Gebruikersavatar
Hans156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 02:27
Locatie: Zuid Holland

Navigatie + warmtewerende voorruit

wo feb 09, 2005 00:00

Aangezien ik een zeer slechte kaartlezer ben (weinig geduld) wil ik overgaan op het aanschaffen van een navigatiesysteem, zelf denk ik aan zo'n TomTom (tv'tje) of een palmtop (of hoe dat mag heten) op het dashboard. :roll: .

Nu hoor ik toch regelmatig verhalen dat indien je een warmtewerende voorruit in je Alfaatje hebt de onvangst van het sat.signaal slecht doorkomt, dit resulteert dan weer in het uitvallen van het systeem en een hoop stress.
Ik heb geen zin in een antenne want het moet zonder zo'n spriet ook wel kunnen, welke Alfist(e) heeft hier ervaring mee. :idea:

Of moet ik mij maar eens aanmelden voor de diverse ritten om het kaartlezen onder de knie te krijgen, nou dan kunnen jullie me de eerste tijd ergens in de rimboe komen ophalen :lol: .
O ja, onze Alfist uit Venlo heeft ook zo'n wegenhulp aangeschaft ff kijken wat hij te melden heeft.
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Navigatie + warmtewerende voorruit

wo feb 09, 2005 00:14

Hoor ik mijn naam? :wink:
Ik heb 2dehands een medion pda gekocht, met navigatie. Bij mijn 155 geen probleem met sateliet-ontvangst (naar verluidt hebben sommige franse merken hier weleens last van i.v.m. de coating van de voorruit: http://www.pocketpc-club.nl/forum/?styleid=3)
De navigatie werkt goed, het invoeren van je bestemming is echter priegelwerk via het touch-screen (gelukkig kun je dit ook vooraf (lees: thuis op de bank) doen ipv in de auto.

Verder is mijn vooroordeel bevestigd: een apparaat wat meerdere "kunstjes" moet kunnen, is/kan instabiel worden. Ik heb vandaag een zgn. harde reset moeten geven (alles terug naar fabrieksinstelling) waarschijnlijk wegens verkeerd geinstalleerde software. Het was waarschijnlijk mijn eigen domme schuld maar toch: puur voor navigatie lijkt mij de tomtom go een hele goede keus!
It's not easy, being green (kermit)

Jorix

RE: Navigatie + warmtewerende voorruit

wo feb 09, 2005 00:16

Ik weet niet in hoeverre gps-signalen worden tegengehouden worden door je voorruit. Hoe is je GSM-ontvangst als je 'm onder de ruit legt; valt die weg, of blijft die onveranderd? (Is een andere frequentie, maar toch ;))

Zou je niet even mogen testen met zo'n pda + gps-muis van een winkel? Of heb je nergens een 14 dagen op proef aanbieding?

Greetz,
Jorix

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Navigatie + warmtewerende voorruit

wo feb 09, 2005 00:19

It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Hans156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 02:27
Locatie: Zuid Holland

RE: Navigatie + warmtewerende voorruit

wo feb 09, 2005 00:31

Tja, er zijn misschien winkels die iets terugnemen als het niet functioneert maar ik wil eerst eens afwachten of er meer ervaringen zijn met de combinatie TomTom/warmtewerende voorruit.

Schijnt met deze combinatie toch erg lastig te zijn. :?
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

RE: Navigatie + warmtewerende voorruit

wo feb 09, 2005 08:18

Valt best mee. Het komt inderdaad voor dat sommige (idd met name franse merken) nieuwere auto's met een ww voorruit minder goede ontvangst hebben, maar deze wagens hebben allemaal ergens in de ruit een onderbreking/open ruimte. (meestal achter de binnenspiegel). Anders zouden nl de peage-kastjes ook niet meer werken.

Indien je zo'n voorruit hebt, moet je dus je GPS ontvanger daar achter zetten. Dat werkt natuurlijk niet met een Tom Tom Go e/o een PDA waarin de GPS ontvanger in geintegreerd zit. Dan kan evt een externe GPS helpen.

Let bij je keuze van de GPS niet alleen op de prijs, maar ook op de tijdsduur voordat ie een fix heeft (cold start). Mn de wat goedkopere doen er nl soms wel 5 minuten over nadat je hem hebt aangezet, voordat ie weet waar je bent. Dat is nogal hinderlijk als je geen idee hebt welke kant je uit moet na instappen.

Ikzelf heb voorkeur voor het Palm OS icm GPS software, vnl vanwege de door dibro aangehaalde 'stabiliteit' van de windows software. Tom Tom is (en vergelijkbare pakketten) ook verkrijgbaar voor Palm OS.

Adios, JR

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

RE: Navigatie + warmtewerende voorruit

wo feb 09, 2005 09:43

Ik heb zelf nu een TomTom op een Dell Axim 5 en dan werkt wel redelijk. Het is soms wel lastig het apparaat op de dashboard te houden. Ik vind het uiteindelijk toch maar lastig en meesal zoek ik de weg gewoon vooraf even op via map24.nl ofzo.

In de nieuwe 156 heb ik navigatie besteld en dat lijkt me een stuk makkelijker.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Andre

RE: Navigatie + warmtewerende voorruit

wo feb 09, 2005 11:23

Hallo, :D :D

Ook wij zijn in het bezit van een Hp met TomTom navigatie in onze nieuwe GT met een GPS antenne achter de warmtewerende voorruit.

Mijn ervaring (ik rijd er het meeste mee) is geweldig. Nooit problemen met het ontvangst. 8)

De GPS antenne dient wel in de lucht te kunnen "kijken" Dus rijden in het bos onder de bladeren (in de zomer) kan er voor zorgen dat het ontvangst af en toe weg valt. En natuurlijk in een tunnel heb je ook geen ontvangst. :)

In onze vorige alfa 147 hadden wij een navigatie af fabriek en dus nu deze TomTom. Beide systemen werken perfect. TomTom heeft zelfs 3D beelden.

Nogmaals bij ons geen problemen. :lol:

Groetjes André

Jorix

Re: RE: Navigatie + warmtewerende voorruit

wo feb 09, 2005 13:05

..De GPS antenne dient wel in de lucht te kunnen "kijken" Dus rijden in het bos onder de bladeren (in de zomer) kan er voor zorgen dat het ontvangst af en toe weg valt. En natuurlijk in een tunnel heb je ook geen ontvangst. :)...
Is dat zo joh? Zou dat niet op te lossen zijn met een sterkere antenne? Die portable gps-ontvangers voor bv wandelaars zullen het toch ook wel doen in een bos? Helemaal doordat het een multipoint ontvangst is (signaal wordt gelezen van meerdere satellieten) lijkt me dat je ook in een bos altijd iets ontvangst zou moeten hebben... toch?
In een tunnel en in een zwaar-stedelijk gebied (lees: als New York e.d.) kan ik me inderdaad voorstellen dat je nagenoeg geen ontvangst hebt)

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

Re: RE: Navigatie + warmtewerende voorruit

wo feb 09, 2005 13:16

..De GPS antenne dient wel in de lucht te kunnen "kijken" Dus rijden in het bos onder de bladeren (in de zomer) kan er voor zorgen dat het ontvangst af en toe weg valt. En natuurlijk in een tunnel heb je ook geen ontvangst. :)...
Is dat zo joh? Zou dat niet op te lossen zijn met een sterkere antenne? Die portable gps-ontvangers voor bv wandelaars zullen het toch ook wel doen in een bos? Helemaal doordat het een multipoint ontvangst is (signaal wordt gelezen van meerdere satellieten) lijkt me dat je ook in een bos altijd iets ontvangst zou moeten hebben... toch?
In een tunnel en in een zwaar-stedelijk gebied (lees: als New York e.d.) kan ik me inderdaad voorstellen dat je nagenoeg geen ontvangst hebt)
Serieuze (whatever that maybe) wandelaars hebben inderdaad vaak een externe antenne aangesloten die aan een rugzakje oid hangt. Bladerendek, smalle kloof e.d. hebben inderdaad nogal veel invloed op het ontvangst. Met de auto heb je daar weinig last van, is mijn ervaring. Alleen in de tunnel (maar die hebben we in nl gelukkig weinig) heb je even geen ontvangst).

Adios, JR

Andre

Re: RE: Navigatie + warmtewerende voorruit

wo feb 09, 2005 13:35

..De GPS antenne dient wel in de lucht te kunnen "kijken" Dus rijden in het bos onder de bladeren (in de zomer) kan er voor zorgen dat het ontvangst af en toe weg valt. En natuurlijk in een tunnel heb je ook geen ontvangst. :)...
Is dat zo joh? Zou dat niet op te lossen zijn met een sterkere antenne? Die portable gps-ontvangers voor bv wandelaars zullen het toch ook wel doen in een bos? Helemaal doordat het een multipoint ontvangst is (signaal wordt gelezen van meerdere satellieten) lijkt me dat je ook in een bos altijd iets ontvangst zou moeten hebben... toch?
In een tunnel en in een zwaar-stedelijk gebied (lees: als New York e.d.) kan ik me inderdaad voorstellen dat je nagenoeg geen ontvangst hebt)
Nou is het zo, dat wij in Drenthe veel bossen hebben en er is één stuk waar ik elke dag langs rij. In de zomer is het bladeren dek zo dicht dat je als het ware door een tunnel rijd :o

Mischien dat een sterkere antenne beter presteert, maar dit is op de gehele route maar zo'n klein stukje, dat ik dat niet de moeite waard vind.

Nogmaals verder geen problemen met een GPS antenne en een warmtewerende voorruit.

Groetjes André 8)

Gebruikersavatar
jer
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:18
Locatie: Den Haag

RE: Navigatie + warmtewerende voorruit

wo feb 09, 2005 14:04

ik gebruik zelf een HP-handheld met TomTom en dat werkt perfect, en de 'opstarttijd' is bij mij best snel, varierend tussen 5 en 25 seconden, alleen moet ik we een update doen met al die vinexwijken hiero....
insta: @Black_dragon_159sw

159 1.8 mpi sw Daily
147 1.6 TS
33 1.7i 8v ProjectAR33

#33 1.3s #146 1.4 #146 1.6 #156 1.8 sw

Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: Navigatie + warmtewerende voorruit

wo feb 09, 2005 17:47

een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

Gebruikersavatar
givebuzze
Member
Member
Berichten: 200
Lid geworden op: di jan 04, 2005 13:39
Locatie: Kontich

RE: Navigatie + warmtewerende voorruit

do feb 10, 2005 14:12

Ik heb een Ipaq met gps muis, en dit werkt prima in mijn 75, werkt ook prima in een Audi A3 1999, een Renault Scenic 2004 .... maar in een Opel Astra, met warmtewerende vooruit is er inderdaad slechter signaal (duurt veel langer vooraleer het systeem een initiele positie bepaalt, en valt af en toe uit)

Enige dat je kan doen is iemand in de buurt zoeken die er een heeft, en es testen ...
2x Giulia Nuova 1.6 / 1x Giulia Nuova 1.3 / Ex-Squadra 2.0 / Gehad: 75 1.8ie / 33 1.3s www.bravoracing.be

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Navigatie + warmtewerende voorruit

do feb 10, 2005 21:58

Ik heb een 156 met het fabrieksnavigatie-systeem. De ontvanger hiervan zit ook gewoon achter de voorruit (naast de binnenspiegel). No problem.

Er zijn sommige ruiten die een speciale warmtewerende coating hebben, d.m.v. een uiterst dun opgedampte laag metaal. Dat kan idd. problemen opleveren -ook met een GSM trouwens- maar een 156 heeft dat dus niet.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”