Pagina 1 van 1

Bandenslijtage

Geplaatst: di aug 11, 2015 00:07
door MOGA
Ik heb net voor de SI wedstrijd van 7 augustus 4 nieuwe Toyo's Proxes R888 gemonteerd op mijn 75 TS.
Na afloop zijn de voorste reeds gesleten tot de minimum profieldiepte. Het rubber rolt op en het loopvlak vertoont een onregelmatige slijtage, vooral in het midden. Ik heb ook veel last van onderstuur.
Is mijn bandenspanning niet goed?
Zet ik er beter 205/50R15 op, i.p.v. 195/50R15?
Is Zandvoort een bandenvreter? Op Zolder had ik met mijn oude Toyo's hier geen last van (misschien door de hardheid).
Ligt het aan de uitlijning?
Of ben ik beter af met slicks, want 2 wedstrijden voor een stel Toyo's vind ik ook duur!

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: di aug 11, 2015 08:02
door DJ
Sporing uitlijning recent gecontroleerd?
Heel bandenvriendelijk is Zandvoort niet, maar dit zou niet nodig moeten zijn mijns inziens.

Gr
DJ

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: di aug 11, 2015 08:32
door BugAlfa
Hoeveel druk heb je koud gezet ? ca 1.4 a 1.8
Warm ca. 2,1 max aanhouden .
Banden worden ook harder als ze eenmaal warm geweest zijn en weer afgekoeld .

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: di aug 11, 2015 14:43
door HAAK28
Ik heb net voor de SI wedstrijd van 7 augustus 4 nieuwe Toyo's Proxes R888 gemonteerd op mijn 75 TS.
Na afloop zijn de voorste reeds gesleten tot de minimum profieldiepte. Het rubber rolt op en het loopvlak vertoont een onregelmatige slijtage, vooral in het midden. Ik heb ook veel last van onderstuur.
Is mijn bandenspanning niet goed?
Zet ik er beter 205/50R15 op, i.p.v. 195/50R15?
Is Zandvoort een bandenvreter? Op Zolder had ik met mijn oude Toyo's hier geen last van (misschien door de hardheid).
Ligt het aan de uitlijning?
Of ben ik beter af met slicks, want 2 wedstrijden voor een stel Toyo's vind ik ook duur!
Uitlijning ws. Bandjes moeten normaal een heel seizoen mee kunnen.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: di aug 11, 2015 15:12
door alfaqv75
slijtage op het midden van de band is toch bandenspanning?
(te harde band, staat iets bol, zal in het midden slijten, minder contactvlak dus onderstuur)

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: di aug 11, 2015 16:58
door Pietro Originale
Te hard de bocht in, onderstuur en je gaat overcorrigeren waardoor de band gaat wringen. Normaal heb je dan slijtage aan de buitenkant, maar als je bandenspanning te hoog is kan hij idd ook in het midden slijten.

Heb je enig idee met welke spanning je binnen kwam na de race?

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: di aug 11, 2015 18:50
door MOGA
Te hard de bocht in, onderstuur en je gaat overcorrigeren waardoor de band gaat wringen. Normaal heb je dan slijtage aan de buitenkant, maar als je bandenspanning te hoog is kan hij idd ook in het midden slijten.

Heb je enig idee met welke spanning je binnen kwam na de race?
Yep, 2.2 links en 2.1 rechts

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: di aug 11, 2015 19:13
door DJ
Dat is niet heel hoog.
Wat noem je direct na de race?
Alhoewel dat voor de spanning minder nauw komt dan voor de temperatuur.

Gr
DJ

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: di aug 11, 2015 19:14
door DJ
Ik heb net voor de SI wedstrijd van 7 augustus 4 nieuwe Toyo's Proxes R888 gemonteerd op mijn 75 TS.
Na afloop zijn de voorste reeds gesleten tot de minimum profieldiepte. Het rubber rolt op en het loopvlak vertoont een onregelmatige slijtage, vooral in het midden. Ik heb ook veel last van onderstuur.
Is mijn bandenspanning niet goed?
Zet ik er beter 205/50R15 op, i.p.v. 195/50R15?
Is Zandvoort een bandenvreter? Op Zolder had ik met mijn oude Toyo's hier geen last van (misschien door de hardheid).
Ligt het aan de uitlijning?
Of ben ik beter af met slicks, want 2 wedstrijden voor een stel Toyo's vind ik ook duur!
Uitlijning ws. Bandjes moeten normaal een heel seizoen mee kunnen.
Jouw auto is vermoedelijk wel kilo of 80 lichter Andre. Dat scheelt wel.
Maar dan nog, ze moeten zeker langer mee kunnen.

Gr
DJ

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: di aug 11, 2015 19:16
door DJ
Overigens, mimimum profieldiepte?
Toyo's kan je tot "op" rijden.

Gr
DJ

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: ma aug 17, 2015 13:20
door GTA287PK
Ik heb mijn eerste seizoen (alleen de eerste race gemist) op één setje R888's gereden en daarna waren ze nog niet "op". (en ja, ik héb gas gegeven !! :mrgreen: )De Giulia woog toen zo'n 920 kilo.

Deze slijtage zit in bandenspanning en/of uitlijning. Bij slijtage in het midden , zoals al opgemerkt door anderen, te hoge spanning ! Klopt je meter wel ? Ik had ooit eens een nieuwe gekocht die 0,4 bar te weinig bleek aan te geven...Daar ga je dan met je goede gedrag.

Met "gemiddelde" buitentemperatuur vertrok ik op Zandvoort op 1.8 rondom, alleen linksachter 1,7 ( bij smoorhitte een tiende lager) en dan na de uitloopronde 2.2 rondom op de meter.

Nog een paar punten tot nadenken/overwegen:
* Hoeveel graden camber rij je ?
* In de huidige setup zal je auto slicks net zo hard opvreten als profielbanden..
* 195 breed (in semislicks) of 190 (slicks) "past" beter/mooier om een 7J velg, zal minder flexen en minder slijten/blauw worden aan de buitenzijde's.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: ma aug 17, 2015 14:06
door Michel75
Ik heb met mijn 75 compressor ook een heel seizoen op 1 set 888 gereden in 2011....
Dat jaar was ik ieder evenement present en reed ik er 2.06 mee op Zandvoort. Dus het kán wel.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: vr aug 28, 2015 21:05
door MOGA
Hartelijk dank voor de reacties.
De Toyo links voor van de vorige eigenaar vertoonde hetzelfde slijtagebeeld.
Ik zal alleszins vóór het uitstapje naar Duitsland mijn uitlijnapparaat er eens op loslaten.
Heb ook al ontdekt dat tussen mijn twee identieke geijkte banden drukmeters ook al 0,2 bar verschil zit!

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: vr sep 18, 2015 15:00
door hagen111
Aangezien je schrijft dat je onderstuur hebt...

Meer grip op de voorkant creëren door meer camber zetten.

Grip vs Camber is een parabool grafiek...grip neemt toe, naarmate je meer camber zet, tot dat je te ver gaat en dan bouwt de grip weer af als je verder gaat.

Als iemand die WTC Volvo's nog kan herinneren met die hele vreemde schuinstaande achterwielen? Die staan zo schuin omdat de parabool in de afbouw fase, dus rechterkant van de grafiek een ander verloop heeft dan in de opbouw fase...en grip dus beter is af te stellen. Het geeft inzicht in wat camber doet vs grip. In het geval van de Volvo...de wielen staan zo schuin om 'minder grip'.

Afstellen van een race auto is overigens altijd door te beginnen de grip aan de voorkant te maximaliseren..door langzaam steeds meer camber te zetten, totdat de grip maximaal is en bij meer camber weer gaat afnemen.

Vervolgens pas je de grip van de achterkant daarop aan, zodat je een fijn handelende auto krijgt.

Ik zou eveneens met bandenspanning experimenteren, heeft heel veel invloed op de band.

Afbeelding