@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Hebben jullie gordelplicht in jullie Spider?

wo feb 09, 2005 20:06

@Pinin @Kas:

Ik zeg niks anders hoor....

Ik heb het over het DRAGEN en de BOVENSTE gordelaansluiting zoals deze bij ELKE auto verplicht is. Ik denk dus dat het op dat laatste betrekking heeft.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Selespeed
Member
Member

wo feb 09, 2005 22:05

@ @lfa@lgra: Zeg nooit nooit :D

In mijn vorige Alfa (een spider, series 4 uit 1990) stond echt op het kenteken vermeld dat er geen DRAAGPLICHT was van de gordel. Er werd niets vermeld over bevestigingspunten e.d.

De letterlijke tekst kan ik niet meer leveren omdat ik de spider niet meer heb, maar het lijkt me dat iemand anders op dit forum wel kan.

Het lijkt me dat er twee mogelijkheden in 'omloop' zijn. Voor de hele oude spiders vrijstelling van de aanwezigheid van gordels en bij de iets minder oude spiders vrijstelling van draagplicht
Afbeelding

Dinky Boy
Miniaturista

do feb 10, 2005 00:38

Van de site van de SWOV:
  • Vanaf 1971 moeten in nieuwe personenauto's (in bestel- en vrachtauto's niet) voorin autogordels zijn gemonteerd.
    Vanaf 1975 moeten voorin aanwezige autogordels worden gebruikt.
    Vanaf 1990 moeten in nieuwe auto's ook op de achterbank gordels zijn gemonteerd.
    Vanaf 1992 moeten ook achterin aanwezige autogordels worden gebruikt.
Gaat helaas niet in op ontheffingen.

Lucky

do feb 10, 2005 00:48

Ook bij mijn 2000 Spider Veloce bj. '76
de letterlijke tekst op deel 1 van kenteken

"BEVESTIGINGSPUNTEN AUTOGORDELS EX ART. 66 SUB R ONDER II WVR NIET VERPLICHT"

Zojuist gecontroleerd

Dus nu de vraag, wat staat er precies in: EX ART. 66 SUB R ONDER II WVR :?:

Verder ben ik het geheel eens met Dink's verhaal betreffende het wel dragen van de (heup)gordel, ondanks het feit dat ik denk dat mijn stuurtje harder zal blijken dan mijn voorhoofd.

Selespeed
Member
Member

do feb 10, 2005 06:44

Nu nog even iemand die de letterlijke tekst op het kentekenbewijs van een series 4 spider bekijkt.
Afbeelding

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do feb 10, 2005 08:58

Goh, dit is een interessante discussie geworden... Ik ken de exacte tekst op mijn kentekenbewijs ook niet uit mijn hoofd, maar sta nu welop het punt om maar even naar huis te rijden om het te bekijken :) Ik weet nl zeker dat in mijn '79er Spider niets staat over de bevestigingspunten van de gordels, maar een tekst over een ontheffing op de draagplicht, er zijn dus 2 versies van de teksten in omloop.
Ik zal mijn exacte tekst opzoeken en hier nog melden.

Dit neemt niet weg dat ik ook liever mijn gordel wel draag hoor..... Mijn '79er Spider heeft overigens ook de bovenste bevestigingspunten (op de rugleuning), maar toch de ontheffing op het kentekenbewijs.

Ps. ik ben twee keer aangehouden toen ik mijn gordel niet droeg (mijn gordel rolt nu bijna niet op of af) maar mocht doorrijden nadat ik het kentekenbewijs had laten zien. He tniet op of afrollen van de gordel was ook geen APK afkeur op mijn Spider.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 10, 2005 11:38

Ik was een beetje in de war, haalde verschillende auto`s en papieren door elkaar. :?
De 1991 type 4 heeft GEEN enkele ontheffing ](*,) .
Onze oudere spider (hebben we niet meer) had een tekst met ontheffing draagplicht, was bj 1979. Dit weet ik echt zeker, ik verbaasde mij er toen nog over.
Mijn broer heeft een 1977 model (zonder bovenste punt via stoel), ik zal eens vragen of hij de tekst kan doorgeven.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

vr feb 11, 2005 11:55

Goed, ik heb mijn kentekenbewijs er even op na geslagen, blijkt dat ik toch dezelfde tekst heb als Lucky:

"BEVESTIGINGSPUNTEN AUTOGORDELS EX ART. 66 SUB R ONDER II WVR NIET VERPLICHT"

Dus ook mijn vraag is: wat is Art 66, Sub R onder II WVR????

Wiw kan dit opzoeken?
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

vr feb 11, 2005 13:14

Dit likt mij een oud art. in het vorige wegenverkeersregelement. Waarschijnlijk de RVV uit 1966. Ik kan zo gauw in het nieuwe voertuigeregelement niks vinden over de gordelplicht.

Zal vanavond nog wel eens even zoeken.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 11, 2005 20:53

Klopt Sinus. Het WVR is sinds de komst van het Voertuigreglement (1995) niet meer van kracht. In het Voertuigreglement (VR) wordt erover gesproken dan personenauto's vanaf 01-01-1971 allemaal voorzien moeten zijn van Bevestigingspunten voor autogordels.
(VR 3.2.36 lid 2)
Een het WVR heeft NOOIT ontheffing gegeven voor de draagplicht. Deze ontheffing kan alleen op grond van het RVV worden gegeven, en het RVV heeft weer geen betrekking op het kenteken. Snapt u het nog/// !! :lol:

Ik denk dus ook dat de ontheffing uitsluitend gold voor de BOVENSTE bevestigingspunten. Een driepuntsgordel past nl vaak niet in een cabrio.

Ik heb deze vraag ff neergelegd bij de nederlandse toppers op dit gebied. Zodra ik een beter antwoord heb zal ik dat hier wel even neerplakken. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Selespeed
Member
Member

vr feb 11, 2005 22:54

Blijft toch raar :?

Mijn spider had toch echt ontheffing van draagplicht. Datum eerste afgifte in NL was 12-08-1999 (zwitserse import) en de datum eerste toelating was 30-11-1990
Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 15, 2005 22:51

Nog even terugkomen op de gordels:

Mijn Zeer betrouwbare bron gaf me het volgende antwoord:

[Plak]

Hallo Arjen,

Allereerst de tekst van het toenmalige artikel 66 sub r onder II van het Wegenverkeersreglement.

De aanwezigheid van bevestigingspunten is niet verplicht: " Voor een motorvoertuig ten aanzien waarvan, blijkens een aantekening in het voor het motorvoertuig afgegeven kentekenbewijs, de door Onze minister met de afgifte van kentekenbewijzen belaste ambtenaar van oordeel is dat er in verband met de bouw of inrichting van het motorvoertuig aanleiding bestaat de verplichting niet op het motorvoertuig van toepassing te doen zijn."

De motivatie om een dergelijke aantekening in het kentekenbewijs op te nemen had destijds te maken met de bouw van o.a. de Alfa Spiders en daarmee ook van oudere cabrio's. Uitgangspunt hierbij was dat deze voertuigen niet waren voorzien van een roll-bar.

Artikel 66 sub s WVR bepaalde vervolgens dat motorvoertuigen waarvoor op grond van artikel 66 sub r WVR bevestgingspunten verplicht waren gesteld, tevens moesten zijn voorzien van autogordels.

Aangezien er ingevolge de aantekening in het kentekenbewijs voor eerder genoemde voertuigen geen verplichting tot het hebben van bevestigingspunten gold, behoefden er tevens geen autogordels te zijn aangebracht; ook al was het voertuig wél van bevestigingspunten voorzien. Er was immers op grond van de aantekening in het kentekenbewijs geen sprake van een verplichting tot het hebben van bevestigingspunten.

Je stelt dat het WVR inmiddels is vervallen en deze bepaling mogelijk door een ontheffing van artikel 3.2.36 lid 2 VTR zou moeten worden vervangen.

Hoofdstuk 3 betreft echter toelatingseisen (ook wel typegoedkeuringseisen genoemd) en worden uitsluitend gehanteerd door de RDW. In dit geval zou er dus ontheffing moeten worden verleend van artikel 5.2.47 VTR.

Echter, er bestaat ook nog een artikel 33 Invoeringswet WVW 1994.
Dit artikel bepaalt dat kentekenbewijzen die zijn afgegeven op basis van de Wegenverkeerswet (hiermee wordt bedoeld de oude WVW 1935), worden aangemerkt als kentekenbewijzen die zijn afgegeven op basis van de Wegenverkeerswet 1994.

Hiermee wordt het kentekenbewijs met daarop de verwijzing naar het WVR gezien als een kentekenbewijs afgegeven op basis van de WVW 1994. Daarmee is eeder genoemde uitzondering t.a.v. bevestigingspunten en autogordels op basis van het WVR nog steeds van toepassing op betreffende voertuigen. M.a.w deze auto's behoeven niet te zijn voorzien van autogordels ook al zijn er wel bevestigignspunten aanwezig.

Let wel: wanneer het voertuig wel is voorzien van autogordels dan dienen deze op basis van artikel 59 RVV 1990 te worden gedragen. Men kan zich dan niet beroepen op de in het kentekenbewijs vermelde aantekening.

DUSSS:

Art 66 in je kenteken: Dan HOEFT er geen gordel in te zitten.

Zit er wel eentje in dat mag je hem eruit halen.

Zit er eentje in dan MOET je hem dragen.!!
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 15, 2005 22:52

Eh Selespeed: Je krijgt nog antwoord van mij hoor... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

wo feb 16, 2005 00:00

Kijk, dat is nuttige informatie! Bedankt voor het uitzoeken.
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 16, 2005 18:40

@ Selespeed:

Geen ontheffing draagplicht dus......

Dit stond/staat op je kenteken:

Byzonderh.: Bevestigingspunten autogordels ex art.

66 sub r onder ii WVR niet verplicht.
Datum eerste toelating: 30-11-1990

Alle problemen de wereld uit :wink: (Wat dit betreft tenminste.........)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”