Alfasassie

Even een vraagje.. over gladheid..

di dec 28, 2004 21:56

Sinds niet zo heel lang rijd ik nu in een automaat. Vanmorgen best wat gladheid gehad onderweg,,, :roll:

Nu vraag ik me af hoe te reageren als ik met een automaat in de slip raak :?:

Zijn er ook met automaten anti-slipcursussen :?:

Groetjes Saskia

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

di dec 28, 2004 22:06

Hoi Saskia,

Ik hoop dat door deze reply het topic niet teveel ontspoort (ofwel slipt :wink: :wink: ) , maar wat moet (kan) ik zien in jouw avatar.

Ik kom niet verder dan groen/grijs/blauw iets met rook ofzo :?:


Op jouw vraag heb ik helaas geen passend antwoord, ik weet ook niet wat je normaal gesproken moet doen. Het bewijs hiervan is fl 12.000,- schade aan mijn vaders auto nadat ik op de snelweg in een slip geraakt was (de vogel heeft het wel overleeft :lol:

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

di dec 28, 2004 22:07

er zijn wel anti-slipcursussen voor automaten maar ik weet niet precies waar.

mocht je onverhoopt toch in een slippartij geraken dan is het rustig gas los, niet remmen, sturen en sturen en voor al kijken waar je naar toe wil.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

di dec 28, 2004 22:13

Volgens mij kun je hem het beste in zijn neutraal zetten. Dan is de aandrijving van je wielen.Vervolgens kijken waar je naar toe wilt. De meeste fouten worden hierdoor gemaakt.Als je kijkt waar je naar toe wilt dan ga je daar ook naar toe. Dit gebeurt meestal in een schrikreactie.
En zoveel mogelijjk van je rem afblijven.Als je remmen blokkeren kun je niet sturen, tenminste als je geen ABS hebt. En geen abrubte bewegingen maken met je stuur.
Maar ja, in een noodsituatie reageer je toch anders :schrik:

Slipscholen geven ook cursussen voor automaten.
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Alfasassie

di dec 28, 2004 22:15

Ontsporen in mijn topic? haha, dat is onmogelijk :wink:

het is een waterval in ierland.. incl. een regenboog.. zoek nog een passende avatar en had deze vraag al verwacht binnenkort....

Waren er met de engelse Alfaclub en wat vrienden in Ierland.. mijn subaru als avatar vond ik niet kunnen. dus dan maar iets voor mij Alfa-gerelateers voor mijn gevoel.. en dat zijn de vrienden en momenten die ik deel met hun op alfa-gebied en gewoon als hele goede vrienden........

Avatar is idd. erg onduidelijk, wordt aan gewerkt nog binnenkort..

Grotere foto van die zelfde waterval: Afbeelding

ONtopic... ben blij dat ik niet de enige ben die het niet weet. voelde me al zo een beetje een uh...... :roll: nitwit even ;)

Hoop wel dat er mensen zijn die me wel antwoord kunnen geven... Voel me met gladheid niet echt super veilig hierdoor op de weg nu :?


Groetjes Saskia

Jorix

di dec 28, 2004 22:19

Van AutoWeek.nl:

Schietgebedje?

Wat moet je doen als je gaat slippen in een automaat, in mijn geval een voorwielaangedreven Renault Espacecake? Automaatrijders die ik ken zeggen allemaal: ogen dicht en schietgebedje doen. Klopt dat, of heeft u misschien nog een suggestie?
D. Rem


Dat advies van ogen dicht en schietgebedje doen, is wel het domste wat ik in jaren gelezen heb! Oók met een automaat moet je altijd proberen om de auto uit een slip te halen en in principe handel je net zoals bij een auto met handbak, maar dan zonder ontkoppelen natuurlijk. Dus: bij beginnende slip direct gas los en tegensturen. Een automaat reageert bij gas los net zoals een auto met handgeschakelde transmissie doet als je die ontkoppelt, ook al valt de weerstand aan de aangedreven wielen niet volledig weg. Dat laatste zou je kunnen ondervangen door de keuzehendel in de stand N(eutraal) te zetten, maar dat wordt door de slipexperts afgeraden. Je loopt dan namelijk het risico dat je de hendel in je schrik de verkeerde kant op zet. En dan wordt de slip door het terugschakelen alleen maar versterkt! (DB)

Deze 'vraag & antwoord' is eerder gepubliceerd in AutoWeek nr. 11 van 2004.
Laatst gewijzigd door Jorix op di dec 28, 2004 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

di dec 28, 2004 22:19

Belangrijkste is dat je echt HEEL SNEL reageert met tegen sturen. Niet eens nadenken dus, maar meteen als een bezetene aan dat stuur hoepelen.

Voor een slipcursus met automaat zou ik eens bij de ANWB informeren; Lelystad. Ik heb het daar erg nuttig en leerzaam gevonden.

Alfasassie

di dec 28, 2004 22:21

En terwijl ik typ al meteen antwoorden.. mooi zo een forum...

Zat ook te denken idd aan de neutral maar is volgens mij hetzelfde ong. als de "vrij" bij een schakelbak... en dat doe je als je in een slip raakt met een schakelbak toch ook niet?

Ben me wel bewust idd. altijd te kijken naar de plek waar je heen wilt.. of je zoiets doet in een schrikreactie weet je pas als je het meemaakt.. Hoop ik niet achter te komen.. ;)

Meestal in een schrikreactie kijk je naar die boom die dichterbijkomt volgens mij.. de andere auto's in de buurt enz..

Ga in elk geval eens informeren.. welke anti-slipscholen een cursus hebben voor automaten dan.. :)

Groetjes Saskia

Jorix

di dec 28, 2004 22:22

Nog een advies: Ga eens 'oefenen' op een groot leeg parkeerterrein. Je hebt daar weinig kans de fout in te gaan en toch leer je hoe de auto reageert als je grip begint te verliezen.
En buiten dat is het gewoon erg leuk ;)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

di dec 28, 2004 22:23

Zat ook te denken idd aan de neutral maar is volgens mij hetzelfde ong. als de "vrij" bij een schakelbak... en dat doe je als je in een slip raakt met een schakelbak toch ook niet?
Nee, want je ontkoppelt al met behulp van het pedaal.

De functie van dat ontkoppelen of in neutraal zetten is dat de wielen weer 'vrij spel' krijgen; kunnen rollen in de richting waar ze naartoe moeten.

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

di dec 28, 2004 22:29

IK zou hem niet in de neutraal zetten. Je kan het gas ook weer nodig hebben namelijk.
Gewoon gas los, tegensturen en kijken waar je heen wilt.

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

di dec 28, 2004 22:36

Je kunt nu toch gewoon op straat oefenen??

En nou weer on-topic: er zijn toch ook cursussen waar je met je eigen auto kan meedoen? Dan leer je vanzelf hoe het gaat met een automaat.

Eigenlijk lijkt het me hetzelfde als met een handbak. Gas los en tegensturen als een gek.

Mocht je van de week nog in een slip komen: succes!!!
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

di dec 28, 2004 22:47

Je kunt nu toch gewoon op straat oefenen??

En nou weer on-topic: er zijn toch ook cursussen waar je met je eigen auto kan meedoen? Dan leer je vanzelf hoe het gaat met een automaat.

Eigenlijk lijkt het me hetzelfde als met een handbak. Gas los en tegensturen als een gek.

Mocht je van de week nog in een slip komen: succes!!!
Bij een handbak is het geen questie van alleen 'gas los', door de terugval in de toeren ga je dus op de motor remmen, waardoor de auto onbestuurbaar wordt/blijft. Ontkoppelen is hier het devies!

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

di dec 28, 2004 23:19

Ligt aan de situatie en aan de bestuurder Dink. Gasgeven kan ook een oplossing brengen.
Laatst gewijzigd door Sinus 2600 Spider op wo dec 29, 2004 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

di dec 28, 2004 23:27

Ligt aan de sitautie en aan de bestuurder Dink. Gasgeven kan ook een oplossing brengen.
Kàn, ja. Maar soms gebeurt het zo onverwacht dat je geen tijd hebt om te bepalen wat de beste reactie is. Wie op het circuit aan het glijden gaat is daar al op voorbereid, maar op de weg ben je dat vaak niet.

En dan is razendsnel tegensturen en ontkoppelen de beste reactie. Voor een automaat weet ik t niet precies mbt tot dat in neutraal zetten, de opmerking van Lennart vind ik wel zinnig.

Eerst maar eens afwachten wat de experts van de (anti-)slipschool er over zeggen. En zelfs zij spreken elkaar wel eens tegen ;)
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op wo sep 23, 2009 01:54, 4 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”