Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

kopen op Ebay (usa)

do apr 14, 2011 19:33

Ik wil iets kopen op Ebay in de USA , ik ben een echte Ebay Noob... iemand ervaring mee ? :oops:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: kopen op Ebay (usa)

do apr 14, 2011 19:43

Dat hangt er vanaf wat je wil kopen.

Kleine en goedkope onderdelen kun je zo kopen en laten opsturen.
Ik denk tot € 22 belastingvrij, dan tot € 150 alleen omzetbelasting, daarboven omzetbelasting en douane belasting.

Hier staat dat:
http://www.douane.nl/particulier/intern ... en-02.html
en
http://www.douane.nl/particulier/intern ... index.html

Betalen kun je via Paypal of m.b.v. je creditcard.

Beide betalingen kosten geld. De kosten kun je lezen op de website van Paypal en je creditcard maatschappij.
Paypal is het makkelijks. Daar kun je euro's storten op je eigen e-mailadres, deze (volgens mij) kosteloos omzetten naar Dollars en overmaken naar het e-mailadres van de verkoper. De verkoper moet natuurlijk wel een Paypal account hebben.

De meeste winkel-websites hebben een Paypal of creditcard betaal mogelijkheid.

Heb je geen creditcard of Paypal account, vraag dan of een vriendje de spullen wil kopen/betalen (voorschieten) voor je.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: kopen op Ebay (usa)

do apr 14, 2011 20:05

En als het nieuwe items betreft vragen of de verkoper ze als 'gift' of 'used parts' wil versturen, dat bespaart je invoerbelasting :) . Dan wel de factuur uit het pakketje laten halen.. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: kopen op Ebay (usa)

do apr 14, 2011 21:46

En als het nieuwe items betreft vragen of de verkoper ze als 'gift' of 'used parts' wil versturen, dat bespaart je invoerbelasting :) . Dan wel de factuur uit het pakketje laten halen.. :wink:
In dat laatste geval gaan ze zelf de waarde proberen vast te stellen en dat kan lang duren heb ik begrepen. En voor invoerbelasting in NL maakt "gift" al lange tijd geen verschil meer. Hoe het met "used parts" zit weet ik niet.


Hou er rekening mee dat wanneer je BTW e/o invoerrechten moet betalen, je van Tante Pos ook nog eens een bedrag in rekening krijgt gebracht voor de behandelingskosten (ik dacht iets van 17,50 of zo, niet weinig in ieder geval). Soms heb je mazzel en glipt er wel eens een pakketje tussendoor (vooral als het pakketje klein is), maar zo heel vaak gebeurt dat tegenwoordig niet meer.

Betalen met PayPal of de credit card kost alleen de verkoper geld. Sommigen berekenen dit door, maar dat is tegen de regels van eBay.com, PayPal en de meeste credit card uitgevers.
Wanneer PayPal je Euros naar Dollars omzet, kost dat inderdaad in principe niets. Alleen wordt (uiteraard) wel een inkoopkoers gehanteerd voor je Euros. Met andere woorden: je dollars kosten ietsje meer dan de officiële koers, net als wanneer je ze bij de bank voor dollars zou inwisselen.
Verder is een registratie op PayPal snel geregeld en het is wel zo veilig. Alleen PayPal heeft nl. dan je credit card gegevens.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: kopen op Ebay (usa)

do apr 14, 2011 21:59

Gaat om sec het aankopen op Ebay en hoe dat werkt?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: kopen op Ebay (usa)

do apr 14, 2011 22:00

Houd maar rekening met een flinke tegenvaller. Ik heb wel eens wat gekocht op ebay dat uit de usa kwam, aankoop was ruim onder de 100 euro (waarde stond er niet op) en bij het ophalen kon ik nog eens extra ± 25 euro aftikken aan invoerrechten en kosten. Bezopen (iets simpels van particulier naar particulier) en voor mij een reden om erg terughoudend te zijn als het aanbod van overzee komt. Een leuke prijs + verzendkosten + invoerrechten is dan ineens een heel ander bedrag.

En paypal is inderdaad simpel en erg makkelijk. Aan te bevelen

Koen

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: kopen op Ebay (usa)

do apr 14, 2011 23:00

Na lang, zeeeer lang wikken en wegen zet Diele z'n eerste stapjes op eBay-pad ;-)

Hier nog wat extra belegen info.

Verkopers zullen zelden een te lage waarde aangeven omdat ze daarmee een forse boete riskeren.
Nieuwe items komen daardoor al gauw in aanmerking voor heffingen bij aflevering.

Gebruikte onderdelen kunnen echter vaak als waardeloos schroot worden verzonden.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: kopen op Ebay (usa)

do apr 14, 2011 23:55

En als het nieuwe items betreft vragen of de verkoper ze als 'gift' of 'used parts' wil versturen, dat bespaart je invoerbelasting :) . Dan wel de factuur uit het pakketje laten halen.. :wink:
In dat laatste geval gaan ze zelf de waarde proberen vast te stellen en dat kan lang duren heb ik begrepen. En voor invoerbelasting in NL maakt "gift" al lange tijd geen verschil meer. Hoe het met "used parts" zit weet ik niet.
Wat Dinky ook al aangeeft, heel veel verkopers doen dit niet, dit is namelijk een vorm van fraude waar je daar zomaar voor de bak in beland, kan je eigenlijk dus niet van iemand vragen.

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

Re: RE: kopen op Ebay (usa)

vr apr 15, 2011 21:19

Gaat om sec het aankopen op Ebay en hoe dat werkt?
ja
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: kopen op Ebay (usa)

vr apr 15, 2011 21:24

PB me je mobiel anders maar... het is nogal een verhaal...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Gillezzz
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: vr feb 12, 2010 13:13
Contacteer: Website

Re: RE: kopen op Ebay (usa)

vr apr 15, 2011 22:38

Houd maar rekening met een flinke tegenvaller. Ik heb wel eens wat gekocht op ebay dat uit de usa kwam, aankoop was ruim onder de 100 euro (waarde stond er niet op) en bij het ophalen kon ik nog eens extra ± 25 euro aftikken aan invoerrechten en kosten. Bezopen (iets simpels van particulier naar particulier) en voor mij een reden om erg terughoudend te zijn als het aanbod van overzee komt. Een leuke prijs + verzendkosten + invoerrechten is dan ineens een heel ander bedrag.
Idem hier. Ik heb in het verleden vaker spullen vanuit de VS laten opsturen en voorheen glipten er nog vrij makkelijk pakketjes doorheen, maar ik heb begrepen dat de controle fink is opgevoerd. Onlangs iets voor omgerekend 70 Euro gekocht, niet vantevoren aangemeld bij de douane, en vervolgens een naheffing van in totaal bijna 30 Euro gekregen.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: kopen op Ebay (usa)

za apr 16, 2011 06:59

Voor zover ik zelf begrepen heb uit een "slechte ervaring" (lees wat duurdere eravring :) ) en navraag kwam het beeld naar voren dat sinds enige jaren er een 100% controlle gekomen is.
PB zaag en luister naar zijn ervaring hiermee.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

Re: RE: kopen op Ebay (usa)

di apr 26, 2011 21:11

Gaat om sec het aankopen op Ebay en hoe dat werkt?
ja
Volgende meeting in Kalmthout.. :wink:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: kopen op Ebay (usa)

di apr 26, 2011 21:24

Is goei.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: kopen op Ebay (usa)

di apr 26, 2011 22:01

Let ook op met verzendkosten en verzekeren. Vooraf betalen via paypal en/of creditkaart betekent in de praktijk vaak dat je je spullen pas in huis hebt (of niet, als er iets fout gaat) als je recht op 'geld terug via paypal/creditcard' al lang verjaard is. Meestal wordt dat recht alleen gehonoreerd als je een snelle zending met tracking, verzekering en dergelijke kiest. De kosten lopen dan behoorlijk op.

Je kan een gokje wagen en iets goedkoop kopen. Regelmatig gaat dat goed, soms gaat het goed fout. Rotzooien met facturen voor de douane is de moeite niet (meer). Zorg er in ieder geval voor dat je koopt van een verkoper met een goede reputatie en ervaring (aantal sterren, geen negatieve feedback). Ga er van uit dat alle vormen van garantie en verzekering bijna meer gedonder opleveren dan wat je er voor terug ziet. Als het dan nog steeds een goede deal lijkt en je kan je permitteren om je geld nooit meer terug te zien en de spulletjes ook niet, is het misschien een goed idee om te kopen.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”