Gebruikersavatar
alfafox
Member
Member
Berichten: 184
Lid geworden op: za jan 15, 2005 16:42
Locatie: axel {noord-vlaanderen}

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

za apr 27, 2013 17:10

Net gehoord op het nieuws,auto,s met buitenlands,cq oosteuropees kenteken, moeten,als ze langere tijd hier rond rijden MRB gaan betalen.
nou hoe gaan ze dat in het vat gieten,ik denk dat het meer gaat kosten dan dat het opbrengt,weer iets wat zwaar opgelicht kan worden.
alfas:te veel om op te noemen na 48 jaar alfa,s,en 22 jaar rallycross waarvan 13 jaar alfa gtv4/6.33rwd,giulietta2.0.nu 156ts sept.05

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

za apr 27, 2013 17:14

Kwart tarief....hoezo ,als je er drie maanden niet mee mag rijden kun je niet meer spreken van een kwart tarief.of zie ik dat verkeerd.
klopt idd. :lol:
is dus een 1/3 tarief....3 v/d 9 maanden betalen die je mag rijden :lol:

maar kwart klinkt natuurlijk beter...

En hoe moeten we dan in stijl naar de Nieuwjaarsreceptie...
De Snertrit !
Alsof er geen (semi) klassieker evenementen zijn in de winter!

Ontheffing aanvragen?
Ik ben wel benieuwd hoe ze dat gaan regelen... in de winter niet rijden..
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

ma apr 29, 2013 22:36

Ik zie niet al te grote kansen voor de motie Snertrit in de Tweede Kamer. Maar proberen kan natuurlijk altijd :-) Overigens lijkt controle me simpel. Als je kiest voor kwarttarief, staat dat zo in de databank van de RDW. Snapt een controledienst je dan in de wintermaanden, dan ben je de sjaak. Net zoals nu wanneer je een leaseauto niet bijtelt en je wordt gezien op het parkeerterrein van de Efteling.
SCARB 7618
Giulia Super 1,3 1974
Ex-159 jtdm 16v
Ex-147 jtd

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

ma apr 29, 2013 22:47

De snertrit had dit jaar in elk geval ook gemakkelijk in maart gehouden kunnen worden :lol:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

ma apr 29, 2013 22:57

Ik zie niet al te grote kansen voor de motie Snertrit in de Tweede Kamer. Maar proberen kan natuurlijk altijd :-) Overigens lijkt controle me simpel. Als je kiest voor kwarttarief, staat dat zo in de databank van de RDW. Snapt een controledienst je dan in de wintermaanden, dan ben je de sjaak. Net zoals nu wanneer je een leaseauto niet bijtelt en je wordt gezien op het parkeerterrein van de Efteling.
Maar wat zijn dan de wintermaanden..... gewoon december, januari en februari....?
Of mag je zelf drie maanden kiezen waarin je niet rijdt...

Ik noem maar wat... je koopt je klassieker in januari... geldige APK/verzekering ( wordt ook 3/4 tarief :-) ). Geen sneeuw of pekel, je wilt je trots naar je eigen garage brengen... oprijder nodig!
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

ma apr 29, 2013 23:03

In het voorstel gaat het inderdaad om die drie maanden. Dus inderdaad oprijder, dealtje sluiten met de verkoper om de auto in maart op te halen, of dat jaar de volle mep betalen.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

morpheus
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: wo aug 29, 2012 10:37
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

ma apr 29, 2013 23:26

Nieuwe belangrijke petitie behoud van de regeling vrijstelling motorrijtuigenbelasting

Onze missie: onvoorwaardelijk behoud van de regeling vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB) zoals we die tot nu toe kennen.

De insteek: vertrouwen. Een overheid moet immers betrouwbaar zijn. Een regel zonder dringende noodzaak in een tijdsbestek van enkele jaren herhaaldelijk veranderen wekt bij de burger geen vertrouwen.

De feiten: de staatssecretaris heeft zijn standpunten grotendeels gebaseerd op verkeerde feiten en subjectieve rapporten. Tevens heeft hij met de verkeerde instanties gesproken; de alliantie vertegenwoordigt immers maar een heel klein deel van de oldtimerliefhebbers, en enkele leden van die alliantie hadden zelfs geheel andere belangen te verdedigen.

Wat ging er tot nu toe mis? Zo’n beetje alles. Vanaf de vooringestelde aversie tegen youngtimers en oldtimers van de staatssecretaris tot de jammerlijk gekozen strategie van FEHAC en KNAC. Om over de overige blunders nog maar te zwijgen.

Kunnen we de zaak nu nog omdraaien? Ja. Wij denken van wel. Het is nog niet te laat, maar we moeten nu wel alle zeilen bijzetten. Garanties zijn er dan ook niet, maar we gaan het proberen!

Wat kun jij doen?
Ben jij de trotse bezitter van een of diverse oldtimers of youngtimers, dus auto’s, motoren, vrachtwagens, 4x4, customs en alle daaraan aanverwante stromingen? Raakt deze gewijzigde regeling jou keihard in je portemonnee? Draag je op een andere manier het in stand houden van ons rijdend cultureel erfgoed een warm hart toe? Dan kun jij ons helpen. Wij moeten de politiek bewijzen over een sterke en grote achterban te beschikken. Hoe groter onze achterban, hoe sterker onze lobby. Schrijf je nu in op www.vrijstellingoldtimer.nl ook al heb je al eerder een petitie ondertekend. We hebben vóór 14 mei minimaal 70.000 inschrijvingen nodig, anders gaat het niet lukken. De bijdrage die hierna wordt gevraagd is overigens geheel vrijwillig. Wil je dat niet, kun je na het tekenen van je steun eenvoudig het browservenster sluiten. Abonneer je ook op de Facebookgroep ‘Oldtimerliefhebbers’ (http://bit.ly/oldtimerliefhebbers) en blijf op de hoogte van alles wat speelt. En nog belangrijker: deel dit met je vrienden, je club, de forums waar je in zit of de redactie van je lijfblad. Help ons mee met het terugdraaien van deze draconische maatregel. Ons motto: Samen Sterk!

Wie zijn wij?

Wouter van Embden – voorzitter Stichting Autobelangen
Hans Horwitz – ondernemer
Stefan van Waals – ondernemer
Arjan Lenoir - fanatiek klassiekerliefhebber
Edwin Melotte - verzamelaar en ondernemer
Marco Hof - hoofdredacteur Auto Motor Youngtimer
Maria Pels - ondernemer
Maarten Wilbers - uitgever Auto Motor Klassiek


Gr Morpheus

Afbeelding

http://www.oldtimerautosite.nl
Laatst gewijzigd door morpheus op ma apr 29, 2013 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

ma apr 29, 2013 23:28

Kabinet hanteert weer eens te pas en te onpas Europese wetgeving :twisted:
Europees is het meest gehanteerd om 30-jarige voertuigen (brommers, motoren, auto's etc) wegenbelastingvrij te maken.
Maar nee, wij moeten weer een idioot kromme regeling gaan bedenken. Het zou consequent zijn aan te sluiten bij bestaande regelingen als je toch een Europa voorstaat.
Dat Nederland voor investeerders niet interessant is om windmolens te financieren omdat het beleid hier is om bij pieken de kolencentrales door te laten draaien en windmolens te stoppen hoor je niemand over... ](*,)
In Duitsland is het tenminste andersom, en wordt er echt wat aan het milieu gedaan.
Ik wil maar zeggen er zijn hier genoeg kromme regeltjes, het gaat uiteindelijk alleen om argumenten te verzinnen de schatkist te spekken.
En deze keer dus over de rug van de oldtimerbezitters, en gezien de reacties op het topic is dat een gewillige groep die toch wel betaalt.
Jackpot dus =D>, complimenten!
http://www.facebook.com/groups/163818610446008/
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

ma apr 29, 2013 23:31

Volgens mij is het volgens het voorstel van Weekers inderdaad december tot en met februari. Voor een flink deel van de klassiekereigenaren waarschijnlijk toch de periode dat de auto niet buiten komt. Hoewel je inderdaad gelijk hebt met dit jaar december. Herinner me de heerlijke eerste kilometers vlak na kerst met onze Juul. Overigens is die petitie leuk idee, maar denk ik totaal kansloos. Al is het maar omdat geen van de personen erachter door Den Haag mijns inziens erg serieus gaan worden genomen. Financiën ziet de Fehac/ Knac in de polder als onze vertegenwoordigers. Niet iemand die leeft van de verkoop van o.a. dieselbenzen. Politiek is ook geven en nemen. Weekers heeft toegegeven, nu wil ie wat terug.

Overigens wat betreft Europa. Zo heel gunstig zou Europa volgen ook niet zijn want volgens mij betaal je in België en Duitsland wel degelijk iets aan wegenbelasting. En geldt er daar voor een oldtimerplaat bovendien een beperking voor hoe ver je ermee mag rijden. Geloof ik... Ook geen lekker idee.
SCARB 7618
Giulia Super 1,3 1974
Ex-159 jtdm 16v
Ex-147 jtd

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 30, 2013 09:07

Petitie getekend !!! Top initiatief. Wij braaf (Nederlands) volkje blijven zo af & toe een beetje morren, maar gaan al vrij snel over tot het bagatelliseren (het is immers maar zo- en zoveel) en trekken vervolgens "gewoon" de portemonnee. Het principe van "een man een man, een woord een woord" (ehh: een mens een mens, een woord een woord, dan) heeft kennelijk zo'n 90% van zijn waarde ingeleverd ?!?! Het politieke gezwabber (we " bedenken" iets, het wordt vervolgens een succes (want was dat dan niet de bedoeling ?) en vervolgens weten we niet hoe snel we het dan weer moeten indammen/terugdraaien) moet eens afgelopen zijn !!! In brede financieel/fiscaal/economische zin is er al voor een klein fortuin aan individuele schade aangericht (ik ben ondernemer, weet nogal best wel waar ik over praat ) en daar hoor je weinig over/hebben weinig mensen een goed beeld van !?

Wens de initiatiefnemers (uiteraard) alle succes toe. Ben erg benieuwd wanneer "de meerderheid" van de burgers het echt genoeg vind, we ons echt allemaal Don Quichotte's gaan voelen (vechtend tegen de windmolens ?) en we met fakkels, hooivorken en zeisen ons verhaal gaan halen ! Naar verluid heeft dat een paar honderd jaar geleden in bijvoorbeeld Frankrijk prima gewerkt !?!?

Zo ! Da's er uit !! Komt u maar met uw reactie's ! Nu koffie en sleutelen aan de race-Juul ! :D :D
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 30, 2013 10:01

Mijn idee Emile, de NL klassieker bezitter is eerst bang gemaakt met hel en verdoemenis en vervolgens wordt een afgezwakt plan gepresenteerd (bekonkeld met de roode pantalonnen van bovag knac en fehac) wat dan opeens een goed compromis is... :(
En wat doet 90% van de klassiekerbezitters? Die halen opgelucht adem, "mwoach het valt wel mee voor ons, max 120euro per jaar, dat kan er ook nog wel bij" en we gaan over tot de orde van de dag. Slaafs kuddegedrag. Reken maar dat als Weekers niet aan zijn geplande 153 miljoen komt dat 'schijntje' van 120 eu max rap aangepast zal worden...

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 30, 2013 10:35

Nederland zit in een crisis. Niet dat ik het leuk vind maar dat iedereen een steentje moet bijdragen lijkt mij niet meer dan logisch. Het is lastig uit te leggen aan mensen die niets met auto`s hebben dat `wij` oldtimerliefhebbers gratis over s `heeren wegen mogen rijden terwijl iedereen gewoon belasting moet betalen. Wij hebben jarenlang geprofiteerd van een zeer gunstige regeling en die is nu anno 2013 voorbij. Tja. Het compromis wat nu bereikt is vind ik fair en mee te leven. Het had ook anders kunnen aflopen. En het is een misverstand dat oldtimers in Duitsland gratis rondrijden. Daar betalen ze met een H kenteken al jaren belasting zei het een gereduceerd tarief, maar toch. Dus ophouden met mekkeren nu en stap in je klassieker en geniet. :wink:

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 30, 2013 11:27

Het HOE we in deze crisis zijn terecht gekomen vind ik een héééél erg interessante vraag. En hoe "men" er denkt uit te gaan komen niet, dat vind ik huiveringwekkend. Voorzichtiger kan ik het niet zeggen. Iedereen een steentje bijdragen ? Wat dacht je van IB/VPB/BTW/assurantiebelasting/gemeentelijke heffingen/schorsingskosten (!!!!!!)/accijns/enzovoorts enzoverder ?? Als moedertje Aarde zou worden getroffen door dit "steentje" wat we al bijdragen dan zou life ceasen to exist as we know it.

Zoals IK het zie ga je voorbij aan de crux/Der Spingende Punkt/het centrale therma/the bottom line: TERING NAAR DE NERING !!! Hoe denk je dat mijn klanten zouden reageren als ik mijn prijzen jaarlijks stevig naar boven bijstel/allerlei bijkomende kosten introduceer, omdat ik ipv in een (eigenhandig !!!) opgeleukte Juul zo nodig FIA GT moest gaan rijden ?? Jaja, idioot voorbeeld, maar je vat 'm hopelijk wel. Zal ik ff aftrappen ? Betuwelijn/Fyra/JSF/SNS/raketschild/Afganistan enzovoorts en wederom enzoverder ?? En alle onderwerpen die "Kanniewaarzijn" en "Over de Balk" zouden halen ? Salarissen van schoolbestuurders/energiebonzen/ziekenhuismeneertjes ?? Declaratiegedrag ?? De blaar- en tranentrekkende, geldverslindende Brusselse Kermis (weet je wel dat daar mannekes tegen tig duizend euro per maand zitten te broeden op wetgeving mbt het antislip gedrag van schoeisel van kapperspersoneel ?? ) met hun idiote verhuisgedrag tussen "A" en "B" ? Allerlei sociale voorzieningen die zo fraudegevoelig zijn dat je een vergiet eerder "waterdicht" kunt noemen en hun doel TOTAAL voorbijschieten ? En Vadertje Staat die er geen ruk aan doet ?? (Bulgaarse fraude) Mijn dochter heeft een parttime baantje in de horeca: haar baas moet de bloesjes van de meiden centraal door een wasserij laten wassen, in plaats van dat de meiden dit thuis ff in de was meenemen. Waarom ?? Omdat de kans (!?!?!) bestaat dat de meiden het bedrijfsbloesje dan privé dragen, en daar moet dan loonbelasting over worden betaald, omdat het bedrijfslogo te klein/afwezig is... En óf ze hier strak op controleren ! Op DAT nivo zijn we bezig. In plaats van de boel op de rit zetten en de hoofdlijnen aan te pakken plakt men de ene fiscale pleister op, of in plaats van de andere. De hardnekkige misvatting dat de financiële zakken van de burger en het bedrijfsleven oneindig diep zijn is maar niet uit het brein van de heren/dames politici te branden !!

Maar goed, als jij dit allemaal niet zo'n probleem vind en in ieder geval zélf (graag ?) nog een (extra) steentje wilt bijdragen: be my guest ! :wink: Er zullen er namelijk, als de bakens/koers niet wordt verzet, nog heul veul van je gaan worden gevraagd !!
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

di apr 30, 2013 13:01

Nederland zit in een crisis. Niet dat ik het leuk vind maar dat iedereen een steentje moet bijdragen lijkt mij niet meer dan logisch. Het is lastig uit te leggen aan mensen die niets met auto`s hebben dat `wij` oldtimerliefhebbers gratis over s `heeren wegen mogen rijden terwijl iedereen gewoon belasting moet betalen. Wij hebben jarenlang geprofiteerd van een zeer gunstige regeling en die is nu anno 2013 voorbij. Tja. Het compromis wat nu bereikt is vind ik fair en mee te leven. Het had ook anders kunnen aflopen. En het is een misverstand dat oldtimers in Duitsland gratis rondrijden. Daar betalen ze met een H kenteken al jaren belasting zei het een gereduceerd tarief, maar toch. Dus ophouden met mekkeren nu en stap in je klassieker en geniet. :wink:
Crisis? Modewoord.

Waar t mij om draait dat je op een regering als deze niet kunt bouwen. Vooruit plannen, investeren noem maar op, alles wat je vandaag bedenkt of aankoopt kan morgen compleet nutteloos danwel waardeloos zijn. Nu is het een youngtimer, morgen bv een huis of bedrijfspand.

Over dat steentje bijdragen, toevallig je salarisstrook al gehad? Verschil bruto-netto gezien? Das mi al 'steen' genoeg iedere maand...(en ga nou aub niet zeggen dat ik blij moet zijn dat ik een salarisstrook krijg...)

Daarbij, zowat iedere huismoeder heeft tegenwoordig zo'n BELASTINGVRIJE eco tut mobiel of batterij auto waarvan al lang bekend dat ze lang niet zo duurzaam voordelig en zuinig zijn als ze zouden moeten zijn, als we kijken naar de voorwaarden voor de mrb vrijstelling.
Iemand al gehoord dat priussenenhoehetendieanderegroenezeepbellen opeens mrb plichtig worden? Nee he? En die zie ik er dagelijks heel wat meer dan de alom verguisde '86er W124/W201 diesels' op diezelfde 's heeren wegen...

Mekkeren? Ja, maar daar blijft t dan ook bij. Als je als regering in bv Frankrijk soortgelijke truuken uit zou halen staan er brandende stapels autobanden op cruciale punten op de snelweg!! En hier? Beetje morren en vervolgens afrekenen...sneu.
Denk je niet dat die 120eu max allang als uiteindelijk target bedacht was nog vóór er überhaupt een gesprek met de 'alliantie' had plaatsgevonden? Das vooraf al allemaal uitgeplozen joh tot welk bedrag de klassiekermensch wil gaan zonder revolutionair tegengas gaan geven...'Ow 120 eu maximaal', ff knipperen en aftikken maar. Zulk slachtvee hebben ze t liefst in den haag... =;

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 30, 2013 13:15

Frank !! Ik heb nog een stuk of 20 oude banden liggen onder het motto "je zult ze maar eens nodig hebben".. 8) En jij ? Nog anderen op het forum ???
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”