Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma jan 10, 2011 08:25

In rood mijn kritische notes:
Punt is dat de wetgever regels oplegt om de veiligheid te bevorderen, ook al zijn die niet waterdicht. Het nut daarvan zit er niet in dat elke individuele situatie er beter door moet worden, maar dat er over het geheel een belangrijke verbetering plaatsvindt. Daar gaat het om.
Dat snap ik, maar zou feitelijke onderbouwing op prijs stellen, in de politiek wordt veel op wilde aannames besloten terwijl er achteraf parlementaire onderzoeken (kost bakken met geld) worden gepleegd als de keuze fout bleek.
In duitsland zag men wat vrachtwagens niet meer de helling opkomen en men nam 'maar zo' aan dat wetgeving het aantal doden wel terug zou brengen, wie zegt dat 'onderzoek'? Heel vervelend dat je terug de parkeer garage in glijdt maar niet dodelijk..kortom kom met gedegen feiten feiten feiten
Is dit een 'pot verwijt de ketel' dingetje?

Zelf baseer je je mening ook op wilde aannames en dat noem je dan feiten... Beetje raar verhaal.

Wat ik de hele tijd al duidelijk probeer te maken is dat onder dezelfde omstandigheden de winterband in winterse situaties gewoon de betere band is.En dat is nu eenmaal wel een feit :wink: (meerdere tests die dit uitgewezen hebben)

En onder gelijke omstandigheden rijdt dus niet de 1 30 km per uur en de ander 60 km per uur. Appels en peren verhaal :roll:

Jij mist dus echt totaaaaal mijn punt en begrijpt er echt niets van volgens mij. Ik zeg nergens trouwens dat ik met feiten kom? Dat moet de wetgever doen, niet ik.

ps. Ook jouw feit is geen feit ondanks de meerdere tests. Er zijn ook diverse tests waar goedkopere winterbanden er slechter uitkomen dan bepaalde zomerbanden. Toch zouden die toegestaan zijn...
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma jan 10, 2011 11:18

Jij mist dus echt totaaaaal mijn punt en begrijpt er echt niets van volgens mij. Ik zeg nergens trouwens dat ik met feiten kom? Dat moet de wetgever doen, niet ik.

ps. Ook jouw feit is geen feit ondanks de meerdere tests. Er zijn ook diverse tests waar goedkopere winterbanden er slechter uitkomen dan bepaalde zomerbanden. Toch zouden die toegestaan zijn...
Heb je het dan over de tests zelf of over de conclusie die iemand daarop geschreven heeft? Nagenoeg elke test geeft aan dat een gemiddelde zomerband beter presteert op nat wegdek dan een winterband. Hoeveel beter? Ja, dat is de vraag. Hoeveel in (centi)meters bepaalt het verschil tussen een plusje of een dubbelplus op de remafstand vanaf 100km/u tot stilstand? Feit is dat geen enkele band onder alle testonderdelen de score uitmuntend haalt en dat er in de totaalkwalificatie dus altijd een compromis zit. Dat compromis kan dus ook bestaan uit de redenering dat het in Nederland nooit sneeuwt, en dan zijn die zomerbanden zomaar ineens al die dubbelminnen kwijt.

Iedereen mag voor zichzelf uitmaken welk testresultaat hij voor waar wil aannemen, maar dan moet je ook de randvoorwaarden daarbij opvolgen. Wanneer je stelt dat een zomerband de beste band is om een Hollandse winter door te komen dan moet je dus ook gewoon niet meer rijden op het moment dat de winter on-Hollands wordt. Immers als je zo goed de kwaliteit van je band kent behoor je ook te weten dat deze onder dergelijke omstandigheden de slechtste band van allen is.

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma jan 10, 2011 11:41

Gordon,

Het gaat mij niet wat technisch beter is op welk moment. het gaat mij om de manier waarop bijv. in Duitsland wetgeving tot stand komt, waaraan onze overheid ook eea aan dreigt te koppelen.
Er zijn tests van winterbanden die door de ADAC ronduit als gevaarlijk uit de bus komen, ondanks dat er dus een winterlogo op staat en dit dan wel is toegestaan.

Enige werkelijke feit is dat, dat er niet aangetoond wordt hoeveel % van de winterse ongevallen veroorzaakt wordt door gebruik van het technisch mindere materiaal: zomerbanden. Hoeveel % van de ongevallen wordt veroorzaakt door auto's op winterbanden, wellicht door overmoedige rijders :wink:
Ook belangerijk hoeveel % van die schade is debet aan letsel en hoeveel % blikschade (= dan probleem verzekeraars).

Kortom; kan wetgeving 'verplichten winterbanden in NL', werkelijk wat toevoegen? Toon eerst maar eens aan of er uberhaubt percentages te winnen zijn ergens. Daar is nooit gedegen onderzoek naar gedaan. We nemen samen allemaal maar aan dat door een technisch betere keus te maken dit werkelijk wat brengt of kan brengen in veiligheid.

Ik twijfel daar aan, pas als dat goed gebeurd kan je wellicht mensen verplicht op kosten jagen...
Dat veel winterbanden goed uit een feitelijke test komen snap ik, het gaat hier echter om verplichting dat zijn 2 aparte dingen en verantwoordlijkheden. Moet je rijden met ABS dan ook gaan verplichten bijv. of auto's met 4 crash-sterren of meer?
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma jan 10, 2011 12:14

Ik denk dat de inzet van de discussie wat aan het vervagen is. Volgens mij is het belangrijker dat eerst wordt vastgesteld wat er nu precies wordt bedoeld met "winterse omstandigheden" en of onze wetgever daar ten behoeve van de controleerbaarheid een striktere (en ruimere) betekenis aan wil toekennen. Ik kan me hier wat dat aangaat nog bijna voorstellen dat er een goed herkenbare streep op de winterbanden moet komen zodat ze daar de flitskasten op kunnen afregelen gedurende de maanden met een 'R'. Dan ga ik helemaal met je mee in dat hier sprake is van waanzin, maar ik blijf erbij dat als je op straat nauwelijks op je eigen benen kan staan dat je dan ook niet met je zomerbandjes moet willen gaan rijden.

Ook niet met winterbanden overigens indien dat het gevolg is van dat je teveel gezopen hebt

Gebruikersavatar
paulsteeman
Guru
Guru
Berichten: 1167
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:56
Locatie: Heemskerk

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

di jan 11, 2011 19:41

Als het goed is krijg ik èèn dezer dagen de goeie wetgeving uit Duitsland via Conti.

Wordt vervolgd
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma jan 17, 2011 15:54

Onveilig he al die mensen op winterbanden en de temp. al dagen boven de 7 graden, zou verboden moeten worden :wink:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
paulsteeman
Guru
Guru
Berichten: 1167
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:56
Locatie: Heemskerk

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma jan 17, 2011 17:03

kijk hier eens naar


en omschrijving begrip "winterse omstandigheden":

Wet winterbanden Duitsland aangescherpt!
Deze tekst komt van de site van de ANWB
Automobilisten die door Duitsland rijden moeten vanaf maandag 29 november 2010 winterbanden onder bij sneeuw of ijzel. Een Duitse rechter oordeelde deze zomer dat de geldende wetgeving betreffende winterbanden te vaag was. Deze onduidelijkheid is nu weggenomen.

De Bundesrat heeft ingestemd met een verordening van verkeersminister Peter Ramsauer. Daarin staat nu een definitie opgenomen van de begrippen 'winterbanden' en van 'winterse omstandigheden'. Het gaat niet om een nieuwe wetgeving, maar om verduidelijking van de al bestaande wet. Wel worden de boetes verdubbeld: 40 Euro voor het rijden in winterseomstandigheden met zomerbanden, 80 Euro als het verkeer wordt gehinderd. De verplichting geld voor alle motorvoertuigen, dus ook motoren.

Winterse omstandigheden
Winterse omstandigheden zijn ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.


Winterbanden
Winterbanden zijn in de Duitse wet banden met het sneeuwvlok symbool. All weatherbanden ( of vier seizoenenbanden ) zijn ook toegestaan. Volgens de Duitse wet geldt dat ook voor banden met logo M+S banden.
Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt 4 mm.

Seizoen 2009/2010
PARTICULIEREN:
in de Duitse wet staat niet expliciet vermeld dat winterbanden verplicht zijn. Wel is in de wet de regel opgenomen dat uw auto aan winterse weersomstandigheden aangepast moet zijn. Ofwel, bent u onderweg met zomerbanden en merkt u dat uw auto geen grip meer op de weg heeft, dan moet u uw auto aan de kant zetten en maatregelen treffen. Houdt u het verkeer op omdat uw auto niet aan de weersomstandigheden aangepast is, ook dan loopt u het risico beboet te worden. Deze boetes lopen veelal in de tientallen Euro´s. Kortom, voordat u de Duitse wegen opgaat, is het raadzaam goed te kijken naar de weersvoorspellingen zodat u eventuele voorzorgsmaatregelen kunt treffen.


“Winterbanden in Duitsland niet verplicht"


Dat sinds kort bij winters weer in Duitsland persé winterbanden vereist zijn, is een misvatting. Maar er zijn op het gebied van wintervoorzieningen bij onze oosterburen wel dingen veranderd waarvan het goed is die te weten.


Er bestaat in de Duitse wet geen letterlijke verplichting om bij winterse weersomstandigheden met winterbanden te rijden. Wel is het zo, dat sinds begin dit jaar een reeds bestaande Duitse regel nader in de verkeerswet is uitgewerkt. Paragraaf 2, lid 3 van de Strassenverkehrsordnung (StVO) luidt nu: "bij voertuigen moet de uitrusting aan de weersomstandigheden worden aangepast", namelijk om alleen deel te nemen aan het verkeer, wanneer het voertuig aan de weersomstandigheden is aangepast. Inhoudelijk gezien betekent de wetswijziging niet meer dan dat wordt bepaald dat voertuigen over 'geschikte banden' en antivries-ruitenwisservloeistof moeten beschikken, zodra de weersomstandigheden dit vereisen. Wat geschikte banden zijn, of wanneer de weersomstandigheden dit vereisen, wordt niet expliciet gesteld. Het woord winterbanden komt nergens voor in het wetsontwerp. De Duitse zusterorganisatie deelt mee dat 4-seizoenbanden geen winterbanden zijn waarmee wordt voldaan aan de wettelijke eisen. Het is daarom beter op zeker te spelen en onder voertuigen, die in de winter naar Duitse gebieden gaan waar redelijkerwijs sneeuw of ijzel valt te verachten, winterbanden te monteren.Of de winterbanden alleen op de aangedreven as of ook op andere assen moeten worden gemonteerd, is een zaak van overleg met de leverancier van het voertuig en de banden.


Het voorgaande betekent dat de BAG-controleur/politie-agent ter plekke zelf bepaalt of men in overtreding is of niet, afhankelijk van de specifieke omstandigheden, zoals conditie van het voertuig, neerslag, wegconditie, zicht, hellingspercentage, drukte van verkeer, enz. De boetes zijn 20 euro bij constatering van onjuiste uitrusting respectievelijk 40 euro plus 1 strafpunt indien daar nog hinderen van overige verkeer bij komt. Verder kan de nieuwe wet ook invloed hebben op de schuldvraag bij ongevallen als blijkt dat het 'niet aangepast zijn van een voertuig aan de winterse omstandigheden' oorzaak of medeoorzaak is. Door een verzekeraar is meegedeeld dat de dekking kan worden verminderd of zelfs geschrapt indien de voertuigeigenaar/chauffeur nalatig is bij het aanpassen van het voertuig aan winterse omstandigheden, zelfs in het geval dat de tegenpartij juridisch schuldig is aan een ongeval.”

Lijkt me duidelijk.

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma jan 17, 2011 18:17

:jumping:

Sneeuwkettingen "tenminste op de aangedreven as"...

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma jan 17, 2011 18:35

kijk hier eens naar


en omschrijving begrip "winterse omstandigheden":

Wet winterbanden Duitsland aangescherpt!
Deze tekst komt van de site van de ANWB
Automobilisten die door Duitsland rijden moeten vanaf maandag 29 november 2010 winterbanden onder bij sneeuw of ijzel. Een Duitse rechter oordeelde deze zomer dat de geldende wetgeving betreffende winterbanden te vaag was. Deze onduidelijkheid is nu weggenomen.

De Bundesrat heeft ingestemd met een verordening van verkeersminister Peter Ramsauer. Daarin staat nu een definitie opgenomen van de begrippen 'winterbanden' en van 'winterse omstandigheden'. Het gaat niet om een nieuwe wetgeving, maar om verduidelijking van de al bestaande wet. Wel worden de boetes verdubbeld: 40 Euro voor het rijden in winterseomstandigheden met zomerbanden, 80 Euro als het verkeer wordt gehinderd. De verplichting geld voor alle motorvoertuigen, dus ook motoren.

Winterse omstandigheden
Winterse omstandigheden zijn ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.


Winterbanden
Winterbanden zijn in de Duitse wet banden met het sneeuwvlok symbool. All weatherbanden ( of vier seizoenenbanden ) zijn ook toegestaan. Volgens de Duitse wet geldt dat ook voor banden met logo M+S banden.
Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt 4 mm.

Seizoen 2009/2010
PARTICULIEREN:
in de Duitse wet staat niet expliciet vermeld dat winterbanden verplicht zijn. Wel is in de wet de regel opgenomen dat uw auto aan winterse weersomstandigheden aangepast moet zijn. Ofwel, bent u onderweg met zomerbanden en merkt u dat uw auto geen grip meer op de weg heeft, dan moet u uw auto aan de kant zetten en maatregelen treffen. Houdt u het verkeer op omdat uw auto niet aan de weersomstandigheden aangepast is, ook dan loopt u het risico beboet te worden. Deze boetes lopen veelal in de tientallen Euro´s. Kortom, voordat u de Duitse wegen opgaat, is het raadzaam goed te kijken naar de weersvoorspellingen zodat u eventuele voorzorgsmaatregelen kunt treffen.


“Winterbanden in Duitsland niet verplicht"


Dat sinds kort bij winters weer in Duitsland persé winterbanden vereist zijn, is een misvatting. Maar er zijn op het gebied van wintervoorzieningen bij onze oosterburen wel dingen veranderd waarvan het goed is die te weten.


Er bestaat in de Duitse wet geen letterlijke verplichting om bij winterse weersomstandigheden met winterbanden te rijden. Wel is het zo, dat sinds begin dit jaar een reeds bestaande Duitse regel nader in de verkeerswet is uitgewerkt. Paragraaf 2, lid 3 van de Strassenverkehrsordnung (StVO) luidt nu: "bij voertuigen moet de uitrusting aan de weersomstandigheden worden aangepast", namelijk om alleen deel te nemen aan het verkeer, wanneer het voertuig aan de weersomstandigheden is aangepast. Inhoudelijk gezien betekent de wetswijziging niet meer dan dat wordt bepaald dat voertuigen over 'geschikte banden' en antivries-ruitenwisservloeistof moeten beschikken, zodra de weersomstandigheden dit vereisen. Wat geschikte banden zijn, of wanneer de weersomstandigheden dit vereisen, wordt niet expliciet gesteld. Het woord winterbanden komt nergens voor in het wetsontwerp. De Duitse zusterorganisatie deelt mee dat 4-seizoenbanden geen winterbanden zijn waarmee wordt voldaan aan de wettelijke eisen. Het is daarom beter op zeker te spelen en onder voertuigen, die in de winter naar Duitse gebieden gaan waar redelijkerwijs sneeuw of ijzel valt te verachten, winterbanden te monteren.Of de winterbanden alleen op de aangedreven as of ook op andere assen moeten worden gemonteerd, is een zaak van overleg met de leverancier van het voertuig en de banden.


Het voorgaande betekent dat de BAG-controleur/politie-agent ter plekke zelf bepaalt of men in overtreding is of niet, afhankelijk van de specifieke omstandigheden, zoals conditie van het voertuig, neerslag, wegconditie, zicht, hellingspercentage, drukte van verkeer, enz. De boetes zijn 20 euro bij constatering van onjuiste uitrusting respectievelijk 40 euro plus 1 strafpunt indien daar nog hinderen van overige verkeer bij komt. Verder kan de nieuwe wet ook invloed hebben op de schuldvraag bij ongevallen als blijkt dat het 'niet aangepast zijn van een voertuig aan de winterse omstandigheden' oorzaak of medeoorzaak is. Door een verzekeraar is meegedeeld dat de dekking kan worden verminderd of zelfs geschrapt indien de voertuigeigenaar/chauffeur nalatig is bij het aanpassen van het voertuig aan winterse omstandigheden, zelfs in het geval dat de tegenpartij juridisch schuldig is aan een ongeval.”

Lijkt me duidelijk.

Paul
Seizoen 2009/2010 staat er. Sinds december 2010 zijn winterbanden wel degelijk verplicht in Duitsland (of ze moeten hun eigen volk aanhoudend verkeerd hebben voorgelicht in de nieuwsberichten), inderdaad aangegeven door het sneeuwvlokje of M+S.
De hele discussie ging er juist over dat de politiek de omschrijving "geschikt", zoals hij voor december 2010 was, te vaag vond.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

alfa 166

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

za mar 05, 2011 16:16

Ik zal mij maar even in de discussie mengen. De nieuwe wetgeving bepaalt dat winterbanden verplicht zijn als de weersomstandigheden erom vragen. Bij plus graden en droogte yijn winterbanden niet verplicht!

Ik heb mijn zomerbanden alweer sinds 2 weken gemonteerd. Ik verwacht hier in noord Duitsland geen slecht weer meer. En anders heb ik pech. Moet ik te voet gaan :)

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”