Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6857
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 18:30

het kan je uiteindelijk zelfs flink geld besparen doordat winterbanden over het algemeen langer meegaan dan zomerbanden. :wink:
Gebaseerd op het aantal winters dat je ermee kunt doen of waarop? :? Als je bij temperaturen boven de 0 gradenmet winterbanden rijdt slijten ze juist harder als normale banden, dit door de zachtere samenstelling van het rubber. Maar op sneeuw slijten je banden over het algemeen al niet zo snel, maakt niet uit of dat winterbanden of normale banden zijn. Hier ga je echt niet op besparen hoor... :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 18:30

Winterbanden hier ook verplichten ben ik ook voor. Iedereen die roept dat ie er geen geld voor heeft, heeft het ook niet helemaal begrepen... Het is een eenmalige extra uitgave. Vaak ook nog het voordeel dat de winterbanden wat smaller/kleiner gaan dan de zomerbanden. Ik rij bijvoorbeeld in de zomer met 17" 205/40 met de 146. De winter op 195/50/15. De winterbanden zijn goedkoper dan de zomerbanden en gaan ook nog eens beduidend langer mee! Dus het kosten verhaal klopt niet helemaal...

En dan heb je altijd nog het stukje veiligheid voor jezelf en de ander!

Toen de APK in het begin kwam, vonden ook heel veel mensen het wel belachelijk en kost geld, maar het heeft wel heel veel echte wrakken van de weg gehaald. Bij verplichting is de discussie met werkgevers en lease maatschappijen ook afgelopen. Scheelt heel wat ongevallen per jaar.

En idd, als het echt glad is, dan helpen ook winterbanden niet meer...

Greetz,
Bas
Tja, wat heet veiliger? Als je met zomerbanden rijdt, rijd je bewuster van het gevaar rond dan met winterbanden. Je gaat 'uit angst' automatisch anticiperen en véél verder vooruit kijken. Sommige mensen wat winterbanden hebben wanen zich veilig en nemen meer risico. Mijn vrouw heeft gisteren een aanrijding gehad. Een BMW schoot door en raakte 5 auto's. Ondanks al het leed moesten we wel lachen want wat bleek, diegene die de controle verloor cq te laat remde was de enige van de 5 die winterbanden had! De gedupeerde reden alle op zomerbanden/all season banden en slaagde er wel in tijdig te stoppen. Hoezo veiliger, winterbanden? :mrgreen: Ik rijd nog steeds rond op zomerbanden maar ga nu kijken voor een set winterwielen. Die pekel is slecht voor mijn lichtmetaal en wil geen gedonder met mijn verzekeraar. Maar veiliger voel ik me daar echt niet door. Oh, en bij hoeveel mm profiel hebben winterbanden een betere werking dan goede zomerbanden? Ik heb vernomen dat een winterband weinig/geen voordeel meer heeft bij minder dan 4mm profiel. In dat geval gaan winterbanden niet langer mee!!

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 18:44

Tja, wat heet veiliger? Als je met zomerbanden rijdt, rijd je bewuster van het gevaar rond dan met winterbanden. Je gaat 'uit angst' automatisch anticiperen en véél verder vooruit kijken...!
:blue_lol: Als in een hele meter voor de ster?

Als er al mensen zijn die anticiperen uit angst, dan zijn het wel die figuren die dusdanig langzaam gaan rijden dat ze links en rechts door fietsers voorbij gereden worden. Hebben ze dáár weer een reden om paniekerig over te worden.

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 18:52

Zie aanhalingstekens. ;) Gaat zich erom dat als je bewust bent van het gevaar, je bewuster met risico's omgaat. Winterbanden zullen zeker veiliger zijn dan zomerbanden, geen discussie, maar dat geeft geen vrijbrief om te rijden zoals je dat zomers doet. Winterbanden geven vaker een vertekend veiligbeeld.

Gebruikersavatar
marcoloco
Full Member
Full Member
Berichten: 463
Lid geworden op: zo apr 11, 2010 19:34

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 18:58

Ik hou het gewoon op all season banden van michelin,en gewoon je snelheid en weggedrag aanpassen aan de weersituatie 8)
Ben het eens dat er heel veel mensen zijn die denken dat ze met winterbanden niet kunnen slippen of de grip verliezen :shock:
AR 156 sportwagon V6 2.5 24V Q-system.
Audi RS4 avant 4.2 V8 Quattro. MTM (530pk)

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 19:07

Zie aanhalingstekens. ;) Gaat zich erom dat als je bewust bent van het gevaar, je bewuster met risico's omgaat. Winterbanden zullen zeker veiliger zijn dan zomerbanden, geen discussie, maar dat geeft geen vrijbrief om te rijden zoals je dat zomers doet. Winterbanden geven vaker een vertekend veiligbeeld.
Ja poeh, er zijn ook mensen die in een BMW (liefst X5) stappen en denken dat ze Ari Vatanen heten of zo. Komt dat dan ook omdat de BMW een "vertekend veiligbeeld" geeft, of is dat gewoon omdat deze mensen een gaatje in hun kop hebben?

Andretti Molletti

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 19:12

Zie aanhalingstekens. ;) Gaat zich erom dat als je bewust bent van het gevaar, je bewuster met risico's omgaat. Winterbanden zullen zeker veiliger zijn dan zomerbanden, geen discussie, maar dat geeft geen vrijbrief om te rijden zoals je dat zomers doet. Winterbanden geven vaker een vertekend veiligbeeld.
Ja poeh, er zijn ook mensen die in een BMW (liefst X5) stappen en denken dat ze Ari Vatanen heten of zo. Komt dat dan ook omdat de BMW een "vertekend veiligbeeld" geeft, of is dat gewoon omdat deze mensen een gaatje in hun kop hebben?

Doet me denken aan Nigel Mansell die destijds aangehouden werd rond London, met een veeeeeeeeeeel te hoge snelheid.
Police officer zegt vervolgens: "Who the hell do you think you are??? Nigel Mansell????

:mrgreen:


Elk winterbandje hep zun zonnetje 8)

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 19:28

Zie aanhalingstekens. ;) Gaat zich erom dat als je bewust bent van het gevaar, je bewuster met risico's omgaat. Winterbanden zullen zeker veiliger zijn dan zomerbanden, geen discussie, maar dat geeft geen vrijbrief om te rijden zoals je dat zomers doet. Winterbanden geven vaker een vertekend veiligbeeld.
Ja poeh, er zijn ook mensen die in een BMW (liefst X5) stappen en denken dat ze Ari Vatanen heten of zo. Komt dat dan ook omdat de BMW een "vertekend veiligbeeld" geeft, of is dat gewoon omdat deze mensen een gaatje in hun kop hebben?
Je snapt de strekking van mijn posting niet. Het is bewezen dat mensen hun gedrag aanpassen naargelang ze zich veilig voelen. In een BMW hoef jij je niet persé veilig te voelen. Een X5 is groot, inschatten is voor sommige moeilijker, dus het is niet persé veiliger. Winterbanden zijn dat feitelijk wel! Waar ik over praat is dat mensen denken "ik heb winterbanden, dus mij kan niks meer gebeuren" onveiliger kunnen rijden en eerder brokken maken dan mensen met zomerbanden welke bewust zijn van het gevaar. Daar zit 'm de crux...het bewust zijn. Zo hoor ik regelmatig mensen roepen: "Ik heb winterbanden, dus laat de sneeuw maar komen!!!" Dat geeft prima weer hoe zeker mensen zich voelen zodra ze winterbanden hebben gemonteerd. Want ook winterbanden ontsnappen niet aan de natuurwetten.

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 19:30

Overigens, welke band biedt meer grip, een winterband met 3.5 mm profiel of een verse zomerband (zelfde breedte)?

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2230
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 19:36

Overigens, welke band biedt meer grip, een winterband met 3.5 mm profiel of een verse zomerband (zelfde breedte)?
Heeft dat ook niet iets met de rubbersoort te maken? Winterbanden hebben bij lagere temperatuur toch meer grip doordat ze "zachter" zijn bij lage temperaturen?
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 19:38

Zie aanhalingstekens. ;) Gaat zich erom dat als je bewust bent van het gevaar, je bewuster met risico's omgaat. Winterbanden zullen zeker veiliger zijn dan zomerbanden, geen discussie, maar dat geeft geen vrijbrief om te rijden zoals je dat zomers doet. Winterbanden geven vaker een vertekend veiligbeeld.
Ja poeh, er zijn ook mensen die in een BMW (liefst X5) stappen en denken dat ze Ari Vatanen heten of zo. Komt dat dan ook omdat de BMW een "vertekend veiligbeeld" geeft, of is dat gewoon omdat deze mensen een gaatje in hun kop hebben?

Doet me denken aan Nigel Mansell die destijds aangehouden werd rond London, met een veeeeeeeeeeel te hoge snelheid.
Police officer zegt vervolgens: "Who the hell do you think you are??? Nigel Mansell????

:mrgreen:


Elk winterbandje hep zun zonnetje 8)
Er is een reclamefilmje uit 1977 voor de Renault R20. Zie hier.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 19:45

Zie aanhalingstekens. ;) Gaat zich erom dat als je bewust bent van het gevaar, je bewuster met risico's omgaat. Winterbanden zullen zeker veiliger zijn dan zomerbanden, geen discussie, maar dat geeft geen vrijbrief om te rijden zoals je dat zomers doet. Winterbanden geven vaker een vertekend veiligbeeld.
Ja poeh, er zijn ook mensen die in een BMW (liefst X5) stappen en denken dat ze Ari Vatanen heten of zo. Komt dat dan ook omdat de BMW een "vertekend veiligbeeld" geeft, of is dat gewoon omdat deze mensen een gaatje in hun kop hebben?
Je snapt de strekking van mijn posting niet. Het is bewezen dat mensen hun gedrag aanpassen naargelang ze zich veilig voelen. In een BMW hoef jij je niet persé veilig te voelen. Een X5 is groot, inschatten is voor sommige moeilijker, dus het is niet persé veiliger. Winterbanden zijn dat feitelijk wel! Waar ik over praat is dat mensen denken "ik heb winterbanden, dus mij kan niks meer gebeuren" onveiliger kunnen rijden en eerder brokken maken dan mensen met zomerbanden welke bewust zijn van het gevaar. Daar zit 'm de crux...het bewust zijn. Zo hoor ik regelmatig mensen roepen: "Ik heb winterbanden, dus laat de sneeuw maar komen!!!" Dat geeft prima weer hoe zeker mensen zich voelen zodra ze winterbanden hebben gemonteerd. Want ook winterbanden ontsnappen niet aan de natuurwetten.
Ik snap het wel, maar ik ben het er gewoon niet mee eens. Met hetzelfde argument zou je namelijk ook het minimum profiel van 1,6mm kunnen aanvechten omdat Sjonnies flink wat zouden leren indien ze op slicks rondreden.

Ik ben ook zo iemand die zegt "laat de sneeuw maar komen". Ik sta gewoon voor de deur geparkeerd, terwijl de cheepo's hier momenteel twee straten verderop direct naast de doorgaande weg staan waar wel wordt gestrooid. Dan hoor je, "ja het is niet echt geweldig, maar voor drie dagen per jaar ga ik geen winterbanden kopen". Vind ik prima, maar blijf dan die drie dagen thuis als je het allemaal zo goed weet.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 19:48

Overigens, welke band biedt meer grip, een winterband met 3.5 mm profiel of een verse zomerband (zelfde breedte)?
Ligt aan de omstandigheden. Per definitie de zomerband omdat deze meer rubber op de weg heeft en dus meer contact. De meeste grip heb je met profielloze banden, maar die is dan ook meteen weg als het maar een klein beetje nat wordt.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 19:59

Overigens, welke band biedt meer grip, een winterband met 3.5 mm profiel of een verse zomerband (zelfde breedte)?
Ligt aan de omstandigheden. Per definitie de zomerband omdat deze meer rubber op de weg heeft en dus meer contact. De meeste grip heb je met profielloze banden, maar die is dan ook meteen weg als het maar een klein beetje nat wordt.
Als je een normale zomerband of winterband helemaal kaal rijdt, dan heb je bij droog weer daar echt niet meer grip mee dan een band met profiel. Dat komt omdat het rubber anders van samenstelling is dan het rubber wat normaal je profiel vormt.

Slicks zijn daarop uiteraard een uitzondering omdat met name die banden speciaal gemakt worden om mee te racen en dus grip te hebben.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Andretti Molletti

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 20:05

Ja poeh, er zijn ook mensen die in een BMW (liefst X5) stappen en denken dat ze Ari Vatanen heten of zo. Komt dat dan ook omdat de BMW een "vertekend veiligbeeld" geeft, of is dat gewoon omdat deze mensen een gaatje in hun kop hebben?

Doet me denken aan Nigel Mansell die destijds aangehouden werd rond London, met een veeeeeeeeeeel te hoge snelheid.
Police officer zegt vervolgens: "Who the hell do you think you are??? Nigel Mansell????

:mrgreen:


Elk winterbandje hep zun zonnetje 8)
Er is een reclamefilmje uit 1977 voor de Renault R20. Zie hier.
Grappig dat was dus nog voordat:
http://www.thefreelibrary.com/Who+do+yo ... 0110682113

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”