Pagina 1 van 1

Sper 25% of 45%

Geplaatst: zo nov 20, 2016 12:49
door Hans66
Ik heb momenteel mijn sperklok open liggen en ben bezig met het vervangen van de sperplaatjes.
Nu vraag ik mij af wat wijs is, de sperwerking te vergroten naar 45%?
Ik gebruik mij Giulia zowel op straat als voor trackdays, is 45% niet teveel voor op straat( ONDERSTUUR) of volstaat 25% sper werking?

Als ik naar 45% wil kan ik een buitenlplaaat omwisselen voor een binnenplaat ( sperplaatje) deze zijn allebei 2mm dik, als ik deze monteer dan veranderd er toch niets aan de inbouwdiepte , dus uitshimmen is dan niet nodig?

Re: Sper 25% of 45%

Geplaatst: zo nov 20, 2016 13:39
door DJ
Meer sperwerking geeft idd meer kans op onderstuur. Maar 45% zou geen probleem moeten zijn en wel lekker als je ook serieus op trackdays boenderd.
Na monteren even de voorspanning controleren. Maar in theorie heb je volgens mij gelijk.
Maar heb tot nog toe nooit zelf een sperklok onder handen gehad.

Spit anders deze site nog eens door: http://limitedslip.de/

Gr
DJ

Re: Sper 25% of 45%

Geplaatst: zo nov 20, 2016 14:42
door Performa
Meer sper op een achterwielaangedreven auto gaat je juist meer overstuur geven(niet onderstuur). Op een trackday/mooi weer liefhebbers auto hebben extra sperplaatjes weinig nadelen. Die achterbanden vervang je dan wel met plezier.

Re: Sper 25% of 45%

Geplaatst: zo nov 20, 2016 14:52
door DJ
Ga maar eens met 100% sper rijden. Doei instuurgedrag....alleen maar rechtdoor.
Is ook volkomen logisch, de sperwerking verzet zich tegen het verschil in bochtstraal van binnen en buitenwiel.
Overigens zijn er legio factoren die weggedrag bepalen en die elkaar kunnen compenseren.
Maar in theorie is meer sperwerking meer onderstuur.
Dat je voor het snellere werk toch wat sperwerking wilt om een goede exit te kunnen maken en dat je best een set up kan maken waarmee je met sperwerking toch fatsoenlijk stuurgedrag hebt is een heel ander verhaal.
Dat je de kont met een sper makkelijker kan laten uitbreken en controleren, dan ben je al stap verder.
Dan is exit gedrag, heel iets anders dan entry of midcorner.
Dat had ik er misschien gelijk bij moeten zetten.
Verschil zit of je over insturen, midden van de bocht, of de exit praat.
Met de exit wil die idd wel oversturen met sper... 8) :lol:

Gr
DJ

Re: Sper 25% of 45%

Geplaatst: zo nov 20, 2016 15:05
door giuliettaevo
Heerlijk, 100% sper... :P wel zorgen voor goede banden voor en slechte achter om onderstuur tegen te gaan. :wink:

Re: Sper 25% of 45%

Geplaatst: zo nov 20, 2016 15:27
door leuv
Heren het is hier al eerder aangegeven : een ZF sper van een 105 heeft geen voorspanning.
Je kunt de beide wielen zonder kracht draaien als deze opgekrikt staat, ook met 45%.
Het is een oploop sper, alleen met kracht uitgeoefend op het diff. gaat hij werken.
Als een wiel wil gaan spinnen gaat het sper werken en voorkomt dat het wiel met grond contact geen vermogen meer krijgt.
hoop dat het duidelijk genoeg is gr Jan

Re: Sper 25% of 45%

Geplaatst: zo nov 20, 2016 15:50
door DJ
Idd.
Zoals gezegd nog nooit zelf een overhaald. Vandaar verwijzing naar de die site.
Geheel aan platen moet natuurlijk wel in het huis passen. Dus opletten op dikte van platen die je weghaalt en erin stopt lijkt me wel van belang.
Maar dat is niet hetzelfde als voorspanning natuurlijk. Hoogstens onbedoelde voorspanning misschien....

Gr
DJ

Re: Sper 25% of 45%

Geplaatst: zo nov 20, 2016 15:52
door DJ
Heerlijk, 100% sper... :P wel zorgen voor goede banden voor en slechte achter om onderstuur tegen te gaan. :wink:
Of remmend insturen, of een scandinavian flick, of handremmetje. 8) :lol: :wink:
Maar een 100% sper helpt instuurgedrag zeker niet.
Maar je krijgt er wel wat voor terug natuurlijk... :mrgreen:

gr
DJ

Re: Sper 25% of 45%

Geplaatst: zo nov 20, 2016 16:26
door Hans66
Heren het is hier al eerder aangegeven : een ZF sper van een 105 heeft geen voorspanning.
Je kunt de beide wielen zonder kracht draaien als deze opgekrikt staat, ook met 45%.
Het is een oploop sper, alleen met kracht uitgeoefend op het diff. gaat hij werken.
Als een wiel wil gaan spinnen gaat het sper werken en voorkomt dat het wiel met grond contact geen vermogen meer krijgt.
hoop dat het duidelijk genoeg is gr Jan
Dit is mij inmiddels ook duidelijk, geen voorspanning, maar waarom heeft iedereen het dan over uitshimmen, of heeft dit te maken met de oploop???

Re: Sper 25% of 45%

Geplaatst: zo nov 20, 2016 16:37
door leuv
Als je de overbrenging van de achteras gaat veranderen of een sper in een niet sperhuis gaat monteren
moet je gaan uitschimmen (kroon en pignon wiel afstellen )
Als je van 22,5% naar 45% gaat wissel je twee platen en blijft kroon/pignon afstelling gelijk

Re: Sper 25% of 45%

Geplaatst: zo nov 20, 2016 18:45
door Hans66
Als je de overbrenging van de achteras gaat veranderen of een sper in een niet sperhuis gaat monteren
moet je gaan uitschimmen (kroon en pignon wiel afstellen )
Als je van 22,5% naar 45% gaat wissel je twee platen en blijft kroon/pignon afstelling gelijk
Nee, kroon en pignon blijf ik van af. Zal van de week het spul eens plaatsen en kijken wat het doet.
Bedankt voor het meedenken :thumbs:

Re: Sper 25% of 45%

Geplaatst: ma nov 21, 2016 13:04
door GTA287PK
Misschien heb je nog iets aan "full race" input Hans: ik rij (ook) met ZF sperklok en dubbele sperplaten/45-50% sper op de Giulia racer. Daarvoor met standaard sper waarde. Na "dubbele sper" waarde heb ik in ieder geval geen verandering gemerkt mbt onderstuur. Dat kan ik overigens óók zeggen mbt overstuur. Geen grammeke extra ! Wel een zeer duidelijk merkbare extra hoeveelheid tractie bij bochten uit, dat scheelde echt een jas. De Juul over- en onderstuurt niet, dwz niet op droog. Uiteraard weet ik dat mijn auto qua set-up waarschijnlijk nogal verschilt met die van jou, en dat élke auto over- of onderstuurt als je maar lomp genoeg rijdt, maar tijdens "normaal"( :mrgreen: ) race gebruik heb ik met dubbele sper capaciteit geen meer/minder over- of onderstuur gemerkt. En zo heel erg belabberd zijn mijn rondetijden doorgaans niet. Ik zou er voor straat/track gebruik dan ook niet te zwaar aan tillen.

Re: Sper 25% of 45%

Geplaatst: ma nov 21, 2016 15:38
door DJ
Nou veel duidelijker advies dan dit kan je niet krijgen. :D

Gr
DJ

Re: Sper 25% of 45%

Geplaatst: ma nov 21, 2016 20:39
door Hans66
Misschien heb je nog iets aan "full race" input Hans: ik rij (ook) met ZF sperklok en dubbele sperplaten/45-50% sper op de Giulia racer. Daarvoor met standaard sper waarde. Na "dubbele sper" waarde heb ik in ieder geval geen verandering gemerkt mbt onderstuur. Dat kan ik overigens óók zeggen mbt overstuur. Geen grammeke extra ! Wel een zeer duidelijk merkbare extra hoeveelheid tractie bij bochten uit, dat scheelde echt een jas. De Juul over- en onderstuurt niet, dwz niet op droog. Uiteraard weet ik dat mijn auto qua set-up waarschijnlijk nogal verschilt met die van jou, en dat élke auto over- of onderstuurt als je maar lomp genoeg rijdt, maar tijdens "normaal"( :mrgreen: ) race gebruik heb ik met dubbele sper capaciteit geen meer/minder over- of onderstuur gemerkt. En zo heel erg belabberd zijn mijn rondetijden doorgaans niet. Ik zou er voor straat/track gebruik dan ook niet te zwaar aan tillen.
Dank Emile, duidelijker kan het idd. niet worden. Ga voor de 45% sper. Vandaag een setje extra plaatjes besteld :thumbs: