Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 10:27

Op mijn '79er Spider heb ik op het kentekenbewijs een ontheffing staan voor de gordelplicht, dit terwijl de auto wel gewoon gordels heeft.
Nu vroeg ik mij af of iedere 'poude' Spider dat heeft of dat dit een uitzondering is????


Laat het weten!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
John
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 00:25
Locatie: Arnhem

RE: Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 10:39

Mijn 1600 van '78 had het ook op het kenteken staan. Het is natuurlijk wel slimmer om ze erin te hebben.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 10:50

Volgens het kentekenbewijs van mijn MGB hoeven er ook geen gordels in te zitten. Ik heb ze er daarom ook uitgehaald. De redenering van de RDW was dat zonder rolbeugel het beter is uit de auto te kunnen vallen bij een ongeluk ( koprol waarschijnlijk) dan er in te blijven zitten. Bij een auto met rolbeugel is het wel verplicht. Ik hoop zowieso nooit een ongeluk te krijgen in een open sportwagen. Je bent natuurlijk erg kwetsbaar, met of zonder gordel. De kans dat je er zonder zware verwondingen vanaf komt is gering.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 11:02

Yep, m'n spider heeft ook geen gordelplicht op kenteken.
Ga toch weer gordels plaatsen, ik wordt echt steeds verstandiger de laatste tijd :shock:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 11:40

onze spider type 4 (1991)heeft ook ontheffing van de gordeldraagplicht. Daar zitten af fabriek wel gordels gemonteerd, die je dan volgens mij ook niet mag weghalen (beetje dubbel, maar de goedkeuring voor kenteken is afgegeven met gordels.)
Volgens mij geldt deze regel voor alle cabrio`s zonder rolbeugel/beschermbeugels.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
gtj1600
Guru
Guru
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:06
Locatie: klein zundert

RE: Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 11:56

in onze spider uit 78 zitten geen gordels..heb ook uitstel op kenteken :P
groetjes uit klein zundert, donnr. 381
gehad : 75 1.8ie , spider 2000 veloce , giulia super
nu : 75 ts , gt1600 junior

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 12:18

Op je kenteken staat als het goed is iets van: er hoeven geen gordels in deze auto te zitten. Dat betekent niet dat jij geen gordels om hoeft te doen. Als ze er namelijk wel inzitten, moet je ze dragen ook!

Dus als je geen grodels wilt dragen, moet je ze eruit halen.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 13:11

Er staat bij mij op het kenteken een uitzondering op een wetsartikel nr. bla bla. vrijstelling van gordeldraagplicht.Dus de gordeldraagplicht vervalt, niet de montageplicht. Dus ook al zitten ze erin hoef je ze niet om..
Maar dit kan verschillen afhankelijk van bouwjaar van de auto natuurlijk..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

RE: Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 13:20

Klopt. Je bent vrijgesteld voor het dragen ervan, ook al zijn ze wel aanwezig. Dat kan bv ook een medische reden hebben, of een beroep (taxi).
Als ze aanwezig zijn, moeten ze echter wel deugdelijk zijn (APK) anders volgt afkeur. Of je ze nu draagt of niet.

Adios, JR

Gebruikersavatar
Alfanonymous
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:09

Re: RE: Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 16:48

Klopt. Je bent vrijgesteld voor het dragen ervan, ook al zijn ze wel aanwezig. Dat kan bv ook een medische reden hebben, of een beroep (taxi).
Als ze aanwezig zijn, moeten ze echter wel deugdelijk zijn (APK) anders volgt afkeur. Of je ze nu draagt of niet.

Adios, JR
Volgens het voertuigreglement geldt dat personenauto's,met een aantekening in het afgegeven kentekenbewijs niet van bevestigingspunten voor autogordels behoeven te zijn voorzien.
Dus volgens mij geldt de draagplicht op het moment dat ze gemonteerd zijn.
Een machtiging tot vrijstelling van de gordeldraagplicht door bijvoorbeeld een medische reden wordt aan de persoon verstrekt .
Een taxi chauffeur moet ook gewoon een gordel dragen maar is vrijgesteld op het moment dat hij een klant in zijn auto heeft(veiligheid).Hij heeft dan ook geen machtiging.

Groeten Arjan

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 17:17

Ik heb toch echt de aantekening dat ik vrijstelling van draagplicht heb, in een auto die wettelijk wel voorzien is van gordels! Dit staat op het kentekenbewijs en is dus geen persoonlijke ontheffing om medische redenen of als mercedesrijder!

ik kan er ook niets anders van maken.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 19:19

Bij mij staat op het kenteken (10-04-'81):
BEVESTIGINGSPUNTEN AUTOGORDELS EX ART. 66 SUB R ONDER II WVR NIET VERPLICHT
Beetje raar eigenlijk: er staat dus niet dat de montage niet verplicht is maar de aanwezigheid van bevestigingspunten is niet verplicht. Dat zegt niets over de montageplicht als de bevestigingspunten wél aanwezig zijn.

Ach, wat maakt het mij uit. Ik heb ze wel laten monteren en draag ze ook altijd, veplicht of niet. Dat argument van beter uit de auto kunnen vallen bij een koprol klinkt logisch, maar is het niet. Koprol-ongevallen komen veel minder vaak voor dan aanrijdingen waarbij je aan de vooruit rijdend iets raakt. En met 30 km/h tegen een andere auto aan zonder gordel om is genoeg om mij eens flink te beschadigen, zeker bij een oudere auto zonder vervormbare stuurkolom en dergelijk. En bij een ongeval bij 100+ km/h is het vermoedelijk toch al einde Dink, met of zonder gordel.

Bedenk ook dat het voor passagiers (of dat nou je partner is of iemand die gezellig een stukje mee gaat toeren) wel zo prettig is als ze er zélf voor kunnen kiezen om een gordel al dan niet te dragen.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 19:49

Ik heb toch echt de aantekening dat ik vrijstelling van draagplicht heb, in een auto die wettelijk wel voorzien is van gordels! Dit staat op het kentekenbewijs en is dus geen persoonlijke ontheffing om medische redenen of als mercedesrijder!

ik kan er ook niets anders van maken.


@Vv:


Wat staat er dan letterlijk in je kentenbewijs vermeld?????

Een kentekenbewijs kan namelijk NOOIT vrijstelling verlenen op grond van het Reglement verkeersregels en verkeersteken (RVV)(Het dragen van gordels dus) Het kan uitsluitend zaken regelen met betrekking tot de INRICHTING van het voertuig. Simpel gezegd: Het kan dus niet!!!

Om maar meteen alle misvattingen weg te nemen. De ontheffing spreekt uitsluitend ovder de bevestigingspunten van de autogordel ez Art 66sub R onder 11 van het Wegenvereekersregelment. Ik ga eens ff uitzoeken waar dit nu precies betrekking op heeft want Gordelbevestigingpunten zitten nl in alle spiders (behalve de Duetto's :idea: Misschien) betreft het mogelijk alleen de BOVENSTE gordelbevestigingspunten, want bij vrijwel alle cabrio's kom je deze aantekening tegen. (Er kan namelijk moeilijk een DRIE-puntsgordel gemonteerd worden en je ziet dus ook dat er meestal alleen maar heupgordel inzitten... )
Indien de Spider een NL typegoedkeuring heeft en dus ook oorspronkelijk met gordels geleverd is, het je ontdanks dit verhaaltje NOOIT vrijstelling van de gordeldraagplicht.
Het er simpel uitslopen van de gordels vrijwaart je dus ook niet.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 19:55

Op mijn kentekenbewijs staat letterlijk; dit voertuig hoeft niet voorzien te zijn van bevestigingspunten voor autogordels. Zonder bevestigingspunten ook geen gordels.

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

RE: Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 19:56

Spider 1973, en ook

BEVESTIGINGSPUNTEN AUTOGORDELS EX ART. 66 SUB R ONDER II WVR NIET VERPLICHT

staat op je kenteken deel 1, bij bijzonderheden
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”