Ruud33 16V

wo dec 29, 2004 07:56

Klopt dat die zich wel eens tegenspreken. Bij een handbak meteen de koppeling intrappen is ook niet altijd goed lijkt me. Als ik voor de fun een keer een handrfembochtje maak dan trap ik de koppeling in, stuur om en de handrem erop. Hij begint dan mooi te glijden en als hij in die hoek staat die ik wil laat ik de koppeling weer opkomen met wat gas erbij en dan kun je best leuk spelen. Dus dan krijg je juist weer grip door de koppeling op te laten komen. Echter, wat dinky boy zegt klopt ook weer dat je bij alleen GAS los weer een remmend koppel op de wielen krijgt waardoor je auto onbestuurbaar wordt. Iedere situatie is ook anders natuurlijk. Feit is wel dat je snel moet zijn met tegensturen. Gisteren een beetje links en rechtsom aan het gooien en toch proberen de weg recht door te blijven volgen zonder helemaal om te komen. Ging een keer of 5 goed maar de zesde keer was ik iets te laat met terugsturen en jawel. Schuin op de weg Mooi dat er dan niks aan komt :P

Gebruikersavatar
Rockcity
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 646
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:54

wo dec 29, 2004 08:51

Volgens mij moet je 'm niet in z'n neutraal zetten maar gewoon in z'n versnelling laten staan en van het gas afgaan. Zo kun je met wat gas bij weer van een obstakel wegsturen. Ondertussen blijven kijken in de richting waar je naartoe wil en in die richting sturen.

Het lijkt me overigens geen slecht idee om een rijvaardigheidstraining speciaal voor automaatrijders te volgen.
Overigens is een rijvaardigheidstraining natuurlijk voor iedere automobilist een aanrader (bij mij komt het er ook steeds niet van...)
Ciao, Toine

156 2.0 JTS 2002
Ducati Monster 1200 R 2016

Alfasassie

wo dec 29, 2004 16:30

Ik had inderdaad al lang het idee om het een keer te doen een rijvaardigheidstraining.
Kwam er steeds niet van..

Wil het nu wel gaan doen... en zal deze keer echt gaan zoeken.. enige wat ik dus als probleem heb is die gezondheid van me waardoor ik eigenlijk niet zoveel kan plannen van te voren... :roll: en vandaar dat ik ook niet even zal testen zelf op een parkeerplaats die leeg is...

Maar nu gewoon maar eens doen........ :D

Dan maar even extra afzien en een week rust erbij.. merk wel dat ik me nu niet happy voel bij gladheid.. en wat meer vertrouwen in de actie/reactie van de auto zal me goed doen ;)

Dank jullie voor je antwoorden alvast.

Groetjes Saskia

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

wo dec 29, 2004 17:08

Hoi Sas:

Met een automaat slippen is ietsje riskanter ivm het eerderaangehaalde koppelingspedaal die je dus niet hebt. Gewoon alert zijjn en tegensturen met gas los. Zelfs op ijs kun je het hiermee zat redden. (ervaring).
Een mazzeltje (of misschien ook niet voor de ervarenen) is dat een automaat idd veel minder afremt als bij een zelfde auto met handbak. :wink:
Je kunt dus alle aandacht vestigen op het tegensturen en je hebt ook niet last van lastwisseling doordat je aandrijfkracht ineens wegvalt.

Maar:

Gewoon eens rustig proberen op een plaats waar het veilig is en waar je vooral ruimte hebt. LAGE snelheid aanhouden. O:)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

wo dec 29, 2004 17:16

Tjee wat een hoop antwoorden...

D!!!

Hou de bak in D van Drive, bij het gas los zal dan de boel "freewheelen" ofwel ontkoppeld reageren. Alleen dan maak je kans een slip op te vangen. Dus in 1,2 of3 betekend gas los afremmen op de motor. Dit is handig in de bergen bv.. soms ook in de file.. Maar nooit met gladheid tenzij geoefend bestuurder.
ANWB organiseerd naast carvan Antislipcursussen ook cursussen met je eigen auto. Kwestie van bellen en mijn personeelsnummer opgeven ;)

Als je echt in een slip raakt en denkt dat je het niet meer red... twee voeten op dat rempedaal en vol in de remmen en pray!

Jorix

wo dec 29, 2004 17:44

@alfasassie: Heb je ABS op je sub?

Alfasassie

wo dec 29, 2004 17:49

uh nee geen abs.

Niet gevonden in elk geval ;) Hehehehe........ :P

Zal vanavond later alle reacties nog even lezen... en tja, ben er al uit... wordt gewoon een cursus dus... :wink:

@Andretti, zal als het de anwb wordt je wel om je personeelsnummer vragen ;) eerst even orienteren..

Groetjes Saskia

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”