Andretti Molletti

Wegens VORST: uw Alfa NIET op de handrem zetten!

wo dec 16, 2009 20:08

Handrem
Even een waarschuwing voor diegene die nog steeds denken dat Alfa een probleemloos merk is ;)
Voor bijna alle Alfa's geldt dat het op de handrem zetten bij hevige vorst leidt tot het vastvriezen vd kabel en soms ook de remschoenen/blokken.
Daarom de Alfa in de versnelling zetten en NIET op de handrem. Desnoods een blokje hout oid achter een wiel.
Dit even om te zorgen dat mijn zeer gewaardeerde collega's ook een fijne kesrt gaan hebben :lol:
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo dec 16, 2009 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Andretti Molletti

RE: Wegens VORST: uw Alfa NIET op de handrem zetten!

wo dec 16, 2009 20:14

Ruitenwissers
Maak voor het wegrijden altijd de ruitenwisserbladen los van de voor en achterruit.
Vastgevroren bladen zorgen jaarlijks voor vele doorgebrandde ruitenwissermotoren.

Gebruikersavatar
ccr-timo
Newbie
Newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: wo dec 02, 2009 12:45
Locatie: Heikant (zws-vl)
Contacteer: Website

Re: Wegens VORST: uw Alfa NIET op de handrem zetten!

wo dec 16, 2009 20:19

Voor bijna alle Alfa's geldt dat het op de handrem zetten bij hevige vorst leidt tot het vastvriezen vd kabel en soms ook de remschoenen/blokken.
Voor de winter de handrem kabel vol spuiten met Zep70 (water verdrijvend en afstotend) daarna begin en einde van kabel vol met vet zetten zodat er geen water of vocht in kan, en probleem loze winter.

Je gaat mij toch niet vertellen dat je met een Alfa niet op wintersport kan hè. :lol:
Is een kwestie van voorbereiding nemen, en niet denken komt wel goed deze winter.
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig

www.ccr-vanleuven.nl
Info.at.ccr-vanleuven.nl

Gebruikersavatar
paulsteeman
Guru
Guru
Berichten: 1167
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:56
Locatie: Heemskerk

RE: Wegens VORST: uw Alfa NIET op de handrem zetten!

wo dec 16, 2009 20:22

Heel nuttig Dre, ga zo door. :thumbs:

Hier kunnen een hoop problemen mee worden voorkomen.

Voor het geval je toch onderweg strand en op de collega`s moet wachten omdat al die Alfa`s het niet doen of vaststaan: zorg voor een warme deken in je auto.

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Andretti Molletti

Re: Wegens VORST: uw Alfa NIET op de handrem zetten!

wo dec 16, 2009 20:23

Voor bijna alle Alfa's geldt dat het op de handrem zetten bij hevige vorst leidt tot het vastvriezen vd kabel en soms ook de remschoenen/blokken.
Voor de winter de handrem kabel vol spuiten met Zep70 (water verdrijvend en afstotend) daarna begin en einde van kabel vol met vet zetten zodat er geen water of vocht in kan, en probleem loze winter.

Je gaat mij toch niet vertellen dat je met een Alfa niet op wintersport kan hè. :lol:
Is een kwestie van voorbereiding nemen, en niet denken komt wel goed deze winter.
Klopt wel hoor, maar dan zul je zien dan vriezen je blokken vast en je scharnieren bij bv de 145 -155...
Maar een goed onderhouden kabel scheelt de wereld !

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

RE: Wegens VORST: uw Alfa NIET op de handrem zetten!

wo dec 16, 2009 20:24

en aangezien alfa's nog steeds roesten niet door de pekel :roll:

edit: op het moment dat er gestrooid word zijn de omstandigheden meestal zo de er meer risico's zijn en dat is inclusief de roest die zich dan snel kan versprijden :( . Dus gebruik de auto alleen als dat nodig is. Kan een hoop ellende schelen als men de pekel vermijd.
Laatst gewijzigd door wouter75 op wo dec 16, 2009 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Andretti Molletti

Re: RE: Wegens VORST: uw Alfa NIET op de handrem zetten!

wo dec 16, 2009 20:25

en aangezien alfa's nog steeds roesten niet door de pekel :roll:
Het was wel degelijk serieus en helpend bedoeld hoor ...

Gebruikersavatar
ccr-timo
Newbie
Newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: wo dec 02, 2009 12:45
Locatie: Heikant (zws-vl)
Contacteer: Website

Re: RE: Wegens VORST: uw Alfa NIET op de handrem zetten!

wo dec 16, 2009 20:36

Het was wel degelijk serieus en helpend bedoeld hoor ...
:thumbs: inderdaad en fantastisch dat je dit deelt met mede forummers.
Maar waar ik op doel is, dat de meeste mensen gewoon te lang wachten op maatregelen te nemen tegen de komende winter. :idea:
Sloten inspuiten, rubbers in vette talk poeder zetten, dunnere olie op de motor, winterbanden enz.
Kijk maar wat er gebeurt in Nederland met een paar graden vorst, hebben er gelijk heel veel mensen met hun auto problemen.
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig

www.ccr-vanleuven.nl
Info.at.ccr-vanleuven.nl

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

Re: RE: Wegens VORST: uw Alfa NIET op de handrem zetten!

wo dec 16, 2009 20:43

Het was wel degelijk serieus en helpend bedoeld hoor ...
:thumbs: inderdaad en fantastisch dat je dit deelt met mede forummers.
Maar waar ik op doel is, dat de meeste mensen gewoon te lang wachten op maatregelen te nemen tegen de komende winter. :idea:
Sloten inspuiten, rubbers in vette talk poeder zetten, dunnere olie op de motor, winterbanden enz.
Kijk maar wat er gebeurt in Nederland met een paar graden vorst, hebben er gelijk heel veel mensen met hun auto problemen.
Misschien niet geheel duidelijk uit mijn antwoord gewoon de auto even laten staan kan een hoop ellende voorkomen.

Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Gebruikersavatar
simp
Member
Member
Berichten: 111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:02

RE: Wegens VORST: uw Alfa NIET op de handrem zetten!

wo dec 16, 2009 20:55

Ik was net te laat met dit te lezen. Maandag ochtend stond ik mooi met een vast gevroren handrem. Na een rondje rond de buurt toch maar besloten dat het niet handig was om daarmee de snelweg op te gaan. Gelukkig was ie na een uurtje zover ontdooit dat de handrem los kwam.

Dinsdag ochtend hetzelfde probleem :x . Nu ben ik geen ezel, dus mag ik me wel 2 keer aan dezelfde steen stoten, maar het begon toch een beetje irritant te worden. De rest van de winter gaat de auto dus in de versnelling en als backup een blokje achter de wielen.
Laatst gewijzigd door simp op wo dec 16, 2009 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Romeo 4C Spider
Abarth 124 Spider

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1197
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Wegens VORST: uw Alfa NIET op de handrem zetten!

wo dec 16, 2009 20:55

Andretti jij hebt nu iets wat véél andere mensen niet hebben, werkzekerheid. Denk trouwens dat ik mijne ben vergeten NIET op te zetten. We zien morgen zelf en anders ben ik morgen voor één dag ook pechverhelper.
Ik hoop dat vele mensen jullie een warme tas koffie,chocomelk of thee aanbieden met dezer dagen ook al zal je ze moeten weigeren wegens andere mensen die staan te wachten.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Wegens VORST: uw Alfa NIET op de handrem zetten!

wo dec 16, 2009 20:56

Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Wegens VORST: uw Alfa NIET op de handrem zetten!

wo dec 16, 2009 20:57

Accu en koelvloeistof controleren kan ook geen kwaad.

Gebruikersavatar
Trenta3
Guru
Guru
Berichten: 1521
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 18:39
Locatie: Dendermonde

RE: Wegens VORST: uw Alfa NIET op de handrem zetten!

wo dec 16, 2009 20:59

Mijn 156 heeft al gans de week een vast bevroren handrem, gelukkig stond de handrem niet opgetrokken :)
In My Garage;

'11 Alfa Romeo Spider 1750 TBI
'79 Alfa Romeo Spider 2000
'17 Abarth 595c Turismo Bicolore

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Wegens VORST: uw Alfa NIET op de handrem zetten!

wo dec 16, 2009 21:03

Nog nooit in m'n leven de handrem van welk merk dan ook gebruikt. Gewoon in z'n 1 .
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”