Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: kopen op Ebay (usa)

zo mei 08, 2011 21:19

Als het verstuurd wordt per post, doet de post ook de inklaring... is niks niet monopolie... is gewoon logisch...

Je bent uiteraard vrij om een andere vervoerder te kiezen maar dan moet je dat wel met de verkoper kortsluiten.

Zo uit m'n hoofd zijn de inklaringskosten of 12,50 of 17,50...

Hoeveel wil je winnen door het eventueel zelf te doen? Dus naar het "point of entry" rijden (dat meestal Schiphol is), zelf de correcte formulieren opduikelen, zelf die formulieren correct invullen, zelf afrekenen bij de douane?

USA-ers betalen ook bij tijd en wijle invoerrechten maar omdat ze geen btw-stelsel hebben zoals wij dat kennen betalen ze, logischerwijs, geen btw. Ik heb eigenlijk nog nooit te horen gekregen dat er iemand zwaar moest betalen bij inklaring... en we hebben intussen letterlijk duizenden pakketten verzonden naar de USA... wel gehoord gekregen dat de USA douane tergend traag kan zijn... heeft ook te maken met de extra veiligheidscontroles van tegenwoordig.

Paypal kosten staan op de Paypal site vermeld.

Niet versturen als je wel een paypal betaling of een credit card betaling kun je zo vaak doen als je zelf wilt... maar een koper zal wel ageren en een claim indienen bij PP of de CCM om zijn / haar geld terug te krijgen. En dat gaat maar zo lang goed totdat hetzij Paypal, hetzij de credit card maatschappijen het zat zijn (en dat is vrij snel heb ik me laten vertellen) want dan ben je alleen maar een kostenpost en geen "asset". Eigenlijk is de enige manier waarop je als koper risico loopt een doodgewone ouderwetse bankoverschrijving... dat geld ben je onherroepelijk kwijt tenzij de verkoper het zelf terug overmaakt.

Elke claim die iemand indient en die toegekend wordt kost je ook geld (als verkoper)... Dus de betaling ben je kwijt + een bedrag voor het verwerken van een terechte claim. De balans zal dus altijd negatief uitslaan voor je. Niemand die daar rijk aan wordt.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: kopen op Ebay (usa)

zo mei 08, 2011 21:40

nouja mijn pakketje (2006 of 2007) was door een andere vervoerder gedaan maar wordt wel door TNT hier verder bij de Douane afgehandeld....

waarom dit niet online afhandelen?
156

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: kopen op Ebay (usa)

zo mei 08, 2011 22:18

Omdat er fysieke goederen verscheept worden en douane fysieke controles uitvoert.
Je kunt online wel opgeven dat het een schroef voor een Alfa is... Maar ze willen toch weten of er niet per ongeluk wit poeder meegestuurd wordt...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: kopen op Ebay (usa)

ma mei 09, 2011 00:18

Omdat er fysieke goederen verscheept worden en douane fysieke controles uitvoert.
Je kunt online wel opgeven dat het een schroef voor een Alfa is... Maar ze willen toch weten of er niet per ongeluk wit poeder meegestuurd wordt...
Ja, maar daar heeft alleen de douane werk aan, niet TNT...
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: RE: kopen op Ebay (usa)

ma mei 09, 2011 01:19

Niet versturen als je wel een paypal betaling of een credit card betaling kun je zo vaak doen als je zelf wilt... maar een koper zal wel ageren en een claim indienen bij PP of de CCM om zijn / haar geld terug te krijgen. En dat gaat maar zo lang goed totdat hetzij Paypal, hetzij de credit card maatschappijen het zat zijn (en dat is vrij snel heb ik me laten vertellen) want dan ben je alleen maar een kostenpost en geen "asset". Eigenlijk is de enige manier waarop je als koper risico loopt een doodgewone ouderwetse bankoverschrijving... dat geld ben je onherroepelijk kwijt tenzij de verkoper het zelf terug overmaakt.

Elke claim die iemand indient en die toegekend wordt kost je ook geld (als verkoper)... Dus de betaling ben je kwijt + een bedrag voor het verwerken van een terechte claim. De balans zal dus altijd negatief uitslaan voor je. Niemand die daar rijk aan wordt.

Verkeerde vriendjes dan, ofzo? :roll: :shock:

Maar ze willen toch weten of er niet per ongeluk wit poeder meegestuurd wordt...
Maar waspoeder uit amerika is toch veel beter!!

:D


En over fysieke goederen gesproken: http://www.dumpert.nl/mediabase/1032331 ... s_zat.html


Zou dat kosten zeg aan invoerrechten, slurptaxen, belastingen en papierwinkel!

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: kopen op Ebay (usa)

ma mei 09, 2011 10:11

Omdat er fysieke goederen verscheept worden en douane fysieke controles uitvoert.
Je kunt online wel opgeven dat het een schroef voor een Alfa is... Maar ze willen toch weten of er niet per ongeluk wit poeder meegestuurd wordt...
Ja, maar daar heeft alleen de douane werk aan, niet TNT...
Wel eens van douaneagentschappen gehoord? :wink:

De goederen moeten, met de juiste papieren, aangeboden worden bij de douane... de douane zelf doet verder niets dan controleren of dat allemaal klopt... De goederen komen niet uit de lucht op het bureau van de douanier vallen... noch vullen formulieren zichzelf in...

De douane is een overheidsdienst... die gaan echt geen vliegtuig uitladen, pakketten sorteren en verplaatsen, formulieren invullen etc...

Dan is er ook nog zoiets als de borgstelling door het agentschap (voor het geval dat er een naheffing plaats vindt).

De vervoerder kiest het agentschap en in het geval van de "posterijen", zijn ze zelf het agentschap en als een pakket goederen niet in aanmerking komt voor BTW heffing, hoeft het agentschap niets te doen en betaal je dus ook niet voor die activiteiten. In het geval dat er wel een heffing plaatsvindt, moet het agentschap werk verrichten en daar betaal je dan ook voor.

Ik vind het echt geen slecht systeem alleen zijn er een aantal zaken en acties die door onwetendheid van de consument "ontastbaar" of zelfs "onzichtbaar" zijn maar die wel degelijk plaatsvinden.
Verkeerde vriendjes dan, ofzo? :roll: :shock:
Je zou toch moeten weten wat ik doen om brood op de plank te laten verschijnen... daar horen ook contracten met alle credit card maatschappijen bij...

Zou op z'n minst erg vreemd zijn als ik nu na 15 jaar nog niet zou weten hoe dat in elkaar steekt.

En gelukkig maar dat ze zo werken, dat zorgt er voor dat fraude redelijk beperkt blijft. Iemand die snel even een contract afsluit om "te cashen" valt zo door de mand en raakt z'n contract kwijt.

Er worden ook veel te veel sprookjes verteld over fraudes. Zoals reeds gezegd, het enige reële risico dat je loopt op definitief je geld kwijtraken is als je per bank betaalt. Hoegenaamd alle andere methodes zijn redelijk voorzien van kopersbescherming.

De enige echte kans die je hebt op fraude is "identity theft" en dat iemand met je credit card gegevens aan de haal gaat en daarvan lekker gaat shoppen. Maar zelfs dat is een kwestie van gewoon goed kijken wat er op je credit card afgeschreven wordt en op tijd aan de bel trekken als er iets niet in de haak is.

Heb in die 15 jaar zo'n beetje elke mogelijke vorm al wel voorbij zien komen... zowel van lieden die shoppen met andermans card als lieden die, na verhuizing, hun oude huisnummer combineren met hun nieuwe straatnaam en dan logischerwijs hun goederen niet ontvangen en dan meteen "FRAUDE!" roepen en pakketten die in de mist der TPG domweg "oplossen" (zowel door ons verstuurd als aan ons verstuurd) maar pogingen tot ECHTE fraude zijn altijd (gelukkig!) nog beperkt gebleven tot die eerste categorie (shoppen met andermans card) maar die vis je er met wat ervaring zo uit en verwerken we niet eens meer.

Ik vind de reacties op de inklaringskosten ook wel een beetje vreemd eerlijk gezegd... als je een auto uit de USA haalt moet ie ook ingevoerd worden... met alle bijkomende kosten... en heb je ook een douaneagent nodig voor de papieren rompslomp (tenzij je daar zelf heel erg veel ervaring mee hebt)... waarom zou dat met andere goederen anders zijn?
Binnen Europa hebben we vrij handelsverkeer maar met de USA hebben we dat niet en dan vergt het domweg een grotere inspanning om die goederen de EU binnen te brengen en inspanning = kosten.
Voordat we vrij handelsverkeer hadden binnen Europa was een auto invoeren uit Belgie net zo'n crime... Had je ook een agentschap nodig. Het kost wat (niet eens heel erg veel) maar ze leveren er ook een dienst voor.

Invoeren is gewoon iets om rekening mee te houden als je gaat bieden op goederen van buiten de EU (en dat geldt dus ook voor bv Zwitserland).
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: kopen op Ebay (usa)

ma mei 09, 2011 13:40

je hebt gelijk, het gaat om niet zo'n groot bedrag :wink:
156

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3876
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: kopen op Ebay (usa)

ma mei 09, 2011 15:36

............................. door het agentschap (voor het geval dat er een naheffing plaats vindt).
De vervoerder kiest het agentschap en in het geval van de "posterijen", zijn.......................... ook voor bv Zwitserland)...........................
Pffff Zaag, ik had voor die € 12.50 dit verhaal hier zelfs niet getikt. :mrgreen:
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: kopen op Ebay (usa)

ma mei 09, 2011 16:22

............................. door het agentschap (voor het geval dat er een naheffing plaats vindt).
De vervoerder kiest het agentschap en in het geval van de "posterijen", zijn.......................... ook voor bv Zwitserland)...........................
Pffff Zaag, ik had voor die € 12.50 dit verhaal hier zelfs niet getikt. :mrgreen:
:lol:

maarja waarom niet, is toch goede informatie :wink:
156

Gebruikersavatar
Gillezzz
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: vr feb 12, 2010 13:13
Contacteer: Website

RE: kopen op Ebay (usa)

do mei 12, 2011 17:09

Vind ik ook. Nu staat alle mogelijke info over dit onderwerp verzameld in dit topic. Hartstikke goed. Thanx Zaagauto. 8)

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: kopen op Ebay (usa)

do mei 12, 2011 19:21

Ik vind de reacties op de inklaringskosten ook wel een beetje vreemd eerlijk gezegd... als je een auto uit de USA haalt moet ie ook ingevoerd worden... met alle bijkomende kosten... en heb je ook een douaneagent nodig voor de papieren rompslomp (tenzij je daar zelf heel erg veel ervaring mee hebt)... waarom zou dat met andere goederen anders zijn?
Binnen Europa hebben we vrij handelsverkeer maar met de USA hebben we dat niet en dan vergt het domweg een grotere inspanning om die goederen de EU binnen te brengen en inspanning = kosten.
Voordat we vrij handelsverkeer hadden binnen Europa was een auto invoeren uit Belgie net zo'n crime... Had je ook een agentschap nodig. Het kost wat (niet eens heel erg veel) maar ze leveren er ook een dienst voor.

Invoeren is gewoon iets om rekening mee te houden als je gaat bieden op goederen van buiten de EU (en dat geldt dus ook voor bv Zwitserland).
Nee, absoluut niet mee eens. Maar dat heeft denk ik vooral te maken met het soort spullen wat je er vandaan haalt. In mijn geval gaat het (of eigenlijk ging het) om kitjes van meestal ergens tussen de 20 en de 35 Euro. Daar hoeven helemaal geen invoerrechten over te worden betaald, alleen maar BTW. En dat is waar het tegelijk ook misgaat, want waar slaat het op om voor tweedehands spullen BTW te moeten betalen? En als je dan voor een kitje dat 20 of 25 Euro kostte, naast de verzendkosten ook nog eens 30 Euro extra kwijt bent aan inklaringskosten, dan baal ik van dat gegraai.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: kopen op Ebay (usa)

vr mei 13, 2011 17:59

Over een tweedehands auto die je van buiten de EU invoert moet je toch ook BTW betalen?

Sterker nog, de spelregel is dat er op alles binnen de EU ooit BTW zat... of het nou van buiten de EU komt of in de EU geproduceerd is... BTW is altijd onderdeel van de prijs (geweest) voor de consument.

Ik snap dat je er van baalt maar de inspanning om iets van 10000 Euro in te klaren is niet groter of kleiner dan die voor iets van 20 Euro...

Ook als je een tweedehands kitje in Nederland van een handelaar koopt zit er BTW op... alleen "zie" je die niet als consument...

Waar ik veel meer van baal is dat er nog steeds websites binnen de EU zijn die verkopen aan particulieren maar hun prijzen aangeven ex-BTW (zonder dat te vermelden...). Ten eerste is het hoogst illegaal (consumentenprijzen dienen inclusief BTW aangegeven te worden omdat de consument niet geacht wordt te hoeven rekenen hoeveel hij / zij daadwerkelijk voor iets moet betalen) en ten tweede zo vernoekeratief als de pieten... vooral als de gehanteerde valuta ook nog eens niet de Euro is... tel daarbij op dat er zelden tot nooit de verzendkosten aangegeven worden voordat je een bestelling plaatst en voor je het weet is je bestelling 2 x duur als dat je dacht...

Die truuk wordt vaak toegepast om zich goedkoper voor te doen dan een concurrent die zich wel aan de regels houdt.

Dat vind ik veel meer volksverlakkerij dan de regel dat er over alles binnen de EU BTW betaald moet worden.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: kopen op Ebay (usa)

vr mei 13, 2011 21:23

75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: kopen op Ebay (usa)

vr mei 13, 2011 21:43

Over een tweedehands auto die je van buiten de EU invoert moet je toch ook BTW betalen?

Sterker nog, de spelregel is dat er op alles binnen de EU ooit BTW zat... of het nou van buiten de EU komt of in de EU geproduceerd is... BTW is altijd onderdeel van de prijs (geweest) voor de consument.

Ik snap dat je er van baalt maar de inspanning om iets van 10000 Euro in te klaren is niet groter of kleiner dan die voor iets van 20 Euro...

Ook als je een tweedehands kitje in Nederland van een handelaar koopt zit er BTW op... alleen "zie" je die niet als consument...
Ja, van een handelaar, maar als ik iets van een particulier koop niet!

En het gaat me niet om de inspanning, het gaat me erom dat de prijs van zo'n kit alles bij elkaar twee keer over de kop gaat door die ongein. Gevolg: je koopt het kitje niet en Vadertje Staat zit net zo goed nog met lege handen. Schiet lekker op zo....
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: kopen op Ebay (usa)

di mei 17, 2011 10:30

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik bij invoer BTW moest betalen over een product dat een opgegeven waarde had van 20 Euro... wel over een product met een opgegeven waarde van boven de 100 Euro... en ik geloof dat dat zo'n beetje de gehanteerde regel is als ik kijk naar het bulk van wat hier binnenkomt.

Weet je zeker dat je over een pakketje van 20 Euro totaal (dus incl. verzendkosten) moest betalen? Kan het me bijna niet voorstellen.... Heb 2 (of 3) weken terug de deurgreeprubbers voor de 75 uit de USA laten komen met een opgegeven waarde van US$ 55.00 (39 Euro) en die lag gewoon in de (post)bus... zonder verdere kosten... idem met 2 boeken van 80 Euro... etc etc etc etc.

Als je trouwens op een beurs een kitje koopt... weet je niet per definitie of je van een handelaar of particulier koopt... en "zie" je dus ook niet of je BTW betaalt of niet...

Ik ben nog steeds sterk van mening dat het allemaal te maken heeft met de "zichtbaarheid" van kosten...

@diele:
Deze meneer zegt te zitten in de USA en heeft vastgesteld dat hij US$ 224.99 per setje van 2 camberarmen wil hebben. Je kunt deze dan rechtstreeks kopen voor dat bedrag en er komt dan US$ 66,60 aan verzendkosten bij. Totaal dus US$ 291,50 = ongeveer 210 Euro.

Hij heeft 3 setjes in voorraad (en nog geen een verkocht zo lang hij dit artikel op Ebay heeft staan).

Je kunt hier dus niet op bieden, die US$ 224,99 is de prijs. Het is GEEN veiling, gewoon een reguliere verkoop.

Hou er wel rekening mee dat je hier dus inklaringskosten en BTW over moet afdragen want het totaalbedrag van aankoop + verzendkosten komt boven de 100 Euro uit dus tel er Euro 12,50 en 19% BTW bij op en je komt uit op Euro 262,50 bij je thuis afgeleverd. Ongeveer... want de Dollarkoers schommelt uiteraard.

De wijze van betaling die de heer hanteert is Paypal. Die kun je koppelen aan je credit card of bankrekening (of beide) of als je wel eens met Paypal verkoopt, kun je het betalen met het geld dat je op die rekening hebt staan. Meer details over Paypal en hun werkwijze kun je vinden op www.paypal.com. Mocht je de goederen dan onverhoopt niet ontvangen, kun je dat aanhangig maken bij Paypal en als je in het gelijk gesteld wordt, krijg je je geld terug.

Vragen? Schiet ze maar!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”