Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4154
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: nieuw project: 75 Estremo

vr nov 13, 2015 20:32

Dan bedoelen we toch hetzelfde?

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

za nov 14, 2015 13:28

Ik was even een week op reis, en dan is het altijd leuk om weer even bij te lezen. Laat ik beginnen dat het helemaal niet de intentie is om er een 'natuurkunde les' van te maken, mede omdat de theoretische kennis van anderen veel verder zal reiken dan in ieder geval die van mij. Wel probeer ik wat praktische tips te geven, die veel resultaat kunnen hebben (en dat in het verleden gedaan hebben).

Het helpt gewoon heel erg in de uitleg (en maakt het voor iedereen begrijpelijk) om het model wat te versimpelen en bijvoorbeeld de aanname te nemen dat de wrijvings coëfficiënt tussen band en wegdek constant is. Het is wel degelijk een goede basis om slimme ('snellere') keuzes te kunnen maken. Het brengt je zeker niet op een dwaalspoor. Uiteindelijk snapt iedereen dat die wrijvingscoëfficiënt niet constant is; temperatuur van het asfalt, temperatuur van de band, bandenspanning, of het regent of niet, de slijtage van de band, of er zand op de baan ligt, de hoeveelheid benzine, het type band S/M/H, de hoogte, de breedte, de stijfheid van het karkas, etc...het heeft allemaal invloed op de wrijvingscoefficient.
Een zwaardere auto kan helemaal niet in theorie zo hard remmen als een lichtere, want de wrijvingscoëfficiënt neemt af, het is geen constante.

En bij de tekst "En voila, het antwoord waarom een F1 auto die toch echt heel weinig weegt tegenwoordig nog steeds remproblemen heeft." gaat hij er aan voorbij dat een F1 even een ton aan downforce meebrengt.
Je kan het ook anders lezen...mijn idee (en betoog) is dat een slim ontworpen zwaardere auto (ook in theorie) harder kan remmen, dan een minder goed ontworpen lichtere auto. Je schrijft het zelf ook...een 'zwaardere' auto kan bijvoorbeeld veel harder remmen. F1 is daar een extreem voorbeeld van...aangezien met veel meer vleugel je inderdaad een ton (gewicht?) downforce toevoegt. Maar stel ik zit er inderdaad volledig naast...ik denk dat het je nog steeds in grote mate tot dezelfde design keuzes brengt.

Wat betekend dit voor een auto zonder downforce als een Alfa 75...

Het zelfde effect kan bereikt worden door de plek waar dat gewicht dan zit, namelijk de verdeling van dit gewicht en de krachten die het oproept verplaatsen zich continue...afhankelijk wat je aan het doen bent; remmen, sturen, accelereren. Daarnaast heb je inderdaad de rolcenters voor en achter nog, die het effect kunnen versterken, en die overigens ook niet statisch zijn, maar continue veranderen.

Misschien moeten we het anders formuleren; stel je hebt allemaal Alfa 75's, en krijgt allemaal hetzelfde 'beperkte' budget...wat voor keuzes moet je dan maken;
1. Kies je voor een stoel die 5kg lichter is
2. Kies je voor een set wielen die 500gram per stuk lichter zijn, dus 2 kg in totaal
3. Het kost je precies hetzelfde van je budget

Waar moet je dan voor kiezen...kies je dan voor 3kg aan gewicht besparen, door voor een lichte stoel te kiezen...

Overigens, de 75 van Gerben Goet is een goed voorbeeld. Heeft er iemand foto's van die auto (of is het het best bewaarde geheim op de paddock?)...die gaat erg hard rond voor een 75 die niet overloopt van de technische specs... Uiteraard moet je een goede coureur zijn, maar een goede auto kan enorm helpen.
Laatst gewijzigd door hagen111 op za nov 14, 2015 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

za nov 14, 2015 13:43

Overigens, indien we het er allemaal over eens zijn dat de wrijvings coefficient niet constant en continue verandert ...wat is dan de beste design keuze (go faster goodie) om op elk moment je auto daar op aan te passen, dus ook tijdens de race? Je banden slijten, het kan gaan regenen/druppelen, banden worden warmer na een paar snelle ronden...

Een verstelbare voor-stabi, die je kan bedienen met een grote hevel naast je. Of nog mooier, een electronisch verstelbare voorstabi (en achter?) die je met knopjes vanaf het stuur kan bedienen.

Hoeveel auto's hebben dat?

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

za nov 14, 2015 17:11

THE EAGLE HAS LANDED !!

Afbeelding

Afbeelding
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4154
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: nieuw project: 75 Estremo

za nov 14, 2015 22:40

Looks like a runner! :thumbs:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: nieuw project: 75 Estremo

za nov 14, 2015 23:01

Je mist de kriksteunkapjes. Foei.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 15, 2015 00:29

Prachtig werk
gr.Jantje

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 15, 2015 00:39

Kleurt mooi bij de vloer... :mrgreen:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 940
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 15, 2015 13:31

Wat weegt die kooi nou? :roll:
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 15, 2015 15:25

Je mist de kriksteunkapjes. Foei.
dat is -25gr x 4 = 100gr gewichtsbesparing :wink:

mooie basis voor een leuke 75 (vind hem zelfs zo al leuk :wink: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 15, 2015 16:35

Kleurt mooi bij de vloer... :mrgreen:

iémand heeft, op een gegeven moment, gedacht van "hee, kekke leur voor de racert". Ik was het niet... Ik kan me zo gauw geen sippere kleur voorstellen. Koets wordt netjes roomwit, eis van mijn sponsor, die wil z'n naam straks weer dubbeldikenmegagrootgoedleesbaaruitpringendvandeondergrond zien staan..

Zaterdag nog even op die kooi zitten studeren ! (geen idee wat 'ie weegt Henk !) Er is wel over nagedacht.. Zal er nog eens wat close-up plaatjes van schieten !
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 15, 2015 19:52

weet je wie de kooi gebouwd heeft?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 16, 2015 09:36

Nog niet Walter ! Er schijnt nog ergens een certificaat te zwerven, daar moet ik nog achteraan. Wil ik natuurlijk wel graag hebben..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1772
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 16, 2015 12:16

Ben nu al benieuwd naar de vorderingen ;-)

Heb er nog wel foto's van, op de baan, grijs met blauw, grijs met oranje was er ook nog, net als basis geel en oranje :mrgreen:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
Landcruiser 4.0D 1983
scarb 5082

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 16, 2015 13:14

Als ze digitaal zijn: plemp ze er maar op !! (enne: reden ze een beetje vooraan, die muizen ???)
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Racen - Technisch”