Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

wo dec 08, 2010 00:09

Maar zo'n sock is objectief gezien imho dus geen alternatief omdat het wettelijk eigenlijk nergens is toegestaan als vervanging van winterbanden of sneeuwkettingen.
En ik las elders dat je er max. 50 km/h mee mag. Subjectief gezien kan het wel een alternatief zijn.
Of zo.
Een kennis van mij heeft er in Oostenrijk weleens mee gereden. Grip viel niet tegen,hoe het qua regels zit weet ik niet.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

wo dec 08, 2010 00:21

Laat maar
Laatst gewijzigd door Gordon op wo dec 08, 2010 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

wo dec 08, 2010 07:27

Maar m,n buurman wilde een goede winterband. 8) Dat is het verschil met jou, jij kijkt eerder naar de prijs. Nogmaals ,je goed recht.
En het verhaal van de slechte zomerband is een betere winterband dan de goede zomerband bewaar ik voor de eerstvolgende verjaardag als je het niet erg vind ?
Kijk, je gebruikt zelf in je laatste zin het woord 'waarschijnlijk' ,zegt voor mij genoeg.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Wieking
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo aug 29, 2007 18:23
Locatie: Enschede

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

wo dec 08, 2010 09:05

Maar zo'n sock is objectief gezien imho dus geen alternatief omdat het wettelijk eigenlijk nergens is toegestaan als vervanging van winterbanden of sneeuwkettingen.
En ik las elders dat je er max. 50 km/h mee mag. Subjectief gezien kan het wel een alternatief zijn. Of zo.
Is ook niet als vervanging voor winterbanden bedoeld. Het is en hulpmiddel om uit een moeielijke situatie te komen, bijvoorbeeld als je vastzit in diepe sneeuw of als je ergens bent waar het nog niet opgeruimd is. Het is dus een soort textielketting.
Hoe zwaar zal die Noor wegen?

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

wo dec 08, 2010 09:14

Laat maar
Laatst gewijzigd door Gordon op wo dec 08, 2010 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

wo dec 08, 2010 09:35

Omdat je dat aangaf in een eerdere post . Prijsbewuste consumenten kiezen meestal voor de gulden middenweg, de mindere band maar gunstiger in prijs. Als ik het verkeerd zeg hoor ik het graag. Mijn buurman wilde graag de beste band en de prijs maakte voor hem niet uit. Ik heb hem er niet toe gedwongen maar hem de Autovisie gegeven waar de bewuste test in stond.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

wo dec 08, 2010 10:02

Heren, dit moet mij toch even van het hart.

Ik heb dit topic met buitengewone interesse gevolgd en heb het idee er ook veel van geleerd te hebben.
Momenteel bevalt mij de toonzetting niet.
Iedereen heeft al een aantal pagina's geleden duidelijk zijn mening verwoord.
Als ik voor mijzelf mag schrijven""ik haal eruit wat ik kan gebruiken en ben er dankbaar voor".

Svp, iets vriendelijker en respectvoller graag.

Bij voorbaat dank,

Roy

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

wo dec 08, 2010 10:41

Elke band word getest op remweg in sneeuw,op nat wegdek en op droog wegdek en op nog veel meer punten. Elke punt word meerdere keren gedaan om 'toevalligheden ' zoveel mogelijk proberen te vermijden. Daarbij krijgt de GoodYear een 8 voor remmen in de sneeuw en de Bridgestone een 5. Kan ik er vanuit gaan dat de Good-Year beter remt in de sneeuw dan de Bridgestone of niet ?
Zoals jij de zaken bekijkt kan elk gerespecteerde instantie in Europa wel stoppen met het testen van winterbanden.
De resultaten in die test geven alleen maar aan dat in dat soort sneeuw, die band, bij die bandenspanning, onder die specifieke auto, beter remt dan die andere band. Een "5" kan heel goed een remweg van 45 meter zijn en een "8" kan heel goed 44 meter zijn. Dat is ongeveer 2% verschil in remweg. Onder een andere auto, in andere sneeuw of met een andere bandenspanning, kan het maar zo zijn, dat de resultaten omgekeerd zijn. Die 5 en die 8 zijn ontzettend subjectief, omdat dat een cijfer is wat gevoelsmatig bepaald wordt door de auteur die het testverslag schrijft. De testomstandigheden zijn te specifiek om een algemeen beeld van het merk/type band over de hele linie van aangeboden bandenmaten te geven. Het testverslag en de rangschikking zijn dus, wetenschappelijk gezien, waardeloos.

Dit betekent absoluut niet dat instanties moeten stoppen met het testen van banden, maar dat ze hun tests aan moeten passen, zodat ze een stuk minder subjectieve resultaten kunnen presenteren. Laat ze eens alle maten van een bepaald merk/type band testen onder verschillende auto's met verschillende bandendrukken. Onder verschillende temperaturen, met verschillende soorten sneeuw, ijs, hagel, regen, asfalt en dergelijke. Laat ze dat eens doen met 10 merken en met alle types die op dat moment verkocht worden. Op het moment dat ze dat doen, ga ik direct naar de kiosk om het tijdschrift waar dat in staat te kopen, ook al kost het twee tientjes.

Helaas maken deze aanpassingen de tests nogal duur, dus de meeste autoblaadjes die niet verder komen dan een rondje om de kerk met een paar banden onder de auto, zullen geen paginavulling meer kunnen krijgen voor het budget wat ze per pagina hebben. Ook autoblaadjes zijn gewoon marketingdingen. Je verkoopt een blaadje aan lezers, je verkoopt advertenties en je zet er zo goedkoop mogelijk artikelen in die door genoeg mensen gelezen worden. Het gaat helemaal niet om een goede test, het gaat om paginavulling die goed genoeg is om advertenties en blaadjes te verkopen. Ook "de consumentenbond" en "de ANWB" hebben een budget waar ze binnen moeten blijven. Ook die mogen van hun bestuur alleen dingen doen die uiteindelijk geen geld kosten, of geld opleveren. Als het geld kost, moet er ledenvoordeel aan zitten en het mag niet meer kosten dan een klein percentage van de begroting. De leden hebben namelijk meer belangen dan alleen maar te weten welke winterband dat jaar de beste voor hun auto is. Daarom zijn dit soort tests gewoon bladvulling en had je net zo goed over de nieuwe liefde van Justin Bieber of het kind van Jan Smit kunnen lezen. Dan weet je aan het einde van je leesuurtje net zoveel over welke winterband nou geschikt is voor jouw auto.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

wo dec 08, 2010 11:02

Ach...... waarom zouden we ons druk maken over de bruikbaarheid en relevantie van een bandentest..... Uitgaande van het topic over de winterbandenplicht in Dld, schaft de meerderheid toch geen winterbanden aan.... :whistle:
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

wo dec 08, 2010 11:42

Ik vind de testen niet subjectief aangezien de slechte banden eruit gefilterd worden,dit vind jij ook dus waarom subjectief ? En de goede band komt ook naar voren ,dus wederom niet subjectief.
Bijelkaar genomen ben ik blij met zulke testen omdat er een goede indruk gegeven word wat de kwaliteit van een bepaald type band is . En dat ik 2 maten breder op m'n auto heb zitten haalt bij mij het gevoel niet weg. Misschien is dat een persoonlijk iets en verschillen we daarom van mening over de gedane testen.
Voor de rest was ik al een tijdje tevreden hoor. :wink:
Ik geloof dat de discussie op dit moment alleen nog maar draait om de definitie van het begrip "subjectief"... Subjectief betekent niet dat de resultaten per definitie volledig onbruikbaar zijn, subjectief betekent dat de uitslag wordt beïnvloed door een menselijke inbreng, door de interpretatie en de mening van de testers. De uitslag is dus (in hoge mate) afhankelijk van de keuzes die de testers maken. En dat is precies de belangrijkste reden dat het niet zoveel zegt wie de winnaar van zo'n test wordt, zoals al uitgebreid is besproken.
Dat zo'n test toch nog een redelijk betrouwbare tweedeling maakt tussen de betere banden en rommelproducten, komt enerzijds doordat het onderscheid daartussen vrij groot is en op de meeste belangrijke vlakken (wat op zich eigenlijk ook al een subjectief criterium is) tot uiting komt en anderzijds omdat de testers natuurlijk wel enigszins verstand hebben van banden. Voor de duidelijkheid, dat laatste betekent dus ook niet dat de test niet subjectief zou zijn, het betekent alleen dat de "schade" van het subjectieve karakter van de test nog een klein beetje binnen de perken blijft, waardoor je in ieder geval nog redelijk van de genoemde tweedeling uit kunt gaan.

Maar zo'n sock is objectief gezien imho dus geen alternatief omdat het wettelijk eigenlijk nergens is toegestaan als vervanging van winterbanden of sneeuwkettingen.
En ik las elders dat je er max. 50 km/h mee mag. Subjectief gezien kan het wel een alternatief zijn. Of zo.
Is ook niet als vervanging voor winterbanden bedoeld. Het is en hulpmiddel om uit een moeielijke situatie te komen, bijvoorbeeld als je vastzit in diepe sneeuw of als je ergens bent waar het nog niet opgeruimd is. Het is dus een soort textielketting.
Dat was mijn eerste reactie ook eerlijk gezegd. Maar de vraag is dan, of ze in dergelijke situaties meer grip bieden dan winterbanden en daarover heb ik nog niets teruggevonden. Zo niet, dan moet je het toch zien als een soort van alternatief, alleen dan een alternatief dat je alleen gebruikt bij de noodzaak ervoor. Het is daardoor dan alleen geen volwaardig alternatief. Het wordt m.i. dan eigenlijk meer een soort tussenoplossing voor mensen die (nog) niet aan de winterband willen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Andretti Molletti

RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

wo dec 08, 2010 12:06

Ik stel me geheel objectief ter beschikking om je banden te testen.
Simpel: je levert 4 banden in de gewenste maat aan en iets om ze op te schroeven en te testen (Alfa mag maar is geen noodzaak).
Na enkele weken grondig testen krijg je een geheel objectief testverslag van mij, de evt uitslag is nog bespreekbaar zodat deze altijd wel enigzinds is zoals je hem had willen hebben.
Wees er snel bij want voor dit aanbod geldt vol=vol

Graag gedaan!

Wieking
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo aug 29, 2007 18:23
Locatie: Enschede

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

wo dec 08, 2010 16:45

Is ook niet als vervanging voor winterbanden bedoeld. Het is en hulpmiddel om uit een moeielijke situatie te komen, bijvoorbeeld als je vastzit in diepe sneeuw of als je ergens bent waar het nog niet opgeruimd is. Het is dus een soort textielketting.
Dat was mijn eerste reactie ook eerlijk gezegd. Maar de vraag is dan, of ze in dergelijke situaties meer grip bieden dan winterbanden en daarover heb ik nog niets teruggevonden. Zo niet, dan moet je het toch zien als een soort van alternatief, alleen dan een alternatief dat je alleen gebruikt bij de noodzaak ervoor. Het is daardoor dan alleen geen volwaardig alternatief. Het wordt m.i. dan eigenlijk meer een soort tussenoplossing voor mensen die (nog) niet aan de winterband willen.
Verschil is dat als je op winterbanden rijdt, dat je ze wellicht niet nodig hebben. Maar als je een hutje op de hei huurt in Oostenrijk, waar je weet dat het even heftig kan worden en dat de plaatselijke gemeente niet als de eerste plek sneeuw ruimt, kunne ze zeker zijn missie vullen. Mits ze in de auto liggen, dan. :wink:

Trouwens kan je mooi door 60 cm poedersneeuw rijden met fatsoenlijke winterbanden. Daar weet ik alles van. :D
Hoe zwaar zal die Noor wegen?

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

wo dec 08, 2010 16:45

Ik stel me geheel objectief ter beschikking om je banden te testen.
Simpel: je levert 4 banden in de gewenste maat aan en iets om ze op te schroeven en te testen (Alfa mag maar is geen noodzaak).
Na enkele weken grondig testen krijg je een geheel objectief testverslag van mij, de evt uitslag is nog bespreekbaar zodat deze altijd wel enigzinds is zoals je hem had willen hebben.
Wees er snel bij want voor dit aanbod geldt vol=vol

Graag gedaan!
Het voertuig wel graag aanleveren met voldoende brandstof(geld) of tankpas voor de gehele test zeker dre?? :mrgreen:
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Andretti Molletti

Re: RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

wo dec 08, 2010 17:19

Ik stel me geheel objectief ter beschikking om je banden te testen.
Simpel: je levert 4 banden in de gewenste maat aan en iets om ze op te schroeven en te testen (Alfa mag maar is geen noodzaak).
Na enkele weken grondig testen krijg je een geheel objectief testverslag van mij, de evt uitslag is nog bespreekbaar zodat deze altijd wel enigzinds is zoals je hem had willen hebben.
Wees er snel bij want voor dit aanbod geldt vol=vol

Graag gedaan!
Het voertuig wel graag aanleveren met voldoende brandstof(geld) of tankpas voor de gehele test zeker dre?? :mrgreen:
Jij snapt het!! :thumbs:

Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: alternatief voor winterbanden en sneeuwkettingen?

zo dec 12, 2010 09:23

lekker profiel ook met veel grip!
Afbeelding
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”