Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Auto invoeren uit Italië

ma apr 16, 2012 23:46

Volgens mij haalt meneer Gio het Kurzzeitkennzeichen (met geel datumvlakje) en het Ausfuhrkennzeichen (met rood datumvlakje) door elkaar.

Het schijnt (zelf geen ervaring mee) dat sommige Duitse autobedrijven buitenlandse klanten een Kurzzeitkennzeichen aansmeren omdat dat makkelijker en/of goedkoper is, maar daarmee mag je inderdaad niet de grens over. Met een Ausfuhrkennzeichen, de naam zegt het al, mag je wat de Duitsers betreft de hele wereld rondcrossen (binnen de geldigheidsduur). Overigens kost een WA-verzekering voor een Ausfuhrkennzeichen bij de plaatselijke ADAC 80 euro. Handig weetje als je er er stande pede eentje nodig hebt.

Maargoed we gaan nou wel erg off-topic, want het ging hier over het invoeren van een auto uit Italië en niet uit Duitsland.

@Max Laadvermogen: ik kon bij Univé (vanuit Duitsland, maar ik neem aan dat dat niet uitmaakt) een auto op chassis-nummer verzekeren. Da's wel omdat ik daar al klant ben (met andere verzekeringen, m'n auto zit bij de ANWB maar daar op chassis-nummer ging niet), een "onbekende" zullen ze daar niet accepteren. Doe eens een belrondje bij alle verzekeringsmaatschappijen waar je klant bent (huis, ziektekosten, weetikveelwat)?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
RalfUittenhout
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: vr nov 12, 2010 22:12
Locatie: Urmond

Re: RE: Auto invoeren uit Italië

vr mei 11, 2012 22:20

Volgens mij haalt meneer Gio het Kurzzeitkennzeichen (met geel datumvlakje) en het Ausfuhrkennzeichen (met rood datumvlakje) door elkaar.

Het schijnt (zelf geen ervaring mee) dat sommige Duitse autobedrijven buitenlandse klanten een Kurzzeitkennzeichen aansmeren omdat dat makkelijker en/of goedkoper is, maar daarmee mag je inderdaad niet de grens over. Met een Ausfuhrkennzeichen, de naam zegt het al, mag je wat de Duitsers betreft de hele wereld rondcrossen (binnen de geldigheidsduur). Overigens kost een WA-verzekering voor een Ausfuhrkennzeichen bij de plaatselijke ADAC 80 euro. Handig weetje als je er er stande pede eentje nodig hebt.

Maargoed we gaan nou wel erg off-topic, want het ging hier over het invoeren van een auto uit Italië en niet uit Duitsland.

@Max Laadvermogen: ik kon bij Univé (vanuit Duitsland, maar ik neem aan dat dat niet uitmaakt) een auto op chassis-nummer verzekeren. Da's wel omdat ik daar al klant ben (met andere verzekeringen, m'n auto zit bij de ANWB maar daar op chassis-nummer ging niet), een "onbekende" zullen ze daar niet accepteren. Doe eens een belrondje bij alle verzekeringsmaatschappijen waar je klant bent (huis, ziektekosten, weetikveelwat)?
Dus dit kurzzeitkenzeichen wat voor 5 dagen geldig is en een 200 euro kost mag eigenlijk niet als je de auto vanuit italie rijdt?

Gebruikersavatar
RalfUittenhout
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: vr nov 12, 2010 22:12
Locatie: Urmond

RE: Auto invoeren uit Italië

vr mei 11, 2012 22:23

tijdelijke-kenteken.com

lijkt me oke toch als je zelf wilt rijden?
Ik ga dit jaar weer naar het gardameer maar heb helaas nog niks leuks gespot. alleen een roestige lancia beta coupe

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Auto invoeren uit Italië

za mei 12, 2012 00:09

Die kende ik nog niet. Maar http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennze ... d)#Ausland en http://www.bpmberekenen.com/kurzzeitken ... teken.html zeggen van niet, daarbij zullen ze in Dld niet voor niets het Ausfuhrkennzeichen hebben uitgevonden naast het Kurzzeitkennzeichen.

Hou er rekening mee dat één Europa op vele punten nog ver weg is, en daar is dit er één van. Een nog geldige APK (op zich niet noodzakelijk voor een Kurzzeitkennzeichen) lijkt me bvb sowieso wel wijs als je toch besluit om ermee te gaan rijden buiten Duitsland.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Botty
Member
Member
Berichten: 131
Lid geworden op: za jan 28, 2006 16:46
Locatie: Deventer

di aug 12, 2014 21:43

Heren,

Ik ben benieuwd of er nog veranderingen zijn op het gebied van auto's importeren vanuit Italia.

Zijn er Forummembers die onlangs nog zo'n avontuur zijn aangegaan?

Ben erg benieuwd naar ervaringen en actuele handige tips.

Ciao, Botty

https://www.vdcnederland.eu/nl/tijdelijkekentekens.aspx

http://www.dgtnordovest.it/joomla/index ... &Itemid=37
Kapé 2.0-20 VT. Nu nog een Alfa :roll:

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

wo aug 13, 2014 08:38

Achterop de trailer scheelt dat in papierwerk of juist niet ?
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

wo aug 13, 2014 09:43

Achterop de trailer scheelt dat in papierwerk of juist niet ?
Denk ik wel. Tijdelijke kentekens zijn maar 1 land geldig, dus dan zit je vanuit Italië zo al op 4 kentekens die je moet regelen. Plus rekening houden met eventuele voorschriften voor de kentekenplaten die je daar bij voert. En je moet verzekerd zijn, waar je eigenlijk alleen maar een zg. groenekaartverzekering voor kan gebruiken en die kost voor 15 dagen al ruim €100 (vanaf prijs). Achterop een trailer heb je in principe nergens last van - of je moet door Zwitserland heen willen en dan wil de douane misschien weten wat je van plan bent.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

wo aug 13, 2014 09:58

Mits je de juiste papieren bij de auto hebt is het geen enkel probleem om met een auto op de trailer door Zwitserland te gaan... zijn met de TZ achterop zelfs nog nooit aangehouden en da's toch wel een auto die fors de aandacht trok....

En ja, op de trailer scheelt aanzienlijk... in Italie samen met de verkoper naar het lokale ACI kntoor (zit er altijd wel eentje in de buurt), export regelen, opladen en karren maar!
Laatst gewijzigd door Zaagauto op za okt 24, 2015 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3649
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

wo aug 13, 2014 10:15

Pas geleden nog een spider opgehaald in Höckenheim Duitsland met mijn zwager..

Mijn zwager is met zijn NL'se rijbewijs en ID kaart naar Kleve gereden(Klein stukje vanaf Nijmegen) en heeft daar bij het postkantoor een 5daags kenteken aangevraagd en gekregen.

Auto zonder problemen opgehaald, om er vervolgens achter te komen dat je als Nederlander helemaal NOOIT met een Duitse kentekenplaat mag rijden :?

Dus je kan hem zo aanvragen(kost €100 voor 5 dagen) maar je mag er officieel NIET mee rijden als je geen Duitser bent....


Afbeelding



Of zoals iemand van het 164register heeft gedaan..... Exact dezelfde auto hier in NL opsporen, die kentekenplaten + papieren meenemen en na aankoop die platen erop schroeven en relaxed terug rijden naar NL.... ;)
In dit geval ging het over een auto uit Zwitserland ophalen en naar NL terug rijden...
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

wo aug 13, 2014 11:04

Pas geleden nog een spider opgehaald in Höckenheim Duitsland met mijn zwager..

Mijn zwager is met zijn NL'se rijbewijs en ID kaart naar Kleve gereden(Klein stukje vanaf Nijmegen) en heeft daar bij het postkantoor een 5daags kenteken aangevraagd en gekregen.

Auto zonder problemen opgehaald, om er vervolgens achter te komen dat je als Nederlander helemaal NOOIT met een Duitse kentekenplaat mag rijden :?

Dus je kan hem zo aanvragen(kost €100 voor 5 dagen) maar je mag er officieel NIET mee rijden als je geen Duitser bent....
In Nederland bedoel je dan? Lijkt me anders een lastig verhaal voor Duitse verhuurbedrijven. Maar het klopt inderdaad dat je als Nederlands ingezetene per definitie niet met buitenlandse kentekenplaten mag rijden. Je ontduikt dan namelijk belasting (BPM + MRB).

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3649
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

wo aug 13, 2014 11:41

Pas geleden nog een spider opgehaald in Höckenheim Duitsland met mijn zwager..

Mijn zwager is met zijn NL'se rijbewijs en ID kaart naar Kleve gereden(Klein stukje vanaf Nijmegen) en heeft daar bij het postkantoor een 5daags kenteken aangevraagd en gekregen.

Auto zonder problemen opgehaald, om er vervolgens achter te komen dat je als Nederlander helemaal NOOIT met een Duitse kentekenplaat mag rijden :?

Dus je kan hem zo aanvragen(kost €100 voor 5 dagen) maar je mag er officieel NIET mee rijden als je geen Duitser bent....
In Nederland bedoel je dan? Lijkt me anders een lastig verhaal voor Duitse verhuurbedrijven. Maar het klopt inderdaad dat je als Nederlands ingezetene per definitie niet met buitenlandse kentekenplaten mag rijden. Je ontduikt dan namelijk belasting (BPM + MRB).

Nee, ook in Duitsland zelf ben je niet verzekerd als je een ongeluk krijgt op een 5 daags kenteken... Met autoverhuurbedrijven zal het wel anders geregeld zijn idd, maar dan moet je met die gehuurde auto weer niet in NL gaan rijden , dat mag dan weer niet...

Achteraf is alles goed gegaan hoor, maar ik werd erop gewezen door een in Duitsland wonende 164register lid.

:?
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

zo aug 17, 2014 13:42

Ik heb me er weleens in verdiept toen ik een auto uit Italië overwoog, wat overigens best lastig is als je geen Italiaans kent en het met de kunstzinnige vertaling van Google moet doen, maar zoals ik het begrepen heb is het in Italië gewoon mogelijk om een exportkenteken aan te vragen (begint met EE, wat staat voor Escursionisti Esteri). Misschien dat iemand anders die wel Italiaans kan lezen en/of er ervaring mee heeft er nog wat meer over kan vertellen. Hier alvast iets van de Italiaanse wikipedia, plus Google-vertaling:
Targhe Escursionisti Esteri

Si tratta di targhe doganali a validità limitata, utilizzate per veicoli destinati all'esportazione o utilizzate per breve tempo sul territorio Italiano, sono contraddistinte dalla sigla fissa "EE". Già esistenti negli anni 50, erano simili alle targhe normali in uso in quegli anni, i numeri e lettere erano in bianco su sfondo nero, i numeri erano preceduti dalle lettere EE. Quelle recenti hanno la numerazione del tipo 000 AA, tutte le scritte sono in nero. Vicino al bordo superiore, da sinistra a destra, si incontrano lo stemma della repubblica italiana, due adesivi in bianco/rosso con il mese e l'anno di scadenza della targa e la "I" dell'Italia nell'ovale. Le due lettere finali vengono assegnate a lotti a livello provinciale, per cui da esse è possibile risalire alla provincia di emissione.
Buitenlandse platen wandelaars

Deze platen douane beperkte geldigheid, gebruik van voertuigen voor export of voor een korte tijd op het Italiaanse grondgebied, onderscheiden zich door de vaste "EE" initialen. Opgenomen die reeds in de jaren '50, waren vergelijkbaar met de normale platen in gebruik in die jaren, de cijfers en letters waren in het wit op een zwarte achtergrond, werden de cijfers voorafgegaan door de letters EE. Recente daarvan over het nummer Type 000 AA, allemaal geschreven in zwart. In de buurt van de top, van links naar rechts, aan de wapen van de Italiaanse republiek, twee stickers in wit / rood met de maand en het jaar van expiratie van de plaat en het "ik" in een ovaal. De laatste twee letters zijn toegewezen aan partijen op provinciaal niveau, zodat ze kunnen worden herleid tot de provincie kwestie.
Ook Duitsland heeft overigens een exportkenteken (Ausfuhrkennzeichen), die heeft een rood datumvlakje i.p.v. een gele. Daar mag je als Nederlander gewoon mee rijden, óók in Nederland. Alleen niet te lang natuurlijk.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”