Gebruikersavatar
Danny
Guru
Guru
Berichten: 1080
Lid geworden op: di mar 29, 2005 16:00
Locatie: Purmerend
Contacteer: Website

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma nov 29, 2010 19:36

wij gingen 35 jaar geleden gewoon met zomerbanden op wintersport naar Oostenrijk en een setje sneeuwkettingen mee.
Winterbanden verplicht stellen hier gaat mij ook te ver,doe maar een anti slip curces bij de rij opleiding heb je meer aan.
Alfa historie:sud 1.5ti, 33 1.5qv, 33 1.5ti, 33 1.7qv, 75 1.8 carb, 75 1.8ie, 75 indy, 33 imola, 33 1.7 16v sqv(Stef Visser getuned), 155 1.8ts,giulia 2.1 ltr 164 super nu 156SW en 159 sw
SCARB nr 697

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6856
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma nov 29, 2010 19:38

Altijd het meeste commentaar van knakenpoetsers en mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
En vooral die lui die er nog nooit mee hebben gereden.
Autorijden kost geld. Daar horen ook winterbanden bij.

Mij maakt het niet uit maar ik hoop je niet tegen te komen bij brokken.

Tjerry
Ik hoop je ook niet tegen te komen met zo'n uitspraken... :evil: Niet iedereen heeft een even goede baan en/of geld in de maand over. Als ik zeg dat ik die paar honderd euro ( per auto, dus ook nog eens twee keer bij ons) niet kan missen zou ik het op prijs stellen als ik niet meteen voor een knakenpoetser of iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten wordt uitgemaakt. :evil: Zo.n domme uitspraken kan ik echt heel slecht tegen.

Verder rijd ik op het werk regelmatig met andere auto's van onze vertegenwoordiger waar dus ook winterbanden onder zitten dus ik weet echt wel hoe het rijdt.

Maar aangezien ik toch niet in Dld kom met mijn auto's ga ik me verder hier niet meer mee bemoeien, wind ik me alleen maar meer op. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Wieking
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo aug 29, 2007 18:23
Locatie: Enschede

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma nov 29, 2010 20:00

In Noorwegen is winterbanden niet verplicht, daar moeten we banden onder hebben dat past bij de omstandigheden. En dat wil in praktijk winterbanden zeggen. Winterbanden dat hier uitstekend werken, zijn slecht in Scandinavië en hebben daarom een nog fijner profiel dan de banden dat hier verkocht worden. Vergelijk maar Michelin Alpin met Michelin Maxi Ice bijvoorbeeld.

Winterbanden verplichten in Nederland is onzin. All season-banden deugt hier voor een grotendeel van de verkeersgebruikers. Duitsland is alles van hoge Alpen tot aan de Oosterzee toe en het is makkelijker om een landelijke wettelijke verplichting te handhaven dan mensen "gezond verstand" te laten gebruiken. Voor zoals we allemaal weten, dat bestaat niet.

Ik heb de eerste acht jaren in Nederland door de regenseizon gekomen met zomerbanden. Dat was makkelijk. 3 dagen sneeuw in een winter is echt geen uitdaging, en bij ijzel reed ik gewoon niet. Maar afgelopen winter zaten er weer winterbanden onder, mede door het feit dat we naar mijn "Heimat" ging op kerstvakantie. Wat een wekker! Ik rij nooit meer zonder, wat was het relaxed weer fatsoenlijk grip te hebben...

Een slipcursus helpt niet als het geen grip is.
Hoe zwaar zal die Noor wegen?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma nov 29, 2010 21:31

Vanavond naar huis over de dorpen, gaat goed met winter schoenen, asr en abs
Dus ik val niet onder de knakenpoetsers? :P

Wat mij dan wel weer stoort is dat het achterwiel aangedreven duitse kwaliteits hok met zijn veelste mooie brede banden nog niet eens een rotonde kan nemen met 10km/h zonder toch te slippen ondanks zijn esp en asr.
Tja als je dan op het rechte stuk achter zo'n geval moet blijven hangen wat niet harder kan/durft als 20 km/h dan stel ik ook voor om winterbanden te verplichten. :twisted:
Gevolg, alle andere weggebruikers gaan inhalen! Behoren we nu tot de overmoedige winterband rijders? (ook de zomerband rijders die al slippend toch voorbij gaan)
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma nov 29, 2010 21:46

In Noorwegen is winterbanden niet verplicht, daar moeten we banden onder hebben dat past bij de omstandigheden. En dat wil in praktijk winterbanden zeggen. Winterbanden dat hier uitstekend werken, zijn slecht in Scandinavië en hebben daarom een nog fijner profiel dan de banden dat hier verkocht worden. Vergelijk maar Michelin Alpin met Michelin Maxi Ice bijvoorbeeld.
.
Klopt, mijn vorige continental setje was bestemd voor de zweedse markt. Was echt een super sneeuwband.
Mijn huidige set is een maatje groter en van michelin, dat was een bewuste keuze omdat deze michelin minder goede sneeuw eigenschappen bezit maar wel betere eigenschappen heeft voor nat weer.
Dus voor het Hollandse winter weer een perfecte band, wegen die hier ondersneeuwen maken we weinig mee meestal zit het met het strooien al snel op natte drap.

En voor de mensen die sneeuwbanden zonde geld vinden, mijn gebruikte set met 6 tot 8mm is weg gegaan voor €100 incl het 15inch lichtmetaal.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma nov 29, 2010 21:52

In Noorwegen is winterbanden niet verplicht, daar moeten we banden onder hebben dat past bij de omstandigheden. En dat wil in praktijk winterbanden zeggen. Winterbanden dat hier uitstekend werken, zijn slecht in Scandinavië en hebben daarom een nog fijner profiel dan de banden dat hier verkocht worden. Vergelijk maar Michelin Alpin met Michelin Maxi Ice bijvoorbeeld.

Winterbanden verplichten in Nederland is onzin. All season-banden deugt hier voor een grotendeel van de verkeersgebruikers. Duitsland is alles van hoge Alpen tot aan de Oosterzee toe en het is makkelijker om een landelijke wettelijke verplichting te handhaven dan mensen "gezond verstand" te laten gebruiken. Voor zoals we allemaal weten, dat bestaat niet.

Ik heb de eerste acht jaren in Nederland door de regenseizon gekomen met zomerbanden. Dat was makkelijk. 3 dagen sneeuw in een winter is echt geen uitdaging, en bij ijzel reed ik gewoon niet. Maar afgelopen winter zaten er weer winterbanden onder, mede door het feit dat we naar mijn "Heimat" ging op kerstvakantie. Wat een wekker! Ik rij nooit meer zonder, wat was het relaxed weer fatsoenlijk grip te hebben...

Een slipcursus helpt niet als het geen grip is.
Hebben ze in noorwegen geen pikkdeck of spijkerbanden meer?
Ik heb er jaren terug een tijd gewerkt en dat reed super in de sneeuw.

Wieking
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo aug 29, 2007 18:23
Locatie: Enschede

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma nov 29, 2010 22:11

Hebben ze in noorwegen geen pikkdeck of spijkerbanden meer?
Ik heb er jaren terug een tijd gewerkt en dat reed super in de sneeuw.
Jawel! "Piggdekk" bestaat nog. (Pigg spreek je uit als het engelse "pig") Maar omdat ook Noorse winters zachter zijn geworden, zijn veel mensen overgestapt naar "piggfritt" ("spijkervrij", zeg maar). Ze slijten de asfalt nogal en in de grote steden wordt gebruik van banden met "spijkers" extra belast.

Op ijzel zijn dit de enige banden dat deugt. Op droog asfalt zijn ze minder, o.a. door de lawaai. Tegenwoordig zijn de "spijkers" heel licht en er zitten niet zo veel in, maar voor een stevige winter waar de sneeuw/ijs blijft liggen is dit de enige keuze.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wieking op ma nov 29, 2010 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe zwaar zal die Noor wegen?

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma nov 29, 2010 22:15

Altijd het meeste commentaar van knakenpoetsers en mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
blablabla

Mij maakt het niet uit maar ik hoop je niet tegen te komen bij brokken.

Tjerry
Want?
Dan wijs ik jou op het NIET hebben van ESP/TCS/ABS?
Knakenpoetsen noem ik dat, in een auto rijden van jaaaaaaren oud zonder minimale veiligheidssystemen...
Eerst denken dan posten? :roll:
Geen ABS op een 156 V6 :?: Dacht het wel.
Eerst denken dan posten. :wink:

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma nov 29, 2010 22:21

Uhhh,ff denken. :D

Andretti Molletti

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma nov 29, 2010 22:45

Altijd het meeste commentaar van knakenpoetsers en mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
blablabla

Mij maakt het niet uit maar ik hoop je niet tegen te komen bij brokken.

Tjerry
Want?
Dan wijs ik jou op het NIET hebben van ESP/TCS/ABS?
Knakenpoetsen noem ik dat, in een auto rijden van jaaaaaaren oud zonder minimale veiligheidssystemen...
Eerst denken dan posten? :roll:
Geen ABS op een 156 V6 :?: Dacht het wel.
Eerst denken dan posten. :wink:

Tjerry
Het staat aan elkaar als één woord, mensen met liefde voor het vak kennen de termen. Maar goed ik zal jou niet met techniek en "common sense" vermoeien.
Sla er maar op als ze tegen je oude gebakje aan knallen... :wink:

Andretti Molletti

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma nov 29, 2010 22:46

Maar aangezien ik toch niet in Dld kom met mijn auto's ga ik me verder hier niet meer mee bemoeien, wind ik me alleen maar meer op. :(
Zoals mijn opa zei: de laatste keer dat de m*ff*n wat te zeggen hadden was in '45 :wink:

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma nov 29, 2010 23:04

...
Laatst gewijzigd door bert308 op di nov 30, 2010 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 00:06

Ik heb vandaag het verschil weer zelf ondervonden. De 33 1.3 heeft nog geen winterbanden en dus nergens grip. De 146 heeft wel winterbanden en ook over platgereden sneeuw nog gewoon grip! Wat een verschil en meer rust in de auto! Ik blijf nog steeds voorzichtig uiteraard, maar het is niet meer op eieren zitten bij elke bocht. Laat maar lopen en het gaat wel goed. Ook met remmen scheelt het erg veel!

In Duitsland is er ook lang niet altijd hoogteverschil... Is natuurlijk onzin. Hier net over de grens is weinig echt hoogte verschil, maar is de winterband al jaren verplicht onder het motto: "je aanpassen aan de weersomstandigheden". Geen boete, maar wel altijd aansprakelijk bij schade en dan wel een hoge boete als je geen winterbanden hebt/had. Nu dus overal in Duitsland in principe dezelfde regel.

De winterband is gewoon de beste keus in de winter en het hoeft echt geen dure grap te zijn en het kan je uiteindelijk zelfs flink geld besparen doordat winterbanden over het algemeen langer meegaan dan zomerbanden. :wink:
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 10:21

Een slipcursus helpt niet als het geen grip is.
Ik heb een slipcursus gehad toen het net een nacht gevroren gehad. Gevolg: een dun laagje ijs op de gladde baan. Nou zijn de banden daar natuurlijk expres niet zo heel best, maar je kan het dus volledig vergeten dat je ooit tot stilstand komt met ABS en/of ESP (die houdt immers het bij de lichtst mogelijke remdruk al blokkerende wiel rollend). Levensgevaarlijke combinatie!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6856
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di nov 30, 2010 18:25

Eerst denken dan posten. :wink:
Dat had ik dus in mijn vorige reactie op jouw bericht moeten zetten... #-o
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”