WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

vr nov 26, 2010 23:06

Tot op heden moest je in Duitsland banden hebben die waren aangepast "aan de weersomstandigheden". Er is een wet aangenomen daar, die nu winterbanden expliciet verplicht stelt. Houdt daar rekening mee als je naar Duitsland gaat. De boetes zijn hoger geworden en je kan er niet mee wegkomen dat het zonnig en boven 0 is als je wordt aangehouden.

Andretti Molletti

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

vr nov 26, 2010 23:15

http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/ ... herpt.html

Let op de laatste alinea:
Winterbanden zijn in de Duitse wet banden met het sneeuwvlok symbool. ......... Het logo is niet beschermd en kan ook voorkomen op een zomerband.
Rare jongens die galliërs :lol:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6843
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

vr nov 26, 2010 23:16

Vraag me toch af hoe dat met Europees recht geregeld is. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

vr nov 26, 2010 23:19

Vraag me toch af hoe dat met Europees recht geregeld is. :?
Zolang ik als Nederlander niet overal in Europa legaal een jointje mag roken denk ik dat het allemaal wel klopt daar in Duitsland...

Gebruikersavatar
Rockcity
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 646
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:54

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

vr nov 26, 2010 23:22

Die 4 tientjes boete die je kunt krijgen zijn niet echt indrukwekkend, kun je geen setje winterbanden voor kopen..
Het schijnt echter pas vervelend te worden als je brokken maakt.
Ciao, Toine

156 2.0 JTS 2002
Ducati Monster 1200 R 2016

Gebruikersavatar
schummi
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 569
Lid geworden op: vr jun 29, 2007 21:49

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

za nov 27, 2010 05:56

Moeten ze hier ook verplichten als je ziet hoeveel er met een auto met bijna gladde banden de winter in gaan.

onze 145 staat op winterrubber en de mito zijn nu velgen besteld voor de winterbanden , hoop ze snel te hebben want rijdt een stuk prettiger.
Als je kleine stukjes rijdt kan ik me voorstellen dat je ze niet koopt maar als je iedere dag een stukkie moet rijden stel ik mijn veiligheid voorop.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

za nov 27, 2010 09:53

Moeten ze hier ook verplichten als je ziet hoeveel er met een auto met bijna gladde banden de winter in gaan.
Dan zullen ze het minimumprofiel voor winterbanden ook in de wet op moeten nemen. 3mm op je winterbanden doet weinig met sneeuw, maar is wel legaal.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

za nov 27, 2010 09:57

De voor en tegens van winterbanden komen elk jaar weer terug.

Onze 2 daily's staan in ieder geval elk jaar op winter rubber.
Voor €500 staat de 156 op 16 inch winter michelins waar ik 4 winters mee kan rijden.
Die €125 per jaar geeft zoveel veiligheid in de regen en sneeuw dat ik ze niet meer wil missen.
Trek daar het niet slijten van het zomer rubber vanaf en de meer prijs is al helemaal minimaal.

Verplichten in de wintermaanden gaat wel erg ver. De oude Duitse regel lijkt mij beter.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

za nov 27, 2010 10:42

Moeten ze hier ook verplichten als je ziet hoeveel er met een auto met bijna gladde banden de winter in gaan.

onze 145 staat op winterrubber en de mito zijn nu velgen besteld voor de winterbanden , hoop ze snel te hebben want rijdt een stuk prettiger.
Als je kleine stukjes rijdt kan ik me voorstellen dat je ze niet koopt maar als je iedere dag een stukkie moet rijden stel ik mijn veiligheid voorop.
moeten ze bij de leasemaatschappijen ook eens goed gaan nadenken, ik ben al weken bezig maar ze komen niet met een oplossing...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6843
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

za nov 27, 2010 11:25

Moeten ze hier ook verplichten als je ziet hoeveel er met een auto met bijna gladde banden de winter in gaan.
Betaal jij ze dan voor mij?even een paar honderd euro ophoesten zit er bij mij niet in hoor. :? Bij mij zitten er gewoon zomerbanden op en die voldoen ook prima. alleen als het echt sneeuwt hebben winterbanden 100% nut, anders voldoen zomerbanden ook gewoon. Bovendien hoort iedereen overal dat winterbanden zoveel beter zijn dat ze er meteen vanuit gaan dat ze dan hun normale rijgedrag kunnen aanhouden waardoor ze effectief gezien helemaal niet veiliger bezig zijn. :( Als mensen gewoon beter opletten en anticiperen zouden er ook al minder ongelukken gebeuren.

Hier in NL hebben we in mijn ogen veel te weinig echte 'winter'dagen om het verplicht stellen van winterbanden te rechtvaardigen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

za nov 27, 2010 11:38

Juist, ik heb ook niet het geld "over" om even een setje winterbanden aan te schaffen. Ook ik rijd gewoon met zomerbanden door en dat gaat heel best. Heb de afgelopen winter 120km per dag door de sneeuw op zomerbanden gereden, en dat is absoluut geen enkel probleem gebleken. (stond vaak sneller stil en kwam beter weg dan de mensen met winterbanden)
Bovendien zullen winterbanden in écht gevaarlijke situaties (zware ijzel bijvoorbeeld) ook nul grip hebben dus ik zie niet in waarom ze dat moeten verplichten.
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

za nov 27, 2010 11:57

En daar gaat weer dezelfde discussie als alle vorige jaren. :?

Laat iedereen nu maar gewoon doen wat ie wil toch?
Maar om nu te zeggen dat zomer banden bijna net zo goed zijn als winter banden in de sneeuw gaat wel erg ver.

Voor mij is het wel bewezen, ik wil niet meer zonder winter banden.
En als we dan toch moeten botsen dan liever op mijn achterbumper. :twisted:
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

za nov 27, 2010 13:16

Maandag is het dus zover, zal mij benieuwen of er ook daadwerkelijk op gecontroleerd wordt.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1196
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

za nov 27, 2010 14:46

Er zijn idd héél veel banden met een M+S aanduiding of sneeuwvlok terwijl ze op het eerste zicht gewoon zijn. Ik spreek dan over geen fijne groefjes of meer waterafvoerkanalen, misschien is het gebruik van zacht rubber op het loopvlak al voldoende.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

za nov 27, 2010 15:08

Ik lees het misschien verkeerd, maar volgens mij staat er acht: ALLEEN bij sneeuw of ijzel. :wink:
Onder die omstandigheden wordt er toch niet gecontroleerd. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”