Absoluut niet. Wat ik wel beweer is dat winterbanden geen voordeel opleveren als je daarmee later gaat remmen en harder gaat rijden, iets wat een logisch gevolg is als je je veiliger voelt. Laat ik het anders stellen:Grotendeels...MDP zegt: niet de auto zelf, maar de uiteindelijk is het de bestuurder die de veiligheid bepaald.
Gordon zegt: met de beste materialen krijg je een beter eindresultaat.
toch?
Maar ik krijg meer het idee dat MDP probeert te zeggen dat de beste materialen slechte bestuurders opleveren.
Welke winterbandrijder rijdt even hard en remt even vroeg als een zomerbandrijder in de sneeuw?
Ander voorbeeld, mijn vader had in het verleden één of ander steensoort onder zijn Stilo als band. Als ik harder dan 30 de rotonde nam, begon het zaakje te schuiven. Zo idioot slecht waren die banden. Ik had Pirelli Pzero Nero onder mijn 146 welke veel meer grip boden. Logisch gevolg is dat ik met mijn 146 veel harder een rotonde nam dan met de Stilo waardoor het voordeel van meer grip weg is. Ik rijd tenslotte ook harder en rem later. Dus ik zou enkel en alleen veiligheidsvoordeel hebben als ik exact dezelfde rijstijl zou aanhouden als met de Stilo.
Dus ja, winterbanden zijn veiliger mits je je rijstijl aanpast aan die van een zomerbandrijder. Dan heb je voordeel!