Gebruikersavatar
Marvin
Member
Member
Berichten: 199
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 11:56

Rolkooi schuim, zonder helm

zo jul 03, 2016 15:08

In mijn Bertone (straatauto) zit een rolkooi. Er zitten nu de originele stoelen zonder hoofdsteunen in (en dat wil ik ook zo houden) waardoor één van de buizen recht achter het hoofd van de bijrijder zit.
In het geval van een ongeluk zal dit niet al te prettige gevolgen hebben voor de schedel van mijn bijrijder. Daarom wil ik op die plek schuim aanbrengen.
Nu is de vraag wat voor schuim ik hier het beste voor kan nemen.
Ik ben bekend met de FIA 8857-2001 standaard, maar deze is eigenlijk bedacht voor het geval dat de persoon een helm draagt, iets wat bij normaal straatgebruik natuurlijk niet gaat gebeuren.
Hebben jullie misschien tips voor een schuimsoort/standaard/specificatie die ik kan gebruiken?
Nu: Alfa 916 GTV 2.0 16v 2001
Nu: Alfa GT 1300 Junior 1972, met 2L techniek
Gehad (2006-2013): Alfa 155 1.7 8v wide body 1995

Marvin R Photography: http://www.flickr.com/photos/marvin-r/


Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2558
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Rolkooi schuim, zonder helm

zo jul 03, 2016 20:51

Stoelen zonder hoofdsteun hebben in geval van een ongeluk over het algemeen ook geen positieve invloed op schedel van de inzittende, noch op het lichaamsdeel dat die schedel draagt, rolkooi of niet...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Marvin
Member
Member
Berichten: 199
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 11:56

Re: Rolkooi schuim, zonder helm

zo jul 03, 2016 23:25

Stoelen zonder hoofdsteun hebben in geval van een ongeluk over het algemeen ook geen positieve invloed op schedel van de inzittende, noch op het lichaamsdeel dat die schedel draagt, rolkooi of niet...
Klopt, maar met een klap op de rolkooi wordt het wel erger.
Nu: Alfa 916 GTV 2.0 16v 2001
Nu: Alfa GT 1300 Junior 1972, met 2L techniek
Gehad (2006-2013): Alfa 155 1.7 8v wide body 1995

Marvin R Photography: http://www.flickr.com/photos/marvin-r/

sebastiaan
Member
Member
Berichten: 242
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Rolkooi schuim, zonder helm

ma jul 04, 2016 08:53

Kun je niet beter zoiets maken?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marvin
Member
Member
Berichten: 199
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 11:56

Re: Rolkooi schuim, zonder helm

ma jul 04, 2016 09:36

Kun je niet beter zoiets maken?

Afbeelding
Ik weet niet. Aangezien je in een reguliere 3 punts niet zo op je plaats wordt gehouden moet je maar net geluk hebben dat je hoofd op zo'n klein hoofdsteuntje terecht komt.

Dat schuim bij die eerste link van Biesheuvel, is zacht en lijkt me niet geschikt voor een impact met een hoofd. Die tweede vind ik geen specificaties van.

Ik ben er achter gekomen dat de Amerikaanse motorsport er een niet-FIA standaard is voor padding: SFI 45.1
Als ik het zo even goed bekijk is het verschil dat bij SFI een test moet worden gedaan met een hoofdvorm en bij FIA met een helmvorm en dat SFI een maximale piekkracht van 200g toestaat en FIA eentje van 300g.
SFI approved schuim zal dus meer energie absorberen. Het is alleen de vraag of het genoeg is voor een naakt hoofd.
Verder is SFI schuim hier in Europa niet zo makkelijk te verkrijgen en zou ik het dus moeten laten verschepen.
Nu: Alfa 916 GTV 2.0 16v 2001
Nu: Alfa GT 1300 Junior 1972, met 2L techniek
Gehad (2006-2013): Alfa 155 1.7 8v wide body 1995

Marvin R Photography: http://www.flickr.com/photos/marvin-r/

Gebruikersavatar
Marvin
Member
Member
Berichten: 199
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 11:56

Re: Rolkooi schuim, zonder helm

ma jul 04, 2016 09:45

Oh ik zie nu net dat er wel verschil in de impact snelheid zit: bij FIA 7.0m/s (bij type A) en 5.0m/s (type B) en bij SFI 4.4m/s.
Moet dus nog even kijken welke nu meer absorbeert.
Nu: Alfa 916 GTV 2.0 16v 2001
Nu: Alfa GT 1300 Junior 1972, met 2L techniek
Gehad (2006-2013): Alfa 155 1.7 8v wide body 1995

Marvin R Photography: http://www.flickr.com/photos/marvin-r/

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3300
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Rolkooi schuim, zonder helm

ma jul 04, 2016 09:50

Als je dat ronde kussen op de kooi maakt, komt de bijrijder niet met zijn hoofd op de kooi in elk geval?

Jouw conclusie dat het Amerikaanse schuim meer energie absorbeert kan ik allerminst volgen. Op bovenstaande gegevens is dat in ieder geval niet te concluderen...

Verder de combinatie van deze stoelen, driepuntsgordels, een rolkooi en geen helm.... het is in ieder geval levensgevaarlijk.
Hoever zitten de buizen náást je hoofd....? Bij bijvoorbeeld gewoon een zijdelingse botsing in het dagelijkse verkeer?

Gebruikersavatar
vV
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4842
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt
Contacteer: Website

Re: Rolkooi schuim, zonder helm

ma jul 04, 2016 09:58

rolkooi eruit halen lijkt mij voor een straatauto het meest logische eigenlijk.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

sebastiaan
Member
Member
Berichten: 242
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Rolkooi schuim, zonder helm

ma jul 04, 2016 10:39

Inderdaad; full monty (kooi + FIA stoelen + gordels) of no monty (kooi eruit). Alles daartussen blijft behelpen, ook met het extra hoofdsteuntje.

Gebruikersavatar
Marvin
Member
Member
Berichten: 199
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 11:56

Re: Rolkooi schuim, zonder helm

ma jul 04, 2016 12:34

Als je dat ronde kussen op de kooi maakt, komt de bijrijder niet met zijn hoofd op de kooi in elk geval?
Ja sowieso beter dan niks, maar misschien is schuim verdeeld over een groter deel van de buis beter.
Jouw conclusie dat het Amerikaanse schuim meer energie absorbeert kan ik allerminst volgen. Op bovenstaande gegevens is dat in ieder geval niet te concluderen...
Ja klopt aan hand van een piekkracht kun je natuurlijk niet zien hoeveel energie er arbsorbeert wordt. Ook zijn de impact snelheden van de twee specs verschillend.
Verder de combinatie van deze stoelen, driepuntsgordels, een rolkooi en geen helm.... het is in ieder geval levensgevaarlijk.
Hoever zitten de buizen náást je hoofd....? Bij bijvoorbeeld gewoon een zijdelingse botsing in het dagelijkse verkeer?
Hoofd zit niet direct naast een buis. Misschien dat het hoofd de buis wel raakt als het hoofd naar achteren en opzij geduwd wordt. Ik zal het eens nakijken.
Nu: Alfa 916 GTV 2.0 16v 2001
Nu: Alfa GT 1300 Junior 1972, met 2L techniek
Gehad (2006-2013): Alfa 155 1.7 8v wide body 1995

Marvin R Photography: http://www.flickr.com/photos/marvin-r/

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3300
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Rolkooi schuim, zonder helm

ma jul 04, 2016 12:44

Zeker de moeite waard om te kijken, want met een driepuntsgordel kan je nog alle kanten op. :thumbs:

Ik zou er twee kuipstoelen met 4-punts gordels in maken!

Gebruikersavatar
vV
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4842
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt
Contacteer: Website

Re: Rolkooi schuim, zonder helm

ma jul 04, 2016 13:13

Ik snap ( met een dikke 25 jaar circuit en rally ervaring achter de kiezen ) het concept wel een kooi en verder standaard interieur zelfs zonder hoofdsteunen totaal niet. Nu snap ik na al die tijd nog steeds totaal niet waarom je bepaalde dingen wel of niet moet doen, maar ondanks dat kan ik geen logische , zelfs geen onlogische verklaring vinden. is geen aanval overigens, alleen een dikgedrukte kanttekening...

Gisteren een (overigens heel lekker fraai met zeer veel aandacht voor details opgebouwde ) brievenbusje gezien met deze stoelen erin
http://shop.bf-torino.com/bf-autositze/ ... epita.html mooi klassiek, in diverse uitvoeringen in zwart stof, combi stof kunstleer of echt leer te koop.

Maar nogmaals: als het originele interieur zonder hoofdsteunen moet blijven en er dus 0 circuitactiviteit is behalve een keer vrij rijden op SS of IAZ met gelijk gestemden : kooi er uit...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Rolkooi schuim, zonder helm

ma jul 04, 2016 21:55

Ben het eerlijk gezegd wel met vV eens. Ik snap de combi origineel interieur met stoelen zonder hoofdsteunen en een rolkooi ook niet.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
D-Per4mance
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 16, 2016 21:16

Re: Rolkooi schuim, zonder helm

wo jul 20, 2016 01:09

Geen enkel schuim beschermt voldoende om de klap van je hoofd op het (waarschijnlijk) meest massieve deel van je auto op te vangen. Dat schuim wordt gebruikt omdat je zelfs met een helm nog een rotklap tegen die buizen kunt maken. Dat schuim moet je zien als een aanvulling op de helm, geen vervanging voor de helm.

Kooi, stoelen en gordels werken alleen als je ze als compleet "systeem" monteert. Een van de componenten weglaten zal altijd ergens, potentieel levensgevaarlijke, risico's met zich meebrengen.

Nu zijn je kansen waarschijnlijk sowieso nihil met de standaard stoelen zonder hoofdsteunen in het geval van een flinke tik van achter. Met of zonder kooi zal niet heel veel verschil maken. Evengoed zou ik een keuze maken. Kooi eruit en standaard stoelen houden of kooi laten zitten, maar dan ook kuipen en gordels monteren.

Terug naar “Racen - Technisch”