Gebruikersavatar
shoppy
Junior Member
Junior Member
Berichten: 92
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 09:02
Locatie: Zwolle
Contacteer: Website

Het Waarborgfonds

wo mar 14, 2012 08:40

Omdat zich best wat schadegevallen voordoen die voor een uitkering van Het Waarborgfonds in aanmerking komen hieronder een uitleg.

De eerste vraag is natuurlijk:

Wanneer schakel ik Het Waarborgfonds in?

Je moet voldoen aan minimaal één van onderstaande basisvoorwaarden:

- De veroorzaker is doorgereden en u kunt zijn identiteit niet achterhalen.
- U weet wie de veroorzaker is, maar het motorvoertuig is onverzekerd.
- Het motorvoertuig dat de schade heeft veroorzaakt, was gestolen en de bestuurder wist dat.
- - (als uw auto, motor, bromfiets etc. gestolen is en daarmee is aan anderen schade toegebracht, vergoedt het Waarborgfonds de schade aan uw eigen voertuig niet).
- Het motorvoertuig van de veroorzaker was wél verzekerd, maar zijn verzekeraar is failliet.
- De veroorzaker is niet verzekerd omdat hij vanwege principiële bezwaren een vrijstelling van de overheid daarvan heeft én u kunt de schade niet of slechts gedeeltelijk met hem regelen.

Voldoe je aan deze eisen?
Dan gaan we eens kijken wat er verder nog bij komt kijken.

Er zal moeten worden bewezen dat de schade door een ander motorrijtuig is veroorzaakt.
Na een claim zal Het Waarborgfonds een expert inschakelen om dit vast te stellen.

Je moet er alles aan hebben gedaan om een onbekende dader te traceren.
Er moet bijvoorbeeld een politie aangifte worden gedaan.

Er moeten getuigen zijn die het hebben zien gebeuren of die kunnen bevestigen dat de auto bijvoorbeeld niet meer is verplaatst nadat je haar hebt geparkeerd.

Ook zijn zogenaamde 'stille getuigen' welkom.
Dat kunnen bewijzen zijn in de vorm van afgebroken onderdelen van de veroorzaker.
Denk aan een afgereden spiegel en dergelijke.

Houdt ook rekening met een eigen risico van € 250,-


Er zijn diverse manieren om een claim in te dienen.

Je bent WA+Volledig Casco (All Risk) verzekerd:
Claim de schade op je eigen polis en laat de verzekeraar het 'verhaal' op Het Waarborg plegen.
Het eigen risico op jouw polis is nu het gehanteerde eigen risico en vaak is dat lager dan de € 250,- eigen risico dat Het Waarborgfonds hanteert.
Wanneer er met succes een beroep op Het Waarborgfonds gedaan kan worden is er tevens geen terugval in B/M treden.
Je no-claim wordt dus niet aangetast.

Je bent WA, met of zonder Beperkt Casco, verzekerd:
- Ga op zoek naar getuigen, ook 'stille' getuigen
- Maak foto's van de situatie (soms ook van de omgeving)
- Doe aangifte bij de politie.
- Dien de claim in bij Het Waarborgfonds (KLIK)

De behandeling van de claim kan best wel lang duren.
Dat heeft verschillende oorzaken.
Meestal ligt dat aan het niet volledig aanleveren van alle stukken door de indiener van de claim.

Heb je hierin ondersteuning nodig? Bel me dan 038-4601553 / 0621287792
Lidnummer 006879
2004 - 2006 Alfa 166 3.0 V6 24v Super
2006 - 2007 Alfa 156 1.6 TS Progression
2007 - nu Alfa 156 1.9 JTDm 16v Distictive

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: Het Waarborgfonds

wo mar 21, 2012 08:45

Correct me if I'm wrong (ik heb het namelijk snel gescand en ik was maar een junior schadebehandelaar). Ik heb geleerd dat het doen van aangifte bij de politie binnen twee weken dient te geschieden. En de getuige dient te bevestigen dat het voertuig zonder schade is achtergelaten en met schade is teruggevonden, zonder dat er in de tussentijd mee is gereden. Dit dient er minimaal een te zijn naast jou dan natuurlijk :wink:
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”