Pagina 1 van 2

Heet lopende remmen ...

Geplaatst: do sep 21, 2017 08:04
door gtv-racer
Ff een vraagje. Welke remmen voor of achter, zorgen bij een 75 t snels voor kokende remolie.

Voor heb ik 147 GTA 305mm remmen met normale ferodo's en achter nog gewoon alles standaard met "snelle" staat blokken.

Misschien wil ik koeling gaan maken maar dan moet ik dat natuurlijk wel doen aan de juiste zijden.

Na 10 min is t over op cirquit zolder. Remolie is een paar maanden oud dot 4.

Re: Heet lopende remmen ...

Geplaatst: do sep 21, 2017 09:09
door DJ
147GTA schijven en remtangen voor?

Gewone remblokken met een zware straat V6 met ook nog een bak vermogen en koppel op Zolder lijkt me geen goed idee.
DOT4 helpt ook niet bij circuit gebruikt, en hoe verser hoe beter. In mijn racer ging voor elke raceweekend verse remvloeistof. Of er moet maar 2 weken tussen zitten ofzo. Maar anders altijd vers.

Als je het al met alleen koeling opgelost krijgt (Zolder staat bekend als heel zwaar voor de remmen!) voor jouw auto (relatief zwaar en veel vermogen :D ) zou je aan voorkant moeten koelen lijkt me. Ook het eenvoudigste te realiseren. Een straat auto met standaard remdrukbegrenzer remt niet hard aan de achterkant.

Je hebt al koeling op je versnellingbak. De scheelt iets achter. Wat was bakolie temperatuur? Dat geeft een beetje indicatie over wat de achterremmen deden. (bij mijn TS racertje stond de bakolie temp eigenlijk standaard op 150+ toen de achterremmen nog inboard zaten, met outboard remmen zakte dat naar circa 120)

Als alles echt op punt staat zou die het moeten kunnen doen met 147GTA 305mm spul lijkt mij. Aan de andere kant, de GTA remmen zijn niet voor niks geupgrade. En qua gewicht en vermogen zit je in de buurt van een GTA, vermogen zelfs nog stuk meer. En zeker niet lullig bedoeld, maar hoe zit het met je eigen remtechniek? Slepend remmen is uit de boze. Op de snelweg zie ik wel eens letterlijk een hele afrit of hele klaverbladlus de remmenlichten branden bij een voorganger....daar vallen geen remmen op te ontwerpen.

Gr DJ

Re: Heet lopende remmen ...

Geplaatst: do sep 21, 2017 11:15
door gtv-racer
Mijn bak werd niet heter als 80 graden denk ik. Halverwegen begaf t metertje t na een kort bezoekje aan de grindbak. Hahaha. Denk dat de sensordraad eraf gerukt is.. remtechniek.. dit was de 2de keer op t cirquit. Slepend remmen doe ik niet maar er bevalt zeker npg veel aan vooruitgang te halen.

Misschien is t te verwijten aan de peperpot velgen die heel erg gesloten zijn... En de coureur natuurlijk :lol: .

Re: Heet lopende remmen ...

Geplaatst: do sep 21, 2017 11:25
door Dirk-33
Dot 5.1 of ATE racing vloeistof heeft een hoger kookpunt.

Heb je een hitteschild voor de hoofdremcilinder?

Koeling voor: je kan je mistlampen weghalen en een slang richting je remmen leggen.

Re: Heet lopende remmen ...

Geplaatst: do sep 21, 2017 13:27
door DJ
Ik denk eigenlijk dat je met dit vermogen en gewicht in combinatie met Zolder niet me om raceremblokken en DOT5.1 heen komt als je echt half uur tot 45 minuten 100% functionerende remmen wilt. Of je moet wel zulke allemachtig grote remmen gaan monteren. Maar dat is lastig aangezien 17" passen en meten is in een 75 wielbak. Afgezien of je het mooi vind ja of nee.
Raceremblokken heb je overigens in vele soorten, je hebt ze ook die het koud echt gelijk doen maar warm veel langer goed blijven dan een gewoon straatblok. Pagid Blauw onder andere. Hangt wel een prijskaartje aan....

Maar remkoeling naar de voorremmen is op zich eenvoudig te realiseren.

Hitteschild bij de hoofdremclinder is ook zeker verstandig, ik heb m'n racer alle remleidingen in de motorruimte ook geisoleerd, maar dit is eigenlijk alleen makkelijk te doen als de motor er niet in zit...

Bakolie 80 graden is prima, bakkoeling vertekend het beeld natuurlijk, maar denk dat je achterremmen niet het probleem zijn,
Kan trouwens wel, heb een keer klemmend achterremblok gehad dat daardoor tegen de remschijf bleef slepen >> binnen no time geen remmen meer. En met verse DOT 5.1 erin....Gelukkig met sisser afgelopen. De hitte straalde me gewoon te gemoed toen ik onder de auto kroop om te kijken wat er loos was.

Gr
DJ

Re: Heet lopende remmen ...

Geplaatst: do sep 21, 2017 13:50
door GTA287PK
Die Pagid's zijn vast oneindig veel voordeliger dan een gekreukelde neus (of erger) weer recht trekken..

Los van uiteraard goede koeling en remvloeistof (DOT 4 is leuk voor op straat) : ik ben een enorme fan van de Carbone Lorraine LC6. Mijn racertje (Giulia Super, 860 kilo/180 PK) kun je natuurlijk niet vergelijken met de jouwe, maar met alu brembo "75" klauwen vóór, standaard massieve schijven, dot 5.1 en die geweldige LC 6 kom ik never-ever stopkracht tekort. Vanaf de tweede/derde bocht (ze zijn vrij snel "wakker") tot en met de laatste: altijd kort pedaal en 100% stopkracht.

Ik wissel twee x per seizoen van remolie, wel na elke race ontluchten. Het ontluchten na de race/voor de volgende race blijkt op een incidenteel ieniemienie belletje na altijd onnodig. Ik heb het uitlaatspruitstuk gewrapt met hitte-tape, en (via de linkerkoplamp) koeling naar de HRC.

Re: Heet lopende remmen ...

Geplaatst: do sep 21, 2017 14:39
door Pietro Originale
Goede koeling, RC6 voor en Dot5.1 doet het bij mijn 75TS, maar die weegt maar iets van rond de 1000kg.

Re: Heet lopende remmen ...

Geplaatst: do sep 21, 2017 21:42
door hagen111
Het is totaal geen probleem dat remmen heel erg 'heet' zijn of worden....daar zijn ze voor gemaakt!

Investeer in:
- Hele goede blokken - bijv Carbone Lorraine
- OEM / Goede kwaliteit remschijven - bijv Brembo/OEM Alfa
- Goede raceproof remvloeistof
- RVS remleidingen
- Verse hoofdremcilinder

En dan gewoon lekker trappen. Zou geen probleem meer moeten geven.

Overigens...een 75 heeft een 'zwak' schutbord...als je op de pedalen staat dan buigt het daar flink. Wil je een fijn remmende 75...verstevig dan het schutbord. Mijn tip.

En meer snelheid de bocht in nemen...hoef je minder energie te dissiperen.... :roll:

Re: Heet lopende remmen ...

Geplaatst: vr sep 22, 2017 14:26
door gtv-racer
Ik heb brembo schijven voor. Geen race blokken...

Ga eens beginnnen met koeling op de voorremmen te bouwen en misschien op de hrc. Ook DOT 5.1 erin. Inlaatspruitstukken zijn al gewrapt.

Als dat nog niet helpt gaan we verder aan de hand van alle tips.

Bedankt voor alle tips!

Re: Heet lopende remmen ...

Geplaatst: vr sep 22, 2017 22:03
door Niels
Ik zou eerst dan maar eens beginnen met een setje race remblokken. Dat standaard spul is natuurlijk waardeloos op de baan...

Re: Heet lopende remmen ...

Geplaatst: vr sep 22, 2017 22:09
door gtv-racer
Raceblokken geven de warmte dus slechter door aan de klauwen als ik t goed begrijp?

Re: Heet lopende remmen ...

Geplaatst: vr sep 22, 2017 23:01
door giuliettaevo
Raceblokken kunnen beter tegen de hitte, verglazen dan niet.

Re: Heet lopende remmen ...

Geplaatst: za sep 23, 2017 12:04
door gtv-racer
Verglazing heb ik geen last van gehad. Tenminste nog niet :lol:

Wel t pedaal op de grond. Maar na wat zoeken op t net blijkt t idd zo te zijn dat race blokken slechtere warmtegeleiders zijn wat dus voor een koelere klauw zou moeten zorgen..

Re: Heet lopende remmen ...

Geplaatst: zo sep 24, 2017 11:19
door yuri 75 V6
Ha, ik dacht al dat het de compressor-75 was op die dag... Zelf had ik eerder dit jaar dezelfde problemen op Zolder, met een lichtere 75, ook met vrij recente normale remvloeistof. Die heb ik daarop vervangen door ATE Typ200 (opvolger van de blauwe ATE, want blauwe remvloeistof is blauw en dat mag niet van de EU :roll: ) en daarmee waren die problemen de wereld uit.

Re: Heet lopende remmen ...

Geplaatst: ma sep 25, 2017 12:25
door Michel75
Mijn ervaring bij 75's is dat remproblemen door kokende vloeistof/ pedaal op de bodem 99% van de keren wordt veroorzaakt door slecht afgestelde achterremmen of slecht ontluchtte achterremmen.

Dan kan je alles nieuw en goed voor elkaar hebben (zie rijtje van Hans) en dan nog ligt het pedaal op de bodem na verloop van tijd...

Kont van de 75 zo hoog mogelijk opkrikken en dan ontluchten. Zelfs met zo'n garage remservice apparaat kan er anders nog lucht in blijven zitten. Vraag niet hoe het kan, maar ik heb het gehad...

Uiteindelijk had ik het ontluchten en afstellen in de vingers en ben ik ook altijd met de originele achterremklauwen blijven rijden, want die remmen ook in combinatie met grotere voorremmen hard genoeg, als je maar een afstelbare remkrachtverdeler inbouwt.