Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

voorband-perikelen 156 racert

ma sep 24, 2018 09:23

Ik heb een maand of wat geleden een 156 GTA racert gekocht. Jaja, ik weet het, die dingen hebben FWD...

Ik heb er inmiddels, behalve wat vrij rijden, een evenement (en wát voor één, het SSAR) ervaring mee. Nu ben ik best wel heel erg vertrouwd met alle ins- en outs mbt de setup voor 105 racers, dit is echter nieuw en onontgonnen race-terrein voor me. Omdat ik mezelf even goed de tijd wilde geven mbt velgen- en bandenkeus, voor het SSAR een setje nieuwe Toyo's R888R 215/45/17 gekocht. Na het rijden van de tijdtraining, twee sprintraces SI en een uursrace met de Challenge zagen de voorbanden er zó uit :

Afbeelding

De band met de moer erop is de bestuurderskant. En Zandvoort is toch wel overwegend rechtsom.. Bandenspanning koud 1.7-1.8, warm rond de 2.3 . De auto heeft niet eens zo gek veel camber, ik schat zo op het oog een halve graad. Alle draagarmen zijn (nog) standaard. Dat ietsie camber lijkt me het gevolg van het verlagen. Plaatje erbij:

Afbeelding

Afbeelding


Ik weet dat ik nog best lomp rij met de 156, het racebrein moet nog omschakelen van het "Perenkist-gooi- & smijtwerk" naar "netjes rijden".. Ik heb aan de wielophanging/onderstel dus nog niets gedaan/auto zo gekocht. Kennelijk bouwt zo'n 156 in de bochten een soort van mega-camber op ? Wie heeft hier ideeën over/ervaring mee ?
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: voorband-perikelen 156 racert

ma sep 24, 2018 10:13

Hoe is de sporing? Lijkt erop dat je redelijk uitspoor hebt (tenminste onder belasting).
Je hebt de standaard draagarmen zonder extra camber?

Ik heb ook wel scheef slijtende Toyo's, maar dan met camber bussen voor extra camber en de uitlijning op 0 (nul graden, zero degrees).
Mijn auto weegt 1225kg met mij en een beetje benzine, de jouwe zal wel iets zwaarder zijn nog.
Ik wissel de banden van links naar rechts (ondanks dat er inside & outside op de banden staat), als ze iets scheef zijn gesleten. (omleggen op de velgen dus)
Ook met de banden verkeerd-om rijd je dezelfde rondetijden op droog asfalt. Op nat heb ik het nog niet geprobeerd, maar ik heb ook nog altijde een reserve fris setje mee met de banden goed-om gemonteerd.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: voorband-perikelen 156 racert

ma sep 24, 2018 11:01

Voor wat het waard is, ik ervaar semi hetzelfde op mn straat 156 20v Emile. Oke wordt stevig mee gereden maar is geen trackvergelijk natuurlijk.
Als ik me niet vergis heeft forummer bullettooth (Toon) ooit aangepaste bussen sets gemaakt om overdreven negatief camber te verminderen bij verlaagde/grote wielen 156's.
Wellicht is zo'n set een goeie basis om verder mee te pielen?

Overigens doe ik hetzelfde als Michel om banden 'op' te rijden, draaien op de velg. Zoek dan ook altijd naar banden met een zo min mogelijk richting gebonden profiel (en ja ik weet dat t niet is toegestaan om inside/outside te wisselen)

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: voorband-perikelen 156 racert

ma sep 24, 2018 11:06

Die set van Toon heb ik ook in de bovenste draagarmen.

Maar niet om het camber te corrigeren, maar juist voor extra camber.

Die zitten bij mij dus andersom...

Bij 15" heb je ook wat meer camber nodig dan bij 17", maar als Emile nu maar een halve graad heeft zou ik het eerst even in de afstelling zoeken.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: voorband-perikelen 156 racert

ma sep 24, 2018 12:22

Dat "draaien op de band" kent wel een gevaar... Het "karkas" of die stalen dradenmeuk is bij de Toyo RS1 slick bijvoorbeeld richting gebonden ! De RS1 heeft, ondanks dat 'ie geen profiel heeft, wel degelijk een draairichting ! Omdraaien van die band geeft een soort van omgekeerde belasting op de band. Voor "de straat" lijkt me dat niet echt een dingetje (tenzij je wel eens met 200 over de autobahn (DE/NL.. :mrgreen: ) kogelt), maar ik zou het op het circuit zelf niet doen..

Komende winterstop de wegligging van de 156 eens goed onder de loupe nemen. Veren/dempers (AST) zijn er tijdens de bouw van de auto door H & S op geknutseld, die mannen gaan een soort van héél hard met hun FWD's dus ik ga er van uit dat het onderstelleke méér kan dan ik. En ik ga eens buurten bij onze "GTA Guru", die had ook altijd goed het race-gangetje er in.. Polyester deuren/kleppen zijn besteld, scheelt een kilo of 60. Kijk, dat vind ik nou leuk, lekker aanklooien op basis van eigen nitwit en de bewezen truukjes uit anderman's verleden. Cupracen/reglement zal nooit mijn ding worden..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: voorband-perikelen 156 racert

ma sep 24, 2018 13:03

Weet ervan, mn vaste apker stuurt me ook altijd rechtsomkeert als ik arriveer met 'inside' leesbaar aan de buitenzijde :D , heeft t al eens uitgelegd mbt karkas.

Inmiddels +75K km rondgehobbeld op straat met zeker de helft van de tijd de banden 'verkeerd om', nog geen last mee gehad.Wel ga ik altijd voor een niet richting gebonden profiel ivm waterafvoer, makes sense enzo..

Benieuwd wat je allemaal uit den hoog'n hoedt gaat toveren! :thumbs:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: voorband-perikelen 156 racert

ma sep 24, 2018 13:25

Dat "draaien op de band" kent wel een gevaar... Het "karkas" of die stalen dradenmeuk is bij de Toyo RS1 slick bijvoorbeeld richting gebonden ! De RS1 heeft, ondanks dat 'ie geen profiel heeft, wel degelijk een draairichting ! Omdraaien van die band geeft een soort van omgekeerde belasting op de band. Voor "de straat" lijkt me dat niet echt een dingetje (tenzij je wel eens met 200 over de autobahn (DE/NL.. :mrgreen: ) kogelt), maar ik zou het op het circuit zelf niet doen..
Ach, ik heb er al aardig een stel versleten op deze manier, geen sporen van verkeerde belasting oid gevonden.
Mijn snelste tijd op Zandvoort met deze auto heb ik ook zelfs gereden met de banden andersom (2.10:300).
Waarschijnlijk merk je zoiets pas na heel veel kilometers, maar dan zijn ze allang versleten. Ik durf het wel aan, maar dat moet ieder voor zich bepalen!
Komende winterstop de wegligging van de 156 eens goed onder de loupe nemen. Veren/dempers (AST) zijn er tijdens de bouw van de auto door H & S op geknutseld, die mannen gaan een soort van héél hard met hun FWD's dus ik ga er van uit dat het onderstelleke méér kan dan ik. En ik ga eens buurten bij onze "GTA Guru", die had ook altijd goed het race-gangetje er in.. Polyester deuren/kleppen zijn besteld, scheelt een kilo of 60. Kijk, dat vind ik nou leuk, lekker aanklooien op basis van eigen nitwit en de bewezen truukjes uit anderman's verleden. Cupracen/reglement zal nooit mijn ding worden..
O.k., wat zijn de specs van die AST set? Wat voor stabi-stangen heb je eronder?

Gebruikersavatar
Wessel
Member
Member
Berichten: 116
Lid geworden op: do aug 20, 2015 22:46

Re: voorband-perikelen 156 racert

ma sep 24, 2018 14:05

Ik heb er helemaal geen verstand van maar ipv stuur bocht gedrag komt het niet eerder door het doorspinnen bij uit accelereren.
Door de last wisseling gaat de kont naar beneden neus omhoog en dan verandert ook de sporing camber weer ?
Kan me voorstellen met flink wat busso koppel dat het doorspint?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: voorband-perikelen 156 racert

ma sep 24, 2018 14:26

Dan zouden ze vlakker afslijten, aangezien hij maar een half graad camber heeft.
Als hij ook veel uitspoor heeft (véél uitspoor) dan zou het daar o.a. mee te maken hebben.
Maar met véél uitspoor slijten ze ook al schuin af bij het rechtdoor rijden.

Bij mij zien ze er na pakweg 2,5 DNRT evenement zo uit, als ik ze voor niet omdraai en naar achteren bonjour.

Ik zou eerst uitlijnen en dan verder kijken.
(Lijkt me ook niet dat er bijvoorbeeld verotte draagarmen onder zitten.)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: voorband-perikelen 156 racert

di sep 25, 2018 10:43

Wat Michel zegt, ik zou het ook in de sporing/uitlijning zoeken.
Ben totaal niet bekend met 156 maar dit is toch wel een merkwaardig slijt beeld voor circuit gebruik met maar 0.5 graad camber. Of wat het nou 1 graad? Dat is ook niks, in mijn beleving.

Ik denk dan je ook wel stevigere draagarmbussen kan gebruiken dan standaard?
Om ongecontroleerde uitlijnings veranderingen onder belasting tegen te gaan.

En zit het hele onderstel niet aan een subframe dat weer met bussen aan de koets zit??

Wat ik er van hoor is bij een FWD de kont nogal belangrijk, die moet er beetje "omheen" dwarrelen. Dus zeker niet zo vast als een huis liggen.

Maar zoals je zelf al aangeeft, verstandigste is te rade gaan bij mensen die hard gaan met een FWD en die race ervaring hebben met een 156GTA. Ik weet alleen maar wat af van transaxle'tjes.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: voorband-perikelen 156 racert

di sep 25, 2018 10:44

215/45/17 is misschien ook wat smal gezien gewicht en vermogen?
Het ding is denk anderhalf keer zo zwaar als je perenkist?

Gr
DJ

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: voorband-perikelen 156 racert

wo sep 26, 2018 21:39

Is het camber nu werkelijk maar een halve graad (gemeten bij uitlijnen)?
Dat lijkt me namelijk erg weinig en zeker voor een verlaagde auto.

Als ik het goed heb is het standaard al ongeveer 1 graad en wordt het
bij een verlaagde auto 2 graden of zelfs nog iets meer (echt te veel).
Met als gevolg snel scheefslijtende voorbanden.

Dat had ik ook zo met mijn straat-147 toen die verlaagd werd.
Daarna de camber correctie bussen van Bulletooth gemonteerd en ging het
camber weer terug naar de juiste waarde. En bandenslijtage weer normaal.

Ik had meerdere uitlijnrapporten uit diverse jaren. Alleen die kan ik nu niet meer
checken want die zaten bij de stapel onderhoudsfacturen, bij verkoop van
de auto meegegeven aan de nieuwe eigenaar. Maar in die orde lag het.

Ook het uitspoor vóór (dat zo hoort) zorgt per definitie voor iets meer slijtage
aan de binnenrandjes. Omdat het camber standaard niet verstelbaar is en
de sporing wel, wordt uitspoor wel eens verminderd of helemaal op nul gezet.
Maar dat is een lapmiddel, moet je niet willen en zeker niet in snelle bochten.

Ik gok hier op camber teveel of uitspoor teveel, of misschien wel allebei.

.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: voorband-perikelen 156 racert

do sep 27, 2018 09:03

Meten is weten...

Maar we hebben het hier over een race auto waar je normaal gezien wel camber op wilt.

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: voorband-perikelen 156 racert

do sep 27, 2018 17:09

Mijn straat 147 die met schroefset netjes plaat staat, staat al op 2.5 negatief voor met 18 inch...

Lijkt me dat deze dan geen 0.5 graat heeft. Daarbij komt dat deze auto's in de bocht naar nog meer camber gaan in tegenstelling tot bijv de 155 met ''vast'' camber.

Meten is weten, maar miss is het makkelijker daar met Hilbert even contact over te zoeken.

Ik weet dat er een nieuwe AST set onder is gekomen, die verstelbaar is in hardheid en veren aangepast voor de V6. Dat is gewoon top. Maar wat er inmiddels van uitlijning enz over is, geen flauw idee...
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: voorband-perikelen 156 racert

do sep 27, 2018 22:05

Mijn straat 147 die met schroefset netjes plaat staat, staat al op 2.5 negatief voor met 18 inch...

Lijkt me dat deze dan geen 0.5 graat heeft. Daarbij komt dat deze auto's in de bocht naar nog meer camber gaan in tegenstelling tot bijv de 155 met ''vast'' camber.

Ja, dat laatste is helemaal waar!

Kan ik me ook nog herinneren van toen ik mijn 147 onderstel heb laten aanpassen.
De aanbieder van de camber correctie kit had uitlijnrapporten vóór en na montage
met de wielen in rechtuit-stand.
"Mijn" uitlijner had op het rapport ook de gegevens gemeten bij wieluitslag, dus in bochten.
Nogmaals: die uitleenrapporten heb ik niet meer, dus de precieze waarden kan ik niet checken.
Maar ik kan me nog wel herinneren dat de camber-waarden ook in bochten gunstiger werden.
(Eerst bij alleen verlaging was het camber bij rechtuit-stand al te veel, en in bochten nóg meer.)

Ik snap waarom je bij een racer wat meer camber wilt en meer bandenslijtage accepteert
dan bij een straatauto zoals ik had. Maar bij een racer is het gebruik en de belasting veel
heftiger. Dus bij een beetje te fout zullen de gevolgen dan ook veel heftiger worden.
Volgens mij zien we dat op de foto's in de openingspost.


.
Laatst gewijzigd door Tonio op do sep 27, 2018 23:25, 13 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Racen - Technisch”