunt. Mensen met een auto aangetoond door alfa-storico 1986 gebouwd, maar kenteken '87 waren eerst vrijgesteld en ontvingen plots een brief van 'opheffing' en wachten ineens op de staffeling dus 2 jaar later :shock: die mss dus ook niet meer gaat komen.

Tja benzine verhogen discussies genoeg gehad met de km-heffing discussie: werkt niet want dan tankt iedereen in Duitsland (ik dus :lol: ), dan moet je dat op europees niveau regelen.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

ma sep 17, 2012 17:34

Liever steunt de politiek alle mogelijke kneuzen
wort je
Laten we dan toch maar de kneuzen werkzaam in het basisonderwijs steunen!

Gebruikersavatar
Patrick
Guru
Guru
Berichten: 1161
Lid geworden op: za mar 18, 2006 14:12
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

ma sep 17, 2012 18:02

Leuk geprobeerd, maar er staat toch echt dat er vrijstelling wordt verleend van betaling en niet dat je niet meer hoeft te betalen.

Juridisch dus slim genoeg gedaan, vrijstellingen kunnen weer ingetrokken worden bij wetswijzigingen. Dit is ook reeds gedaan bij de onlangs veranderde 12-1986 regel en de staffeling naar toch vrijstelling naar de 30 jaar. Daarmee veranderde nl. wel het werkelijke 'bouwjaar' naar 'tenaamstelling' als uitgangspunt. Mensen met een auto aangetoond door alfa-storico 1986 gebouwd, maar kenteken '87 waren eerst vrijgesteld en ontvingen plots een brief van 'opheffing' en wachten ineens op de staffeling dus 2 jaar later :shock: die mss dus ook niet meer gaat komen.

Tja benzine verhogen discussies genoeg gehad met de km-heffing discussie: werkt niet want dan tankt iedereen in Duitsland (ik dus :lol: ), dan moet je dat op europees niveau regelen.
Hier wordt pijnlijk duidelijk dat de beste juristen bij de overheid in dienst zijn.
Toch zou ik het naadje van de kous wel eens willen weten, omdat er, zonder enig voorbehoud, staat dat ik
niet hoef te betalen. Maar voor welke termijn hoef ik niet te betalen?
Je kunt lezen dat dat voor altijd is. Hier gaat stront van komen.
Waarschijnlijk heeft nog niemand een rechtsgang gemaakt, maar dat gaat mits deze idioterie doorgaat zeker gebeuren.

Ook ik zie die 80er jaren Mercedessen 190, 200, 280 etc. rijden. Zomer en winter. Daar gaat geen enkele verzamelaarswaarde vanuit, dat is gewoon een gaatje
in de wet waar vele van ons geheel onterecht de dupe van kunnen gaan worden.
Ik ben benieuwd waar dit op uit gaat lopen......

Patrick.
(Tankt inmiddels Super 100 in Duitsland, omdat het kan!)
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....



.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”