giulietta nero
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 571
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 20:29
Locatie: over de grens bij coevorden, duitsland

straks toch niet meer belastingvrij?

vr jun 17, 2011 18:21

op kenteken een 87 er, productiedatum 85, dan krijg je vrijstelling(veel 90 bezitters hebben van deze regeling gebruik gemaakt :lol: )

maaaaaaaaaaaaaar vanaf 1 januari 2012 gaat dat veranderen heeft de belasting mij laten weten via een brief, dit jaar is de 90 nog belastingvrij, en vanaf volgend jaar wordt het beleid weer veranderd, en telt de tenaamstellingsdatum weer :cry:

toch wel erg jammer, ook voor meerdere mensen van dit forum lijkt mij, die nl ook op deze wijze dachten een bel vrije auto te hebben.

mvg toni
alfa is a way of life
auto: alfetta 2000 van 1981
motor: ducati monster 916 senna
gehad: 33 type 2,33 type 2 1.7 qv, 33 type 3 1.7 ie,75 1.8 carbs alfa 90 1.8 carbs,alfa 90 2,5 liter, giulietta 2.0 2e serie,giulietta 1.8 en een 164 2.0 ts

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr jun 17, 2011 18:25

Het is altijd toch al datum eerste toelating geweest. Productiedatum is niet van belang lijkt me, of was dat weer een uitzondering op de regel???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr jun 17, 2011 18:48

Dat vermoeden had ik al.
Ik ben benieuwd of dit voor 86/87 gevallen mogelijk is. Als ik de wettekst er bijhaal dan kan het volgens de nu geldende wet nog wel, omdat daar wordt gesproken over auto's ouder dan 25 jaar, en dan ligt het voor de hand om uit te gaan van het bouwjaar. De nieuwe wettekst die op 1-1-2012 gaat gelden spreekt echter expliciet over eerste ingebruikname.
Artikel 72
1.Vrijstelling van belasting wordt, onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden en beperkingen, verleend voor motorrijtuigen :
a. [vervallen;]
b. die 25 jaar en ouder zijn en die, voorzover het vrachtauto’s of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig worden gebruikt;
Artikel 72
1.Vrijstelling van belasting wordt, onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden en beperkingen, verleend voor motorrijtuigen:
a. [vervallen;]
b. die voor het eerst in gebruik genomen zijn vóór 1 januari 1987 , en die, voor zover het vrachtauto's of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig worden gebruikt;
---
Eric
---
Eric

giulietta nero
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 571
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 20:29
Locatie: over de grens bij coevorden, duitsland

Re: RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr jun 17, 2011 20:26

Het is altijd toch al datum eerste toelating geweest. Productiedatum is niet van belang lijkt me, of was dat weer een uitzondering op de regel???

nee is niet altijd zo geweest, mijn 90 is tenaamstelling 87 en productiedatum is 85, als je vanuit de fabriek de productiedatum van de auto zwart op wit kunt overhandigen aan de belasting dan is hij onder de huidige wetgeving belastingvrij te krijgen(is dus in mijn geval vrijgesteld van belasting) maar de wetgeving per 1 januari 2012 verandert, en dan gaat men weer uit van de tenaamstellingsdatum,

mvg toni
alfa is a way of life
auto: alfetta 2000 van 1981
motor: ducati monster 916 senna
gehad: 33 type 2,33 type 2 1.7 qv, 33 type 3 1.7 ie,75 1.8 carbs alfa 90 1.8 carbs,alfa 90 2,5 liter, giulietta 2.0 2e serie,giulietta 1.8 en een 164 2.0 ts

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr jun 17, 2011 20:28

Ik zou bezwaar maken en het op betrouwbaarheid bestuur gooien. Eens vrijgesteld, altijd vrijgesteld. Als ze daar niet op ingaan, de Nationale Ombudsman schrijven. Die zal dan een uitspraak doen waar ze zich in principe aan te houden hebben. Naar de rechter kan altijd nog.

Voor de overheid gaat dit om een paar duizend auto's maximaal. Het is een eenmalige periode en er komt bijna niets meer bij.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr jun 17, 2011 20:47

Dit is echt gerommel in de marge, toch? Want ook met de nieuwe wettekst is de import van een 86-er 190D nog altijd lonend, dus de grote aantallen aan oneigenlijke gebruikers (zoals dat dan schijnt te heten) krijgt men zo niet op de korrel.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Re: RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr jun 17, 2011 21:19

Ik zou bezwaar maken en het op betrouwbaarheid bestuur gooien. Eens vrijgesteld, altijd vrijgesteld.
Ja, dat dachten de A-label rijders ook. En de WAO-ers. En de mensen die dachten dat ze met 65 met pensioen gingen. En de...

---
Eric

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr jun 17, 2011 21:45

Ik zou bezwaar maken en het op betrouwbaarheid bestuur gooien. Eens vrijgesteld, altijd vrijgesteld.
Ja, dat dachten de A-label rijders ook. En de WAO-ers. En de mensen die dachten dat ze met 65 met pensioen gingen. En de...

---
Eric
En de particulieren die een grijs kenteken auto kochten onder de destijds geldende mrb condities... :evil: :evil:

Ach laat ons nog maar eens 100 miljard zuurverdiende knaken naar een mede EU-ert met slecht verzorgt huishoudboekje sturen, kunnen ze daar mooi met 60 jaar op vroegpensioen en in t zonnetje gaan zitten... :(

Grtz,fRank

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr jun 17, 2011 21:49

Ik zou bezwaar maken en het op betrouwbaarheid bestuur gooien. Eens vrijgesteld, altijd vrijgesteld.
Ja, dat dachten de A-label rijders ook. En de WAO-ers. En de mensen die dachten dat ze met 65 met pensioen gingen. En de...
Dat is een wetswijziging. Dit lijkt er op dat de belastingdienst een beslissing terug gaat draaien, da's anders. Dat mag pas als de wet aangepast is.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr jun 17, 2011 22:31

Rees verleende vrijstellingen kan men niet ongedaan maken. Dat is erg gemakkelijk aan te vechten als het geen wetgeving is. Zal uitsluitend gelden dus voor "nieuwe" gevallen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr jun 17, 2011 22:49

Rees verleende vrijstellingen kan men niet ongedaan maken. Dat is erg gemakkelijk aan te vechten als het geen wetgeving is. Zal uitsluitend gelden dus voor "nieuwe" gevallen.
Toni meldt dus dat hij een brief heeft gehad dat het voor z'n huidige auto geldt die al vrijgesteld is. Vandaar dat ik het ook onder betrouwbaarheid van bestuur vind vallen en dat hij op basis daarvan bezwaar moet maken.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: straks toch niet meer belastingvrij?

vr jun 17, 2011 23:18

misschien wil Toni de brief even scannen en online zetten?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

giulietta nero
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 571
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 20:29
Locatie: over de grens bij coevorden, duitsland

Re: RE: straks toch niet meer belastingvrij?

za jun 18, 2011 00:07

misschien wil Toni de brief even scannen en online zetten?

die brief ligt momenteel bij iemand anders :lol: maar die zal ik eens kopieren en dan hier plaatsen

mvg toni
alfa is a way of life
auto: alfetta 2000 van 1981
motor: ducati monster 916 senna
gehad: 33 type 2,33 type 2 1.7 qv, 33 type 3 1.7 ie,75 1.8 carbs alfa 90 1.8 carbs,alfa 90 2,5 liter, giulietta 2.0 2e serie,giulietta 1.8 en een 164 2.0 ts

Gebruikersavatar
Patrick
Guru
Guru
Berichten: 1161
Lid geworden op: za mar 18, 2006 14:12
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: RE: straks toch niet meer belastingvrij?

za jun 18, 2011 15:27

Ik zou bezwaar maken en het op betrouwbaarheid bestuur gooien. Eens vrijgesteld, altijd vrijgesteld.
Ja, dat dachten de A-label rijders ook. En de WAO-ers. En de mensen die dachten dat ze met 65 met pensioen gingen. En de...

---
Eric
Ach laat ons nog maar eens 100 miljard zuurverdiende knaken naar een mede EU-ert met slecht verzorgt huishoudboekje sturen, kunnen ze daar mooi met 60 jaar op vroegpensioen en in t zonnetje gaan zitten... :(

Grtz,fRank
Die 110 miljard is Europees geld, dus niet alleen door Nederland bij elkaar gebracht.
Ik hoop overigens niet dat je aan die centen gehecht was, ze komen namelijk nooooooit meer terug.....
Europa zit op dit moment in de Griekse tang. Als Papandreou (zeer bekwaam overigens) er het bijltje bij neergooit, zijn volk wil immers niet mee in de zoveelste bezuinigingsronde, zijn de centjes met 100% zekerheid weg.
Veroordeel de Grieken echter niet, geloof me, het is al enkele jaren bittere armoede voor heel veel mensen daar.

Maak je maar niet druk, als er geen noodfonds was geweest had je dezelfde belastingdruk als nu gehad. De hoge heren vinden altijd wel een bestemming voor "ons" geld.

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....



.

Gebruikersavatar
Patrick
Guru
Guru
Berichten: 1161
Lid geworden op: za mar 18, 2006 14:12
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

RE: straks toch niet meer belastingvrij?

za jun 18, 2011 15:36

Je hebt hoe dan ook een vrijstellingsbeschikking van de Belastingdienst nodig. Als je die eenmaal hebt lijkt het mij stug dat deze ingetrokken kan worden.
Een gemiddelde rechter maakt gehakt van het Kabinet als je er een zaak van zou maken.
Er staat immers zwart op wit dat je geen wegenbelasting meer HOEFT te betalen. Da's toch helder lijkt me....
Hieronder een voorbeeld:

Afbeelding

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....



.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”