Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: een geval van geld klopperij?!!!!!

zo mar 13, 2011 10:43

je hoeft een auto niet op naam te stellen om apk te laten keuren.
Je mag een geschorste auto apk laten keuren,dat kan dmv de auto op een ambu of met groene platen maar ook gewoon op je eigen kenteken.
Er staat namelijk dat je de auto naar de apk mag rijden (wel verzekeren!)

De 8 weken regeling wordt gehanteerd door oom agent...
wettelijk is 1 dag na de vervaldatum al verkeerd. Dit is echter Nederland dus we doen er nu 4 weken bij :wink:

Schorsen kan tegenwoordig online dus ik zou bij een volgende keer, de auto overschrijven en of gelijk schorsen of online schorsen.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: een geval van geld klopperij?!!!!!

zo mar 13, 2011 20:03

Bij mijn weten is de wet zo, dat je de auto de eerste 8 weken na het verlopen van de keuring nog wel op de openbare weg mag hebben staan, maar dat je er niet meer mee mag rijden. Omdat ze bij een registercontrole niet kunnen zien of je rijdt of niet, mogen ze dus pas na die 8 weken een prent sturen. Het kan zijn (ik kan het zo snel niet vinden) dat die termijn van 8 weken is aangepast. Let dus op, rijden is verboden op de dag dat je keuring niet meer geldig is, maar op straat hebben staan mag dus nog een bepaalde periode.

Om een geschorste auto zelf naar de APK-keuring te rijden, dien je vooraf bij de RDW een ontheffing voor die datum aan te vragen.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: een geval van geld klopperij?!!!!!

zo mar 13, 2011 20:21

volgens de belastingdienst:

APK-keuring

Tijdens de schorsing van uw voertuig hebt u vrijstelling van betaling van motorrijtuigenbelasting om een APK-keuring te laten uitvoeren. U mag op de dag van de keuring met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruikmaken om naar de plaats van de keuring te gaan.

U hoeft niet te melden dat u tijdens de schorsing naar de keuring gaat.
Controle tijdens APK-keuring

Wordt u op de dag van de keuring gecontroleerd? Dan sturen wij u een vooraankondiging van een naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting. U krijgt hierna de gelegenheid om schriftelijk aan te tonen dat u uw voertuig op die dag hebt laten keuren. Dit kan met het officiële keuringsrapport of andere documenten waaruit blijkt dat u een afspraak had met een keuringsstation of garagebedrijf voor de APK. Als alles klopt, krijgt u geen naheffingsaanslag.
Vooraankondiging naheffingsaanslag voorkomen

U kunt voorkomen dat u na controle een vooraankondiging van een naheffingsaanslag krijgt. U moet dan vóóraf melden bij de BelastingTelefoon Auto op welke dag en bij welk keuringsstation of garagebedrijf uw geschorste voertuig wordt gekeurd. U krijgt van deze melding van ons een schriftelijke bevestiging. Een eventuele controle heeft voor u dan geen verdere gevolgen.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

Re: RE: een geval van geld klopperij?!!!!!

zo mar 13, 2011 21:14

Snap niet waar je het over hebt.
Het is toch algemeen bekend dat je een bekeuring kunt krijgen als je geen APK op je auto hebt of je die nou krijgt op dag 1 na het vervallen van de APK of na 6 weken. Geen APK is geen APK en dan is het gewoon betalen zo werk het in dit landje.
Niet helemaal waar... De eerste twee maanden na het verstrijken van de apktermijn krijg je geen automatische-registercontrole-boete, alleen als je gaat rijden kun je natuurlijk wel een boete krijgen. :wink:
Stieren poep !

Een register boete kun je al na 1 dag krijgen !
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

Re: RE: een geval van geld klopperij?!!!!!

zo mar 13, 2011 21:15

je hoeft een auto niet op naam te stellen om apk te laten keuren.
Je mag een geschorste auto apk laten keuren,dat kan dmv de auto op een ambu of met groene platen maar ook gewoon op je eigen kenteken.
Er staat namelijk dat je de auto naar de apk mag rijden (wel verzekeren!)

De 8 weken regeling wordt gehanteerd door oom agent...
wettelijk is 1 dag na de vervaldatum al verkeerd. Dit is echter Nederland dus we doen er nu 4 weken bij :wink:

Schorsen kan tegenwoordig online dus ik zou bij een volgende keer, de auto overschrijven en of gelijk schorsen of online schorsen.
Een geschorste auto mag NIET op groene platen. :wink:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: een geval van geld klopperij?!!!!!

ma mar 14, 2011 04:43

je hoeft een auto niet op naam te stellen om apk te laten keuren.
Je mag een geschorste auto apk laten keuren,dat kan dmv de auto op een ambu of met groene platen maar ook gewoon op je eigen kenteken.
Er staat namelijk dat je de auto naar de apk mag rijden (wel verzekeren!)

De 8 weken regeling wordt gehanteerd door oom agent...
wettelijk is 1 dag na de vervaldatum al verkeerd. Dit is echter Nederland dus we doen er nu 4 weken bij :wink:

Schorsen kan tegenwoordig online dus ik zou bij een volgende keer, de auto overschrijven en of gelijk schorsen of online schorsen.
Een geschorste auto mag NIET op groene platen. :wink:
ok weer wat geleerd :thumbs: , alleen zal het risico dat je er mee aangehouden wordt niet zo groot zijn. Anderzijds heb je t niet nodig want je mag gewoon op je gele platen van en naar de keuring. :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: een geval van geld klopperij?!!!!!

ma mar 14, 2011 12:27

volgens de belastingdienst:

APK-keuring

Tijdens de schorsing van uw voertuig hebt u vrijstelling van betaling van motorrijtuigenbelasting om een APK-keuring te laten uitvoeren. U mag op de dag van de keuring met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruikmaken om naar de plaats van de keuring te gaan.
Dat is voor wegenbelasting. Voor APKplicht moet je wel het RDW vooraf om ontheffing vragen. Dat zijn dus verschillende dingen!

De termijn van 8 weken komt voort uit de wegenverkeerswet artikel 72, lid 2, paragraaf d:
art. 72 gedurende een nader te bepalen termijn na het tijdstip van verstrijken van de geldigheidsduur van het voor het voertuig afgegeven keuringsbewijs niet geldt voor het op de weg staan van dat voertuig.
De nader te bepalen termijn was 8 weken. Of die gewijzigd is, weet ik niet en kan ik niet vinden.
Laatst gewijzigd door WhizzMan op ma mar 14, 2011 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: een geval van geld klopperij? (schorsing/apk)

ma mar 14, 2011 14:10

@Whizz: dat klopt en dat geldt dus ook voor de rdw.
Sterker nog: op de site van het rdw staat:' Tijdens de schorsing van uw voertuig kunt u een vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting van één dag aanvragen om de APK te laten uitvoeren. U mag dan met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruik maken om naar de plaats van de keuring te gaan. U moet deze vrijstelling schriftelijk aanvragen bij de Belastingdienst, Centrale Administratie, Autoheffingen. "

duidelijk toch?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: een geval van geld klopperij? (schorsing/apk)

ma mar 14, 2011 19:54

Wel grappig, de belastingdienst zegt dat je voor de belasting ook achteraf mag, maar bij de RDW zeggen ze dat het vooraf moet en dat je het wel via de belastingdienst moet doen. Leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker is duidelijk nog wel mogelijk.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: een geval van geld klopperij? (schorsing/apk)

ma mar 14, 2011 20:49

:lol: t blijft wel Nederland he?! :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: een geval van geld klopperij? (schorsing/apk)

ma mar 14, 2011 21:22

Ik heb een richting pikzwart vermoeden dat als je vrijgesteld bent van belasting de RDW dan nog steeds van je verlangt dat je via deze weg ontheffing aanvraagt voor je ritje naar het APK station.

Om maar weer eens aan te tonen dat je typisch een ambtenaar nodig hebt om burgers op te zadelen met een ambtelijke verplichting waar geen enkele ambtenaar zich verantwoordelijk voor wil stellen. Van de walk-in closet naar de wolkenkrabbengevel zeg maar...

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: een geval van geld klopperij? (schorsing/apk)

ma mar 21, 2011 21:38

Ik heb een richting pikzwart vermoeden dat als je vrijgesteld bent van belasting de RDW dan nog steeds van je verlangt dat je via deze weg ontheffing aanvraagt voor je ritje naar het APK station.

Om maar weer eens aan te tonen dat je typisch een ambtenaar nodig hebt om burgers op te zadelen met een ambtelijke verplichting waar geen enkele ambtenaar zich verantwoordelijk voor wil stellen. Van de walk-in closet naar de wolkenkrabbengevel zeg maar...
nee joh dat is gewoon slim van die ambtenaar, ze kunnen je altijd laten betalen :lol:

zorg gewoon dat je auto gekeurd is :wink:
156

Gebruikersavatar
Dimpie
Member
Member
Berichten: 113
Lid geworden op: vr feb 13, 2009 15:58
Locatie: Utrecht

RE: een geval van geld klopperij? (schorsing/apk)

wo apr 13, 2011 23:36

Ik word stilaan misselijk... Wat is het nou?

Vrijdag vervalt mijn APK. Door omstandigheden kan ik ook pas vrijdagochtend EINDELIJK een andere pijp onder mijn auto hangen. Omdat we 's middags met mijn 155 een Alfetta moeten halen, heb ik voor a.s. maandag een afspraak gemaakt voor de keuring.

Als ik sommige mag geloven riskeer ik dus vanaf a.s. zaterdag de zogenaamde 'registerboete'??

Overigens ben ik voor ome agent niet bang. Als ik dit weekend aangehouden word en aan kan tonen dat de auto maandag gekeurd word, mag ik zo verder rijden (ten minste, normaal gesproken dan.. In dit geval mag ik waarschijnlijk alsnog niet verder rijden omdat ik op dit moment geen achterdemper heb).


:lol:
Vloeken is aangeleerd.. Bidden toch ook?
- 155 2.5 V6
Gehad:
- 33 SW 1.7 IE
- 166 2.5 V6 24v
- 155 2.0 TS 16v Sport WB
- 166 3.0 V6 24v Sporttronic
- 146 Junior 1.6 TS

Afbeelding
Bellezza, Velocità e Passione

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: een geval van geld klopperij? (schorsing/apk)

do apr 14, 2011 19:34

Ik word stilaan misselijk... Wat is het nou?
Vrijdag vervalt mijn APK. Door omstandigheden kan ik ook pas vrijdagochtend EINDELIJK een andere pijp onder mijn auto hangen. Omdat we 's middags met mijn 155 een Alfetta moeten halen, heb ik voor a.s. maandag een afspraak gemaakt voor de keuring.
Als ik sommige mag geloven riskeer ik dus vanaf a.s. zaterdag de zogenaamde 'registerboete'??
Overigens ben ik voor ome agent niet bang. Als ik dit weekend aangehouden word en aan kan tonen dat de auto maandag gekeurd word, mag ik zo verder rijden (ten minste, normaal gesproken dan.. In dit geval mag ik waarschijnlijk alsnog niet verder rijden omdat ik op dit moment geen achterdemper heb).
:lol:
Zelfde hier,
De wagen staat al een week bij de garage.
Vandaag zijn pas de spullen aangekomen.
Zaterdag de 16-de vervalt de APK.
Maandag op zijn vroegst kan ie gekeurd worden.
Wat zal ik doen?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: een geval van geld klopperij? (schorsing/apk)

do apr 14, 2011 20:51

Nu weet ik ook wel, dat het soms niet lukt/ slecht uitkomt, etc........(en dat overkomt mij ook wel eens hoor ;) ) maar je mag toch echt tot 2 maanden voor het verstrijken van de apk vervaldatum al laten keuren, zonder dat de nieuwe keuringsdatum vervroegt wordt..... dus eigenlijk zijn jullie gewoon te laat met de keuringsperikelen begonnen.

Wat kan je nu nog (vijf voor twaalf zeg maar) doen? Haasten en hopen, dat het goedkomt..... :oops:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”