Jelmer90
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma sep 07, 2015 19:17
Locatie: Friesland

Re: nieuw project: 75 Estremo

wo nov 04, 2015 19:50

Om het onderwerp weer naar auto's te wenden:
http://www.extreme-tuning.bg/en/project ... -manifolds" onclick="window.open(this.href);return false;
:mrgreen:
Huidig:
'87 75 2.0 T.S---> 3.0V6 24v
'03 VW Bora 1.6 saai, saaier saai'st
'84 Nissan Patrol 2.8i 20% onroad en 80% offroad
'76 BMW 528 turbo project

Verleden:
'92 75 1.8i.e Epoca
'86 75 1.8 i.e turbo
'90 75 2.0 T.S
'88 75 2.5 V6

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

Re: nieuw project: 75 Estremo

wo nov 04, 2015 21:57

900 kilo moet kunnen. Dan maar schijven met Alu hart :-)
Mijn auto was 880 kg met TS motor (pre Evo)

Vergeet niet wat bij een turbo aan extra gewicht aanwezig is:

Turbo, gietijzeren spruitstuk, hoop pijpleidingwerk, super mega zware intercooler etc.
Verschil met V6 zal klein zijn denk ik..

Ben benieuwd wat het gaat worden.
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

wo nov 04, 2015 22:31

Met Mark Roffelsen staan praten op de Nurburgring en dat ging over de regelementen kwa minimaal gewicht in de klasse 5, hij wil miss weer naar 3.2 ma moest even het minimale gewicht afwachten. Vertelde dat ie nu iets van 930/950 oid weegt dacht ik, iig geen 900 rond. En dat is zowat een Silhouette.

Ben dus benieuwd waar je op uit kan komen! Zou wel nice zijn iig 900kg!
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

do nov 05, 2015 10:40

Ik denk dat 900 [Kg] zo'n beetje het minimum is wat je kan halen met een 75 en 24v.
Echter dan moet je een auto echt met verstand opbouwen = dus nergens overbodig/in-effectief gewicht.
Dan wordt het opeens een heel ander verhaal, dus rekenen, waar je kan optimaliseren.
Die auto heb ik nog niet gezien :lol:

:twisted: dat werken voor de kost, kost teveel tijd ... dus ooit als ik me verveel (pensioen) :jumping:


ps Weet iemand wat het gewicht was van de Henk Thuis turbo 75 en de zwarte buizenframe chassis 75?
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

do nov 05, 2015 11:22

Redelijk kak dat "vroegpensioen" in veel branche's voltooid verleden tijd is Maurice.. :mrgreen:

Ben ook wel benieuwd wat de "dikke" 75's van destijds wegen.

Verse vaag !! Heeft er iemand ervaring met "anti duik" voorwiel ophanging ?

http://alfa75imsa.com/suspension.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb overigens redelijk m'n hersenpan gepijnigd met te begrijpen hoe zoiets dan kan werken. In mijn beleving is het enige dat duik toestaat/verhindert de weerbarstigheid van schokdemper/veer ?!?

Je wilt bij flink remmen natuurlijk gewicht op de voorwielen, weinig remdruk achter, omdat de boel aan de achterkant niet echt stabieler wordt bij flink remmen, dat weten/kennen we allemaal. Ik heb nog 4 vette Tar-Ox 6-zuiger klauwen (3,4 kilo per stuk, daar gaan we al...), bij anti duik kun je dan méér remkracht achter gebruiken/toepassen zonder allerlei pirouette's op de baan te gaan improviseren ? Wie heeft er wel eens met "anti-duik" geracet, ervaringen ??
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: nieuw project: 75 Estremo

do nov 05, 2015 11:38

ik zou ook even kijken naar de modificatie van JS mbt de voorwielopanging. DJ heeft trouwens ook iets gedaan, ik meen zelf ontwikkelt en uitgevoerd ook. (echt iets voor jou dus, inkopen van goodies is natuurlijk makkelijk maar neemt wel deel van de lol weg)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: nieuw project: 75 Estremo

do nov 05, 2015 11:44

Emile, ff ter info; ik heb diezelfde tar-ox remmen op de sz zitten (met gedeelde schijven en alu harten). Met wat fijnslijperij en een spacer past dat in de org 16inch wielen.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

do nov 05, 2015 11:51

Kijk, mooi. Scheelt weer uitvogelarij Frank ! Deze klauwen komen van m'n 308, en die dingen hadden (in combi met de zware, maar fenomenale Tar-Ox G88 schijven) nul moeite met een kleine 1300 kilo.

Als ik (binnenkort) jouw kant opkom neem ik behalve gevulde koeken van de échte Didamse Bakkert ook blocknote en fototoestelleke mee !!
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: nieuw project: 75 Estremo

do nov 05, 2015 12:44

Afbeelding

'Spacer' moest eigenlijk 'adapter' zijn in mijn vorige verhaal zoals je ziet. Goed voor je et waarde! :mrgreen:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

vr nov 06, 2015 01:49

Als ik het zo lees is het een vrij 'zinloze' discussie over dat gewicht...de enige toepassing die ik voor totaal gewicht kan bedenken en waar het zinvol is om het er over te hebben is hoeveel die auto weegt als hij op de aanhanger staat en wat het trekgewicht dan wordt....

...is die auto in beweging op een circuit...dan wordt 'gewicht' een heel ander verhaal. 1 kg op 2 meter van het zwaartepunt weghalen, doet waarschijnlijk veel meer dan 10kg in het zwaartepunt...denk verder aan de krachten van roterende massa als wielen, schijven, aandrijfas, krukas, etc...hoeveel zin heeft het dan eigenlijk om 50kg gewicht uit een auto te halen...misschien heeft het meer zin om 4 lichtere wielen te kopen die per stuk 500 gram lichter zijn...

Wil je van een huis tuin en keuken auto een racer maken...dus iets meer richting een formule 1 auto, dan moet je aan de 'timing' werken...en dat betekent vaak gewicht toevoegen!

Wat ik o.a. zou doen:
- zo licht mogelijke bumpers gebruiken
- motorkap en kofferklep van polyester
- een hele lichte achterste uitlaatdemper
- de lichtst mogelijke velgen kopen die je kan vinden
- kleine remschijven gebruiken
- motor een paar cm naar achter
- pedalbox, stuur en stoel ca 20cm naar achteren
- stabi omdraaien en naar achter richten
- de tank een paar cm naar voren verplaatsen
- de balk voor onderste draagarmen verzwaren!
- radiateur zo veel mogelijk naar achter
- verlichting - silhouet van maken echt op de gram zo licht mogelijk maken
- lexaan ramen rondom

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

vr nov 06, 2015 07:52

"Gewichtig" verhaal.... Ik kan, behalve bepaling trekgewicht, nóg wel een aantal toepassingen voor "totaal gewicht" bedenken hoor ! En bijvoorbeeld meneer Chapman en meneer Donkervoort ook... :mrgreen:

Ik "beperk" me in mijn streven een ex straatauto tot "slechts" een snelle(re) toerwagen te knutselen, "F1" komt in mijn knutselvocabulaire niet echt/echt niet voor. En "timing" mbt gewicht ?? Wattisda ? Kan me verder vinden in veel punten van je "to do" lijst, maar een stabi omdraaien... Waar maak je 'm aan vast ? Hoe voorkom je "ruzie" met de stuurstangen ? En motor, tank en zitpositie verplaatsen is easily said, niet bepaald easily done. Wordt in een "bestaande" racer een giga klus: aandrijfas verbouwen, uitlaat verbouwen, schutbord/rolkooi verbouwen (dáár ga je met je certificaat...), cardantunnel verbouwen (bij een niet-transaxle komt de bak genadeloos méé, naar achteren..), een tank moet je dan zien tussen de schokdempertorens/onder de "hoedenplank" te krijgen, bij specifiek deze 75 een kansloze missie. Misschien nog enigszins realistisch te doen als je een auto gaat bouwen met een koets rechtstreeks van de sloperij, en dan parallel aan het wegslijpen en repareren van allerlei rottigheid de nieuwe locatie's van motor, tank en zitpositie maken, strak parallel aan het ontwerp/plaatsen van de rolkooi. Daarnaast denk ik dat je nooit met de hoofdbeugel van een rolkooi in een opgeleukte straatauto (want daar rijden we allemaal in !) gaat uitkomen als de zitpositie een cm of 20 opschuift.

Ik denk/verwacht de koets de 14'e november op te halen/in huis te hebben, wegen, (de auto is nagenoeg compleet, alleen geen stoel/brandblusser/gordels/motor en misschien nog wat kleine dingen die me even niet te binnen schieten) dan helemaal strippen, dan kan (letterlijk) de fijnslijperij beginnen en daarna een fris verfje erover. En dan, inderdaad, elk te monteren onderdeel op dat goudschaaltje wegen, letterlijk én financieel... :blue_lol:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: nieuw project: 75 Estremo

vr nov 06, 2015 14:56

Geen verf er op doen... Bespaart meteen een paar kg en de auto wordt automatisch steeds lichter. :mrgreen:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

vr nov 06, 2015 15:02

Jeuhh !!!!

Het "point of no return" is gepasseerd ! 3.2 V6 torreke gescoord !!!! :D :D :D

Dit weekend ophalen, planning is volgend weekend droppen bij Alfaspecials & dan meteen de auto ophalen (op steenworp afstand). Marco kan dan tussen de reguliere klussen door de motor uit elkaar halen en kijken wat er niet "race-waardig" is.

Verse lagers, verse veertjes, verse waterpomp & distributie, koppen bekijken/eventueel opfrissen, overal nieuwe keerringen/pakkingen, alles mooi schoon en shiny, lekkãh ....
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4153
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: nieuw project: 75 Estremo

vr nov 06, 2015 20:18

Mijn ex-75 weegt 1000kg met volle "V6" tank.
In TS trim met kunststof klep, lichte zijstrips, kunststof ramen, verder alleen uitgezaagd staal en begonnen met een lege koets.
Niks bijzonders verder. En minder gewicht is wel je eerste winst, gewicht wat hoef je niet te versnellen, af te remmen of de bocht om mee te nemen...

Als je echt extreem wilt, zaag je die hele bodem eruit, incluus die rare pijpen, en maak je een vlakke bodem.
Buizenframe erin, dion-as weg, frame om de transaxle en daar maak je een onafhankelijke wielophanging aan.
18 of 19 inch eronder, dikke diffuser achter, ground effect => down force... etc. etc.

V6 turbo motor is wel leuk, maar leg hem dan ook even wat verder naar achteren, GTV6 cardanas erin of iets anders zonder donuts...

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

vr nov 06, 2015 21:28

Van Klink !! Vandaal !!! :mrgreen:

Zullen we dan voor dat "etc. etc." een "Alfa Romeo" V8 uit de 8c nemen, meteen maar netjes in het midden, gescheiden brandstoftanks in het vooronder (daar zit dan immers toch geen motor meer), en een centrale zit, beentjes tot ergens halverwege de motorruimte, kan zo'n ding ein-de-lijk eens fatsoenlijk uitgewogen worden !! 8)
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Racen - Technisch”