Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: straks toch niet meer belastingvrij?

do sep 22, 2011 18:07

Ik voorzie dat de Alfa 90 hiermee nog minder populair zal gaan worden dan hij al was.
Mwah, Ik denk dat de meeste Alfa 90 rijders er eentje hebben omdat het een mooie auto is. Ik wel!
Ik heb em gekocht toen ik er nog belasting voor moest betalen. Nu niet meer en dat is mooi meegenomen. Wordt het een minder gave auto als ik weer zoals in het begin belasting moet betalen? Denk het niet 8)
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: straks toch niet meer belastingvrij?

do sep 22, 2011 18:21

Typisch Nederlands dat belasting vrij rijden!

Ben het met Jens eens als je een auto mooi vind en wil rijden maakt die paar tientjes houderschapsbelasting ook niet uit.

Voor mij geen reden om een auto te laten staan.

gr Jan

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8814
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: straks toch niet meer belastingvrij?

do sep 22, 2011 18:45

Voor mij maakt het ook niet uit (sprak de gek met een antal never nooit niet belastingvrije 75's voor de deur) , maar als ik altijd dat gedoe om al of niet belastingvrij zie durf ik de bewering wel aan dat dat lang niet voor iedereen geldt.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 334
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

Re: RE: straks toch niet meer belastingvrij?

do sep 22, 2011 19:41

Typisch Nederlands dat belasting vrij rijden!

Ben het met Jens eens als je een auto mooi vind en wil rijden maakt die paar tientjes houderschapsbelasting ook niet uit.

Voor mij geen reden om een auto te laten staan.

gr Jan
En wat nou als je meerdere auto's leuk vindt en er mee wil rijden en je bent 'arbeider' dan zijn een paar tientjes snel een paar honderdtjes :( Dan is die regeling van dat belastingvrij rijden toch wel lekker.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8218
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: straks toch niet meer belastingvrij?

do sep 22, 2011 19:43

kwartje van kok, toch ook typisch nederlands......

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: straks toch niet meer belastingvrij?

do sep 22, 2011 19:54

En wat nou als je meerdere auto's leuk vindt en er mee wil rijden en je bent 'arbeider' dan zijn een paar tientjes snel een paar honderdtjes :( Dan is die regeling van dat belastingvrij rijden toch wel lekker.
+1...

En dan nog het feit dat je net zoveel belasting zou moeten betalen als iemand die heel veel km's rijdt. :evil: Dat worden omgerekend toch wel erg dure km's op die manier. :(

Overigens las ik van de week in de friettent een interview met een of andere politicus die over de belastingregels met auto's gaat. Hij was er totaal niet op tegen om de 25+jaar-belastingvrij regel weer in te voeren. Hij vond dat als een auto hier al 25 jaar rondreed dat er al wel genoeg was afgedragen aan belastingen en accijnzen. :roll:

Ik zou een vrijstelling handhaven voor auto's van 25 jaar oud en ouder met enkele aanvullende regels. Importauto's van 25 jaar oud gewoon belastingplichtig maken, dat weert al die walmende mercedessen ( meest ingevoerde auto van de laatste tijd; mercedes 190..). Eventueel met een bepaling dat hij na een aantal jaar toch belastingvrij kan worden. Of een systeem dat je de auto minimaal een jaar op naam moet hebben voor hij belastingvrij wordt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8814
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: straks toch niet meer belastingvrij?

do sep 22, 2011 20:12

Allemaal waar, je wordt aan alle kanten genomen voor het hebben van een auto in plaats van het gebruik er van en dat klopt niet. Maar heb ik het mezelf dan maar ingebeeld dat de 90 een kleine populariteitspiek beleefde die samenviel met de mogelijkheid tot belastingvrij maken van een 'winkeldochter'?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: RE: straks toch niet meer belastingvrij?

do sep 22, 2011 20:21

Typisch Nederlands dat belasting vrij rijden!

Ben het met Jens eens als je een auto mooi vind en wil rijden maakt die paar tientjes houderschapsbelasting ook niet uit.

Voor mij geen reden om een auto te laten staan.

gr Jan
En wat nou als je meerdere auto's leuk vindt en er mee wil rijden en je bent 'arbeider' dan zijn een paar tientjes snel een paar honderdtjes :( Dan is die regeling van dat belastingvrij rijden toch wel lekker.
Ik ben slechts monteur met bijpassende maandelijkse belediging en in het bezit van 5 auto's.
Ook voor mij is een tientje geld maar als ik iets wil ! :wink:

gr Jan

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr sep 23, 2011 01:52

Typisch Nederlands dat belasting vrij rijden!

Ben het met Jens eens als je een auto mooi vind en wil rijden maakt die paar tientjes houderschapsbelasting ook niet uit.

Voor mij geen reden om een auto te laten staan.

gr Jan
En wat nou als je meerdere auto's leuk vindt en er mee wil rijden en je bent 'arbeider' dan zijn een paar tientjes snel een paar honderdtjes :( Dan is die regeling van dat belastingvrij rijden toch wel lekker.
Ik ben slechts monteur met bijpassende maandelijkse belediging en in het bezit van 5 auto's.
Ook voor mij is een tientje geld maar als ik iets wil ! :wink:

gr Jan
Hier ook. ''Maar'' een jonge automonteur druk sparende voor een eigen huis.

Maar de belastingvrije 75 ging gewoon weg omdat ik niks met die auto had. In elk geval had ik zowiezo voor mijn 90 gekozen.

@Yuri. Je hebt helemaal gelijk wat betreft de populariteit van een auto (in dit geval de 90) en het samenlopen van belastingsvoordeel. Ik kies voor een 90 voor de auto. Kan de gemiddelde Jan-met-de-pet (niet jij, Jan1300) met een W123 200D dat ook zeggen?
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr sep 30, 2011 15:47

Ik zou een vrijstelling handhaven voor auto's van 25 jaar oud en ouder met enkele aanvullende regels. Importauto's van 25 jaar oud gewoon belastingplichtig maken, dat weert al die walmende mercedessen ( meest ingevoerde auto van de laatste tijd; mercedes 190..). Eventueel met een bepaling dat hij na een aantal jaar toch belastingvrij kan worden. Of een systeem dat je de auto minimaal een jaar op naam moet hebben voor hij belastingvrij wordt.
Ik heb contact gehad met de overheid toen men de km-registratie wilde invoeren. Werd na mijn bezwaarbrief werkelijk gebeld en gehoord, en gevraagd mee te praten bij argumentatie voor invoering. Toen ineens allemaal niet doorgegaan.

Dit is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal met één simpele regel op te lossen. Belasting betalen of straks km-kastje voor auto's die:
- Niet onder de oldtimer verzekeringen vallen!

Net als verzekeringen normen hanteren en ook controleren (via APK km-standen), niet meer dan 5000km per jaar en vermeld staan in de onafhankelijke klassieker-bijbel die ook verzekeringen gebruiken.
Zo kan ook een jongere hobby auto als mijn 916GTV TB uitvoering die daar in staat, als klassieker gebruikt wordt ook vrijstelling krijgen. Norm voor die registratie is niet per definitie leeftijd maar zeldzaamheid en autohistory-industrie waarde ed.

Kwalmende MB200D's met als doel omzeilen betaling, ontspringen dan niet meer de dans als je er meer dan 5000km mee naar je werk gaat rijden. Ook een winter racer alfa Juul voor dagelijks gebruik gaat dan toch betalen (meer dan 5K per jaar)...eigenlijk ook terecht dan want dat heeft niets met 'bewaren' van erfgoed te maken.
Komt de korting terecht waarvoor hij bedoelt is hobby-rijders en verzamelaars.

Weinig en hobby gebruik, plus historywaarde = geen aanslag voor gebruik op de weg.

Destijds was de invoeringscommisie zeer geinteresseerd in mijn oplossing...
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Allemano
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jun 24, 2009 11:25
Locatie: Lago di Dulce

RE: straks toch niet meer belastingvrij?

wo okt 05, 2011 17:19

In het kader van niet geschoten is altijd mis, kan je de RDW verzoeken de datum eerste toelating te wijzigen. Dit doe je op gond van artikel 43e Wegenverkeerswet, het wijzigen van een authentiek gegeven. Als het bouwjaar 1985 en de det is in 1987, moet je voldoende twijfel zaaien over de det. Je hebt dan kans dat die wordt gewijzigd aan de hand van het VIN. Iemand heeft dit al eens uitgeprocedeerd Klik hier
Groet,Jeroen
'73 2000 GTV
'09 Mini One

Gebruikersavatar
Canguro
Member
Member
Berichten: 154
Lid geworden op: zo dec 18, 2005 04:39
Locatie: Groningen

RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr okt 07, 2011 18:48

bah. dus je moet een auto 25 jaar in je bezit hebben? hahaha!
paar duizend autos? hmmm ik denk wel meer. al die mannekes in het land met hun engelse of italiaanse sportautos, knutselaars en lowbugeteers? die hebben ze echt geen 25 jaar in hun bezit.
dit is een megaslag voor de roverheid. en dan heb je eindelijk 25 jaar de auto in je bezit en wordt je kenteken snachts gejat. HAHAHA!
groeten
Patrizio

33 1.7IE 8v
33 1.7IE 16v

Afbeelding

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

Re: RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr okt 07, 2011 19:19

Ik zou een vrijstelling handhaven voor auto's van 25 jaar oud en ouder met enkele aanvullende regels. Importauto's van 25 jaar oud gewoon belastingplichtig maken, dat weert al die walmende mercedessen ( meest ingevoerde auto van de laatste tijd; mercedes 190..). Eventueel met een bepaling dat hij na een aantal jaar toch belastingvrij kan worden. Of een systeem dat je de auto minimaal een jaar op naam moet hebben voor hij belastingvrij wordt.
Ik heb contact gehad met de overheid toen men de km-registratie wilde invoeren. Werd na mijn bezwaarbrief werkelijk gebeld en gehoord, en gevraagd mee te praten bij argumentatie voor invoering. Toen ineens allemaal niet doorgegaan.

Dit is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal met één simpele regel op te lossen. Belasting betalen of straks km-kastje voor auto's die:
- Niet onder de oldtimer verzekeringen vallen!

Net als verzekeringen normen hanteren en ook controleren (via APK km-standen), niet meer dan 5000km per jaar en vermeld staan in de onafhankelijke klassieker-bijbel die ook verzekeringen gebruiken.
Zo kan ook een jongere hobby auto als mijn 916GTV TB uitvoering die daar in staat, als klassieker gebruikt wordt ook vrijstelling krijgen. Norm voor die registratie is niet per definitie leeftijd maar zeldzaamheid en autohistory-industrie waarde ed.

Kwalmende MB200D's met als doel omzeilen betaling, ontspringen dan niet meer de dans als je er meer dan 5000km mee naar je werk gaat rijden. Ook een winter racer alfa Juul voor dagelijks gebruik gaat dan toch betalen (meer dan 5K per jaar)...eigenlijk ook terecht dan want dat heeft niets met 'bewaren' van erfgoed te maken.
Komt de korting terecht waarvoor hij bedoelt is hobby-rijders en verzamelaars.

Weinig en hobby gebruik, plus historywaarde = geen aanslag voor gebruik op de weg.

Destijds was de invoeringscommisie zeer geinteresseerd in mijn oplossing...
Prima oplossing wat mij betreft,alleen worden auto's ouder dan dertig jaar om de 2 jaar gekeurd en dan geven ze die 200D een schop of worden kilometertellers een verzamelrage.
Tellertje terug draaien kan natuurlijk ook.
Zoals gezegd het merendeel van die taxi rijders (eigenlijk allemaal natuurlijk)zijn geen liefhebber.

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr okt 07, 2011 20:53

Dit is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal met één simpele regel op te lossen. Belasting betalen of straks km-kastje voor auto's die:
- Niet onder de oldtimer verzekeringen vallen!
Vergeet de old-timer verzekering, gewoon iedereen een kastje en de eerste 5000 Km vrij!
Dan zijn de ritjes met de hobby-klassieker naar Italie, Spanje... Griekenland ;-) tenminste geen probleem. Ik blijf niet snappen dat je met een klassieker niet meer dan 5 of 10 Dkm zou mogen rijden.

Als het zomer is.. rijden met dat ding :twisted:
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
cbrouwers
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 21:37
Locatie: Venlo

straks toch wel weer belastingvrij?

do nov 10, 2011 21:01

De PVV heeft praktisch nut! :thumbs:
Zojuist op het nieuws gehoord: auto's van 30 jaar en ouder blijven belastingvrij (was 25 jaar). De PVV zou het doodzonde vinden als mensen hun hobby-auto, ook vaak gebruikt voor evenementen zoals ritjes met invaliden, weg zouden doen omwille van de houderschaps(wegen)belasting.
Dit voorstel blijkt aangenomen te zijn! :jumping:
heb: ALFA 156 1.8TS 16V ('05), Spider Junior 1600 ('76)
had: Berlina 2000 ('72), Alfetta 1.8GT ('75), Alfetta 2.0GTV ('79), Giulietta 1.6 ('85), 75 TS ('90), 75 Indy ('92),ALFA 156 1.8TS 16V ('99), ALFA 156 1.8 TS SW ('04)

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”