BUN0006
Member
Member
Berichten: 192
Lid geworden op: wo dec 30, 2009 17:15

Transitplaten ??

di apr 27, 2010 20:58

Ben vorig weekend gaan kijken naar een Giulia en heb besloten hem te kopen. (jeuj)
Welnu de wagen is in Nederland ingeschreven en aangezien ik van België ben moet die hier worden ingevoerd.
Hoedanook, eerst en vooral moet ik voor de wagen een aanvraag van uitvoer regelen bij de RDW. Maar hoe gaat het dan? Ik moet de wagen nog steeds van nederland tot belgië krijgen. Ik dacht dit te doen met transitplaten. Nu mijn vraag is, moet ik die transitplaten in Nederland of in België aanvragen en wat moet ik daar allemaal voor doen ?

Alvast bedankt !!

Gebruikersavatar
elio
Guru
Guru
Berichten: 1089
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 18:11
Locatie: antwerpen (B)

RE: Transitplaten ??

di apr 27, 2010 21:23

Dag landgenoot, allereerst gefeliciteerd met de aankoop :wink:
ik heb mijn GT junior in september uit NL gehaald op volgende wijze:
- met de vorige eigenaar naar de RDW gegaan, en de wagen aangemeld voor export
- ter plaatse transitplaten gekocht (kost iets van een 20 euro voor de platen alleen, maar dan ben je nog niet verzekerd, ik heb de verzekering van mijn dagelijkse wagen voor één dag overgezet op de GT, hiervoor moest ik het chassisnummer doorgeven)
- dan via de weg naar België gekomen, en de importformaliteiten doorlopen (transitplaten zijn twee weken geldig): douane, verzekering, oldtimerkeuring...

Op de site van de RDW vind je hierover ook info:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/uitvoeren/
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

BUN0006
Member
Member
Berichten: 192
Lid geworden op: wo dec 30, 2009 17:15

RE: Transitplaten ??

di apr 27, 2010 21:36

Ok we gaan de wagen toch met een trailer naar huis brengen. Is het verkoopscontract dan voldoende om zonder aangehouden te worden de grens over te steken?

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Transitplaten ??

di apr 27, 2010 22:22

Je moet de wagen aan de douane aanbieden met kentekenbewijzen(1 en 2 + vrijwaringsbewijs) en verkoopsfactuur. Daar krijg je een douanevignet(705).

A) Als oldtimer laten keuren(voor O platen) op een nr plaat die op dezelfde naam staat ingeschreven(die van jouw) als waar je de guila wil opzetten(let daar op als u huidige bvb op de zaak staat).

B) "Tweedehands" laten keuren met een belgisch gelijkvormigheidsattest dat je eerst bij Pierre Odin(Fiat,Alfa, Lancia) in brussel bent gaan halen +-100€ en krijg je als het goed is direct mee. + kentekenbewijzen + douanevignet

C) de wagen via een auto-keuring laten homologeren kost +-150 en loopt via de FOD mobiliteit en duurt soms weken en maanden. En dan nog eens tweedehands laten keuren.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

BUN0006
Member
Member
Berichten: 192
Lid geworden op: wo dec 30, 2009 17:15

RE: Transitplaten ??

wo apr 28, 2010 14:22

Gelijkvormigheidsattest heb ik gelukkig nog. (Wagen was al eens ingeschreven in België)

Dit word nog een heus gezever, ik hoor het al, ik zal nadien al mijn ervaringen posten!

Alvast bedankt voor de info ;)

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Transitplaten ??

wo apr 28, 2010 21:40

Begrijp me niet verkeerd A B en C zijn stappen waaruit je kan kiezen.

Douane is eerder een formaliteit en is bijna gratis.

Aangezien je al een gelijkvormigheidsattest hebt moet je gewoon voor jezelf de keuze maken.

Is de wagen goed genoeg om aan de normale eisen te voldoen dan laat je hem tweedehandskeuren door je bevriende garagist(of een betaalde garagist) op Z-platen, of je rijd zelf op ZZ-platen.

Is de staat qua veiligheid eerder wat minder en/of ben je bereid om u aan de beperkingen van een oldtimerplaat te houden dan laat je hem op de platen van je dagelijks voertuig(verzekering verwittigen) keuren.

dan kan je hem inschrijven in in DIV antenne op een moment dat er een douanier aanwezig is.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”