paulsteeman
Guru
Guru

RE: Winterbanden monteren

zo dec 13, 2009 20:34

Dat ben ik met je eens, je moet alleen wel eens een handje helpen om het nog iets veiliger te maken.

Geloof me, het werkt echt.

Ik weet nog dat ik voor VW werkte (sorry). Werd altijd uitgelachen om mijn 155, slecht starten, roesten, je kent dat wel.

Totdat de bewuste dikke laag sneeuw in maart kwam: ik was de enige die weg kon rijden dankzij het feit dat ik de einige was met winterbanden...

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Winterbanden monteren

zo dec 13, 2009 20:52

Tsja, een ieder moet zijn geld maar uitgeven aan de dingen die hij of zij wil. Ik ben alleen van mening dat verkeersveiligheid niet (alleen) wordt gecreëerd door de auto zelf (of winterbanden), maar veel meer door het rijgedrag van de mensen die ze besturen...
Klopt en veel mensen passen zich niet aan en gaan schuiven.
Wel zo prettig als je er dan achter rijdt dat je kan stoppen en niet meegaat in de fout van de ander.

Mijn zomersetje kost €700,00 aan michelins en gaan 50dkm mee. De winter michelins kosten €480,00 en gaan ook 50dkm mee.
Dus ik heb een besparing door 30% van de tijd op winterbanden te rijden.

Als je nu op B merk banden rijdt of altijd gebruikt koopt dan kun je natuurlijk nog meer besparen en dan geldt mijn berekening niet.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 13, 2009 22:17

Tsja, een ieder moet zijn geld maar uitgeven aan de dingen die hij of zij wil. Ik ben alleen van mening dat verkeersveiligheid niet (alleen) wordt gecreëerd door de auto zelf (of winterbanden), maar veel meer door het rijgedrag van de mensen die ze besturen...
Het is altijd een combinatie van alle factoren die uiteindelijk bepaalt of er een ongeluk gebeurt of niet.

Je kan nog zo voorzichtig zijn, een actie van een ander zal in ons drukke landje bijna altijd wel inlvoed hebben op hoe jij er ineens voor staat. Ik vind het erg fijn om met mijn auto een kortere remweg te hebben op winterbanden. Het is leuk als je je schade vergoed krijgt door een verzekeringsmaatschappij, omdat je getuigen had dat je gesneden werd en daardoor op de auto voor je klapte, maar geef mij maar gewoon genoeg remweg zodat ik er niet op zit. Hoe vaak krijg je niet een of andere aso voor je als je probeert afstand te houden in de spits? Echt, je kan nog zo defensief proberen te rijden, het is gewoon te druk om het voor elkaar te krijgen. Ik heb dan liever maar een auto die in staat is om me snel te laten doen wat noodzakelijk is om de problemen uit de weg te zijn.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 13, 2009 23:19

helaas geen winterbanden voor mij...
(vond het op de 75QV wel heerlijk, zeker in de zomer, met een mooie drift op snelheid zag je het rubber dan rond je heen vliegen)

maar even serieus, hoe zit het nou in duitsland ook alweer, winterbanden verplicht alleen met sneeuw of een vaste periode?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

zo dec 13, 2009 23:55

maar even serieus, hoe zit het nou in duitsland ook alweer, winterbanden verplicht alleen met sneeuw of een vaste periode?
Zie de ANWB-site.

0170Spider
Full Member
Full Member

ma dec 14, 2009 09:44

Morgen komen er nieuwe Conti's onder de tijdelijke leaseauto. Die vervangen de oude conti's onder de 156 als ik deze leaseauto in februari weer moet inleveren. Mijn baas stelt winterbanden helaas niet verplicht, dus dat gaat op eigen kosten.

Ik rijd al jaren op winterbanden, ook toen in NL dat nog bijna niemand deed. Sowieso voor de bezoekjes aan mijn ouders in Zuid-Duitsland in de winter, maar ook uit principe. Heb in mijn jeugd samen met mijn pa vaak genoeg Nederlanders geholpen die op de gladde zomerbandjes in de berm terecht waren gekomen :roll:

En ervaar nu het genot dat ik niet wegglibber als er in Nederland een keertje een beetje sneeuw ligt. Wat anderen hiervoor ook al zeiden: ik heb nog niemand meegemaakt die niet direct overtuigd was als hij een keer op winterbanden op een beetje besneeuwd wegddek reed. Je staat zoveel sneller stil en hebt zoveel meer grip. Probeer het uit en laat het vooral niet zitten vanwege de extra kosten, die zijn er bijna niet als je een half jaar op de ene set rijdt en een half jaar op de andere set.

Wat me nu bij de aanschaf wel weer is opgevallen dat je in NL vaak winterbanden met dezelfde snelheidscodering en maten aangesmeerd krijgt als voor je zomerbanden. Het is toch al niet echt verantwoord om in de winter met 240 over de snelweg te rijden. Daar zit dus wel een kostenbesparing: koop winterbanden met een lagere snelheidscodering en eventueel kleinere diameter. Let wel op dat je dan in Duitsland een stickertje met de toegestane snelheid op je dashboard moet plakken.

Dinky Boy
Miniaturista

ma dec 14, 2009 09:50

Wat me nu bij de aanschaf wel weer is opgevallen dat je in NL vaak winterbanden met dezelfde snelheidscodering en maten aangesmeerd krijgt als voor je zomerbanden. Het is toch al niet echt verantwoord om in de winter met 240 over de snelweg te rijden. Daar zit dus wel een kostenbesparing: koop winterbanden met een lagere snelheidscodering en eventueel kleinere diameter. Let wel op dat je dan in Duitsland een stickertje met de toegestane snelheid op je dashboard moet plakken.
Ik vraag me af of dat niet simpelweg is omdat de banden bij het snelheidspotentieel van je auto moeten passen. Die banden zullen er ook wel eens onder zitten op het moment dat het zacht weer is (tot vandaag een hele reeks van die dagen gehad) en het droog is.

0170Spider
Full Member
Full Member

ma dec 14, 2009 10:05

Ik vraag me af of dat niet simpelweg is omdat de banden bij het snelheidspotentieel van je auto moeten passen. Die banden zullen er ook wel eens onder zitten op het moment dat het zacht weer is (tot vandaag een hele reeks van die dagen gehad) en het droog is.
Heb je helemaal gelijk in. Het is mij ook wel gebeurd dat ik in Duitsland over een compleet droge snelweg reed en op een gegeven moment mijn teller verdacht dicht richting de 210 zag gaan - maar dit is mij in 10 jaar tijd zo'n 2 keer overkomen. Ik ga 2-3 keer per winter op en neer. Meestal ligt er dan wel sneeuw of regent het.
Waar het mij om gaat is dat je in NL toch niet harder dan 120 mag. En als je de winterbanden voor gebruik in Nederland aanschaft en er maar 1 keer per seizoen mee door Duitsland gaat met dikke kans op sneeuw of regen, is het naar mijn mening voor die paar 100 droge kilometers zonde van het geld om te betalen voor een veel hogere snelheidsindex. Hard rijden kan wel weer in de zomer op de zomersloffen.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 14, 2009 10:19

Heb je helemaal gelijk in. Het is mij ook wel gebeurd dat ik in Duitsland over een compleet droge snelweg reed en op een gegeven moment mijn teller verdacht dicht richting de 210 zag gaan - maar dit is mij in 10 jaar tijd zo'n 2 keer overkomen. Ik ga 2-3 keer per winter op en neer. Meestal ligt er dan wel sneeuw of regent het.
Waar het mij om gaat is dat je in NL toch niet harder dan 120 mag. En als je de winterbanden voor gebruik in Nederland aanschaft en er maar 1 keer per seizoen mee door Duitsland gaat met dikke kans op sneeuw of regen, is het naar mijn mening voor die paar 100 droge kilometers zonde van het geld om te betalen voor een veel hogere snelheidsindex. Hard rijden kan wel weer in de zomer op de zomersloffen.
Dat klinkt op zich logisch, maar ik dacht dat je wettelijk verplicht bent om banden onder je auto te zetten die geschikt zijn voor de geregistreerde maximum snelheid van de auto?

Edit: okee, net gezien dat dit niet geldt voor winterbanden. Ik was te snel.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Berlina addicted
Guru
Guru

ma dec 14, 2009 10:43

Met de net nieuwe Mito die we sinds een week of 5 hebben levert winterbanden een probleem op.
Er zit op de mito een sportpakket, dus grote remklauwen en 18" velgen. het bandenbedrijf zegt dat er in die maat met dan dezelfde rolomtrek geen winterband is, Hij besteld 16' lichtmetealen velgen met winterbanden.
paar dagen later zou velgen met banden gemonteerd worden, echter die pasten dus niet, lopen klem op de remklauwen.
Nu kunnen we aankomende maandag wel winterbanden met velgen ophalen. Als het goed is 17" alleen helaas stalen velgen. Nou vraag ik me af bestaan er 17 stalen velgen voor een Mito? ik ben benieuwd wat we krijgen.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Hylke
Moderator
Moderator

ma dec 14, 2009 11:05

Ik heb nog niet eerder van 17" staal in 4x98 gehoord, maar wellicht dat ze met de komst van de Mito daar aan gewerkt hebben?
De Croma's, Bravo's en Punto's rijden tenslotte ook allemaal op 4x98, dus breder toepasbaar.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 14, 2009 22:02

De grote remmen zullen een probleem zijn om 17" en dergelijke passend te vinden. Ik ben benieuwd of Alfa nu staal levert inderdaad. Bij mijn weten zijn de maten die je op een MiTo nodig hebt ongeveer hetzelfde als een dikke remupgrade op de 155 en 145/146 nodig hebben. Voor die auto's is het aanbod in passende velgen gruwelijk beperkt.

Hylke
Moderator
Moderator

ma dec 14, 2009 23:28

Laten we wel wezen, de vraag naar grotere wielen wordt tegenwoordig alleen maar groter, dus het aanbod zal zich daar aan aanpassen.
Een en ander zal ongetwijfeld te maken hebben met de voortschrijdende ontwikkelingen op autogebied.

Op het moment dat de eerste Alfa's uitkwamen op gedeeld platform, was de standaard nog aanzienlijk lager dan nu.
Als ik hoor dat de opvolger van de Sud nu standaard 16" staal draagt, dan zijn dat aardig wat inches meer dan zij zelf.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 15, 2009 10:14

Volgens mij zit er in de meeste gevallen ook nog een verband tussen de snelheidscodering en de draaglast index. Wanneer je jezelf aan die laatste houdt zal je denk ik toch niet snel nog een band vinden die beperkt is tot 130km/u of zoiets

Maar bij mij zitten de Michelin Alpins er sinds zaterdag ook weer op. Zelfs al sneeuwt het maar één keer, dan vind ik het nog steeds het geld waard om ook op die dag op tijd te kunnen stoppen. Maar dan kijk ik toch ook wel even in m'n spiegels of er niet iemand achter me zit op schaatsen.

RoyvdStad
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 16, 2009 13:39

Onder de Mercedes en de Spider zijn vorige week setje wintebenden geplaats beide op nieuwe velgen oim de wintermaanden goed oor te komen.

Dus laat die sneeuw maar komen :D

Ciao Roy
Bentley Continental T
Rover 827 Sterling Coupe
Range Rover Voque
Jaguar XJ6
MG ZT-T
Mercedes E55 AMG

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”