Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

wo dec 08, 2010 22:55

Verder ga ik mij niet meer met deze discussie bemoeien....Gr Roy.
Doe je het toch Roy :wink:


Vb. Mijn schoonmoeder rijdt 3000km per jaar, mijdt het liefst dit weer. Moet je die verplichten te inversteren in winterbanden omdat ze zich soms laat verleiden er toch op uit te willen: ..nee (Rijdt toch haar levenlang al schadevrij door haar voorzichtigheid!!!).
Moeten we als medeweggebruikers met wel winterbanden liefdevol omgaan met dit soort mensen: ...ja
Komt ze in spits tijden op de weg en kost ze de maatschappij geld: ...nee
-Moet je dit dus in nederland verplichten: nee... (wel aanraden...hmm zeker)

Zo maar een paar van 'mijn' meningen :lol:
Mijn moeder rijdt nog net geen 3000 per jaar en haar Panda was aan nieuwe banden toe omdat ze oud waren. Logische keus: Winterbanden die goed slijtvast zijn. Michelin Alpin. Kan ze het hele jaar op crossen... :wink:
:jumping:

Lat jij met ebbr dan?

Wieking
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo aug 29, 2007 18:23
Locatie: Enschede

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

wo dec 08, 2010 22:58

Mijn moeder rijdt nog net geen 3000 per jaar en haar Panda was aan nieuwe banden toe omdat ze oud waren. Logische keus: Winterbanden die goed slijtvast zijn. Michelin Alpin. Kan ze het hele jaar op crossen... :wink:
Waarom koop je dan niet gewoon all-season banden?
Hoe zwaar zal die Noor wegen?

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

wo dec 08, 2010 23:09

Mijn moeder rijdt nog net geen 3000 per jaar en haar Panda was aan nieuwe banden toe omdat ze oud waren. Logische keus: Winterbanden die goed slijtvast zijn. Michelin Alpin. Kan ze het hele jaar op crossen... :wink:
Waarom koop je dan niet gewoon all-season banden?
Omdat daar geen echt goede van zijn. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Wieking
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo aug 29, 2007 18:23
Locatie: Enschede

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

do dec 09, 2010 09:03

Dat klopt. Maar waarom denk je dan dat een kwaliteitswinterband dan betere eigensschappen in de zomer heeft dan een all-seasonband?

Niet om te klieren, hoor. Dat je al de banden hebben laten vervangen vanwege leeftijd verdiend hulde. Wat hier in NL gewoon is, namelijk met splinternieuwe chineese banden voor dat van drop gemaakt zijn en met 12 jaar oude ijshockeypucken achter rijden, is echter gevaarlijker.

Maar het is mijn oprechte mening dat voor automobielisten zoals je moeder, een all-seasonband zeker goed economie is. Dat zijn banden dat eigenschappen hebben dat goed overeenkomt met de Nederlandse "winter".

Het verbaast me dat niet meer mensen denken dat dit een goed alternatief is. Je hoeft maar een set banden te hebben, en je redt je in een toevallige sneeuwbui.

Ik zou ze zelf niet kiezen, maar ik zo zeker ook niet op winterbanden in de zomer rijden, hoe slijtvast dan ook. Dus voor mij is er maar een optie, twee sets banden.
Hoe zwaar zal die Noor wegen?

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

do dec 09, 2010 09:49

Doe je het toch Roy :wink:


Vb. Mijn schoonmoeder rijdt 3000km per jaar, mijdt het liefst dit weer. Moet je die verplichten te inversteren in winterbanden omdat ze zich soms laat verleiden er toch op uit te willen: ..nee (Rijdt toch haar levenlang al schadevrij door haar voorzichtigheid!!!).
Moeten we als medeweggebruikers met wel winterbanden liefdevol omgaan met dit soort mensen: ...ja
Komt ze in spits tijden op de weg en kost ze de maatschappij geld: ...nee
-Moet je dit dus in nederland verplichten: nee... (wel aanraden...hmm zeker)

Zo maar een paar van 'mijn' meningen :lol:
Mijn moeder rijdt nog net geen 3000 per jaar en haar Panda was aan nieuwe banden toe omdat ze oud waren. Logische keus: Winterbanden die goed slijtvast zijn. Michelin Alpin. Kan ze het hele jaar op crossen... :wink:
:jumping:

Lat jij met ebbr dan?
Is @lfa@lgra een vrouw dan :wink: Idd wel een grappig toeval en hoezo LAT mss. wonen we wel samen :jumping:

All season banden (het toestaan daarvan is nog onduidelijk voor sommige types), of de volgende keer voor haar winterbanden kopen en daar het hele jaar op laten rijden is nog zo'n gek idee niet eigenlijk.
Totdat ze het gebruik van winterbanden in de zomer dan weer gaan verbieden of zo :shock:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Quadrifoglio Verde
Member
Member
Berichten: 176
Lid geworden op: za okt 01, 2005 21:34
Locatie: Assen
Contacteer: Website

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

do dec 09, 2010 20:14

Vorig jaar heb ik tijdens de winter ook een paar keer met een auto met winterbanden gereden. Ik was altijd wat sceptisch, maar ik moet zeggen: op (platgereden) sneeuw heb je duidelijk meer grip. In andere situaties vernam ik geen verschil. Alleen volgens "de tests" zouden op een droge weg juist zomerbanden beter zijn, ivm een langere remweg van winterbanden op droog wegdek. Ik heb het niet kunnen waarnemen, dus veel zou het denk ik niet zijn.

Maar je moet van de andere kant ook realistisch zijn: hoe vaak rijd je nu op een besneeuwd wegdek? We hebben vorig jaar een strenge winter gehad, waarbij het relatief vaak voorkwam en zelfs toen waren de wegen al vrij snel weer schoongeveegd, of stond je meteen muurvast in een file. Je kunt je afvragen hoe vaak dergelijke winters in de toekomst nog voorkomen, hoewel het lijkt dat we nu ook weer die kant opgaan... Bovendien rijd ik niet dagelijks auto en 's winters maak ik nog veel minder kilometers. Bij mij komen er dus geen winterbanden onder, die paar keer dat je er plezier van hebt, is voor mij veel te weinig en red ik me ook met mijn gewone banden. Voorzichtig moet je immers altijd zijn. Maar als we nu elk jaar een dergelijke strenge winter zouden hebben en ik moest dagelijks rijden, zou ik ze zeker in overweging nemen.

Maar de reden waarom ik dit topic las: weet iemand ook tot wanneer die winterbandenplicht in Duitsland geldt? Of is er ergens nog wat meer over te vinden dan alleen dat stukje op anwb.nl?
1987 Alfa 75 3.0 V6
2019 Giulia 2.0T

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

do dec 09, 2010 20:50

Vandaag weer het nut gezien van winterbanden. Na de zwemles van mijn dochter moesten al die moeders met hun mooie familiebusjes met 100.00 airbags e.d. van de plek zien te komen... Zijn van die parkeerplaatsen waar zo'n lekker kuiltje zit voordat je de weg op draait. Al die moeders kwamen vast te zitten in die kuiltjes met hun zomerbanden. Even later bij de drempel was het ook file om eroverheen te komen. Met de winterbanden was het gewoon wegrijden :wink: Lekker hoor. Daarna gewoon voorzichtig doorrijden en het verschil is er.

Greetz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Andretti Molletti

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

do dec 09, 2010 21:31

Of is er ergens nog wat meer over te vinden dan alleen dat stukje op anwb.nl?
Goed he !!!


;)

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

vr dec 24, 2010 17:33

Wat is het hier stil?
Ziet iedereen nu het nut van winterbanden?

Ik heb er in ieder geval al 4 weken nuttig gebruik van gemaakt. :wink:

Verplichten van winterbanden gaat wel erg ver maar een verbod op de linkerbaan met zomer banden lijkt mij wel een goede regel. :twisted:
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

vr dec 24, 2010 17:56

Winterbanden zijn best handig, maar als ik volgende week in de 90 op winterbanden ga rijden ipv de Berlina met 3mm op de Vredestein Sporttracs, ga ik mijn sperasje heel erg missen! Ik kom bijna makkelijker weg met mijn Berlina op zomerbanden en speras dan een willekeurige voorwielaandrijver, zonder sper op winterbanden. Enverder is het met dit weer ook heel lekker om alles onbekrachtigd te hebben en maar 1150 kg te wegen, je voelt écht alles. Kortom, wagenbeheersing is veeeeel belangrijker dan de banden die je eronder hebt, ze helpen er alleen bij. ;-)
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

vr dec 24, 2010 18:15

sperasje en gewichtsverdeling helpen aardig mee, dan nog winterbanden en je hebt een neutrale winterbak :lol:

maatje van me rijdt met zo'n Honda met zware accu aan boord, volgens hem is dat pas eng in de sneeuw, als die achterkant gaat schuiven :schrik:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

vr dec 24, 2010 18:25

:mrgreen:

Gewicht is zeker heel belangrijk.
Maar wat ik ook zeker heel prettig vind is de ASR (het is dan wel geen sper) geeft een heerlijk neutraal stuur gedrag in de sneeuw.
Heerlijke combi met winterbanden voor het dagelijkse woon werk verkeer.

Gisteren ook even met de Mini diesel in de sneeuw gespeeld, das pas lachen.
Ook niet echt een zwaar gewicht, heerlijk stug en korte wielbasis.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
wobbut
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 626
Lid geworden op: do jan 06, 2005 22:52
Locatie: 's-Hertogenbosch

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

vr dec 24, 2010 21:09

Sow, mét winterbanden en groene sticker op de voorruit, mag dus helemaal legaal door Duitsland :D

Ik rijd al jaren op winterbanden, maak aardig wat km's en ook regelmatig door Ardennen en Duitsland. Er treedt dan een zekere 'winterbandengewenning' op. Totdat afgelopen week mijn auto bij de garage stond voor een grote beurt en ik een leenauto meekreeg op zomerbanden.... Op de heenweg in eigen auto totaal geen gripproblemen, zelfde route op de terugweg in leenauto continu glibberen.... brrrr!!!!!

En toen wist ik weer waarom :wink:
Mito 1.4 MA TCT '10

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

za dec 25, 2010 01:03

Winterbanden verplichten, en voor de "ik rijd maar 3000km per jaar mensen" Vredestein Quatrac :wink:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

zo dec 26, 2010 00:08

Gisteren toch op de radio gehoord dat er voorzichtig door de politiek in NL ook nagedacht wordt om winterbanden te gaan verplichten... Zullen ze hier meegelezen hebben :wink:
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”