Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Wie kan mij helpen aan Belgisch inschrijvingsbewijs

do aug 19, 2010 08:24

Geen invoerkeuring meer zonder deel 1
Vraagt u een Nederlands kentekenbewijs aan voor een voertuig waarvoor eerder een kentekenbewijs is afgegeven in een andere lidstaat van de Europese Unie, dan moet u volgens de wet het deel 1 en deel 2 van dat kentekenbewijs overleggen.

Toch zijn er aanvragers die voertuigen bij de RDW aanbieden, waarvan de vereiste documenten ontbreken. Deze aanvragen werden tot nu toe wel in behandeling genomen. Deze coulance kan echter niet langer worden gehandhaafd.

In de praktijk betekent dit dat het deel 1 van het buitenlandse kentekenbewijs altijd aanwezig moet zijn. Datzelfde geldt voor deel 2 – voor zover dit is afgegeven. De RDW maakt geen uitzonderingen meer voor bijvoorbeeld buitenlandse schadevoertuigen en historische voertuigen.

Zonder deel 1 wordt de aanvraag niet in behandeling genomen. Is er wel een deel I maar geen deel 2, dan registreert RDW het voertuig alleen als de autoriteiten van de betreffende EU-lidstaat uitdrukkelijk toestemming verlenen. De afhandeling kan hierdoor wel langer duren.
Nu moet ik mn Bertone nog invoeren uit Belgie en heb geen deel 1.
Auto is na navraag bij RDW een paar maanden geleden (hadden ze me toen even verteld dat regels gingen veranderen had ik wel gezorgd dat ze eerder klaar was :evil: ), nog gewoon bekend bij onze zuiderburen.
Wie kan mij helpen aan een Belgisch deel 1, oftewel inschrijvingsbewijs?
Of kan mij vertellen hoe ik deze kan verkrijgen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Wie kan mij helpen aan Belgisch inschrijvingsbewijs

do aug 19, 2010 09:02

Als ik het goed begrijp heb je de oude inschrijving niet meer?
Dat is tegenwoordig de rode kaart in België?

Misschien kun je een (kopie) bij de DIV in Brussel opnieuw aanvragen? Zou daar eerst eens gaan informeren.

DIV/ (het zou kunnen dat je wel inwoner van België moet zijn)
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Wie kan mij helpen aan Belgisch inschrijvingsbewijs

do aug 19, 2010 10:33

OK mailtje gestuurd naar DIV, ben benieuwd.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Wie kan mij helpen aan Belgisch inschrijvingsbewijs

do aug 19, 2010 15:50

OK mailtje gestuurd naar DIV, ben benieuwd.
De DIV werkt net zo goed als de RDW. :?
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1197
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Wie kan mij helpen aan Belgisch inschrijvingsbewijs

do aug 19, 2010 23:02

Beste is dat de laatste ingeschreven eigenaar hem opnieuw aanvraagt, daarvoor heeft hij een "attest verlies" nodig van de politie uit zijn zone. En zij hebben dan weer de auto nodig(normaal gezien). U kan ook contact proberen te nemen met die politiezone. Ik weet dat belgische handelaars hem kunnen bekomen zonder de vorige eigenaar, maar weet niet hoe het juist zit voor natuurlijke personen allicht is aan de hand van de verkoopsovereenkomst wel iets mogelijk.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Wie kan mij helpen aan Belgisch inschrijvingsbewijs

vr aug 20, 2010 08:04

Vorige eigenaar was al een Nederlander, auto heeft daarvoor 15 tot 20 jaar ergens in een loods gestaan.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1838
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

RE: Wie kan mij helpen aan Belgisch inschrijvingsbewijs

vr aug 20, 2010 10:18

als je hem laat keuren in belgië op de groene garage-platen (Z-platen), kan je met die keuringspapieren een nieuw inschrijvingsbewijs bekomen, misschien niet de meest interessante oplossing, maar moest het echt niet anders gaan...
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'82 Alfasud 1.5 Ti
'84 Alfasud Sprint 1.5 Qv
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA
'94 155 1.7 TS
Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Wie kan mij helpen aan Belgisch inschrijvingsbewijs

vr aug 20, 2010 10:32

als je hem laat keuren in belgië op de groene garage-platen (Z-platen), kan je met die keuringspapieren een nieuw inschrijvingsbewijs bekomen, misschien niet de meest interessante oplossing, maar moest het echt niet anders gaan...
Jammer genoeg met de leuke BE keuringseisen ook niet zo makkelijk, auto is ondertussen n.l. niet zo origineel meer.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Wie kan mij helpen aan Belgisch inschrijvingsbewijs

vr aug 20, 2010 11:58

als je hem laat keuren in belgië op de groene garage-platen (Z-platen), kan je met die keuringspapieren een nieuw inschrijvingsbewijs bekomen, misschien niet de meest interessante oplossing, maar moest het echt niet anders gaan...
Jammer genoeg met de leuke BE keuringseisen ook niet zo makkelijk, auto is ondertussen n.l. niet zo origineel meer.
Waarschijnlijk kun je een O-plaat keuring laten doen?

Mijn Giulietta was voor de laatst in 1994 gekeurd. Het laatste keuringsrapport kon ik gewoon als dublicaat bij het station aanvragen.
Ik was wel in het bezit van het laatste inschrijfbewijs.

Maargoed, een O-plaat keuring is niets anders dan een erg uitgeklede keuring.
o.a. stuurinrichting / wielophanging, chassisnummer en type plaatjes, en remmen.
Mijn Giulietta is sterk verlaagd en staat op afwijkende banden / wielen en dat is geen enkel probleem bij een O plaat keuring.
Nog een voordeel van een O plaat keuring is dat je niet met Z platen hoeft te komen maar gewoon met je dagelijkse belgische plaat. (mits de auto ook word ingeschreven op dezelfde naam)

Maar ik vraag mij af of dat gaat werken om een inschrijfbewijs te verkrijgen.
Zou dat de manier zijn dan moet je dus Belgische inwoner zoeken die de auto op zijn naam in België wil inschrijven op O platen, daarna kun je de auto naar Nederland halen.
Inschrijven in België kost 60 euro voor een oldtimer, wegentax is iets van 25 euro en je zou dan ook tijdelijk een oldtimer verzekering moeten regelen. (ik weet dus niet welke kosten je dus kan terug vragen als de auto 1 week later weer uitgeschreven word)
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Wie kan mij helpen aan Belgisch inschrijvingsbewijs

vr aug 20, 2010 13:13

als je hem laat keuren in belgië op de groene garage-platen (Z-platen), kan je met die keuringspapieren een nieuw inschrijvingsbewijs bekomen, misschien niet de meest interessante oplossing, maar moest het echt niet anders gaan...
Jammer genoeg met de leuke BE keuringseisen ook niet zo makkelijk, auto is ondertussen n.l. niet zo origineel meer.
Waarschijnlijk kun je een O-plaat keuring laten doen?

Mijn Giulietta was voor de laatst in 1994 gekeurd. Het laatste keuringsrapport kon ik gewoon als dublicaat bij het station aanvragen.
Ik was wel in het bezit van het laatste inschrijfbewijs.

Maargoed, een O-plaat keuring is niets anders dan een erg uitgeklede keuring.
o.a. stuurinrichting / wielophanging, chassisnummer en type plaatjes, en remmen.
Mijn Giulietta is sterk verlaagd en staat op afwijkende banden / wielen en dat is geen enkel probleem bij een O plaat keuring.
Nog een voordeel van een O plaat keuring is dat je niet met Z platen hoeft te komen maar gewoon met je dagelijkse belgische plaat. (mits de auto ook word ingeschreven op dezelfde naam)

Maar ik vraag mij af of dat gaat werken om een inschrijfbewijs te verkrijgen.
Zou dat de manier zijn dan moet je dus Belgische inwoner zoeken die de auto op zijn naam in België wil inschrijven op O platen, daarna kun je de auto naar Nederland halen.
Inschrijven in België kost 60 euro voor een oldtimer, wegentax is iets van 25 euro en je zou dan ook tijdelijk een oldtimer verzekering moeten regelen. (ik weet dus niet welke kosten je dus kan terug vragen als de auto 1 week later weer uitgeschreven word)
Hmmm zou idd misschien een optie zijn, die 2 belgen vindt ik wel. En anders ben ik als Nederlander de verkopende partij, die het inschrijfbewijs al lang geleden is kwijt geraakt. Dat kan dan natuurlijk ook denk ik.
Grtz Martin
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Wie kan mij helpen aan Belgisch inschrijvingsbewijs

vr aug 20, 2010 14:39

Jammer genoeg met de leuke BE keuringseisen ook niet zo makkelijk, auto is ondertussen n.l. niet zo origineel meer.
Waarschijnlijk kun je een O-plaat keuring laten doen?

Mijn Giulietta was voor de laatst in 1994 gekeurd. Het laatste keuringsrapport kon ik gewoon als dublicaat bij het station aanvragen.
Ik was wel in het bezit van het laatste inschrijfbewijs.

Maargoed, een O-plaat keuring is niets anders dan een erg uitgeklede keuring.
o.a. stuurinrichting / wielophanging, chassisnummer en type plaatjes, en remmen.
Mijn Giulietta is sterk verlaagd en staat op afwijkende banden / wielen en dat is geen enkel probleem bij een O plaat keuring.
Nog een voordeel van een O plaat keuring is dat je niet met Z platen hoeft te komen maar gewoon met je dagelijkse belgische plaat. (mits de auto ook word ingeschreven op dezelfde naam)

Maar ik vraag mij af of dat gaat werken om een inschrijfbewijs te verkrijgen.
Zou dat de manier zijn dan moet je dus Belgische inwoner zoeken die de auto op zijn naam in België wil inschrijven op O platen, daarna kun je de auto naar Nederland halen.
Inschrijven in België kost 60 euro voor een oldtimer, wegentax is iets van 25 euro en je zou dan ook tijdelijk een oldtimer verzekering moeten regelen. (ik weet dus niet welke kosten je dus kan terug vragen als de auto 1 week later weer uitgeschreven word)
Hmmm zou idd misschien een optie zijn, die 2 belgen vindt ik wel. En anders ben ik als Nederlander de verkopende partij, die het inschrijfbewijs al lang geleden is kwijt geraakt. Dat kan dan natuurlijk ook denk ik.
Grtz Martin
Je had al een mailtje gedaan naar de DIV?
Precies wat je zegt, misschien nog een mailtje aan wagen en zeggen dat je de auto weer terug aan een inwoner van België wil verkopen maar dat je het inschrijfbewijs kwijt bent. (misschien maakt dat het verschil dat het makkelijker gaat) :roll:
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1197
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Wie kan mij helpen aan Belgisch inschrijvingsbewijs

vr aug 20, 2010 22:14

Voor eender welke keuring heb je ook altijd het (laatste) inschrijvingsbewijs nodig. Tenzij met een eerder genoemd attest verlies.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Wie kan mij helpen aan Belgisch inschrijvingsbewijs

di aug 24, 2010 11:53

Met zo'n attest van verlies, kan de RDW blijkbaar in Belgie vragen of er geen problemen zijn voor het afgeven van een NL kentekenbewijs.
Nu zit er misschien zelfs klein kansje in dat het originele inschrijvingsbewijs van mijn auto nog ergens rondslingert, dus zou dan mijn probleem opgelost zijn.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Wie kan mij helpen aan Belgisch inschrijvingsbewijs

di aug 24, 2010 12:27

Indien je een bewijs van aankoop van de vorige eigenaar hebt, zou je toch bij de RDW terecht moeten kunnen? Ik heb begrepen dat de identiteit van de auto en het eigendom vastgesteld dienen te worden om een Nederlands kenteken te kunnen krijgen. Dat zou ook zonder papieren moeten kunnen toch? Ik begrijp dat je het liefste gewoon de papieren die er voor de auto horen te bestaan boven water krijgt, maar dit lijkt me ook een oplossing als de Belgische papieren niet meer gaat lukken?

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Wie kan mij helpen aan Belgisch inschrijvingsbewijs

di aug 24, 2010 12:40

Indien je een bewijs van aankoop van de vorige eigenaar hebt, zou je toch bij de RDW terecht moeten kunnen? Ik heb begrepen dat de identiteit van de auto en het eigendom vastgesteld dienen te worden om een Nederlands kenteken te kunnen krijgen. Dat zou ook zonder papieren moeten kunnen toch? Ik begrijp dat je het liefste gewoon de papieren die er voor de auto horen te bestaan boven water krijgt, maar dit lijkt me ook een oplossing als de Belgische papieren niet meer gaat lukken?
Hetvolgende is dus het probleem.
Geen invoerkeuring meer zonder deel 1
Vraagt u een Nederlands kentekenbewijs aan voor een voertuig waarvoor eerder een kentekenbewijs is afgegeven in een andere lidstaat van de Europese Unie, dan moet u volgens de wet het deel 1 en deel 2 van dat kentekenbewijs overleggen.

Toch zijn er aanvragers die voertuigen bij de RDW aanbieden, waarvan de vereiste documenten ontbreken. Deze aanvragen werden tot nu toe wel in behandeling genomen. Deze coulance kan echter niet langer worden gehandhaafd.

In de praktijk betekent dit dat het deel 1 van het buitenlandse kentekenbewijs altijd aanwezig moet zijn. Datzelfde geldt voor deel 2 – voor zover dit is afgegeven. De RDW maakt geen uitzonderingen meer voor bijvoorbeeld buitenlandse schadevoertuigen en historische voertuigen.

Zonder deel 1 wordt de aanvraag niet in behandeling genomen. Is er wel een deel I maar geen deel 2, dan registreert RDW het voertuig alleen als de autoriteiten van de betreffende EU-lidstaat uitdrukkelijk toestemming verlenen. De afhandeling kan hierdoor wel langer duren.
Zie ook hier
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”