MDP
Guru
Guru
Contacteer: Website Twitter

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

do dec 02, 2010 18:09

MDP zegt: niet de auto zelf, maar de uiteindelijk is het de bestuurder die de veiligheid bepaald.
Gordon zegt: met de beste materialen krijg je een beter eindresultaat.

toch?
Grotendeels...

Maar ik krijg meer het idee dat MDP probeert te zeggen dat de beste materialen slechte bestuurders opleveren.
Absoluut niet. Wat ik wel beweer is dat winterbanden geen voordeel opleveren als je daarmee later gaat remmen en harder gaat rijden, iets wat een logisch gevolg is als je je veiliger voelt. Laat ik het anders stellen:

Welke winterbandrijder rijdt even hard en remt even vroeg als een zomerbandrijder in de sneeuw?

Ander voorbeeld, mijn vader had in het verleden één of ander steensoort onder zijn Stilo als band. Als ik harder dan 30 de rotonde nam, begon het zaakje te schuiven. Zo idioot slecht waren die banden. Ik had Pirelli Pzero Nero onder mijn 146 welke veel meer grip boden. Logisch gevolg is dat ik met mijn 146 veel harder een rotonde nam dan met de Stilo waardoor het voordeel van meer grip weg is. Ik rijd tenslotte ook harder en rem later. Dus ik zou enkel en alleen veiligheidsvoordeel hebben als ik exact dezelfde rijstijl zou aanhouden als met de Stilo.

Dus ja, winterbanden zijn veiliger mits je je rijstijl aanpast aan die van een zomerbandrijder. Dan heb je voordeel!

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 02, 2010 18:42

MDP zegt: niet de auto zelf, maar de uiteindelijk is het de bestuurder die de veiligheid bepaald.
Gordon zegt: met de beste materialen krijg je een beter eindresultaat.

toch?
Grotendeels...

Maar ik krijg meer het idee dat MDP probeert te zeggen dat de beste materialen slechte bestuurders opleveren.
Absoluut niet. Wat ik wel beweer is dat winterbanden geen voordeel opleveren als je daarmee later gaat remmen en harder gaat rijden, iets wat een logisch gevolg is als je je veiliger voelt. Laat ik het anders stellen:

Welke winterbandrijder rijdt even hard en remt even vroeg als een zomerbandrijder in de sneeuw?

Ander voorbeeld, mijn vader had in het verleden één of ander steensoort onder zijn Stilo als band. Als ik harder dan 30 de rotonde nam, begon het zaakje te schuiven. Zo idioot slecht waren die banden. Ik had Pirelli Pzero Nero onder mijn 146 welke veel meer grip boden. Logisch gevolg is dat ik met mijn 146 veel harder een rotonde nam dan met de Stilo waardoor het voordeel van meer grip weg is. Ik rijd tenslotte ook harder en rem later. Dus ik zou enkel en alleen veiligheidsvoordeel hebben als ik exact dezelfde rijstijl zou aanhouden als met de Stilo.

Dus ja, winterbanden zijn veiliger mits je je rijstijl aanpast aan die van een zomerbandrijder. Dan heb je voordeel!
Dus winterbanden zijn alleen veilig indien ik daarmee rij alsof ik net als de zomerboys in het geheel geen remmen meer heb.

...Tuurlijk joh :roll:

MDP
Guru
Guru

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

do dec 02, 2010 18:53

Nee, veel later remmen omdat je meer grip hebt! Ik heb maandag gezien wat voor een effect dat heeft!!

stephen
Guru
Guru

do dec 02, 2010 18:55

goede winterbanden zijn de moeite waard :wink:

goede allweather band doet ws. niet onder voor slechte of oude winterband :!:

de ene zomerband doet het redelijk in de kou, en de ander hopeloos is mijn ervaring met vergelijkbare Alfa's

en ja aanpassen aan situatie kan nooit kwaad, dit natuurlijk zonder de rest op te houden en opstoppingen creeren

de vraag, wat is een goede betaalbare winterband? of welke te mijden ?
186/64-15 varieert van 60-150,- euro op autobandenmarkt :-k
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 02, 2010 19:39

Nee, veel later remmen omdat je meer grip hebt! Ik heb maandag gezien wat voor een effect dat heeft!!
Ja, ik zag vanochtend ook iets. Zodoende kon ik die idioten die lachend en gierend door het rode licht gleden nog ontwijken. Echt wel net zo veilig als mijn winterbanden waarmee je wel gewoon kan stoppen. :^o

MDP
Guru
Guru

do dec 02, 2010 19:50

Zo kwam ik tijdig stil met mijn 146 terwijl mijn collega doorschoot met zijn leaseClio avec winterbanden.......en zo kunnen we over en weer blijven gooien met nietszeggende argumenten.

Frits
Guru
Guru
Contacteer: Website

do dec 02, 2010 19:51

Ja, ik zag vanochtend ook iets. Zodoende kon ik die idioten die lachend en gierend door het rode licht gleden nog ontwijken. Echt wel net zo veilig als mijn winterbanden waarmee je wel gewoon kan stoppen. :^o
Om deze onzinnige discussie van enig commentaar voorzien.
Ik heb vandaag in een kantoren park menig auto met zomerbandjes niet over stoeprandjes en kleine heuveltjes zien komen. Ik hoop dat iedereen in Nederland, die niet het talent van MDP heeft om zich zo optimaal aan de omstandigheden aan te passen, er toch voor kiest om winterbandjes aan te schaffen.... dat scheelt weer duwen op de parkeerplaats :lol:
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

marcoloco
Full Member
Full Member

do dec 02, 2010 20:15

Ben blij als het weer zomer is..................................... 8)
AR 156 sportwagon V6 2.5 24V Q-system.
Audi RS4 avant 4.2 V8 Quattro. MTM (530pk)

giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

do dec 02, 2010 20:17

Je hebt toch wel regen banden hoop ik!

Andretti Molletti

do dec 02, 2010 20:20

Je hebt toch wel regen banden hoop ik!
Die zijn niet per definitie beter dan gewone zomerbanden!!
Het rubber zit meer in het gleufprofiel dan andersom, of zoiets ;)

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

do dec 02, 2010 20:22

Waar gaat de discussie nog steeds over? Schijnveiligheid? Iedereen moet z'n gezonde verstand blijven gebruiken. Bij gelijke omstandigheden en rijgedrag zijn de winterbanden gewoonweg veel veiliger. Daar is geen speld tussen te krijgen. Ik blijf het niet snappen dat er nog mensen zijn (vooral zonder enige ervaring met winterbanden) die maar blijven roepen dat het niet veiliger is om op winterbanden te rijden. Ik had de liefhebbers hier toch hoger ingeschat...

Tuurlijk kun je nu met winterbanden ook brokken maken. Iedereen die nu rijdt alsof het droog en 25 graden is, is niet goed bezig. Met of zonder winterbanden. Het verschil zit hem vooral in de remakties, maar ook zeker in het gewone stadsverkeer. Dan kun je met winterbanden toch een stuk beter doorrijden dan met zomerbanden. En ik heb het ook de hele tijd expliciet over zomerbanden, niet over all-weathers; dat is al een stuk beter, maar ook niet heilig weet ik uit ervaring.

Greetz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

marcoloco
Full Member
Full Member

do dec 02, 2010 20:25

Michelin pilot exalto....erg goede band
AR 156 sportwagon V6 2.5 24V Q-system.
Audi RS4 avant 4.2 V8 Quattro. MTM (530pk)

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 02, 2010 20:51

Het gaat echt helemaal nergens meer over. Als jij met je winterbanden 100km/u rijdt kan je niet op tijd stil staan en ik die stapvoets rij op mijn zomerbanden kan wel op tijd stilstaan. Appels en peren zijn tenminste nog allebei fruit...

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 02, 2010 22:30

winterbanden, zomerbanden eeuwige discussie, ik rij prive al 25 jaar enkel op zomerbanden en pas me aan de omstandigheden aan en neem voldoende afstand, echter in het verleden heb ik 6 jaar taxi gereden met winterbanden en de grip is zeker beter, zeker hier op die gladde hellingen zolang het maar geen ijs is. Maar dan nog moet je je aanpassen :wink:

ik ben echter nog nooit in de problemen gekomen hier in het heuvelland met mijn zomerbandjes omdat ik me aanpas aan het verkeer. Ik heb de indruk dat mensen teveel verwachten van winterbanden...het is slimmer om je rijstijl aan te passen :wink: of een keer de trein te nemen.

ik kreeg van collegas al te horen dat het onverantwoordelijk is om geen winterbanden te hebben net zoals het niet dragen van een helm op de renfiets....zelf hebben ze nog geen 5 jaar rijervaring.....
156

sudman1500
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 03, 2010 12:48

ik kreeg van collegas al te horen dat het onverantwoordelijk is om geen winterbanden te hebben net zoals het niet dragen van een helm op de renfiets....zelf hebben ze nog geen 5 jaar rijervaring.....
Die discussie over fietshelmen is ook zo een leuke. Alleen heb je daar je eigen knar mee als het dan een keer misgaat. Voorlopig heb ik dagelijks wel veel last van mensen die weinig grip op de weg hebben of daarvoor bang zijn en zodoende met extreem lage snelheden over de weg kruipen en daardoor immense files veroorzaken.
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”