Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

Re: RE: dagwaarde bepalen

za sep 11, 2010 13:51

Deze 75 is 241574e hands, onderhoud doen we zelf of met behulp van Jef75.
Dus hier zijn weinig rekeningen van. APK loopt tot half november en zal wel wat aan gedaan moeten worden voor de APK goedkeur.

Groetjes,
Marc
Geen aantoonbare onderhoudshistorie doet de waarde niet vermeerderen en een expert gaat nu eenmaal niet de 75 ontleden om te bepalen in welke staat deze verkeert. Heb je de auto thuis staan? Zoja, doe deze flink boenen! Klinkt raar maar het draagt zeker een steentje bij als de auto er zeer mooi bijstaat. Voor de rest denk ik dat je rekening moet houden met een bedrag tussen de 500€ en 1250€ Alles meer is meegenomen. En....je kunt best handelen hoor. Wel in alle redelijkheid. Ben jij van mening dat hetgeen wat je terugkrijgt totaal niet overeenkomt met de dagwaarde kun je een contra-expertise aanvragen. Als je dit aangeeft bij de expert die je auto heeft getaxeerd zal deze zeker oren en ogen hebben voor je verhaal. Toen ik mijn Punto omtoverde tot de grootte van een seicento wilde ze in eerste instantie er ook vanaf komen door een habbekrats te betalen. Hier heb ik toen een stokje voor gestoken en ik kreeg na een goed gesprek een flink bedrag erbij.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: dagwaarde bepalen

za sep 11, 2010 16:46

Dagwaarde bepaal je door rondsurfen en dan vergelijkende auto's zoeken.
Zo wordt geen dagwaarde bepaald maar een marktwaarde. De prijsverschillen tussen dagwaarde en marktwaarde kunnen elkaar flink ontlopen.
Hoe bepalen ze de dagwaarde dan bij een auto van 19 jaar oud die ook geen oldtimer status heeft. :roll:
Uitgangspunt van de verzekering is dat jij geld krijgt om een vergelijkbare auto terug te kopen. (zonder garantie en zonder inruil)
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

RE: dagwaarde bepalen

za sep 11, 2010 17:27

Kilometerstand, staat, onderhoud. Toen ik mijn Punto inelkaar vouwde werd totaal niet gekeken naar de marktwaarde. Was dat maar zo, dan had ik er zeker 2500€ bijgekregen. Deze stonden toen der tijd nog tussen de 7000-8000€ te koop, ik kreeg uiteindelijk 5500€. In eerste instantie wilde de verzekering niet meer dan 4000€ uitkeren.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: dagwaarde bepalen

za sep 11, 2010 17:43

Ik heb het omgekeerde meermaals meegemaakt.
En een showroom prijs is nooit een vergelijkbare prijs, dus als de dealer 7 tot 8 vraagt is dat incl garantie en rekening houdend met inruil.
1000 korting omdat je niets inruilt en 1000 eraf voor geen garantie, dus jou prijs was niet slecht.

Andersom kan ook. ik had een bedrijfswagentje wat in de boeken en vrije handel niets opbracht.
Ik had een hele luxe uitvoering, 5 deuren en weinig km's voor een diesel. De expert kwam met een internet uitdraai van afgetrapte 3 deurs auto's die 50d extra of nog meer km's hadden.
Na lang praten ging mijn prijs van Fl 6750 naar Fl 11250. (incl trekhaak en radio ombouw)
Als je gelijk hebt moet je gewoon voet bij stuk houden, ik heb zelfs de expert aangeboden om samen naar zijn gevonden auto's te gaan kijken. (dat had ik namelijk wel gedaan en die waren op geen enkele manier met de mijne te vergelijken)
:wink:
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

Re: RE: dagwaarde bepalen

za sep 11, 2010 17:56

Ik heb het omgekeerde meermaals meegemaakt.
En een showroom prijs is nooit een vergelijkbare prijs, dus als de dealer 7 tot 8 vraagt is dat incl garantie en rekening houdend met inruil.
1000 korting omdat je niets inruilt en 1000 eraf voor geen garantie, dus jou prijs was niet slecht.
Ik heb het over gemiddelde prijzen en dan keek ik niet alleen naar het topje van de ijsberg maar naar particulieren/handelaren en dealers. Als je aankomt met de duurste en de goedkopere niet meerekend val je onder de categorie uitbuiters en kun je iedere vorm van coulantie op je buik schrijven. Mijn bedoeling was dan ook niet het onderste uit de kan halen maar een bedrag terugkrijgen naar alle redelijkheid. Tot bepaalde hoogte heb ik medewerking gekregen maar ondanks mijn allrisk heb ik niet het bedrag gekregen waar ik een identiek exemplaar voor kon terugkopen. De marktwaarde was hoger dan de dagwaarde. Helaas betalen wij de prijs.
Andersom kan ook. ik had een bedrijfswagentje wat in de boeken en vrije handel niets opbracht.
Ik had een hele luxe uitvoering, 5 deuren en weinig km's voor een diesel. De expert kwam met een internet uitdraai van afgetrapte 3 deurs auto's die 50d extra of nog meer km's hadden.
Na lang praten ging mijn prijs van Fl 6750 naar Fl 11250. (incl trekhaak en radio ombouw)
Als je gelijk hebt moet je gewoon voet bij stuk houden, ik heb zelfs de expert aangeboden om samen naar zijn gevonden auto's te gaan kijken. (dat had ik namelijk wel gedaan en die waren op geen enkele manier met de mijne te vergelijken)
:wink:
Als je het goed kunt onderbouwen en redelijk blijft is de kans groter dat je wat bereikt dan wanneer je dit niet doet. Ik denk dat het per verzekeraar afhankelijk is hoe ze te werk gaan en wellicht had ik de pech dat ik een verzekeraar had die zich redelijk vast hield aan de dagwaarde en geen boodschap had aan de marktwaarde. Uiteindelijk hebben we beide water bij de wijn gedaan en ben ik akkoord gegaan met het bod. Mja, onder de streep voor flink wat euro's de boot in gegaan maar dat is een ander verhaal. Uiteindelijk wilt iedere verzekeraar maar één ding en dat is cashen. De één is wat minder coulant dan de ander. Maar goed, om de discussie af te ronden, het kan natuurlijk nooit kwaad om rond te kijken naar gelijkwaardige 75'ers. Zou de dagwaarde nu laag uitvallen heb je zeker een punt. Of de verzekeraar uiteindelijk overstag gaat is een tweede. Nooit geschoten is altijd mis dus ik zou het niet nalaten om toch de markt af te struinen. Wat dat aangaat kan ik mij wel vinden in je betoog echter geeft dat geen garantie. Dat is het punt wat ik wilde verduidelijken op basis van eigen ervaring.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: dagwaarde bepalen

za sep 11, 2010 18:10

Heel leuk die discussies ;) Maar zoals al eerder aangegeven, wij hoeven niet het onderste uit de kan.
Een bedrag waar beide mee konden leven was voor ons goed geweest. Wij zatten zeker niet bovende 1000,- wat we in gedachten hadden, eerder een gemiddelde eronder.
Maar goed, net gesprek gehad met de betrokkenen en we gaan ons niet laten afschepen met paar kwartjes waar het paar euro's moeten zijn.
Maandag gaat alles naar de verzekering en wachten we het verdere proces af.

Iedereen bedankt voor zijn inbreng en visie ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: dagwaarde bepalen

za sep 11, 2010 23:40

Ik denk dat als je E500 van de "dader" krijgt, onderling geregeld
Dat hangt er ook vanaf hoeveel de "dader" aan extra verzekering gaat betalen, de komende tig jaar als het een verzekeringskwestie wordt.
Als het buiten de verzekering blijft, dan heeft de "dader" daar voordeel aan. Afhankelijk van hoeveel hij terugvalt in schade vrije jaren, kan dat een aardig bedrag zijn. Reken voor de grap maar eens uit wat 50 euro per maand is over 3 jaar.
Ik zei onderling geregeld. Dat is dus als je de verzekering er buiten laat. Voor zulke bedragen wil je echt niet naar de verzekering gaan inderdaad, dat kost je meer aan no-claim dan het oplevert.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: dagwaarde bepalen

zo sep 12, 2010 01:40

Heel leuk die discussies ;) Maar zoals al eerder aangegeven, wij hoeven niet het onderste uit de kan.
Een bedrag waar beide mee konden leven was voor ons goed geweest. Wij zatten zeker niet bovende 1000,- wat we in gedachten hadden, eerder een gemiddelde eronder.
Maar goed, net gesprek gehad met de betrokkenen en we gaan ons niet laten afschepen met paar kwartjes waar het paar euro's moeten zijn.
Maandag gaat alles naar de verzekering en wachten we het verdere proces af.

Iedereen bedankt voor zijn inbreng en visie ;)

Groetjes,
Marc
De discussie is ook niet om het onderste uit de kan te halen, eerder om te halen waar je recht op hebt.
Dus als jij jou 75 €1000 waard vind dan wil je toch iets krijgen wat in de buurt ligt? Ik ken jou auto niet maar klinkt heel redelijk.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: dagwaarde bepalen

zo sep 12, 2010 10:09

Dus als jij jou 75 €1000 waard vind dan wil je toch iets krijgen wat in de buurt ligt? Ik ken jou auto niet maar klinkt heel redelijk.
Precies, daar is het om te doen.
Nu laten we het aan de verzekering over, komt waarschijnlijk wel inde buurt waar wij aan hebben zitten denken.

Er werd nu gerekend met slooponderdelen, op zich niet erg, maar uurloon om het te maken werd buiten beschouwing gelaten.
Het ging om de aannames die gedaan werden waardoor wij al snel zeiden, we laten het aan de verzekering over.
Ook omdat de tegenpartij een no-claime garantie kent en één schade mag melden per jaar zonder er direct de gevolgen van te voelen.
Het zal allemaal wel goed komen, de rompslomp er omheen is irritanter :evil:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”