Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

75 TS - onderstuur

za feb 13, 2016 10:14

Afgelopen week ben ik naar Zweden geweest om op een ijsmeer te rijden. Dat was geweldig, maar de 75 TS (daily driver) die ik bij me had bleek een onverwacht probleem te hebben: onderstuur! Met name onverwacht, omdat ik daar onder normale omstandigheden niet echt last van heb.

Het ijs vergroot de problemen van je onderstel natuurlijk gigantisch uit, en in mijn geval kwam dus in sommige bochten turn-in onderstuur de pret vergallen waar dat met een BMW E36 en een E46 totaal niet te bekennen was. Er is ook een klein beetje push-onderstuur, maar daar druk je de auto wel doorheen met het gaspedaal - ik wijt dat aan het sper.

Met deze set-up heb ik op straat (met bijbehorende gematigde snelheden) weinig tot geen last van het onderstuur, maar nu ik weet dat het er is moet het er uit.

Het onderstel van deze auto is redelijk mild: 27 [mm] voorstabi, standaard achterstabi, gele Koni's rondom (voor een ietsje harder gezet dan achter, maar niet extreem), Eibach veren achter en ongeveer 35 tot 40 [mm] verlaagd aan de voorkant. Camber voor is een graad of 2.5, en ik heb een heel klein beetje uitspoor gezet.

Welke fout heb ik met de set-up gemaakt?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 TS - onderstuur

za feb 13, 2016 10:35

Hoi Yuri,

Ik lees zo gauw niks geks.
Wellicht dat je eibach achterveren iets harder kunnen? Maar met standaard voortorsi's denk ik dat de eventuele mismatch voor/achterveren best meevalt.
Verschil in afstelling van je koni's voor achter? Omdat je het over entry onderstuur hebt.
Weet je wel zeker dat je banden voor/achter identiek waren? Spikes?
En onderstuur is natuurlijk altijd op te wekken/ligt op de loer, een auto is nu eenmaal massa. En die wil gewoon rechtdoor.
Ik moet mijn 1500kg E34 ook altijd een handje helpen met insturen tijdens driften, een lassper bevorderd het instuurgedrag niet echt. Scandinavien flick of hard aanremmend insturen helpt
Als je auto als daily naar wens funcioneert zou ik er niet al te zwaar aan tillen.


Ik heb jaren geleden bij mijn 75TS tijdens driften de achterstabi wel eens los gegooid, met de setup en de achterbanden die ik toen had was de kont zo los dat je met inrij snelheid van 30 al alle kanten op zwabberde. Zou weinig grip dat ik er flauw van werd. Met losse achterstabi ging het beter. Maw je had als experiment de voorstabi los kunnen gooien. Met als risico dat je handen vast waren gevroren tijdens het sleutelen..... :lol:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1190
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: 75 TS - onderstuur

za feb 13, 2016 10:37

Als balans belangrijker is als grip. Achteraan een dikkere (verstelbare stabilisator a la performatek of rsr) of stijvere achterveren.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 75 TS - onderstuur

za feb 13, 2016 12:14

in de tijd dat ik nog met transaxle op de circuits zat moest bij een dikkere voorstabi ook achter dikker.
(geldt denk ik niet voor V6 die met meer power en koppel veel meer met het gaspedaal te sturen is)
Volgens mij combineerde Ron Simons op zijn pakket ook een dikkere voorstabi met een dikkere achter.

@ DJ, Ik verbas mij over wat je schrijft over losgooien achterstabi, ding zou theoretisch erg er moeten ondersturen? hoewel een transaxle misschien juist altijd wat stabiwerking nodig heeft vanwege de de Dion as?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: 75 TS - onderstuur

za feb 13, 2016 12:44

Dat was vast gaaf/feest daar ! Lijkt me top om eens te doen.

Ik heb ook een klein gevalletje van hoe theorie en praktijk elkaar bijten: ik had op de daily 75 de RS veren/hoogteverstellers op de achteras. Kon je (ik dan: ik zit een beetje raar in elkaar: plosteling opkomend overstuur als dat niet de bedoeling/gewenst is, kan ik alleraardigst aan, als ik van te voren weet dat ik overstuur ga oproepen weet ik weer dat het tijd is voor een opfris driftcursus.. :mrgreen: ) op te talloze minirotonde's bij mij in de buurt & in de regen wel leuk mee gijten. Maar voor de APK de standaard veren even terug gezet omdat de RS veren er "uitgeveerd" onderuit vallen & da's APK afkeur. Ik heb ze maar laten zitten met al die k*kdrempels. Kont staat dus wat hoger/meer gewicht op de voorwielen, maar nu op die minirotonde's ook alleen maar onderstuur... Wat ik ook niet verwacht met meer gewicht/druk op de voorwielen & omgekeerd aan de achterkant !?!?
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 75 TS - onderstuur

za feb 13, 2016 12:51

Emile, ff veerwegbegrenzers maken van staalkabel of autogordel oid, zodanig dat de as net niet ver genoeg uit kan zakken om de veren te lossen.

@ Walter; was het bij de RSR set ook niet zo dat er werd geadviseerd om in natte/gladde condities de achterstabi los te gooien?
Ik neem aan ivm overdadig OVERstuur?

@ yuri; waarom een setup veranderen die op straat gewoon goed bevalt? Vermoedelijk duurt t minimaal 11 maanden eer je weer gaat ijsdriften daar (of nooit meer met deze auto, you never know tenslotte). Wellicht is er met smallere resp. bredere voorbanden ook nog wel wat te experimenteren?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 75 TS - onderstuur

za feb 13, 2016 18:08

Ik kreeg altijd het advies bij nat en glad beide stabis te lossen, heb ik ook altijd gedaan (nu ja, ik... :oops: ...Alfetta Jan en brievenbus Alberic...).
Tot ik van Marc de gouden tip kreeg:
wet race? just raintires and learn to drive! :mrgreen:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 633
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: 75 TS - onderstuur

zo feb 21, 2016 18:14

Stabi's los is over het algemeen meer grip creereren. Immers, stabis zijn er om een wiel 'op te tillen' zodat je minder grip hebt.

Echter alle theorie (en praktijk) van een onderstel gaat nauwelijks/niet op...je hebt namelijk GEEN grip op ijs. Dus je onderstel doet ook niets omdat de wrijvingscoefficient tussen band en ondergrond enorm laag is en je dus ook 'geen' gewichtsverplaatsing hebt (wat je nodig hebt om het onderstel te laten werken)...immers auto gaat gewoon rechtdoor.

Ik zou het zoeken in het verhogen van de grip tussen band en ondergrond...en aangezien je niet zoveel aan het ijs kan veranderen, moet je het zoeken in het verhogen van de grip van de band....dus andere voorbanden/profiel, aanpassen bandenspanning, en de afstand tussen zwaartepunt voor en roll center voor veel groter maken, zodat je met minimale input, toch het gewicht kan laten werken en de vering dus automatisch al veel 'zachter' maakt, met dezelfde torsie veren.

Dat is wat ik denk (echter geen enkele garantie dat het ook klopt)... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hagen111 op ma feb 22, 2016 03:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 TS - onderstuur

zo feb 21, 2016 19:48

Volgens mij rijden ze met spikes.

Dat wordt dus meer spikes in de voorbanden. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 633
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: 75 TS - onderstuur

ma feb 22, 2016 03:27

Volgens mij rijden ze met spikes.
Ok, die had ik even gemist....

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: 75 TS - onderstuur

ma feb 22, 2016 08:37

Helaas had ik zelf geen spikes, want die bleken moeilijk leverbaar in Nederland. Je kent die webshopfrustraties wel: het artikel in kwestie lijkt beschikbaar, tot je er echt een aantal van bestelt - dan gaat de levertijd meteen naar oneindig.

Soit, dan maar op verse winterbanden die kant op. Uiteraard is de (laterale) grip dan minimaal, maar toch was het gedrag duidelijk anders dan van de E46 Compacts waar ik ook mee gereden heb. Die heb ik zowel met als zonder spikes gereden, en daar was (natuurlijk) initieel onderstuur, maar dat was met een beetje gas al meteen vol overstuur. Verder kon je met die auto's toch ook veel meer met de gewichtsverplaatsing spelen: al door het gas los te laten voelde je duidelijk dat de kont losser werd en de voorkant beter instuurde. Dat had mijn ouwe 75 totaal niet!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 TS - onderstuur

ma feb 22, 2016 09:43

Waarschijnlijk zijn die compacts helemaal opgezet om te driften?
Stonden die wel op spikes trouwens?
Ik zou er niet te zwaar aan tillen als de handling van je 75 als daily driver jouw bevalt.
Ik heb geen ervaring met compacts maar ik weet wel dat een E30'je stuk makkelijker is om mee te driften dan een 75.
Lekker lichte kont. Iets soortgelijks vermoedelijk met een compact?

Gr
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: 75 TS - onderstuur

ma feb 22, 2016 10:03

Die Compacts waren volgens mij bog stock, en ik heb ze met en zonder spikes gereden. De E36 Compact die we ook bij ons hadden (en die niet op eigen kracht is teruggekomen... maar da's een ander verhaal) is natuurlijk een halve E30, en dat ding wil niks liever dan met de kont omkomen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 TS - onderstuur

ma feb 22, 2016 12:58

E36 compact is ideaal om te driften. Heeft nog de E30 achteras. Kont verlagen geeft een hoop camber bij zo'n ding. Minder raakvlak tussen band en weg daardoor.

E30 drift zeker makkelijk. Wel stuurhoek dan aanpassen,fusees aanpassen dus. Wij hebben er een met een 4.0 V8 er in. Gaat heerlijk haaks. Volgende aanpassing wordt een ruitenwisser op de deur. :jumping:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Racen - Technisch”