Pagina 1 van 1

deDion transaxle as: plaats wybert/rolcentrum

Geplaatst: do dec 28, 2017 11:02
door GTA287PK
Heren en (waarom niet) dames (ik doe niet aan die genderneutrale BS !!) wegliggings-guru's en (jawel, consequent) wegliggings-gurinnen !

In de loop van 2018 ga ik m'n oranje Jet pogen een soort van (zeer) competitief te krijgen, wil er in seizoen 2019 mee gaan rijden. Ben bezig het hele ding uit elkaar te halen, alles moet maar in één keer goed.

Ok. de deDion as. Die moet dan óók meteen goed. De nu nog standaard as (wattlink & bevestigingspunt al wel voorzien van uniballs) wordt op camber en toespoor gezet. Maar hoe zit dat met die bevestigingspin van de wybert ? Die zit standaard boven/noordwaards. Nu heb ik zo hier & daar gehoord/begrepen dat in de racerij deze pin onderop/zuidwaarts wordt gezet. Dat doen "ze"uiteráárd om harder te gaan. Maar hoe zit dat: je verlaagt je rolcentrum dan toch ? En ik was als a-techneut net zo blij dat ik inmiddels snap dat het omhóóg brengen van het rolcentrum bij verlaagde racerts "the way to go" is.

De (nu nog) standaard draagarmen vóór worden ook aangepakt: draagarm-onder-de-fusee of iets heel nieuws/anders, dat ei moet nog gelegd. Het enige wat ik me bij die lagere wybert-pin kan bedenken is dat je dan de rolcentra van voor- en achteras (meer) op één lijn zou brengen ? Ik kan me zo voorstellen dat je dit (in een racert) erg graag wilt. Ik heb begrepen dat om die reden een wattlink conversie op een 105'je (waarmee het rolcentrum van de achteras ook behoorlijk daalt) ook beter/goed werkt.

Roept u maar, & BVD !!

Re: deDion transaxle as: plaats wybert/rolcentrum

Geplaatst: do dec 28, 2017 12:37
door Wessel
Mark r. had er nogal breuk problemen mee vorig jaar zou die effe bellen.

Vroeg me af kun je niet die hele as omdraaien en de bevestiging van de shocks omlassen ?
Of past dan de de dion kogel niet meer ?

De wielkanten ga je toch al los zagen voor de camber toespoor draai je die ook om.

Op die manier hoef je de as niet doormidden te zagen en verzwakken daar door!

Of ander idee.
Niet doorzagen maar pin eraf slijpen.
Andere as pakken gedeelte met pin open zagen er om over heen buigen en er over heen vast lassen.
Dan hoef je hem ook niet door te zagen .

Re: deDion transaxle as: plaats wybert/rolcentrum

Geplaatst: do dec 28, 2017 19:18
door giuliettaevo
Of je last er een dik u profiel in met meerdere gaten zodat je kunt experimenteren met de hoogte.

Re: deDion transaxle as: plaats wybert/rolcentrum

Geplaatst: do dec 28, 2017 22:09
door GTA287PK
Kijk. Goed plan ! Dat komt er in ieder geval op. Die hele toestand weegt toch al giga, dus dat profieleke kan er nog wel bij.

Als iemand mbt hoogte rolcentrum nog theorieën en/of feiten/succes-stories heeft over deze constructie: graag ! TurboMarc heeft me al geprobeerd uit te leggen dat de wattlink tov de voorste draagarmen "omgekeerd" werkt, maar dat wil nog niet echt indalen.. Dat ligt overigens niet aan Marc.. :mrgreen:

Re: deDion transaxle as: plaats wybert/rolcentrum

Geplaatst: vr dec 29, 2017 16:14
door vV
neem eens contact op met Gerben.

Re: deDion transaxle as: plaats wybert/rolcentrum

Geplaatst: vr dec 29, 2017 16:19
door Niels
Hahahaha, iets met geheim van de smit ;)

Re: deDion transaxle as: plaats wybert/rolcentrum

Geplaatst: vr dec 29, 2017 16:48
door vV
volgens mij moet je hem niet verder verlagen, roll centre schijnt achter al te laag te zijn (volgens deze en gene).
Ik heb wel een de dion beschikbaar met remmen aan de buitenkant . Is alleen te veel gecamberd... Maar wanneer je toch cember moet veranderen kan je natuurlijk ook deze pakken en camber verminderen. Brackets voor remmen aan buitenkant zitten er dus al op.

tzt beschikbaar:
deze as (heeft nu de Brembo voorklauwen erop zitten, maar die heb ik zelf nodig)
330 GTA remmen wat nu voor zit.

Re: deDion transaxle as: plaats wybert/rolcentrum

Geplaatst: vr dec 29, 2017 20:21
door Het-Licht
Wat wil je met het verlagen van het rollcentre bereiken? Voor is bekent bij de 75 (en dus ook je Giulietta), als je hem verlaagd dan wijzen de draagarmen naar boven dus je rollcentre komt mega laag te liggen. En ik heb geleerd : de arm (afstand) tussen je rollcentre en je centrale massa punt bepalen de roll. Je krijgt dan mega veel roll aan de voorzijde van de auto. En roll willen we niet teveel want dat veroorzaakt in de meeste gevallen onderstuur. Dat is zover duidelijk.

Als je achter het rollcentre gaat verlagen betekent dus dat je daar de arm tussen het rollcentre en het centrale massa punt vergroot wordt, dus meer roll. Meer roll zou in theorie meer overstuur moeten opwekken. Dus dit om de auto meer overstuurd/minder onderstuurd te maken ? Iets anders kan ik niet verzinnen.

Waarom trouwens de achteras op toespoor zetten ? Dit zou naar mijn idee alleen maar meer onderstuur opwekken (het buitenste wiel wil in de bocht immers alleen maar verder naar binnen sturen. Misschien in de regen wel lekker met op het gas gaan maar op het droge is een 75/116 van nature al onderstuurd genoeg? Ik heb al eens begrepen uit de hoek van Gerben/A-Repair dat als je het onderstuur eruit wilt halen de achteras juist NIET op toespoor gezet moet worden. Dat is me vertelt toen Michel erover dacht zijn 75 Compressore door A-Repair uit te laten lijnen...

Voor de rest is het allemaal maar theoretisch geneuzel, ik raad je aan eens met Gerben te praten, zijn 75 is weinig standaard meer aan de wielophanging en hij heeft door de jaren heen de boel aardig uitgedokterd...