Ook last van Mito spam?

ja
17%
1
nee
83%
5
 
Totaal aantal stemmen: 6
Tristan
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo dec 08, 2010 16:45

Spam via adres alleen opgegeven voor Alfa Mi.To Nieuwsbrief

do mei 31, 2012 10:23

Geen idee of ik het goede forum te pakken heb voor dit semi Alfa gerelateerde onderwerp.

Het volgende is het geval, heb me ooit in 2008 opgegeven voor de Alfa Mi.To Nieuwsbrief met een email adres wat ik alleen voor deze specifieke nieuwsbrief gebruik. Nu, 4 jaar later, krijg ik opeens spam op dit adres. Mijn vermoeden is dus dat Alfa of de partij die de mailings deed dit bestand gelekt of verkocht heeft.

Helaas hoor ik nog niet zoveel terug van Alfa (Fiat Customer Care Holland) hierover. Wellicht hebben meer mensen deze spam ontvangen? De meest recente mail had als onderwerp mijn initialen en kwam van Prudence Wolfson WolfsebonPrudeegnipce@hotmail.com. De inhoud begon met "Good day, Don't miss an unique business chance.".

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Spam via adres alleen opgegeven voor Alfa Mi.To Nieuwsbr

do mei 31, 2012 23:48

Is het een "makkelijk" adres? Ik heb zelf een adres van 3 letters (apm) voor de @ en krijg daar ook af en toe spam op die duidelijk in bulk wordt verstuurd naar alle mogelijke bestaande en niet-bestaande adressen. Dan zie ik in de adresbalk bijvoorbeeld apm.debruin staan.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Spam via adres alleen opgegeven voor Alfa Mi.To Nieuwsbr

vr jun 01, 2012 01:42

Zo gauw jij een email adres hebt dan bestaat simpelweg altijd de kans dat je daar spam op binnen krijgt.
Computers van spammers scannen via google gewoon alles af op email adressen, maar ook op namen/forumnnamen (nicknames) etc die vervolgens gebruikt worden om aan een domeinnaam zoals gmail of hotmail te plakken en die worden dan op goed gelukt gespamt.
En zo zijn er nog wel een miljoenmiljard manieren voor spammers om een email adres te bemachtigen. Wil je geen spam, dan moet je simpelweg geen email adres nemen. :lol:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Tristan
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo dec 08, 2010 16:45

RE: Spam via adres alleen opgegeven voor Alfa Mi.To Nieuwsbr

vr jun 01, 2012 10:03

Helaas is het geen makkelijk adres, het is een email adres wat er ongeveer zo uit ziet:

alfaromeomitonieuwsbrief@subdomein.privedomein.nl

dus zowel het deel voor de @ is erg lang en dus lastiger te raden alsmede het domein en subdomein, als het nou mito@gmail.com was had ik me prima kunnen voorstellen dat spammers dit verzonnen hebben maar dat spammers random email adressen zouden verzinnen speciaal voor mijn privedomein naam en allleen met alfaromeomitonieuwsbrief komen, terwijl mito@subdomein.privedomein.nl ook gewoon aankomt, lijkt me erg sterk.

Mijn poll was overigens ook alleen bedoeld voor mensen die zich destijds hebben aangemeld voor de nieuwsbrief natuurlijk.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Spam via adres alleen opgegeven voor Alfa Mi.To Nieu

vr jun 01, 2012 10:35

Zo gauw jij een email adres hebt dan bestaat simpelweg altijd de kans dat je daar spam op binnen krijgt.
Computers van spammers scannen via google gewoon alles af op email adressen, maar ook op namen/forumnnamen (nicknames) etc die vervolgens gebruikt worden om aan een domeinnaam zoals gmail of hotmail te plakken en die worden dan op goed gelukt gespamt.
En zo zijn er nog wel een miljoenmiljard manieren voor spammers om een email adres te bemachtigen. Wil je geen spam, dan moet je simpelweg geen email adres nemen. :lol:
Als je een niet-te-raden adres nergens anders hebt gebruikt kunnen ze het op google niet vinden. Dit is een zogenaamde "miners canary" waarbij je weet dat er gelekt is op het moment dat je ook maar iets anders ontvangt dan waar je je voor hebt aangemeldt. De lijst met voor de hand liggende namen die ze voor de @ zetten is niet zo groot en de meeste spamcampagnes gebruiken dat al lang niet meer omdat juist die accounts vaak gefilterd worden.

Als het een Nederlands bedrijf is waar je je destijds hebt aangemeld, valt het onder de Nederlandse wet bescherming persoonsgegevens en kan je aangifte doen bij de privacykamer. Dat zal niet heel veel nut hebben helaas, want dat is nogal een papieren tijger. Klagen op zoveel mogelijk fora, twitter, facebook en dergelijke helpt over het algemeen helaas beter.

Tristan
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo dec 08, 2010 16:45

RE: Spam via adres alleen opgegeven voor Alfa Mi.To Nieuwsbr

vr jun 01, 2012 16:05

Precies wat WhizzMan zegt inderdaad, zelf meld ik meestal dit soort klachten hier trouwens:

https://www.spamklacht.nl/klacht-indien ... formulier/

Privacykamer kende ik nog niet, dank voor de tip. Het gaat hier inderdaad om een Nederlands bedrijf, de welkomst email is ondertekend door Alfa Romeo Nederland B.V. al is die inmiddels wel failliet.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”